SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Amerykańskie krążowniki przeciwlotnicze typu Worcester
    Amerykańskie krążownik przeciwlotnicze typu Worcester
    Amerykańskie krążownik przeciwlotnicze typu Worcester
    Artykuły

    Amerykańskie krążowniki przeciwlotnicze typu Worcester

    Michał BanachBy Michał Banach6 sierpnia 2018Updated:2 lipca 2019Brak komentarzy4 Mins Read
    Zbudowane po zakończeniu II wojny światowej lekkie krążownik USS Worcester (CL-144) i USS Roanoke (CL-145) powstały na bazie doświadczeń zdobytych przez US Navy podczas walk na Pacyfiku. Okręty miały zapewniać wsparcie, zwłaszcza przeciwlotnicze dla grup lotniskowców. W praktyce okazało się, że jednostki te była mniej skuteczna nawet od starszych krążowników.

    Geneza

    Na początku II wojny światowej głównym zadaniem krążowników było prowadzenie działań rozpoznawczych, eskortowych oraz zwalczanie mniejszych jednostek pływających i krążowników przeciwnika. Szybko jednak okazało się, że krążowniki idealnie nadawały się do roli okrętów przeciwlotniczych, wspierających ogniem swojej artylerii zespoły bojowe składające się z znacznie większych okrętów – lotniskowców i pancerników oraz ciężkich krążowników.

    USS Roanoke
    USS Roanoke

    Już w 1936 roku, rozpoczęto w USA prace nad nowymi lekkimi krążownikami uzbrojonymi w nowe armaty kalibru 152 mm, przystosowane do zwalczania zarówno celów pływających jak i prowadzenia ognia przeciwlotniczego. Efektem prac było powstanie kilku serii okrętów, z których najważniejszymi były krążowniki typu Cleveland.

    Równocześnie z pracami nad tymi okrętami pojawił się pomysł budowy kolejnych krążowników tego rodzaju, ale wyposażonych w nowe, dwudziałowe wieże, jeszcze bardziej przystosowane do zwalczania celów powietrznych. Prace nad projektem tych okrętów trwały praktycznie do końca wojny, a powodem opóźnień były zbierane doświadczenia z wykorzystania różnych okrętów w działaniach przeciwlotniczych.

    USS Worcester
    USS Worcester

    Ostatecznie do prac nad nowymi lekkimi krążownikami przeciwlotniczymi przystąpiono na początku 1945 roku, czyli w końcowym etapie wojny. Z planowanej serii 10 jednostek rozpoczęto budowę tylko 4, a  12 sierpnia 1945 roku zamówienie zmniejszono do dwóch okrętów, które zbudowano już po zakończeniu wojny. Jednostki te otrzymały nazwy USS Worcester i USS Roanoke.

    Krążowniki przeciwlotnicze typu Worcester

    Stępkę pod pierwszy z okrętów – USS Worcester, położono 29 stycznia 1945 roku, wodowanie miało miejsce 4 lutego 1947 roku, a do służby okręt wszedł 26 czerwca 1948 roku. Prace nad drugim okrętem – USS Roanoke rozpoczęto 15 maja 1945 roku, wodowanie miało miejsce 16 czerwca 1947 roku, a do służby okręt wszedł 4 kwietnia 1949 roku.

    USS Worcester
    USS Worcester

    Okręty miały 207 m długości i wyporność 17 900 ton. Napęd stanowiły cztery turbiny parowe Westinghouse o mocy 120 000 KM, zapewniające prędkość 32,8 węzła oraz zasięg 15 000 przy prędkości 15 węzłów. Uzbrojenie okrętów składało się z dwunastu armat Mk 16 kalibru 152 mm umieszczonych w sześciu dwudziałowych wieżach. Szybkostrzelność teoretyczna wynosiła 12 strzałów na minutę, jednak odpowiednie kąty ostrzału uzyskano kosztem znacznego wzrostu masy wież, zwłaszcza względem trzydziałowych wież z krążowników typu Cleveland.

    Dodatkowe uzbrojenie okrętów stanowiły 24 działa Mk 22 kalibru 76 mm (11xII i 2xI), oraz działka kalibru 20 mm, które jednak szybko zdemontowano z porodu małej skuteczności. Opancerzenie okrętów miało grubość 152 mm w pasie burtowym, wieże chronił pancerz o grubości do 165 mm z przodu, a barbety i stanowisko dowodzenia chronione było pancerzem o grubości do 127 mm. Załoga okrętu liczyła70 oficerów i 1286 marynarzy w czasie pokoju i mogła być zwiększona do około 1700 oficerów i  marynarzy w trakcie wojny. Krążowniki otrzymały również stanowiska dla 1-2 helikopterów.

    USS Worcester
    USS Worcester

    Kariera obu okrętów nie była jednak zbyt udana, ponieważ szybko okazało się, że zastosowana konfiguracja działa znacząco zwiększała wagę okrętów, nie przynosząc żadnych korzyści, zwłaszcza wobec innych krążowników przeciwlotniczych wprowadzonych do służby w US Navy po wojnie, a uzbrojonych w działa kalibru 127 mm.

    Oba krążowniki wykorzystywano więc początkowo do rejsów szkoleniowych, m.in. na Morzu Śródziemnym. Po rozpoczęciu walk w Korei, okręty skierowano przez Kanał Sueski w rejon półwyspu Koreańskiego, gdzie wspierały ogniem swych dział oddziały walczące na lądzie, a także zapewniały wsparcie przeciwlotnicze grupie lotniskowców Task Force 77 (USS Philippine Sea i USS Valley Forge).

    USS Roanoke
    USS Roanoke

    W trakcie działań bojowych wyszły na jaw wady okrętu, głównie systemów celowniczych, które nie najlepiej radziły sobie z prowadzeniem ognia do celów lądowych. Po zakończeniu misji okręty wróciły do USA (w praktyce odbywając rejs dookoła świata), a następnie wróciły dna Morze Śródziemne. W 1956 roku jednostki przeniesiono w skład Floty Pacyfiku i skierowano w rejon Japonii.

    Ze względu na małą przydatność i nadmiar okrętów wojennych, krążowniki wycofano z służby w 1958 roku, przenosząc je do rezerwy, w której pozostały do 1970 roku, po czym w 1972 roku podjęto decyzję o ich złomowaniu. Tak zakończyła się historia okrętów, które miały być rewolucją, a okazały się zapomnianymi i nieprzydatnymi okrętami wojennymi.

    Jako ciekawostkę warto dodać, że okręt ten dostępny jest również w grze World of Warships – możecie skorzystać z tego linku, aby założyć nowe konto lub wrócić do gry i uzyskać dodatkowe bonusy.

    USS Worcester
    USS Worcester
    USS Worcester i USS Roanoke
    USS Worcester i USS Roanoke
    USS Worcester i USS Roanoke
    USS Worcester i USS Roanoke
    USS Roanoke
    USS Roanoke
    USS Roanoke
    USS Roanoke
    USS Worcester
    USS Worcester
    USS Worcester
    USS Worcester

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleWielki pożar Chicago (1871)
    Next Article Aerosanie Tupolew A-3
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Star Jet – roller coaster zabrany przez morze

    21 stycznia 20232 Mins Read

    USS Arizona – największa ofiara ataku na Pearl Harbor

    17 stycznia 20236 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 października 20210

    10 ciekawostek o dyniach

    Jak wygląda dynia, każdy wie, przynajmniej w teorii, ponieważ do rodziny dyniowatych należy ponad 1000…

    Artykuły
    4 stycznia 20170

    Ural-5920 (Nami-0157) – nietypowy pojazd gąsienicowy

    Eksploracja znajdujących się na północy i dalekim wschodzie Rosji pól naftowych to spore wyzwanie. Pomijając…

    Artykuły
    21 października 20200

    Port lotniczy Skiatos – greckie Sint Maarten

    Port lotniczy Princess Juliana na wyspie Sint Maarten na Karaibach słynnie z charakterystycznego położenia i…

    Artykuły
    29 czerwca 20210

    Linke-Hofmann R.I – (prawie) niewidzialny bombowiec z I wojny światowej

    Podczas I wojny światowej powstało wiele niecodziennych samolotów. Specjalizująca się w produkcji tramwajów firma Linke-Hofmann…

    Artykuły
    17 lutego 20170

    Buzłudża – symbol bułgarskiego socjalizmu

    Socjalizm pozostawił po sobie w Europie Środkowej i Wschodniej wiele pamiątek – zwłaszcza budynków i pomników.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.