SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Latarnia morska Sumburgh Head
    Latarnia morska Sumburgh Head
    Latarnia morska Sumburgh Head
    Artykuły

    Latarnia morska Sumburgh Head

    Michał BanachBy Michał Banach15 października 2019Updated:15 października 2019Brak komentarzy2 Mins Read
    Znajdująca się na południowym krańcu Szetlandów, latarnia morska Sumburgh Head jest najstarszym tego typu obiektem na Szetlandach oraz jedną z najstarszych, pozostających w użyciu latarni morskich zaprojektowanych przez Roberta Stevensona. Obecnie zautomatyzowana, jest też lokalną atrakcją turystyczną.

    Jej historia sięga początku XIX wieku. Zaprojektował ją i zbudował Robert Stevenson, odpowiedzialny za rozbudowę sieci latarni morskich u wybrzeży Wielkiej Brytanii. Umiejscowiono ją na najbardziej południowym krańcu wyspy Mainland, czyli największej wyspy Szetlandów. Miejsce to miało i cały czas ma duże znaczenie dla żeglugi, ponieważ przechodzące w tym rejonie szlaki morskie wykorzystywane były przez statki handlowe jak i okręty wojenne. Oficjalnie, za datę uruchomienia latarni przyjmuje się dzień 15 stycznia 1821 roku.

    Latarnia morska Sumburgh Head
    Latarnia morska Sumburgh Head

    Latarnię wyposażono w soczewkę Fresnela, a początkowo źródłem światła była lampa zasilana olejem, a od 1868 roku parafiną. Dopiero w 1976 roku latarnię zelektryfikowano. Sama wieża latarni ma 17 m wysokości, jednak ze względu na swoje położenie, znajduje się ona na wysokości 91 m n. p. m. i dysponuje zasięgiem 43 km.

    W 1864 roku obok latarni umieszczono dzwon mgłowy, zastąpiony w 1906 roku syreną mgłową. Działała ona do 1987 roku, po czym wyłączono ją i przestano konserwować. Obecnie została ona w pełni odrestaurowana i przywrócona do sprawności, jednak wykorzystuje się ją tylko na specjalne okazje.

    Latarnia morska Sumburgh Head (fot. Ronnie Robertson)
    Latarnia morska Sumburgh Head (fot. Ronnie Robertson)

    Oprócz latarni i syreny, w skład kompleksu wchodzi dom latarnika, maszynownia odpowiedzialna za działanie syreny, oraz stacja radarowa, zbudowana przed II wojną światową. Obecnie nieużywana, podczas wojny miała bardzo ważne zadanie zabezpieczania podejścia do Scapa Flow. Uruchomiono ją oficjalnie 27 grudnia 1939 roku.

    Oficjalnie w 1991 roku latarnia Sumburgh Head została zautomatyzowana. Przez kolejne lata pozostałe zabudowania kompleksu powoli niszczały, ale ze względu na olbrzymie znaczenie dla lokalnej społeczności, ostatecznie podjęto decyzję o remoncie i  zamienieniu latarni w atrakcję turystyczną. Obecnie znajduje się w niej niewielkie muzeum, przedstawiające historię kompleksu. Sama latarnia pozostaje natomiast w użyciu.

    Latarnia morska Sumburgh Head (fot. Ronnie Robertson)
    Latarnia morska Sumburgh Head (fot. Ronnie Robertson)
    Latarnia morska Sumburgh Head (fot. Ronnie Robertson)
    Latarnia morska Sumburgh Head (fot. Ronnie Robertson)
    Latarnia morska Sumburgh Head (fot. Ronnie Robertson)
    Latarnia morska Sumburgh Head (fot. Ronnie Robertson)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleCaribia Express – pierwszy zbudowany w Polsce kontenerowiec
    Next Article Jakie rzeczy możesz wziąć w leasing? Odpowiedź może Cię zaskoczyć
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read

    HMS Hood – duma Royal Navy zatopiona jednym pociskiem

    10 stycznia 202311 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.