SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Krążowniki pancerne typu Duke of Edinburgh
    Krążowniki pancerne typu Duke of Edinburgh
    Krążowniki pancerne typu Duke of Edinburgh
    Artykuły

    Krążowniki pancerne typu Duke of Edinburgh

    Michał BanachBy Michał Banach1 czerwca 2021Updated:23 lipca 2022Brak komentarzy4 Mins Read
    Zbudowane w 1906 roku krążowniki pancerne typu Duke of Edinburgh były pierwszymi tego typu jednostkami w Royal Navy, przeznaczonymi do współdziałania z flotą liniową, a nie do zwalczania żeglugi przeciwnika.

    Geneza

    Budowane na początku XX wieku w Wielkiej Brytanii krążowniki pancerne powstawały głównie z myślą o zwalczaniu żeglugi handlowej przeciwnika, a nie współpracy z flotą liniową. Oznaczało to, że okręty te były nieco mniejsze, szybsze, lżej uzbrojone i słabiej opancerzone, ponieważ nie miały prowadzić wymiany ognia z okrętami przeciwnika. Dowództwo Royal Navy uznało jednak, że potrzebne są podobne okręty, ale przystosowane do wspierania floty liniowej, jako tzw. szybkie skrzydło. Według założeń, okręty te miały wspierać główne siły i utrudniać przeciwnikowi oderwanie się od okrętów liniowych.

    HMS Duke of Edinburgh
    HMS Duke of Edinburgh

    W 1902 roku podjęto więc decyzję o zbudowaniu dwóch krążowników pancernych typu Duke of Edinburgh, będących dalekim rozwinięciem okrętów typu Devonshire będących wówczas w budowie. Nowe okręty miały być większe, lepiej uzbrojone i opancerzone, a przez to droższe. Projekt okrętów przygotował Philip Watts.

    Nowe okręty, stare błędy

    Watts w swoim projekcie postanowił zaprojektować dobrze uzbrojone okręty, których ogólny układ konstrukcyjny przypominał pancerniki typu King Edward VII z głównym uzbrojeniem umieszczonym w wieżach na dziobie, rufie oraz burtach, oraz dodatkowym silnym uzbrojeniem na burtach. W projekcie zastosowano jednak błędną koncepcję umieszczenia artylerii dodatkowej w kadłubie, nisko nad linią wody, przez co działa te były całkowicie bezużyteczne przy złej pogodzie i wyższym stanie morza.

    HMS Black Prince
    HMS Black Prince

    Krążowniki miały 154 m długości i wyporność 12 790 ton. Napęd stanowiły dwa silniki parowe o mocy 23 000 ihp, zapewniające prędkość maksymalną 23 węzłów oraz zasięg 7130 mil morskich (15 060 km) przy prędkości 10 węzłów. Uzbrojenie składało się z 6 dział kalibru 234 mm umieszczonych pojedynczo w wieżach na dziobie, rufie i po dwie na każdej burcie. Uzbrojenie dodatkowe składało się z 10 dział kalibru 152 mm umieszczonych po 5 na każdej burcie, 20 dział kalibru 47 mm przeznaczonych do zwalczania torpedowców oraz 3 podwodnych wyrzutni torped kalibru 450 mm. Pancerz miał grubość 76-152 mm w pasie burtowym oraz na barbetach, 19-38 mm na pokładzie, 114-191 mm na wieżach i 254 mm na mostku. Załoga liczyła 769 oficerów i marynarzy.

    Stępkę pod pierwszy z okrętów – HMS Duke of Edinburgh, położono 11 lutego 1903 roku w stoczni Hawthorn Leslie. Wodowanie miało miejsce 14 stycznia 1904 roku, a do służby okręt wszedł 20 stycznia 1906 roku. Budowę drugiego okrętu, HMS Black Prince rozpoczęto 3 czerwca 1903 roku w stoczni Thames Ironworks, a wodowanie miało miejsce 8 listopada 1904 roku. Do służby okręt wszedł 17 marca 1906 roku. Koszt okrętów wynosił 1,2 mln funtów (współcześnie około 130 mln funtów) za jeden okręt.

    HMS Duke of Edinburgh
    HMS Duke of Edinburgh

    Już na etapie budowy próbowano rozwiązać problem źle umieszczonych dział artylerii dodatkowej, ale koszt zmian wyniósłby około 400 000 funtów, przez co admiralicja zrezygnowała z tego pomysłu. Krótko po wejściu do służby podwyższono również kominy, które okazały się za niskie.

    Eksploatacja

    Początkowo oba krążowniki działały w ramach Home Fleet na Atlantyku jednak po wybuchu I wojny światowej skierowano je na Morze Śródziemne. Wykorzystano je do pościgu za niemieckim krążownikiem liniowym Goeben i krążownikiem Breslau. Następnie na pewien czas okręty oddelegowano do służby na Morzu Czerwonym, gdzie ochraniały konwoje.

    HMS Black Prince
    HMS Black Prince

    Już po rozpoczęciu wojny, w ramach modernizacji, z obu krążowników usunięto działa kalibru 152 mm a otwory po nich zakryto na stałe płytami pancernymi. Działa te od początku kariery okrętów były nieprzydatne w normalnej eksploatacji.

    W 1916 roku oba krążowniki trafiły z powrotem do Wielkiej Brytanii i wraz z Grand Fleet wzięły udział w bitwie jutlandzkiej. Podczas tej bitwy HMS Black Prince został najpierw uszkodzony, a następnie zatopiony, a całą jego załoga zginęła. HMS Duke of Edinburgh miał więcej szczęścia i przetrwał bitwę. Resztę wojny okręt spędził na misjach Atlantyku, biorąc udział w blokadzie niemieckich portów jak i ochraniając konwoje.

    HMS Black Prince
    HMS Black Prince

    Po wojnie, z racji wieku i przestarzałej konstrukcji, krążownik został szybko wycofany z aktywnej służby, a 12 kwietnia 1920 roku sprzedany na złom. Tym samym zakończyła się historia okrętów typu Duke of Edinburgh. Bezpośrednimi następcami tych okrętów były krążowniki typu Warrior oraz Minotaur, ale wszystkie te jednostki wycofano z eksploatacji do 1919 roku.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleSkeleton Tank – amerykański „czołg szkieletowy”
    Next Article Zestrzelenie lotu KAL 902 – o włos od tragedii
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read

    HMS Hood – duma Royal Navy zatopiona jednym pociskiem

    10 stycznia 202311 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.