SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read553 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read553 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read80 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

      26 lutego 2023

      Wybór audofilskiego audio dla początkujących – na co zwrócić uwagę?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read28 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      29 marca 2023

      Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      21 marca 2023

      Jak dbać o tulipany?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read175 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read11 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      30 marca 2023

      LEGO Orchidea (10311) – recenzja

      5.3
      29 marca 2023

      What Do You Meme? – recenzja

      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Krążownik Aurora – symbol rewolucji bolszewickiej » Strona 3
    Artykuły

    Krążownik Aurora – symbol rewolucji bolszewickiej

    Michał BanachBy Michał Banach30 lipca 2015Updated:24 maja 2020Brak komentarzy8 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Krążownik Aurora - symbol rewolucji bolszewickiej
    Krążownik Aurora - symbol rewolucji bolszewickiej

    Aurora

    Ostatnim z trzech zamówionych krążowników była Aurora. Prace nad okrętem rozpoczęto we wrześniu 1896 roku. Niestety od samego początku konstruktorzy mieli problemy z dotrzymaniem terminów. Początkowo z braku odpowiedniej ilości części, do prac nad krążownikiem włączono przedsiębiorstwa z Francji, które miały dostarczyć napęd. Krążą również plotki, jakoby płyty pancerne z których zbudowano okręt powstały w Wielkiej Brytanii.

    Krążownik pancernopokładowy Aurora
    Krążownik pancernopokładowy Aurora

    Ostatecznie wodowanie nastąpiło 24 maja 1900 roku, ale do służby okręt wszedł dopiero 29 lipca 1903 roku (chociaż data ta ma charakter umowny, ponieważ okręt już wcześniej opuścił port, ale musiał wrócić do Sankt Petersburga na naprawy wadliwych elementów konstrukcyjnych).

    Po wykonaniu napraw, krążownik skierowano na Pacyfik, gdzie miał dołączyć do swoich siostrzanych jednostek walczących z Japonią. Okręt przetrwał walki 1904 roku, a w maju 1905 wziął udział w Bitwie pod Cuszimą. W wyniku ostrzału Aurora otrzymała 18 trafień. Zginął kapitan i 15 członków załogi, a zniszczeniu uległa jedna armata 152 mm i pięć kalibru 75 mm.

    Aurora w suchym doku w 2014 roku (fot. Aleksiej Dmitrjew)
    Aurora w suchym doku w 2014 roku (fot. Aleksiej Dmitrjew)

    Mimo to okręt zdążył jeszcze osłonić wycofujące się rosyjskie okręty, a następnie skierował się do Manili, gdzie został internowany. Pozostawał w amerykańskiej bazie do zakończenia walk w 1906 roku, kiedy to zwrócono go Rosji. Po powrocie na Bałtyk okręt wyremontowano i przekształcono w jednostkę szkoleniową.

    Podczas I wojny światowej okręt wziął udział jedynie w kilku mniej znaczących operacjach a w 1916 roku okręt odesłano do Piotrogrodu (dawniej Sankt Petersburg), gdzie zacumowano go w porcie. Rosnące nastroje rewolucyjne nie ominęły również załogi Aurory. W lutym 1917 roku zawiązano komitet rewolucyjny, jednakże załoga nie wzięła aktywnego udziału w rewolucji lutowej.

    Aurora w Sankt Petersburgu
    Aurora w Sankt Petersburgu

    Dopiero 25 października (7 listopada według kalendarza gregoriańskiego) załoga okrętu oficjalnie dołączyła do rewolucjonistów. Wieczorem 25 października o godzinie 21:45 załoga okrętu oddała jeden strzał ślepym nabojem z armaty na dziobie.

    Chociaż pocisk wystrzelono zapewne w celu poinformowania innych okrętów o toczących się w mieście walkach, bolszewicy przypisali temu wydarzeniu zupełnie inne wręcz mityczne znacznie. Według oficjalnej propagandy komunistycznej miał to być sygnał do rozpoczęcia szturmu na Pałac Zimowy. Chociaż załoga wielokrotnie zaprzeczała później tej tezie, propaganda wygrała.

    Aurora w Sankt Petersburgu
    Aurora w Sankt Petersburgu

    Aurora nie nadawała się do normalnej służby, więc aż do 1922 roku okręt stał bezczynnie w porcie. Dopiero w okresie międzywojennym krążownik przekształcono na jednostkę szkolną. Podczas II wojny światowej krążownik rozbrojono i przeholowano do Oranienbaum, gdzie Aurora doznała lekkich uszkodzeń.

    Po wojnie okręt wyremontowano. Prace trwały od 1945 do 1947 roku. W ich trakcie przywrócono wygląd okrętu z czasów rewolucji (po 1922 roku krążownik kilkukrotnie przebudowywano). Początkowo wyremontowany okręt uznawano za pomnik, ale już w 1957 zamieniono go w muzeum.

    Aurora w Sankt Petersburgu
    Aurora w Sankt Petersburgu

    W 1984 roku ponownie zdecydowano się na remont prawie 100-letniego okrętu. Podczas pobytu w suchym doku zdecydowano się na wymianę praktycznie całego podwodnego poszycia kadłuba. Podobno odkryto wówczas, że płyty pancerne powstały w Wielkiej Brytanii, co bardzo nie pasowało do propagandowego obrazu okrętu. Chociaż nie ma potwierdzenia tej tezy, jest to prawdopodobne, ponieważ Brytyjczycy byli jednymi z największych dostawców płyt pancernych na przełomie wieków.

    Aurora w suchym doku w 2014 roku (fot. Aleksiej Dmitrjew)
    Aurora w suchym doku w 2014 roku (fot. Aleksiej Dmitrjew)
    Aurora w suchym doku w 2014 roku (fot. Aleksiej Dmitrjew)
    Aurora w suchym doku w 2014 roku (fot. Aleksiej Dmitrjew)

    Remont zakończono w 1987 roku, a okręt zacumowano na rzece Newie, gdzie pozostawał do października 2014 roku, kiedy ponownie zdecydowano się na jego remont. Aurora trafiła do suchego doku na początku października 2014 roku. Paradoksalnie, umieszczono ją w tej samej stoczni, w której zbudowano wszystkie trzy krążowniki typu Diana.

    Prace remontowe zakończono w połowie lipca 2016 roku. W ich trakcie wymieniono drewno na pokładach, wyczyszczono podwodną część kadłuba, odnowiono wnętrza, których nie udostępniano wcześniej zwiedzającym i zainstalowano 50 kamer monitoringu. Okręt udostępniono zwiedzającym na początku sierpnia.

    Aurora w Sankt Petersburgu
    Aurora w Sankt Petersburgu

    Jako ciekawostkę warto dodać, że okręt ten dostępny jest również w grze World of Warships – możecie skorzystać z tego linku, aby założyć nowe konto lub wrócić do gry i uzyskać dodatkowe bonusy.

    1 2 3
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticlePoławiacze pereł
    Next Article Tramwaj konny w Poznaniu
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    25 lutego 20233 Mins Read7K Views

    Strzała i Reduta – radzieckie mobilne bunkry

    By Michał Banach0
    24 lutego 20237 Mins Read2K Views

    Tajemnicza historia okrętu podwodnego K-129

    By Michał Banach3
    19 lutego 20238 Mins Read1K Views

    Deutschland – transportowy okręt podwodny

    By Michał Banach0
    22 stycznia 20239 Mins Read783 Views

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read20K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    18 marca 20233 Mins Read6K Views

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    Budowane w latach 1923-1934 parowozu Ty23 były najliczniej produkowanymi polskimi parowozami. Zbudowano łącznie 612 lokomotyw…

    Artykuły
    20 marca 20237 Mins Read5K Views

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    W latach 30. transport lotniczy, zwłaszcza pasażerski przeszedł rewolucyjną przemianę. Małe samoloty krótkodystansowe zaczęły być…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    30 marca 2023

    LEGO Orchidea (10311) – recenzja

    5.3
    29 marca 2023

    What Do You Meme? – recenzja

    29 marca 2023

    Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

    29 marca 2023

    Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

    28 marca 2023

    Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    18 maja 20187 Mins Read6 Views

    Pokazy lotnicze w Polsce 2018 – co warto wiedzieć

    Po całkiem udanym pod względem pokazów lotniczych roku 2017, bieżący rok zapowiada się jeszcze ciekawiej…

    Artykuły
    28 czerwca 20215 Mins Read16 Views

    HMS Tiger – najpiękniejszy z brytyjskich krążowników liniowych

    Zbudowany w 1914 roku krążownik liniowy HMS Tiger był dziesiątym okrętem tej klasy, który wszedł…

    Artykuły
    19 września 20154 Mins Read

    Dozwolony użytek utworu – o co chodzi?

    W Internecie znaleźć można wiele informacji o tym, iż wszystko co pobieramy jest kradzieżą i…

    Artykuły
    21 grudnia 201615 Mins Read120 Views

    Pancerniki typu Yamato – największe pancerniki w historii

    Japońskie pancerniki Yamato i Musashi, były największymi okrętami tej klasy w historii oraz posiadały działa…

    Artykuły
    5 lipca 20172 Mins Read

    Polisa dla firm transportowych, czyli szybko i na czas

    Przedsiębiorstwa transportowe w żadnym wypadku nie mogą sobie pozwolić na opóźnienia z tytułu zepsutego samochodu.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.