SmartAge.pl
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      26 listopada 20237 Mins Read

      MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

      Recent
      7 grudnia 2023

      Atak na Pearl Harbor (1941)

      6 grudnia 2023

      Jedyny w swoim rodzaju USS M-1

      3 grudnia 2023

      Jermak – pierwszy arktyczny lodołamacz

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      26 listopada 20237 Mins Read

      MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

      Recent
      7 grudnia 2023

      Atak na Pearl Harbor (1941)

      6 grudnia 2023

      Jedyny w swoim rodzaju USS M-1

      3 grudnia 2023

      Jermak – pierwszy arktyczny lodołamacz

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      28 listopada 2023

      31. Baza Lotnictwa Taktycznego (16.11.2023) – galeria

      23 listopada 2023

      Różnice między zestawami do monitoringu IP a analogowymi – który wybrać?

      22 listopada 2023

      W Orange możesz liczyć na pomoc serwisanta sprzętu

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      5 grudnia 2023

      Faworyci do wygrania Ligi Mistrzów 2023/24

      2 grudnia 2023

      Czy John van den Brom odejdzie z Lecha Poznań?

      23 listopada 2023

      Paznokcie na Święta i Sylwestra 2024 – najmodniejsze kolory lakierów

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      4 grudnia 2023

      Opuszczona Armenia – filmy

      20 listopada 2023

      Dlaczego ewidencja czasu pracy jest ważna?

      13 listopada 2023

      Facebookowe oświadczenie, czyli wiecznie żywy łańcuszek

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      8.9
      31 października 2023

      Carcassonne – recenzja

      2 października 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – dodatki Skellige, Magowie i Legendarne Łowy

      2 października 2023

      Powerbank Joyroom 30000mAh 22.5W

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Latarnia morska Eddystone
    Artykuły

    Latarnia morska Eddystone

    Michał BanachBy Michał Banach17 czerwca 2019Updated:27 czerwca 2019Brak komentarzy4 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Latarnia morska Eddystone
    Latarnia morska Eddystone
    Na południowy zachód od półwyspu Rame Head u wybrzeży Kornwalii w Wielkiej Brytanii znajduje się grupa skał noszących nazwę Eddystone Rocks. Pod koniec XVII wieku zbudowano w tym miejscu pierwszą na świecie latarnię morską na otwartym morzu. Do lat 80. XIX wieku zbudowano kolejne 3 latarnie morskie, które zastępowały starsze konstrukcje.

    Skały Eddystone Rocks znacząco utrudniały poruszanie się wzdłuż brzegów Wielkiej Brytanii w zachodniej części kanału La Manche. Wielu kapitanów wolało wydłużyć rejs i płynąć wzdłuż francuskiego wybrzeża, niż ryzykować uderzenie o znajdujące się tuż przy powierzchni i ledwo widoczne skały. Brytyjskie władze zdawały sobie sprawę z problemu generowanego przez skały, w związku z czym pod koniec XVII wieku podjęto decyzję o zbudowaniu w tym miejscu latarni morskiej.

    Tak wyglądała pierwsza latarnia morska zbudowana na Eddystone Rocks
    Tak wyglądała pierwsza latarnia morska zbudowana na Eddystone Rocks

    Jej wykonanie i projekt powierzono Henriemu Winstanleyowi, a prace rozpoczęto w 1696 roku. Po zbudowaniu fundamentów, francuski korsarz zaatakował ekipę budowlaną i pojmał Winstanleya, z zamiarem przekazania go francuskiemu królowi, Ludwikowi XIV. Gdy ten dowiedział się o incydencie, natychmiast nakazał uwolnienie konstruktora, kwitując wydarzenie stwierdzeniem, że „Francja toczy wojnę z Anglią, a nie z ludzkością”.

    Budowę dokończono, a latarnia została oddana do użytku 14 listopada 1698 roku. Miała ona drewnianą konstrukcję, która już po roku od zbudowania wymagała gruntownego remontu. W trakcie prac naprawczych tak mocno zmieniono wygląd budowli, że niektórzy historycy uważają, że powstała nowa, druga latarnia.  Niestety 27 listopada 1703 roku rejon ten nawiedził potężny sztorm, w trakcie którego latarnia Winstanleya została całkowicie zniszczona. Sam konstruktor i znajdujący się w środku latarnicy również zginęli, ale ich ciał nigdy nie odnaleziono.

    Druga latarnia morska zbudowana na Eddystone Rocks
    Druga latarnia morska zbudowana na Eddystone Rocks

    Ze względu na znaczenie tego akwenu, brytyjski parlament wydawał pozwolenie na budowę kolejnej latarni, a niewielką skalistą wysepkę wydzierżawiono na 99 lat kapitanowi Johnowi Lovettowi. Zlecił on zbudowanie latarni konstruktorowi Johnowi Rudyardowi. Tym razem latarnię zaprojektowano o wiele solidniej, a do jej budowy wykorzystano cegły i beton, a sam szkielet wykonano z drewna. Latarnię uruchomiono w 1709 roku.

    Konstrukcja była o wiele bardziej trwała, ale niestety 2 grudnia 1755 roku doszło do pożaru, który doszczętnie zniszczył latarnię. Trzech znajdujących się latarników uciekło na skały i zostało ewakuowanych łodzią na brzeg, ale jeden z nich zmarł. W wyniku przeprowadzonej sekcji w jego żołądku znaleziono fragmenty ołowiu, pochodzące prawdopodobnie z topiącego się podczas pożaru dachu latarni.

    Istniejąca do dziś latarnia morska zbudowana na Eddystone Rocks
    Istniejąca do dziś latarnia morska zbudowana na Eddystone Rocks

    W 1756 roku rozpoczęto budowę trzeciej latarni, której projekt stworzył John Smeaton. Zaprojektował on nowatorską konstrukcję z wapiennych bloków, a jako zaprawę używano wapno hydrauliczne, odporne na działanie wody. Dzięki zastosowaniu tzw. złączy płetwowych konstrukcja latarni była bardzo solidna. Konstrukcja miała 8 m średnicy u postawy i 5 na szczycie, a całkowita wysokość wynosiła 18 m. Prace ukończono 16 października 1759 roku.

    W 1841 roku blisko 100-letnią latarnię poddano modernizacji, ale ze względu na erozję skały, na której powstała latarnia, w 1877 roku podjęto decyzję o jej zdemontowaniu. Cała górna część konstrukcji została zdemontowana i przewieziona do Plymouth, gdzie znajduje się do dnia dzisiejszego. Nie usunięto również solidnego betonowego fundamentu latarni.

    Latarnia morska Eddystone współcześnie
    Latarnia morska Eddystone współcześnie

    W kwietniu 1879 roku rozpoczęto budowę czwartej, ostatniej latarni w tym miejscu. Zaprojektował ją James Douglass, a w pracach pomagał mu Robert Stevenson. Nową latarnię uruchomiono w 1882 roku. W przeciwieństwie do poprzednich konstrukcji, była ona znacznie wyższa, posiadała specjalne dzwony, wykorzystywane podczas mgły, a znajdujące się przy podstawie zbiorniki na olej mogły wystarczyć na 9 miesięcy pracy.

    Przez kolejne lata latarnia była wielokrotnie modernizowana, głównie pod względem stosowanego zwierciadła. W 1959 roku zelektryfikowano ją, a w 1982 roku całkowicie zautomatyzowano. Równocześnie przebudowano dach, tak aby zainstalować lądowisko dla helikopterów o masie do 3600 kg, służące do łatwiejszego dostępu do latarni. W 1999 roku na latarni zainstalowano panele słoneczne, które stały się podstawowym źródeł zasilania. Mimo upływu lat, 49-metrowa latarnia cały czas pozostaje w użyciu i jest jedną z najwyższych w Wielkiej Brytanii.

    Wesprzyj nas: buycoffe.to SmartAge.pl
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleZapomniana Toyota RV-1 i RV-2
    Next Article Jak przygotować smaczne i zdrowe soki przy pomocy sokowirówki?
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    27 listopada 20234 Mins Read2 Views

    RMS Baltic – pechowy ratownik z The Big Four

    By Michał Banach0
    18 listopada 20235 Mins Read74 Views

    A39 Tortoise – brytyjski ciężki czołg szturmowy

    By Michał Banach2
    1 listopada 20234 Mins Read98 Views

    Ribblehead Viaduct – XIX-wieczny wiadukt kolejowy w Wielkiej Brytanii

    By Michał Banach2
    15 października 20233 Mins Read146 Views

    ThrustSSC – samochód, który ustanowił rekord prędkości na lądzie

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    29 listopada 20238 Mins Read

    BWP Borsuk – bojowy wóz piechoty „made in Poland”

    Bojowe wozy piechoty są podstawowym środkiem transportu dla żołnierzy na współczesnym polu walki. Pojazdy te…

    Artykuły
    10 listopada 20233 Mins Read

    Wraki japońskich okrętów podwodnych I-201 i I-401

    Wraz z zakończeniem II wojny światowej, Amerykanie przejęli japońskie okręty wojenne, które przetrwały wojnę. Część…

    Artykuły
    11 listopada 202312 Mins Read

    Amerykańskie atomowe okręty podwodne typu Ohio

    Jednym z ważniejszych, jeśli nie najważniejszym elementem strategicznych sił nuklearnych USA są atomowe okręty podwodne…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    7 grudnia 2023

    Atak na Pearl Harbor (1941)

    6 grudnia 2023

    Jedyny w swoim rodzaju USS M-1

    5 grudnia 2023

    Faworyci do wygrania Ligi Mistrzów 2023/24

    4 grudnia 2023

    Opuszczona Armenia – filmy

    3 grudnia 2023

    Jermak – pierwszy arktyczny lodołamacz

    Reklama




    Losowe
    Biznes
    3 lipca 20212 Mins Read

    Sprzedaż auta skupowi coraz lepszą ofertą

    Skup aut nie zawsze kojarzył się nam z czymś dobrym. Bywały czasy, w którym skupy aut bardzo zaniżały ceny aut, co często odpychało nas od chęci współpracy. Na szczęście te czasy minęły i dziś możemy cieszyć się na nowo współpracą, na wysokim poziomie. Podyktowane jest to chęcią zrozumienia rynku przez firmy, które muszą oferować nam dobre warunki na zakup auta, jeśli chcą skupować dobre auta. Skutkiem tego, warto przed wystawieniem swojego ogłoszenia za auto, pierw skontaktować się ze skupem, aby wycenić swoje aktualne auto.

    Film
    28 kwietnia 20161 Min Read

    Balance – film

    Film Balance to efekt współpracy firm Brooklyn Aerials i Freefly Systems oraz Brandona Braya i…

    Historia
    16 maja 20161 Min Read

    Boston Post Office Square – zdjęcie

    Post Office Square w Bostonie utworzono w 1874 roku. Pierwotnie obok placu znajdował się United…

    Artykuły
    2 września 20153 Mins Read

    Dnieprzańska Elektrownia Wodna

    W latach 20. i 30. w ZSRR rozpoczęto program elektryfikacji kraju o nazwie GOELRO. Program…

    Historia
    4 stycznia 20163 Mins Read

    Paragwaj przywraca do służby Shermany i Stuarty

    Czołgi M4 Sherman i M3 Stuart były jednymi z najważniejszych amerykańskich czołgów II wojny światowej.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, relacje, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.