SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Kompleks kolejowy 19P961 – radzieckie pociągi z pociskami balistycznymi
    Kompleks kolejowy 19P961 - radzieckie pociągi z pociskami balistycznymi
    Kompleks kolejowy 19P961 - radzieckie pociągi z pociskami balistycznymi
    Artykuły

    Kompleks kolejowy 19P961 – radzieckie pociągi z pociskami balistycznymi

    Michał BanachBy Michał Banach20 października 2021Brak komentarzy3 Mins Read
    W trakcie zimnej wojny powstawało wiele, często szalonych pomysłów wykorzystania i przenoszenia pocisków z głowicami balistycznymi. Jednym z takich oryginalnych i nietypowych pomysłów były radzieckie pociągi z wyrzutniami pocisków balistycznych, oznaczone jako kompleks kolejowy 19P961.

    Geneza

    Ze względu na swoje rozmiary, pociski balistyczne z głowicami nuklearnymi wymagają stosunkowo dużych wyrzutni. W związku z tym do ich wystrzeliwania wykorzystuje się najczęściej wyrzutnie umieszczone na okrętach podwodnych, bądź stacjonarne silosy. Rosjanie wprowadzili również do eksploatacji mobilne wyrzutnie bazujące najczęściej na podwoziach kołowych. W latach 70. rozpoczęto jednak prace nad jeszcze jednym rodzajem wyrzutni, które określano jako BŻRK – pol. bojowy kolejowy kompleks rakietowy.

    Jak sama nazwa wskazuje, wyrzutnie miały znajdować się w pociągach. Według założeń, takie kompleksy miały poruszać się po całej Rosji, dzięki czemu ich namierzenie miało być o wiele trudniejsze niż w przypadku wyrzutni stacjonarnych. Podstawą uzbrojenia tych pociągów miały być pociski balistyczne RT-23, zamienione później na RT-23UTTCh.

    Kompleks kolejowy 19P961 (fot. Wikimedia Commons)
    Kompleks kolejowy 19P961 (fot. Wikimedia Commons)

    Kompleks kolejowy 19P961

    Prace nad wyrzutniami trwały do połowy lat 80. Konstruktorzy musieli przezwyciężyć spore trudności, ponieważ instalacja wyrzutni pocisków balistycznych w wagonach kolejowych wymagała ich odpowiedniego dostosowania i zabezpieczenia. Ponadto należało opracować od podstaw nowy system dowodzenia i sterowania wyrzutnią, który również umieszczono w wagonie kolejowym.

    Próbne starty pocisków RT-23UTTCh prowadzono od 27 lutego 1985 roku do 22 grudnia 1987 roku na poligonie w Mirnym. Wystrzelono wówczas 32 pociski. Równocześnie same wyrzutnie przechodziły testy w całej Rosji, ponieważ należało sprawdzić ich pracę w różnych warunkach klimatycznych. Ostatecznie pierwszy kompleks kolejowy 19P961 uzyskał gotowość bojową 20 października 1987 roku.

    Kompleks kolejowy 19P961 (fot. Wikimedia Commons)
    Kompleks kolejowy 19P961 (fot. Wikimedia Commons)

    Zbudowano łącznie 12 pociągów, liczących po 17 wagonów – 7 wagonów dowodzenia, w których dodatkowo znajdowały się pomieszczenia socjalne dla obsługi, 3 zespoły wyrzutni po 3 wagony każda – wagon wyrzutnia z jednym pociskiem RT-23UTTCh, wagon zasilający i wagon stanowiska kontroli, oraz jeden wagon magazynowy. Pociski RT-23UTTCh to trzystopniowe pociski wyposażone w 10 głowic jądrowych, każda o mocy 430-550 kT, dysponujące zasięgiem 10 450 km. Każdy skład ciągnięty był przez 3 lokomotywy, a same wagony upodobniono zewnętrznie do wagonów chłodniczych i towarowych, dzięki czemu możliwe było ich lepsze zakamuflowanie.

    Większość pociągów eksploatowano do końca lat 90. po czym zaczęto je stopniowo wycofywać. Ostatni kompleks kolejowy 19P961 wycofano z eksploatacji w 2005 roku. Według oficjalnych informacji wycofano je z powodu postanowień traktatu START II, ale Rosjanie nigdy nie ratyfikowali tego traktatu. Prawdopodobnie pociski wycofano z powodu ich przestarzałej konstrukcji i problemów eksploatacyjnych. Dwa pociągi tego typu zachowano jako eksponaty muzealne.

    Kompleks kolejowy 19P961 (fot. Wikimedia Commons)
    Kompleks kolejowy 19P961 (fot. Wikimedia Commons)

    Co ciekawe, w 2014 roku Rosjanie poinformowali o planach zbudowania nowych wyrzutni kolejowych. Mają one wykorzystywać pociski RS-24 Jars, znacznie lżejsze i dysponujące lepszymi parametrami od pocisków RT-23. Prawdopodobnie nowe pociągi mają przewozić nawet 6 pocisków tego typu. Wstępne plany zakładały, że nowy kompleks kolejowy wejdzie do służby w 2018 roku, jednak dostępne informacje nie potwierdzają, czy prace nad tymi pociągami w ogóle ruszyły.

    Współcześnie wielu ekspertów podaje w wątpliwość sens tworzenia takich kompleksów rakietowych. Jako jego największe wady uznaje się uzależnienie od trakcji kolejowej, której sieć jest ogólnie znana i łatwa do obserwacji (co niweluje największą zaletę, jaką tego typu kompleksy miały mieć, czyli łatwość ukrycia). Dodatkowo wyeliminowanie takiej wyrzutni jest o wiele łatwiejsze, niż zniszczenie podziemnego silosu. Warto dodać, że, że w latach 80. Amerykanie również rozważali zbudowanie kolejowych kompleksów rakietowych, ale nigdy nie wprowadzili ich do eksploatacji.

    Kompleks kolejowy 19P961 (fot. Wikimedia Commons)
    Kompleks kolejowy 19P961 (fot. Wikimedia Commons)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleYacht Express – statek do transportu jachtów
    Next Article Eksperymentalny śmigłowiec hybrydowy Sikorsky S-72 RSRA
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read

    Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny

    20 stycznia 20234 Mins Read

    Pierwieniec – pierwszy rosyjski okręt pancerny

    9 stycznia 20233 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.