SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Kopalnia diamentów Mir
    Kopalnia diamentów Mir w Rosji
    Kopalnia diamentów Mir w Rosji
    Artykuły

    Kopalnia diamentów Mir

    Michał BanachBy Michał Banach10 maja 2015Updated:28 grudnia 2017Brak komentarzy3 Mins Read
    Kopalnia Mir na Syberii to wyjątkowe miejsce. Jedna z największy kopalni odkrywkowych, dostarczająca tony diamentów i jedna z największych szram na ziemi, będąca przykładem pogoni ludzi za zyskami. Olbrzymia dziura w ziemi, zlokalizowana w mieści Mirny, w Jakucji w Rosji rozbudza wyobraźnię i jest znakomitym dowodem na to, że człowiek zrobi wszystko dla zysku.

    Głębokość wykopu wynosi około 525 metrów a średnica 1200 metrów. Obecnie jest to 4 najgłębsza kopalnia odkrywkowa i druga największa pod względem średnicy wykopu. W szczytowym okresie w latach 60. wydobywano w niej około 2 ton diamentów rocznie.

    Kopalnia diamentów Mir w Rosji
    Kopalnia diamentów Mir w Rosji

    Złoża diamentów w tym rejonie odkryto w czerwcu 1955 roku. Natychmiast podjęto decyzję o zbudowaniu kopalni. Prace ruszyły w 1957 roku. Był to niesamowicie trudny proces, ponieważ warunki pogodowe w Jakucji są bardzo srogie. Zima trwa około 7 miesięcy, więc ziemia jest mocno zamarznięta. Latem natomiast roztopy sprawiają, że okoliczne tereny zalane są błotem. Aby móc kopać, należało najpierw roztapiać lód pokrywający okoliczne tereny. Wszystkie budynki jakie powstawały w tym rejonie musiały mieć wzmocnione fundamenty, a cześć była budowana na palach, aby  wytrzymać roztopy.

    Kopalnia diamentów Mir w Rosji (fot. Gelio)
    Kopalnia diamentów Mir w Rosji (fot. Gelio)

    Mimo bardzo trudnych warunków, kopalnia szybko zaczęła zalewać świat tonami diamentów. Wydobycie było tak duże, że w latach 70. firma De Beers, jeden z największych ówczesnych dystrybutorów diamentów zaczęła skupować większą część produkcji z kopalni Mir, aby zachować kontrolę nad cenami. W 1976 roku przedstawiciele firmy przyjechali do ZSRR na wizytację w celu obejrzenia kopalni. Mimo utrudnień ze strony władz w Moskwie, udało im się dokonać krótkiej inspekcji, która potwierdziła, że Mir na długie lata będzie zalewać świat swoimi diamentami.

    Wraz z rozwojem kopalni rozwijał się potężny przemysł obróbki kamieni szlachetnych wokół obiektu oraz miasto Mirny, w którym mieszkali pracownicy tego kompleksu. Samo miasto powstało dosłownie na krawędzi wielkiej dziury jaką była kopalnia.

    Miasto Mirny (fot. Gelio)
    Miasto Mirny (fot. Gelio)
    Miasto Mirny (fot. Gelio)
    Miasto Mirny (fot. Gelio)

    Wraz z upadkiem ZSRR w latach 90., zaczęły się problemy kopalni. Po przejściu w prywatne ręce i bez wsparcia systemu totalitarnego, wydobycie zaczęło spadać. Same złoża były również dosyć mocno wyeksploatowane, przez co właściciele kopalni zaczęli zdawać sobie sprawę, z tego, że niedługo źródło zysków wyschnie.

    W 2001 roku oficjalnie zamknięto kopalnię odkrywkową. Głównym powodem były trudności eksploatacyjne coraz głębszego wykopu. Równocześnie prowadzono jednak prace nad uruchomieniem tradycyjnej kopalni podziemnej. W kolejnych latach podziemna kopalnia oraz okoliczne mniejsze obiekty przejęły na siebie cały ciężar wydobycia.

    Lotnisko w mieście Mirny (fot. Gelio)
    Lotnisko w mieście Mirny (fot. Gelio)
    Lotnisko w mieście Mirny (fot. Gelio)
    Lotnisko w mieście Mirny (fot. Gelio)

    Obecnie w podziemnej części kopalni pracuje 760 osób. Kopalnia pracuje 24h/dobę przez cały rok za wyjątkiem dwóch dni – Nowego Roku i Święta Górników.

    Od 2000 roku w rejonie miasta Mirny powstają nowe kopalnie odkrywkowe, dzięki którym dalej można eksploatować tamtejsze olbrzymie złoża. Są one jednak cały czas mniejsze od głównego wykopu.

    Kopalnia diamentów Mir w Rosji (fot. Gelio)
    Kopalnia diamentów Mir w Rosji (fot. Gelio)

    Ciekawostki

    • Największy wydobyty w kopalni Mir diament odkryto 23 grudnia 1980 roku. Miał 342,5 karata i ważył 68 gramów. Nazwano go… XXVI Zjazd KPZR. Bardzo ładna nazwa…
    • Ze względu na swoją głębokość, kopalnia Mir wpływa na miejscowy klimat. Śmigłowce nie mogą latać nad kopalnią z powodu nietypowych prądów powietrznych.
    • Na dnie otworu latem zbiera się woda. Trzeba ją cały czas wypompowywać, aby utrzymać znajdujące się kilkadziesiąt metrów niżej szyby podziemnego kompleksu kopalni.

     

    Sporo ciekawych zdjęć z kopalni, miasta, oraz okolic Mirnego znajdziecie na stronie EnglishRussia.com Ich autorem jest Slava Stepanov, rosyjski bloger i fotograf, działający pod nickiem Gelio.

    Kopalnia diamentów Mir w Rosji
    Kopalnia diamentów Mir w Rosji
    Kopalnia diamentów Mir w Rosji (fot. Gelio)
    Kopalnia diamentów Mir w Rosji (fot. Gelio)
    Kopalnia diamentów Mir w Rosji (fot. Gelio)
    Kopalnia diamentów Mir w Rosji (fot. Gelio)
    Miasto Mirny (fot. Gelio)
    Miasto Mirny (fot. Gelio)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleTesty samolotów w tunelu aerodynamicznym – zdjęcia
    Next Article Amerykańskie M1A2 Abrams na Łotwie – zdjęcia
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read

    Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny

    20 stycznia 20234 Mins Read

    Pierwieniec – pierwszy rosyjski okręt pancerny

    9 stycznia 20233 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.