SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Krótka historia windy
    Krótka historia windy
    Krótka historia windy
    Artykuły

    Krótka historia windy

    Michał BanachBy Michał Banach17 maja 2019Updated:3 lutego 2020Brak komentarzy3 Mins Read
    Praktycznie każdy wyższy budynek jaki powstał od połowy XIX wieku wyposażony jest w windę. Wynalazek ten znacząco ułatwił poruszanie się po coraz wyższych budynkach, jakie zaczęły powstawać w epoce industrialnej. Chociaż wielu konstruktorów podejmowało się próby stworzenia windy, pierwszą prawdziwą windę stworzył Elisha Otis.

    Ciężko jednoznacznie stwierdzić kiedy powstał pomysł zaprojektowania windy. Już Archimedes w 236 roku p. n. e. podobno zaprojektował windę do podnoszenia ładunków. W średniowieczu powstało kilka kolejnych podobnych projektów, ale wszystkie z nich miały jedną istotną wadę. Do ich podnoszenia potrzebna była siła mięśni – ludzkich, albo zwierzęcych, co znacząco utrudniało ich wykorzystanie.

    Elisha Otis podczas prezentacji bezpiecznej windy
    Elisha Otisa podczas prezentacji bezpiecznej windy

    Dopiero w XIX wieku za sprawą rozwijającego się przemysłu wydobywczego konstruktorzy z różnych części świata zaczęli szukać sposobu na ułatwienie transportu ładunków w pionie. Pomocny okazał się silnik parowy, który pozwolił na sprawniejszą obsługę wind. W 1823 roku w Wielkiej Brytanii dwóch konstruktorów – Burton i Hormer, zaprojektowało podnoszoną parowo platformę, którą zaprezentowali w centrum Londynu jako atrakcję turystyczną.

    W 1835 roku również w Wielkiej Brytanii w kopalniach zaczęły pojawiać się pierwsze, prymitywne podnoszone parowo windy, służące do transportu urobku. W kolejnych latach jeszcze kilku konstruktorów stworzyło podobne urządzenia, ale żadne z nich nie zyskało popularności i wszystkie miały jedną istotną wadę – w przypadku zerwania liny, platformy lub kabiny spadały, co było bardzo niebezpieczne.

    Odrestaurowana stara winda w Rzymie (fot. Michał Banach)
    Odrestaurowana stara winda w Rzymie (fot. Michał Banach)

    Sytuacja zmieniła się w 1852 roku za sprawą amerykańskiego przemysłowca Elisha Otisa (ur. 3.08.1811, zm. 8.04.1861). Otis otrzymał polecenie zaprojektowania podnoszonej parowo platformy do transportu ciężkich maszyn w fabryce Maize & Burns. Konstruktor stworzył stosowne urządzenie, a na jego podstawie postanowił zaprojektować urządzenie nadające się do transportu ludzi.

    Wynalazek Otisa składał się z podnoszonej przez silnik parowy platformy lub kabiny, wyposażonej w zabezpieczenie, które blokowało kabinę w przypadku pęknięcia liny. Początkowo dzieło Otisa nie spotkało się z żadnym zainteresowaniem. Sytuacja zmieniła się dopiero w 1854 roku, gdy konstruktor zaprezentował swoją windę na wystawie w Crystal Palace. Podczas pokazu jego asystent przeciął siekierą linę, na której wisiał platforma z samym Otisem, ale dzięki mechanizmowi bezpieczeństwa, nie spadła ona na ziemię.

    Współczesne windy
    Współczesne windy

    Pokaz był wystarczający, aby spopularyzować wynalazek Otisa. Co ciekawe, warto dodać, że pierwszym budynkiem, w którym zbudowano prawdziwy szyb windy znalazł się w biurowcu Cooper Union, którego budowę rozpoczęto w Nowym Jorku w 1853 roku. Peter Cooper był pewien, że wkrótce pojawi się bezpieczna winda pasażerska, w związku z czym postanowił zawczasu zaopatrzyć swój budynek w szyb. Winda umieszczona w tym budynku musiała być jednak zaprojektowana specjalnie pod szyb, ponieważ miał on zaokrąglone ściany. Dopiero w biurowcu Equitable Life Building, który ukończono w 1870 roku zainstalowano typowe, nowoczesne szyby wind.

    Twórcą zasilanej elektrycznie windy został jednak Werner von Siemens. Zaprojektował on elektryczną windę w 1880 roku. W kolejnych latach inni konstruktorzy dopracowywali wynalazki Otisa i Siemensa, tworząc znane nam współcześnie windy, ale to właśnie ci dwaj konstruktorzy są ojcami wind. Dzięki ich wynalazkom, możliwe było budowanie coraz wyższych budynków.

    Prawdopodobnie najstarsza winda w Polsce, w Grudziądzu, przy ul. ul. Legionów 31 (fot. Wikimedia Commons)
    Prawdopodobnie najstarsza winda w Polsce, w Grudziądzu, przy ul. ul. Legionów 31 (fot. Wikimedia Commons)

    Warto dodać, że najstarsza winda w Polsce znajduje się prawdopodobnie w kamienicy przy ul. Legionów 31 w Grudziądzu. Zainstalowano ją w 1890 roku, jednak obecnie jest niesprawna. W związku z tym palmę pierwszeństwa przejęła winda znajdująca się a w Domu Towarowym Słowiniec w Słupsku, uznawana za najstarszą, działającą drewnianą windę w Europie.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleZapomniany brytyjski bombowiec Fairey Spearfish
    Next Article Wieża ciśnień w Vukovar – symbol wojny o niepodległość Chorwacji
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Star Jet – roller coaster zabrany przez morze

    21 stycznia 20232 Mins Read

    USS Arizona – największa ofiara ataku na Pearl Harbor

    17 stycznia 20236 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.