SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tajniacy – recenzja
    • Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.3
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Koncepcyjne Fordy Aurora I i Aurora II z lat 60.
    Koncepcyjne Fordy Aurora I i Aurora II z lat 60.
    Koncepcyjne Fordy Aurora I i Aurora II z lat 60.
    Artykuły

    Koncepcyjne Fordy Aurora I i Aurora II z lat 60.

    Michał BanachBy Michał Banach9 grudnia 2020Brak komentarzy3 Mins Read
    Lata 60. były czasem motoryzacyjnej rewolucji. Z jednej strony samochody zyskiwały coraz większą popularność, z drugiej stopniowo wzrastała świadomość użytkowników i producentów co do bezpieczeństwa na drodze. To właśnie wtedy powstały dwa nietypowe koncepcyjne Fordy Aurora I i Aurora II.

    Wszystko zaczęło się wraz z wejściem do produkcji piątej generacji samochodów Ford Country Squire, dużych sedanów przewidzianych dla całych rodzin. Nowa wersja odróżniała się od poprzednich znacznie nowocześniejszym designem, ale zachowującym charakterystyczne drewniane panele po bokach. Cechą charakterystyczną tych aut było przestronne wnętrze i duże kanapy zarówno z tyłu jak i z przodu.

    Ford Aurora I (fot. Ford)
    Ford Aurora I (fot. Ford)

    W 1964 roku na targach w Nowym Jorku Ford zaprezentował jednak koncepcyjny samochód Ford Aurora (oznaczony później jako Aurora I). Chociaż wykorzystywał on ogólną koncepcję układu z Country Squire, pod wieloma względami był to jedyny w swoim rodzaju samochód. Nadwozie unowocześniono, ale z zewnątrz było ono dalej dosyć klasyczne, za wyjątkiem częściowo przeszklonego dachu i dużych bocznych szyb. Tym co najbardziej wyróżniało ten samochód było jego wnętrze.

    Zamiast tradycyjnych kanap znanych z seryjnych aut, wewnątrz znalazł się jeden fotel kierowcy, obok znajdował się obracany fotel pasażera, a za nimi kanapa w kształcie litery L. Dodatkowe trzy miejsca dla pasażerów umieszczono natomiast w… bagażniku tyłem do kierunku jazdy. Przestronne wnętrze miało zwiększać komfort jazdy i tworzyć klimat salonu na kołach. Pamiętajmy, że w tamtych czasach pasy bezpieczeństwa nie były standardem i nie były wymagane. W związku z tym pasażerowie mogli dowolnie korzystać z przestronnego wnętrza. Kolejną innowacją był system nawigacyjny dla kierowcy, oparty o tradycyjną mapę, która przesuwała się wraz z pokonywaną trasą. System ten nie był połączony z żadnym satelitą, ale był pierwowzorem późniejszych nawigacji GPS.

    Nawigacja w Fordzie Aurora I (fot. Ford)
    Nawigacja w Fordzie Aurora I (fot. Ford)

    Jak przystało na samochód koncepcyjny, Ford Aurora nie trafił do produkcji, ale pewne szczegóły jego konstrukcji wykorzystano w szóstej generacji Forda Country Squire, produkowanej od 1965 roku. W 1969 roku Ford postanowił jednak powrócić do oryginalnej koncepcji salonu na kołach z Aurory. I tak zaprezentowano wówczas kolejny koncepcyjny samochód Ford Aurora II.

    Tym razem nadwozie było o wiele bardziej tradycyjne i zachowywało kształt seryjnych samochodów. Wnętrze natomiast ponownie zaprojektowano tak jak w modelu Aurora I, z dużą kanapą w kształcie litery L i obrotowym fotelem pasażera obok kierowcy. Kolejną kanapę umieszczono natomiast w bagażniku. Aby ułatwić wsiadanie i wysiadanie, zlikwidowano słupek między przednimi i tylnymi drzwiami, z których pierwsze otwierały się normalnie, a drugie pod wiatr.

    Ford Aurora II (fot. Ford)
    Ford Aurora II (fot. Ford)

    Podobnie jak w przypadku pierwszego modelu, również i tym razem nowatorski układ wnętrza nie trafił do samochodów produkowanych seryjnie. Jednym z powodów była rosnąca świadomość na temat bezpieczeństwa na drogach. Aurora I i II w żadnym wypadku nie należały do bezpiecznych samochodów. Brak pasów, dziwacznie ustawiony obrotowy fotel pasażera, który po obróceniu do wewnątrz ustawiał się tak, że głowa prawie dotykała przedniej szyby, oraz wielka kanapa i pusta przestrzeń z tyłu. Wszystko to sprawiało,że w razie kolizji, pasażerowie dosłownie lataliby po wnętrzu samochodu we wszystkie strony. Tym samym historia obu samochodów dobiegła końca – a historia Forda Country Squire dobiegła końca w 1991 roku.

    Ford Aurora I (fot. Ford)
    Ford Aurora I (fot. Ford)
    Ford Aurora I (fot. Ford)
    Ford Aurora I (fot. Ford)
    Ford Aurora I (fot. Ford)
    Ford Aurora I (fot. Ford)
    Ford Aurora I (fot. Ford)
    Ford Aurora I (fot. Ford)
    Ford Aurora I (fot. Ford)
    Ford Aurora I (fot. Ford)
    Ford Aurora II (fot. Ford)
    Ford Aurora II (fot. Ford)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticlePapryka chili – właściwości i zastosowanie
    Next Article USS President Lincoln – największa ofiara SM U-90
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Zaginiony koncepcyjny Oldsmobile Golden Rocket

    2 stycznia 20233 Mins Read

    Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    30 października 20222 Mins Read

    Retro Motor Show 2022 – relacja

    29 października 20222 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6.3
    8 lutego 2023

    Tajniacy – recenzja

    7 lutego 2023

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 maja 20190

    „Zatopiona dzwonnica” w Kalazinie

    Obok miasta Kalazin, w obwodzie twerskim w Rosji znajduje się utworzone w 1939 roku jezioro…

    Biznes
    10 czerwca 20210

    Jak inwestować w Bitcoin w 2021 roku?

    Specjaliści twierdzą, że Bitcoin wciąż ma przed sobą obiecujące perspektywy. Nie ma jednak jednoznacznej odpowiedzi,…

    Militaria
    12 września 20140

    Wojsko Polskie – zdjęcia cz.1

    W ostatnim czasie wiele się mówi o Wojsku Polskim i jego możliwościach w kontekście wydarzeń…

    Artykuły
    9 kwietnia 20221

    Obiekt 279 – UFO-tank

    Radziecki czołg ciężki Obiekt 279 jest jednym z najbardziej niecodziennych pojazdów pancernych jakie kiedykolwiek zbudowano.…

    Fotografia
    10 listopada 20165

    Leica Rifle Camera na sprzedaż

    Na aukcji sprzętu fotograficznego 30th WestLicht, która odbędzie się 19 listopada wystawione zostaną dwa bardzo…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.