W 1884 roku Jules-Albert de Dion, Georges Bouton i Charles-Armand Trepardoux zbudowali prototypowy automobil napędzany silnikiem parowym – La Marquise. Pojazd powstał na rok przed pierwszym motocyklem w historii. Co ciekawe samochód przetrwał do dnia dzisiejszego, a dzięki rekonstrukcji jest cały czas sprawny.

La Marquise (nazwany tak na cześć matki de Diona) znany jest jako najstarszy sprawny automobil na świecie i pierwszy samochód wyścigowy. Pojazd w 1887 roku wziął udział w wyścigu na 30-kilometrowej trasie Paryż-Wersal-Paryż. Słowo wyścig jest tu jednak niezbyt odpowiednie, ponieważ automobil de Diona był jedynym jaki wziął w nim udział. Trasę pokonał w czasie 1 godziny i 14 minut z średnią prędkością 25 km/h. Na prostych odcinkach osiągał podobno prędkość 59,5 km/h.

La Marquise

La Marquise

Ze względu na napęd w postaci silnika parowego określenie “samochód” jest nieco na wyrost w tym przypadku. La Marquise ma 2,7 m długości i waży 952 kg. Może zabrać 4 osoby, siedzące w dwóch rzędach plecami do siebie. Co ciekawe pasażerowie siedzą na olbrzymim zbiorniku na wodę zasilającym silnik. Starcza on na około 30 km, a zapas węgla (lub innego opału) starcza na 60 km. Przygotowanie pojazdu do drogi trwało około 45 minut, ponieważ tyle czasu potrzebował silnik na uzyskanie odpowiedniej temperatury.

Na początku XX wieku samochód trafił w ręce oficera artylerii Henriego Doriola. La Marquise pozostawał w rękach rodziny aż do 1987 roku. Mimo wielu prób odrestaurowania zabytkowego pojazdu, nie podjęto prac. W 1987 roku nowym właścicielem automobilu został Tim Moore z Wielkiej Brytanii. Udało mu się odrestaurować pojazd i przywrócić mu pełną sprawność. W 2007 roku odrestaurowany pojazd trafił na aukcję na której sprzedano go za sumę 3,52 mln dolarów. W 2011 roku ponownie sprzedano go, tym razem za 4,6 mln dolarów.

La Marquise

La Marquise

W 1882 roku de Dion założył firmę De Dion-Bauton produkującą samochody o napędzie parowom. Początkowo firma była jednym z najważniejszych producentów automobili na świecie. Niestety wybuch I wojny światowej przerwał dobrą passę firmy, która nigdy nie odzyskała dawnej renomy. Ostatecznie w 1932 roku zaprzestano produkcji samochodów osobowych a w 1955 całkowicie zamknięto przedsiębiorstwo.

Poniżej znajdziecie krótki dokument poświęcony La Marquise (po angielsku).

Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.