SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Krążownik pancerny Dupuy de Lôme
    Krążownik pancerny Dupuy de Lôme
    Krążownik pancerny Dupuy de Lôme
    Artykuły

    Krążownik pancerny Dupuy de Lôme

    Michał BanachBy Michał Banach2 stycznia 2019Brak komentarzy7 Mins Read
    Pod koniec XIX wieku we Francji powstało wiele oryginalnych i nietypowych okrętów wojennych. Jednym z nich był zaprojektowany w latach 80. XIX wieku krążownik pancerny Dupuy de Lôme. Okręt nie miał zbyt owocnej służby, ale jego konstrukcja miała wpływ na zmianę podejścia do budowy krążowników zarówno we Francji jak i Wielkiej Brytanii.

    Geneza

    Projektowane pod koniec XIX wieku krążowniki, zwłaszcza we Francji często były jedynymi przedstawicielami danego typu. Spowodowane było to szybko rozwijającą się technologią, oraz przede wszystkim ograniczonymi środkami na budowę większej liczby okrętów na raz. Praktycznie każdy kolejny okręt był w jakimś stopniu przełomowy, ale równocześnie wiele z nich w momencie wejścia do służby była już przestarzała.

    Pomysł budowy krążownika Dupuy de Lôme zrodził się na początku lat 80. XIX wieku. Według założeń, okręt miał być silnie uzbrojony i dobrze opancerzony, przy zachowaniu jak największej prędkości. Umożliwiałoby to wykorzystanie krążownika w roli rajdera, atakującego bazy i statki handlowe przeciwnika (np. Wielkiej Brytanii, z którą Francja cały czas rywalizowała na morzu). Teoretycznie proste zadanie zaprojektowania okrętu nie było wcale tak łatwe do zrealizowanie, ponieważ narzucone w lipcu 1887 roku założenia konstrukcyjne były bardzo trudne do zrealizowania.

    Dupuy de Lôme
    Dupuy de Lôme

    Mimo to wstępny projekt okrętu powstał już w październiku 1887 roku, a jego autorem był Louis de Bussy. Zaprojektował on niecodzienny okręt, uzbrojony w dwa działa kalibru 194 mm umieszczone pojedynczo na śródokręciu, oraz sześć dział kalibru 164,7 mm umieszczone również pojedynczo w sześciu wieżach, po trzy na dziobie i rufie. Co ciekawe, środkowe wieże znajdowały się nieco wyżej od pozostałych, co zapewniało możliwość prowadzenia ognia z aż 5 dział w jednym kierunku. Kolejnym ciekawym rozwiązaniem zastosowanym przez de Bussiego było opancerzenie kadłuba, o wiele lepiej przemyślane niż w dotychczasowych konstrukcjach. Pancerz chronił bowiem cały kadłub, a nie tylko wąski pas pancerny, jak w większości ówczesnych krążowników. Ze względu na zakładaną rewolucyjność okrętu, nadano mu nazwę upamiętniającą najsłynniejszego francuskiego inżyniera okrętowego, Henriego Dupuy de Lôme.

    Budowa

    Stępkę pod krążownik położono 4 lipca 1888 roku w Breście, a wodowanie miało miejsce 27 października 1890 roku. Ze względu na problemy z wyposażeniem, zwłaszcza maszynowni, próby okrętu rozpoczęto dopiero 1 kwietnia 1892 roku i bardzo szybko przerwano z powodu wypadków w kotłowni. Przez kolejne lata okręt regularnie powracał do stoczni na naprawy i przeróbki, przez co do służby wszedł dopiero 15 maja 1895 roku. Koszt budowy wraz z licznymi remontami i przebudowami maszynowni wyniósł 13,59 mln franków.

    Okręt miał 114 m długości i wyporność 6679 ton. Napęd stanowiły trzy silniki parowe o mocy indykowanej 13 186 KM, zapewniające prędkość 19,7 węzła i zasięg 7400 km przy prędkości 12,5 węzła. Uzbrojenie składało się z dwóch dział kalibru 194 mm, sześciu kalibru 164,7 mm, sześciu kalibru 63 mm, ośmiu kalibru 47 mm, czterech rewolwerowych działek kalibru 37 mm i czterech wyrzutni torped kalibru 450 mm.

    Dupuy de Lôme
    Dupuy de Lôme

    Okręt wyróżniał się konstrukcją kadłuba, chronionego pancerzem o grubości 100 mm. Ze względu na rozmieszczenie dział, nadbudówki rozmieszczono tak, aby przynajmniej 5 wież mogło być skierowanych w tym samym kierunku, a dziób został wyposażony w atrapę taranu (teoretycznie okręt mógł go użyć, ale w praktyce wprowadzono go bardziej z myślą o zapewnieniu lepszej stateczności). Dodatkowo Dupuy de Lôme został wyposażony w dwa maszty bojowe, na których zainstalowano pomocniczą lekką artylerią, która miała służyć do zwalczania torpedowców.

    Pod względem opancerzenia, okręt prezentował się o wiele lepiej od innych ówczesnych krążowników, wyposażonych jedynie opancerzenie pasa burtowego. Wieże okrętu również były chronione pancerzem o grubości 100 mm. Co ciekawe, chociaż obracano je hydraulicznie, ładowanie i podnoszenie luf odbywało się ręcznie. Załoga okrętu liczyła 526 oficerów i marynarzy.

    Dupuy de Lôme
    Dupuy de Lôme

    Eksploatacja

    Mimo swojej nowatorskiej konstrukcji, Dupuy de Lôme w momencie wejścia do służby nie był już najnowocześniejszym okrętem. Mimo to intensywnie eksploatowano go zarówno podczas szkoleń jak i rejsów kurtuazyjnych. W latach 1902-1906 poddano go modernizacji, w ramach której wymieniono sprawiające problemy kotły (co pociągnęło za sobą zmianę sylwetki z dwukominowej, na trzykominową), zlikwidowano rufowy maszt bojowy i przeniesiono działa kalibru 47 mm na rufowy mostek.

    Po zakończeniu modernizacji, 4 października 1906 roku Dupuy de Lôme formalnie wrócił do służby, ale w praktyce nie był aktywnie wykorzystywany. Dopiero 1 października 1908 roku przydzielono go do służby na Morzu Śródziemnym, jednak z powodu złego stanu technicznego (zwłaszcza korozji kadłuba spowodowanej prawdopodobnie obecnością w pobliżu cumującego w porcie krążownika okrętu z poszyciem miedzianym), ograniczono się do jego przebazowania jednostki do Tangeru.

    Dupuy de Lôme
    Dupuy de Lôme

    Ostatecznie 13 września 1909 roku wycofano go z służby i poddano remontowi, ale po oględzinach uznano, że nie nadaje się do dalszej służby i po kilku miesiącach podjęto decyzję o jego rozbrojeniu, a 20 lutego 1911 roku skreślono go z listy floty. Co ciekawe, nie był do koniec krążownika, ponieważ Francuzi zaoferowali go marynarce wojennej Peru, która szukała we Francji nowego okrętu dla swojej floty, który byłby przeciwwagą dla krążownika Umbria, mającego trafić do Ekwadoru.

    29 czerwca 1911 roku Peru podjęło decyzję o zakupie Dupuy de Lôme za cenę 3 mln franków oraz 700 tys. franków potrzebnych na remont okrętu. Francuzi rozpoczęli prace na okręcie, który 12 września 1912 roku został formalnie przekazany Peru i przemianowany na Commandante Aguirre. Ze względu na zmianę sytuacji w Ameryce Południowej, oraz fakt, iż Umbria ostatecznie trafił do Haiti, Peru straciło zainteresowanie starym francuskim krążownikiem. Opóźnienia w zapłacie zobowiązań sprawiły, że Francuzi po wybuchu I wojny światowej zaczęli rozważać ponowne wcielenie okrętu do służby pod własną banderą.

    Dupuy de Lôme
    Dupuy de Lôme

    Tak się jednak nie stało, przez co krążownik przeczekał wojnę w porcie, a 17 stycznia 1917 roku został oficjalnie zwrócony przez Peru, które zgodziło się na oddanie okrętu i utratę zapłaconego 1 mln franków. Francuzi chcieli następnie zezłomować okręt, ale, w październiku 1918 roku zainteresowała się nim belgijska firma Lloyd, która zakupiła go z zamiarem przebudowy na statek handlowy.

    Skomplikowane, ale również bezprecedensowe, prace zlecono stoczni Forges et Chantiers de la Gironde w Bourdoux. Zakładano, że stary francuski krążownik posłuży jako prototyp dla serii podobnych jednostek, przebudowanych z innych wysłużonych francuskich XIX-wiecznych krążowników. W toku prac usunięto większość opancerzenia, nadbudówki oraz dobudowano dziób nad taranem. Usunięto połowę maszynowni, zachowując jednak układ rufy krążownika. Statek wszedł do służby w grudniu 1919 roku pod nazwą Peruvier.

    Dupuy de Lôme po modernizacji
    Dupuy de Lôme po modernizacji

    Jego kariera okazała się jednak bardzo krótka, ponieważ w styczniu 1920 roku po wypłynięciu z Cardiff do Rio de Janeiro okręt popsuł się i musiał wrócić do portu. Po wznowieniu rejsu ponownie doszło do awarii w maszynowni i unieruchomienia statku, który następnie odholowano do Las Palmas na Gran Canarii. Ze względu na brak możliwości naprawy jednostki, przeholowano ją przez Atlantyk do portu docelowego w celu rozładunku przewożonego węgla. Niestety i tym razem nie wszystko poszło zgodnie z planem, ponieważ doszło do pożaru ładowni. Po jego ugaszeniu uszkodzony statek przeholowano do Antwerpii, gdzie pozostał przez dwa lata, a następnie został sprzedany na złom.

    Tym samym zakończyła się kariera dawnego Dupuy de Lôme, okrętu, który miał być rewolucją, ale z powodu bardzo długiego czasu budowy ominęła go szansa na sukces. Warto dodać, że chociaż rozwiązania zastosowane na krążowniku podczas budowy zyskały spore zainteresowanie inżynierów z całego świata, nie wprowadzono ich na szeroką skalę w nowych krążownikach, adaptując jedynie część rozwiązań i to często w znacznie zmienionej formie.

    Dupuy de Lôme już jako Peruvier
    Dupuy de Lôme już jako Peruvier

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticlePoint Arena Light – filmowa latarnia morska
    Next Article Hala widowiskowo-sportowa Spodek w Katowicach
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    25 stycznia 20232 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.