SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tajniacy – recenzja
    • Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.3
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Krążownik pancernopokładowy Askold
    Krążownik pancernopokładowy Askold
    Krążownik pancernopokładowy Askold
    Artykuły

    Krążownik pancernopokładowy Askold

    Michał BanachBy Michał Banach26 grudnia 2020Updated:26 grudnia 2020Brak komentarzy4 Mins Read
    Zaprojektowany w ramach programu 1898 krążownik pancernopokładowy wyróżniał się charakterystyczną sylwetką z 5 kominami oraz intensywną, aczkolwiek stosunkowo krótką karierą. W swojej historii nosił banderę Rosji, RFSRR (Rosyjskiej Federacyjnej Socjalistycznej Republiki Radzieckiej) oraz Wielkiej Brytanii.

    Krążownik pancernopokładowy Askold

    Askold był jednym z trzech krążowników pancernopokładowych zaprojektowanych w ramach programu 1898 do służby na Dalekim Wschodzie. Razem z krążownikami Wariag i Bogatyr miał być dużym, dobrze uzbrojonym krążownikiem pancernopokładowym, typowym dla Rosyjskiej floty tego okresu. Zamówiono go w stoczni Germania w Kilonii, a stępkę oficjalnie położono 8 lipca 1899 roku. Wodowanie miało miejsce 2 marca 1900 roku, a do służby okręt wszedł 12 stycznia 1902 roku.

    Askold
    Askold

    Okręt miał 132,5 m długości i wyporność całkowitą 7022 ton. Napęd stanowiły dwa silniki parowe o mocy 15 925 KM, zapewniające prędkość maksymalną 23,5 węzła (podczas prób krążownik osiągnął jednak prędkość 24 węzły), oraz zasięg 5720 mil morskich (7408 km) przy prędkości 10 węzłów. Uzbrojenie składało się z 12 dział kalibru 152 mm – po 5 na każdej burcie i po jednym na dziobie i rufie, 12 dział kalibru 75 mm, 8 dział kalibru 47 mm, 2 działek kalibru 37 mm, 6 wyrzutni torped kalibru 381 mm, oraz dodatkowo 2 karabinów maszynowych kalibru 7,62 mm i dwóch dział desantowych kalibru 63,5 mm. Załoga liczyła 534 oficerów i marynarzy. Pancerz okrętu miał grubość 40-51 mm na pokładzie, 75-100 mm na skosach pokładu, 152 mm na mostku i 25 mm na maskach dział artylerii głównej.

    Cechą charakterystyczną Askolda było 5 wąskich kominów i stosunkowo niski dziób z wysoko ustawioną nadbudówką, na której umieszczono też dziobowe działo artylerii głównej. Okręt osiągał wysoką prędkość, ale uzyskano to kosztem węższego i ciaśniejszego wnętrza kadłuba, oraz nieco mniejszej dzielności morskiej przy wysokich falach. Koszt budowy Askolda wyniósł 5 mln rubli i był najniższy z 3 okrętów zbudowanych w ramach tego programu.

    Askold
    Askold

    Eksploatacja

    Po wejściu do służby Askold najpierw trafił na Bałtyk, ale już w lutym 1903 roku zawinął do Port Artur na Dalekim Wschodzie Do wybuchu wojny japońsko-rosyjskiej okręt brał udział w licznych rejsach kurtuazyjnych i szkoleniowych. Wraz z rozpoczęciem działań wojennych krążownik operując z Port Artur brał udział w kilku starciach z japońskimi krążownikami, nie odnosząc ani dużych uszkodzeń, ani spektakularnych sukcesów.

    10 sierpnia 1904 roku okręt wziął udział w bitwie na Morzu Żółtym, próbując przebić się do Władywostoku. Z powodu uszkodzeń, okręt nie dotarł do celu i został zmuszony do zawinięcia do Szanghaju, gdzie został internowany 13 sierpnia. W październiku 1905 roku został zwrócony Rosji i wrócił do służby. W latach 1911-1912 przeszedł kapitalny remont w Władywostoku.

    Askold
    Askold

    Wraz z wybuchem I wojny światowej Askold został włączony w skład zespołu składającego się z brytyjskich krążowników HMS Minotaur i HMS Yarmouth, oraz japońskich Ibuki i Chikuma, a także rosyjskiego Żemczuga. Zadaniem okrętów było odnalezienie niemieckiej eskadry krążowników działających na Oceanie Indyjskim.

    Pod koniec 1914 roku okręt przebazowano na Morze Śródziemne, gdzie brał udział w działaniach przeciwko flocie tureckiej oraz osłaniał operację dardanelską. W kwietniu 1915 roku wspierał desant pod Kum Kale, a w styczniu 1916 roku desant na półwyspie Kara Burnu. Intensywna służba wymusiła przeprowadzenie remontu okrętu w Tulonie. W trakcie prac poddano go również modernizacji. Usunięto dwie wyrzutnie torped, dwa działa kalibru 75 zamieniono na przeciwlotnicze działa kalibry 57 mm, usunięto 4 działa kalibru 47 mm, instalując w ich miejsce 2 działa przeciwlotnicze tego kalibru, oraz dodano 2 karabiny maszynowe.

    Askold
    Askold

    Po zakończeniu prac Askold wyruszył do Rosji – miał dołączyć do Flotylli Oceanu Północnego, jednak podczas rejsu został uszkodzony i musiał zawinąć do Devonport w Wielkiej Brytanii. W tym czasie na okręcie zaczęła panować już rewolucyjna atmosfera. Po dotarciu do Murmańska 30 czerwca 1917 roku sytuacja na okręcie zaczęła się pogarszać. Wraz z wybuchem rewolucji bolszewickiej jednostka została przejęta przez oddziały rewolucyjne, ale nie weszła do służby z racji braku załogi.

    14 lipca 1918 roku okręt został zdobyty w Zatoce Kolskiej przez brytyjskie wojska interwencyjne. Przemianowano go wówczas na HMS Glory IV i wcielono do służby jako hulk koszarowy. Wraz z wycofaniem wojsk interwencyjnych, okręt również został zabrany do Wielkiej Brytanii (a dokładnie na Szetlandy), ale w 1922 roku zwrócono go RSFSR. Z racji stanu okrętu i nieprzydatności w służbie, podjęto jednak decyzję o jego złomowaniu, które przeprowadzono w Hamburgu w Niemczech. Tym samym intensywna kariera okrętu dobiegła końca.

    Askold
    Askold
    Askold
    Askold

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleMost Brookliński – najsłynniejszy most w Nowym Jorku
    Next Article Samolot szkolno-myśliwski Nardi FN.305
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read

    Pierwieniec – pierwszy rosyjski okręt pancerny

    9 stycznia 20233 Mins Read

    Ćwiczenia Śnieżok – niedopowiedziana historia zbrodni

    23 grudnia 20228 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6.3
    8 lutego 2023

    Tajniacy – recenzja

    7 lutego 2023

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 maja 20190

    „Zatopiona dzwonnica” w Kalazinie

    Obok miasta Kalazin, w obwodzie twerskim w Rosji znajduje się utworzone w 1939 roku jezioro…

    Biznes
    10 czerwca 20210

    Jak inwestować w Bitcoin w 2021 roku?

    Specjaliści twierdzą, że Bitcoin wciąż ma przed sobą obiecujące perspektywy. Nie ma jednak jednoznacznej odpowiedzi,…

    Militaria
    12 września 20140

    Wojsko Polskie – zdjęcia cz.1

    W ostatnim czasie wiele się mówi o Wojsku Polskim i jego możliwościach w kontekście wydarzeń…

    Artykuły
    9 kwietnia 20221

    Obiekt 279 – UFO-tank

    Radziecki czołg ciężki Obiekt 279 jest jednym z najbardziej niecodziennych pojazdów pancernych jakie kiedykolwiek zbudowano.…

    Fotografia
    10 listopada 20165

    Leica Rifle Camera na sprzedaż

    Na aukcji sprzętu fotograficznego 30th WestLicht, która odbędzie się 19 listopada wystawione zostaną dwa bardzo…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.