SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Latające samochody Convair Model 116 i 118
    Latające samochody Convair Model 116 i 118
    Latające samochody Convair Model 116 i 118
    Artykuły

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Michał BanachBy Michał Banach13 października 2018Brak komentarzy3 Mins Read
    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł stworzenia latających samochodów. Wśród wielu marzycieli, którzy interesowali się tą koncepcją był Theodore P. Hall, inżynier lotniczy związany z zakładami Consolidated Vultee Aircraft (później Convair). Pod koniec lat 40. zaprojektował dwa latające samochody – Convair Model 116 i 118.

    Pomysł budowy latających samochodów rozważany był przez wielu inżynierów, którzy opracowali liczne prototypy takich pojazdów, które nie odniosły większych sukcesów. Podczas II wojny światowej Ted Hall bezskutecznie próbował zainteresować swoim projektem amerykańską armię (według jego pomysłu, latające samochody miały być wykorzystywane przez komandosów do wykonywania rajdów na tyłach wroga).

    Convair Model 116
    Convair Model 116

    Mimo niepowodzenia pierwszej koncepcji, Hall powrócił do tematu po wojnie, tym razem kierując swój projekt na cywilny tor. W 1946 roku opracował pierwszy z swoich latających samochodów – Convair Model 116. Pojazd składał się z niewielkiego dwuosobowego samochodu napędzanego 26-konnym silnikiem Crosleya oraz skrzydeł połączonych z statecznikiem i czterocylindrowym silnikiem Franklin 4A4 o mocy 90 KM zapewniający w powietrzu prędkość 180 km/h. Waga samochodu wynosiła 259 kg, a skrzydeł z silnikiem i statecznikiem 226 kg.

    Maszyna została oblatana 12 lipca 1946 roku, a za sterami zasiadł Russell Rogers i inżynier Lowrance Phillips. Po dwóch kolejnych lotach pilotem został Bill Martin. Próby były w miarę udane, ale okazało się, że zainstalowany silnik lotniczy ma za małą moc. W sierpniu zastąpiono 95-konnym silnikiem Franklin 4AL-225 i kontynuowano próby. W toku testów Convair Model 116 (ConVairCar) wykonał 66 lotów, ale mimo ambicji konstruktora nie trafił do produkcji seryjnej, głównie z powodu niedopracowanej konstrukcji.

    Convair Model 116
    Convair Model 116

    Wnioski z prób modelu 116 posłużyły Hallowi do zaprojektowania ulepszonego pojazdu o nazwie Convair Model 118. Maszyna odbyła swój pierwszy lot 15 listopada 1947 roku. Od poprzednika różniła się większymi wymiarami (10,5 m rozpiętości skrzydeł) i wagą (1157 kg w pełnej konfiguracji do lotu). Napęd zapewniał 25-konny silnik Crosleya dla samochodu, oraz lotniczy sześciocylindrowy silnik Lycoming O-435C o mocy 190 KM. Zapewniał on prędkość 201 km/h w powietrzu.

    Sam samochód był również większy i mógł zabrać oprócz pilota jeszcze trzy osoby. Prototyp oblatano 15 1947 roku, a za sterami zasiadł Reuben Snodgrass. Trzy dni później prototypowy pojazd rozbił się z powodu braku paliwa. Część lotnicza nie uległa zniszczeniu, ale samochód nie nadawał się do dalszej eksploatacji. W związku z tym zbudowano jeszcze jeden prototyp, który oblatano 29 stycznia 1948 roku (za sterami zasiadł W. G. Griswold).

    Convair Model 118
    Convair Model 118

    Wykonano jeszcze kilka próbnych lotów, ale zainteresowanie projektem ze strony zakładów Convair spadło do zera, w związku z czym projekt zamknięto. Warto dodać, że przed wypadkiem pierwszego prototypu zakładano, że powstanie nawet 160 tys. ConvAirCar-ów, przy czym cena samego samochodu miała wynosić 1500 dolarów. Skrzydła wraz z silnikiem i statecznikiem miały być wynajmowane na lotniskach.

    Chociaż projekt Convair upadł, powstało jeszcze kilka podobnych konstrukcji w innych krajach, które jednak również nie zyskały popularności i nie weszły do seryjnej produkcji.

    Wrak pierwszego prototypu Convair Model 118
    Wrak pierwszego prototypu Convair Model 118
    Convair Model 118
    Convair Model 118
    Convair Model 118
    Convair Model 118

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleJapońskie pancerniki typu Ise – od pancernika do lotniskowca
    Next Article Szukasz internetu mobilnego, który dotrzyma Ci kroku? Sprawdź ofertę nju mobile!
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Zaginiony koncepcyjny Oldsmobile Golden Rocket

    2 stycznia 20233 Mins Read

    Eksperymentalne latające skrzydła Northrop YB-35 i YB-49

    19 grudnia 20228 Mins Read

    Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    30 października 20222 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.