SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Krasnyj Krym – przestarzały weteran
    Krasnyj Krym - przestarzały weteran
    Krasnyj Krym - przestarzały weteran
    Artykuły

    Krasnyj Krym – przestarzały weteran

    Michał BanachBy Michał Banach20 marca 2021Brak komentarzy5 Mins Read
    Historia lekkiego krążownika Krasnyj Krym rozpoczęła się przed I wojną światową, ale jednostka weszła do służby dopiero pod koniec lat 20. XX wieku. Okręt przetrwał II wojnę światową i został zezłomowany dopiero w 1959 roku, zachowując przez większość kariery prawie oryginalną konfigurację.

    Długie narodziny

    W wyniku wojny rosyjsko-japońskiej w latach 1904-1905 rosyjska flota została bardzo mocno osłabiona. Odbudowa potencjału poszczególnych flot nie była prosta, ponieważ wnioski wyciągnięte z druzgoczących porażek rosyjskich okrętów w starciach z japońskimi jednostkami sprawiły, że nowe okręty projektowano według całkowicie zmienionych założeń.

    Krasnyj Krym
    Krasnyj Krym

    Jedną z kluczowych zmian było wprowadzenie nowej klasy okrętów – krążowników lekkich, mających w założeniu pełnić rolę jednostek rozpoznawczych oraz wsparcia. Okręty te miały być szybkie, lekko opancerzone i w miarę dobrze uzbrojone. W 1907 roku rozpoczęto w Rosji prace nad nowym typem takich okrętów, określanym wstępnie jako typ Swietłana. Ciągłe zmiany koncepcji sprawiły, że dopiero w kwietniu 1912 roku przygotowano pełną specyfikację dla tych jednostek i zaczęto szukać wykonawcy.

    Zagraniczne stocznie nie były zainteresowane udziałem w projekcie, więc zamówienie na 4 okręty nowego typu złożono 14 lutego 1913 roku w rosyjskich stoczniach. Chociaż pod koniec roku rozpoczęto budowę 4 okrętów, ostatecznie tylko jeden z nich został w pełni ukończony. 7 grudnia 1913 roku położono stępkę pod krążownik Swietłana. Wodowanie okrętu miało miejsce 11 grudnia 1915 roku, ale prace wykończeniowe przedłużały się z powodu problemów z wyposażeniem. Trwająca wojna uniemożliwiała pozyskiwanie specjalistycznego wyposażenia zza granicy, więc wszystko opracowywano w kraju, targanym równocześnie napięciami związanymi z rodzącą się rewolucją robotniczą.

    Krasnyj Krym
    Krasnyj Krym

    Niewykończony kadłub krążownika Swietłana przeholowano w listopadzie 1917 roku z stocznie w Rewlu do Piotrogrodu (Petersburga). Prace wykończeniowe miały potrwać do 1919 roku, ale przerwała je rewolucja październikowa. W tym czasie okręt ukończony był w 80%.

    Po przemianach politycznych okręt pozostał w stoczni przez kilka lat, a prac nie wznawiano z powodu problemów finansowych. Dopiero pod koniec 1924 roku wznowiono prace, przy czym mimo upływu tylu lat od rozpoczęcia prac i stworzenia projektu okrętu, nie zdecydowano się na jego dostosowanie do nowych standardów. Ograniczono się jedynie do wymienienia dział przeciwlotniczych na nowsze, zainstalowaniu wyrzutni torped i kilku mniejszych modyfikacjach. 5 lutego 1925 roku zmieniono nazwę okrętu na Profintern, a 26 kwietnia 1927 roku rozpoczęto jego próby morskie. Do służby okręt wszedł 1 lipca 1928 roku.

    Krasnyj Krym
    Krasnyj Krym

    Dane taktyczno-techniczne

    Profintern miał 158,4 m długości wyporność około 7000 ton (w swojej najcięższej konfiguracji w 1943 roku miał wyporność 8000 ton). Napęd stanowiły 4 turbiny parowe o mocy 46 300 KM, zapewniające prędkość maksymalną 29 węzłów (w toku eksploatacji prędkość ta znacząco zaczęła spadać), a zasięg wynosił 1230 mil morskich (2278 km) przy prędkości 14 węzłów. Uzbrojenie składało się z 15 pojedynczych dział kalibru 130 mm, 9 pojedynczych dział przeciwlotniczych kalibru 75 mm (zamienionych z czasem na działa kalibru 76,2 mm, a później na 3 dwudziałowe stanowiska dział kalibru 100 mm), 6 przeciwlotniczych działek kalibru 45 mm (zainstalowanych w latach 1937-1938), 10 działek kalibru 37 mm (od 1942 roku) oraz 7 karabinów maszynowych kalibru 12,7 mm (zainstalowanych w 1941 roku). W toku dalszej, wojennej eksploatacji uzbrojenie okrętu podlegało kolejnym modyfikacjom. Do końca lat 30. uzbrojenie torpedowe składało się z wyrzutni kalibru 450 mm, które później zamieniono na wyrzutnie kalibru 533 mm.

    Krasnyj Krym
    Krasnyj Krym

    Opancerzenie okrętu było typowe dla lekkich krążowników projektowanych przed i na początku I wojny światowej i miało grubość 75 mm w pasie burtowym. Większość kadłuba i nadbudówek chronił pancerz o grubości 20-25 mm. Do 1939 roku na okręcie zainstalowane były dźwigi i stanowiska dla 2-3 wodnosamolotów, które następnie zlikwidowano. Załoga okrętu liczyła 830-582 oficerów i marynarzy.

    Krasnyj Krym
    Krasnyj Krym

    Długa eksploatacja

    W momencie wejścia do służby Profintern był już całkowicie przestarzały, ponieważ zbudowano go według założeń sprzed I wojny światowej. W latach 30. okręt kilkukrotnie modernizowano, ale większość zmian miała niewielki wpływ na ogólne możliwości bojowe jednostki. Początkowo krążownik służył na Bałtyku, ale w 1935 roku przeniesiono go na Morze Czarne. 31 października 1939 roku zmieniono również jego nazwę na Krasnyj Krym.

    Niemiecka inwazja na ZSRR w 1941 roku zastała krążownik w Sewastopolu.Dopiero w sierpniu jednostka wyszła w morze i zaczęła brać udział w działaniach bojowych, początkowo na morzu, a później w obronie miasta. Okręt wykorzystano podczas ewakuacji Sewastopola, przy czym równocześnie wspierał on ogniem swojej artylerii działania na ladzie. W 1945 roku zainstalowano na nim radar Typ 291.

    Krasnyj Krym
    Krasnyj Krym

    Do końca wojny Krasnyj Krym wykorzystywany był do osłony desantów oraz ostrzeliwania celów lądowych, biorąc udział w 58 misjach, z których aż 52 polegały właśnie na ostrzeliwaniu brzegu. Według raportów, okręt zniszczył 4 baterie artylerii, 3 magazyny amunicji i wiele mniejszych celów. Dodatkowo w ramach operacji ewakuacyjnych, uratował 20 000 cywilów i żołnierzy, a podczas operacji desantowych przewiózł 10 000 żołnierzy. Wystrzelonych zostało 3156 pocisków z dział artylerii głównej.

    Po wojnie wysłużony okręt pozostał w eksploatacji, a 31 maja 1949 roku oddelegowano go do zadań szkoleniowych, przy czym 8 kwietnia 1953 roku oficjalnie przeklasyfikowano go na krążownik szkolny. W 1957 roku z racji złego stanu i braku przydatności okrętu, rozbrojono go i przekształcono na okręt doświadczalny OS-20. 11 marca 1958 roku przeklasyfikowano go ponownie, tym razem na hulk mieszkalny PKZ-144, ale już 7 lipca 1959 toku skreślono go z listy floty i zezłomowano, kończąc jego długą i bądź co bądź udaną karierę.

    Krasnyj Krym
    Krasnyj Krym

    Jako ciekawostkę warto dodać, że okręt ten dostępny jest również w grze World of Warships – możecie skorzystać z tego linku, aby założyć nowe konto lub wrócić do gry i uzyskać dodatkowe bonusy.

    Krasnyj Krym
    Krasnyj Krym

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleBTR-152 – początek długiej kariery BTR-ów
    Next Article Nahuel DL 43 – argentyński Sherman
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read

    Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny

    20 stycznia 20234 Mins Read

    Pierwieniec – pierwszy rosyjski okręt pancerny

    9 stycznia 20233 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.