SmartAge.pl
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      26 listopada 20237 Mins Read

      MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

      Recent
      3 grudnia 2023

      Jermak – pierwszy arktyczny lodołamacz

      1 grudnia 2023

      Portugalski pancernik Vasco da Gama

      30 listopada 2023

      Radzieckie niszczyciele rakietowe projektu 57 (typ Gniewnyj)

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      26 listopada 20237 Mins Read

      MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

      Recent
      3 grudnia 2023

      Jermak – pierwszy arktyczny lodołamacz

      1 grudnia 2023

      Portugalski pancernik Vasco da Gama

      30 listopada 2023

      Radzieckie niszczyciele rakietowe projektu 57 (typ Gniewnyj)

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      28 listopada 2023

      31. Baza Lotnictwa Taktycznego (16.11.2023) – galeria

      23 listopada 2023

      Różnice między zestawami do monitoringu IP a analogowymi – który wybrać?

      22 listopada 2023

      W Orange możesz liczyć na pomoc serwisanta sprzętu

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 grudnia 2023

      Czy John van den Brom odejdzie z Lecha Poznań?

      23 listopada 2023

      Paznokcie na Święta i Sylwestra 2024 – najmodniejsze kolory lakierów

      22 listopada 2023

      Czy Erik Ten Hag zostanie zwolniony z Manchesteru United?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      20 listopada 2023

      Dlaczego ewidencja czasu pracy jest ważna?

      13 listopada 2023

      Facebookowe oświadczenie, czyli wiecznie żywy łańcuszek

      12 listopada 2023

      Zasady odpowiedzialnego korzystania z kredytów: poradnik dla początkujących

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      8.9
      31 października 2023

      Carcassonne – recenzja

      2 października 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – dodatki Skellige, Magowie i Legendarne Łowy

      2 października 2023

      Powerbank Joyroom 30000mAh 22.5W

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Krótka historia drutu kolczastego
    Artykuły

    Krótka historia drutu kolczastego

    Michał BanachBy Michał Banach29 września 2018Brak komentarzy3 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Krótka historia drutu kolczastego
    Krótka historia drutu kolczastego
    Wynalazki można podzielić na takie, które po powstaniu musiały się obronić, jak i takie, które po prostu musiały powstać, aby rozwiązać jakiś problem. Dobrym przykładem jest drut kolczasty, który powstał w latach 60. XIX wieku i bardzo szybko zyskał popularność.

    Historia drutu kolczastego sięga 1860 roku, kiedy to Francuz, Leonce Eugene Grassin-Baledans przedstawił propozycję zastosowania płotów składających się z drutu różnej grubości, na którym znajdowały się kolce. Jego wynalazek chociaż zyskał zainteresowanie, nie zdobył popularności. W kwietniu 1865 roku kolejny Francuz, Louis François Janin zaprezentował projekt podwójnego drutu z ostrzami. Jego wynalazek został opatentowany, dzięki czemu to jemu przypisywane jest wynalezienie drutu kolczastego.

    Brytyjski żołnierz podczas ćwiczeń w przecinaniu zasieków z drutu kolczastego
    Brytyjski żołnierz podczas ćwiczeń w przecinaniu zasieków z drutu kolczastego

    Równocześnie, po drugiej stronie Atlantyku, w Stanach Zjednoczonych pojawił się kolejny projekt podobnego drutu i ogrodzeń autorstwa Luciena B. Smitha z Ohio. Główną ideą przyświecającą projektowi było stworzenie taniego i łatwego w produkcji ogrodzenia, potrzebnego na rozległych równinach środkowych i zachodnich Stanów Zjednoczonych, na których osiedlali się farmerzy z całego kraju (na mocy tzw. Homestead Act). Dużym problemem, z którym spotkali się nowi osadnicy było bydło, które często przechodziło na sąsiednie działki.

    Wszystkie projekty drutu kolczastego, które powstały przed 1873 rokiem chociaż zdobywały zainteresowanie, nie zyskiwały wystarczającego rozgłosu. Sytuacja zmieniła się, gdy amerykański farmer, Joseph Glidden stworzył kolejny projekt drutu kolczastego, który wspólnie z Jacobem Haishem, Charlesem Francisem Washburnem i Isaac’iem L. Ellwoodem postanowili spopularyzować. Każdy z nich miał na swoim koncie własny projekt, a nawet patenty na drut kolczasty, jednak dopiero po połączeniu sił udało im się dopracować projekt z myślą o jego masowej produkcji w ramach utworzonej firmy Barb Fence Company.

    Prosty płot z drutu kolczastego
    Prosty płot z drutu kolczastego

    W krótkim czasie w całych Stanach Zjednoczonych zaczęły pojawiać się firmy produkujące drut kolczasty, jednak sytuacja uległa zmianie w latach 70. wraz z powstaniem firmy American Steel and Wire Company. Firma ta powstała z połączenia trzech firm zajmujących się produkcją stali oraz drutu kolczastego. Dzięki temu jedna firma mogła kontrolować zarówno produkcję odpowiedniej stali jak i produktu końcowego, jakim był drut kolczasty.

    Ostatnim „ojcem drutu kolczastego” był William Edenborn, niemiecki imigrant, który stworzył znacznie uproszczony projekt drutu kolczastego, pozbawiony ostrych elementów, ale dalej zawierający wystające fragmenty, które utrudniały pokonanie przeszkody przez bydło.

    Bardziej skomplikowany płot z drutem ostrzowym w formie zwojów
    Bardziej skomplikowany płot z drutem ostrzowym w formie zwojów

    Chociaż początkowo drut kolczasty powstał z myślą o ogradzaniu rozległych gospodarstw, szybko znalazł zastosowanie również w wojsku. Już w 1895 roku Portugalczycy wykorzystali drut kolczasty do ochrony swoich pozycji w trakcie działań wojennych w Afryce. Punktem zwrotnym w wykorzystaniu drutu kolczastego była I wojna światowa. Wszystkie strony konfliktu stawiały zasieki z drutu kolczastego przed swoimi okopami, aby utrudnić ich pokonanie wrogim oddziałom. Dzięki lekkiej konstrukcji, drut kolczasty był odporny na ostrzał artyleryjski, a naprawa ewentualnych uszkodzeń była bardzo szybka.

    Z czasem drut kolczasty ewoluował i stał się częścią normalnych ogrodzeń. Niestety wykorzystywano go również do gorszych celów, jakimi było budowanie obozów koncentracyjnych podczas Wojen Burskich na przełomie XIX i XX wieku, oraz zwłaszcza podczas II wojny światowej.

    Mimo upływu lat, drut kolczasty cały czas jest popularnym sposobem ograniczania dostępu, zarówno zwierzętom, jak i ludziom. Stosuje się go często jako zwieńczenie ogrodzeń, utrudniające przejście przez płoty. Stosowanych jest wiele rodzajów drutu kolczastego, różniących się grubością oraz przede wszystkim ilością ostrych elementów (kolczastych i ostrzowych).

    Typowe współczesne zastosowanie drutu kolczastego na szczycie ogrodzenia
    Typowe współczesne zastosowanie drutu kolczastego na szczycie ogrodzenia
    Wesprzyj nas: buycoffe.to SmartAge.pl
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleBrama Żuraw – symbol Gdańska
    Next Article Argentyński czołg średni Tanque Argentino Mediano
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    Najpopularniejsze
    Artykuły
    29 listopada 20238 Mins Read

    BWP Borsuk – bojowy wóz piechoty „made in Poland”

    Bojowe wozy piechoty są podstawowym środkiem transportu dla żołnierzy na współczesnym polu walki. Pojazdy te…

    Artykuły
    10 listopada 20233 Mins Read

    Wraki japońskich okrętów podwodnych I-201 i I-401

    Wraz z zakończeniem II wojny światowej, Amerykanie przejęli japońskie okręty wojenne, które przetrwały wojnę. Część…

    Artykuły
    11 listopada 202312 Mins Read

    Amerykańskie atomowe okręty podwodne typu Ohio

    Jednym z ważniejszych, jeśli nie najważniejszym elementem strategicznych sił nuklearnych USA są atomowe okręty podwodne…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    3 grudnia 2023

    Jermak – pierwszy arktyczny lodołamacz

    2 grudnia 2023

    Czy John van den Brom odejdzie z Lecha Poznań?

    1 grudnia 2023

    Portugalski pancernik Vasco da Gama

    30 listopada 2023

    Radzieckie niszczyciele rakietowe projektu 57 (typ Gniewnyj)

    29 listopada 2023

    BWP Borsuk – bojowy wóz piechoty „made in Poland”

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    3 listopada 20204 Mins Read

    Niesamowite koncepcyjne samochody Berlina Aerodinamica Tecnica z lat 50.

    Zaprojektowane w latach 50. przez Franco Scaglione pracującego w Carrozzeria Bertone samochody B.A.T. 5, B.A.T.…

    Artykuły
    3 lipca 20153 Mins Read

    Warszawskie Filtry Lindleya

    W XIX wieku, wraz z rozwojem przemysłu, bardzo szybko zaczęły rozwijać się miasta w całej…

    Artykuły
    17 marca 20148 Mins Read

    Czarne ptaki Zimnej Wojny – Lockheed U-2 i SR-71 Blackbird

    Dwa samoloty stały się symbolem rozwoju techniki lotniczej okresu Zimnej Wojny. Co ciekawe, w swoim…

    Artykuły
    27 kwietnia 20168 Mins Read

    Airbus A380 – największy samolot pasażerski na świecie

    Airbus A380 jest największym samolotem pasażerskim na świecie. Pod każdym względem przewyższa dotychczasowego rekordzistę, którym…

    Artykuły
    23 września 20223 Mins Read

    Włoski monitor Faà di Bruno – pierwszowojenny składak

    Zbudowany w 1917 roku monitor Faà di Bruno był bardziej pływającą baterią, niż typowym okrętem…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, relacje, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.