SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Katastrofa tunguska (1908)
    Katastrofa tunguska (1908)
    Katastrofa tunguska (1908)
    Artykuły

    Katastrofa tunguska (1908)

    Michał BanachBy Michał Banach13 kwietnia 2020Brak komentarzy4 Mins Read
    Rankiem 30 czerwca 1908 roku na Syberii w rejonie rzeki Podkamienna Tunguzka, na północ od jeziora Bajkał doszło do potężnej eksplozji, którą widać było w promieniu 650 km, a jej huk słyszano w odległości aż 1000 km. Katastrofa tunguska, bo tak nazwano ten incydent mimo upływu lat cały czas pozostaje nierozwiązaną tajemnicą.

    Katastrofa tunguska

    Według relacji świadków, do katastrofy doszło 30 czerwca 1908 roku albo w godzinach porannych, albo popołudniowych (świadkowie z różnych części Rosji nie byli zgodni co do dokładnego czasu). Błysk i chmurę jaka powstała w wyniku eksplozji widać było w promieniu 650 km, a huk słyszano w promieniu 1000 km.

    Sejsmografy na całej Ziemi zanotowały eksplozję, która szacuje się, że mogła mieć  siłę 3-30 Mt, a fala uderzeniowa mogła wygenerować drgania o sile 5 w skali Richtera. Ilość pyłu jaki powstał w wyniku eksplozji była natomiast tak duża, że odbijające się od niego promienie słońca doprowadziły do powstania efektu „białej nocy” w znacznej części Europy.

    Miejsce katastrofy tunguskiej
    Miejsce katastrofy tunguskiej

    Ze względu na miejsce katastrofy i oddalenie od wszelkich osad i zamieszkałych terenów, oraz wybuch I wojny światowej, pierwsze próby dotarcia w rejon katastrofy przeprowadzono dopiero w 1921 roku. Żadna z ekspedycji nie dotarła jednak do epicentrum. Ostatecznie 13 kwietnia 1927 roku do epicentrum dotarła ekspedycja naukowa Leonida Kulika z Rosyjskiej Akademii Nauk. Badał on katastrofę tunguską już od wielu lat, starając się poznać jej dokładne przyczyny oraz skutki.

    Chociaż od katastrofy minęło 19 lat, naukowcy zastali wręcz postapokaliptyczny widok. Wyliczono, że w promieniu 40 km powalonych i spalonych zostało około 80 mln drzew, a obszar zniszczeń miał nieregularny kształt (późniejsze badania wykazały, że przypominał motyla i miał powierzchnię 2150 km²). Naukowcy w trakcie badań pobrali próbki gleby oraz wykonali wiele zdjęć dokumentujących skalę zniszczeń. W kolejnych latach Kulik zorganizował jeszcze kilka ekspedycji, w trakcie których badał liczne małe kratery odnalezione w rejonie katastrofy. W wyniku przeprowadzonych obserwacji uznał, że doszło do upadku meteorytu, który eksplodował na wysokości kilku kilometrów, a jego szczątki spadły na okoliczne tereny.

    Miejsce katastrofy tunguskiej
    Miejsce katastrofy tunguskiej

    W 1938 roku za sprawą Kulika wykonano 1500 zdjęć lotniczych obejmujących obszar 250 km². Co ciekawe, oryginalne negatywy zostały spalone w 1975 roku w trakcie usuwania z archiwów niebezpiecznych i łatwopalnych materiałów celuloidowych. Zachowano jedynie odbitki, co stało się źródłem kilku teorii spiskowych.

    Ze względu na sytuację międzynarodową i fakt, że do katastrofy doszło na terenie Rosji, radzieckie władze ograniczały zgody na ekspedycje w ten rejon, a w przypadku zagranicznych naukowców przez wiele lat obowiązywał zakaz organizowania ekspedycji. Doprowadziło to do powstania wielu hipotez, które wzbudzały dyskusje i wątpliwości co do przyczyn katastrofy.

    Miejsce katastrofy tunguskiej
    Miejsce katastrofy tunguskiej

    Teorie i badania

    Chociaż ekspedycje Kulika przedstawiły konkretne informacje, wielu naukowców wskazywało na liczne niewyjaśnione anomalie występujące w tym rejonie. Należały do nich obecność tektytów (szklanych kulek o średnicy 1 mm) w miejscu katastrofy, dziwny kształt nowych drzew rosnących w tym miejscu, oraz brak krateru po meteorycie. Również próbki gleby nie zawierały składników typowych dla innych znanych miejsc uderzeń meteorytów.

    Wzbudzało to dalsze dyskusje i próby wyjaśnienia przyczyn katastrofy. Kolejni naukowcy z całego świata przedstawiali hipotezy według których doszło do uderzenia asteroidy, fragmentu komety lub meteorytu, przy czym wszyscy podawali różne rozmiary ciała niebieskiego, które miało doprowadzić do katastrofy. Ostatecznie przyjęto, że katastrofę spowodowało kilka obiektów o średnicy do 50 m, chociaż niektórzy badacze sugerują, że obiekty mogły mieć rozmiar wieżowca.

    Miejsce katastrofy tunguskiej
    Miejsce katastrofy tunguskiej

    Dopiero w 2007 roku pojawiła się informacja na temat lokalizacji potencjalnego krateru, który miał powstać w wyniku uderzenia meteorytu. Włoscy naukowcy uznali, że jest nim jezioro Czeko, którego nie oznaczano na mapach sprzed lat 20. XX wieku. Prowadzone badania dna jeziora dawały jednak niejednoznaczne wyniki co do wieku jeziora. Według części ekspertów mogło ono faktycznie powstać na początku XIX wieku, ale inni uważali, że ma aż 5000 lat.

    Dopiero w 2017 roku kolejne badania przeprowadzone przez Rosjan wykazały, że jezioro ma przynajmniej 280 lat, a więc powstało na długo przed katastrofą tunguską. Tym samym całkowicie odrzucono wersję, że jezioro jest kraterem.

    Duży wpływ na współczesne badania katastrofy tunguskiej miał meteor czelabiński, który eksplodował 15 lutego 2013 roku. Dzięki obserwacjom tego zjawiska, naukowcy mogli zmodyfikować dotychczasowe modele i przeprowadzić dokładniejsze analizy przyczyn i skutków katastrofy tunguskiej w oparciu o konkretne dane. Mimo to nie udało się jednoznacznie stwierdzić co spowodowało katastrofę. Ujednolicono jedynie informacje o skali katastrofy.

    Warto dodać, że ze względu na ilość różnych hipotez, brak konkretnych odpowiedzi na wiele pytań oraz próby wyjaśnienia katastrofy przez osoby nie dysponujące naukową wiedzą sprawiły, że powstało wiele teorii spiskowych na jej temat. Niektóre z nich sugerują, że nie była to katastrofa, tylko eksplozja eksperymentalnej broni lub bomby, albo że doszło do katastrofy… statku kosmicznego. Teorie te nie mają jednak żadnego, nawet najmniejszego oparcia w faktach.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleDavis-Monthan Boneyard – cmentarzysko samolotów
    Next Article CASA 2.111 – hiszpański Heinkel He 111
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Star Jet – roller coaster zabrany przez morze

    21 stycznia 20232 Mins Read

    USS Arizona – największa ofiara ataku na Pearl Harbor

    17 stycznia 20236 Mins Read

    Pierwieniec – pierwszy rosyjski okręt pancerny

    9 stycznia 20233 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 września 20150

    5 najlepszych czołgów II wojny światowej

    Podczas II wojny światowej czołgi przeszły olbrzymią transformację. W trakcie tego najkrwawszego konfliktu w historii…

    Artykuły
    7 września 20150

    Twórca jako podmiot praw autorskich

    Nasz umysł pozwala tworzyć coraz to nowe rzeczy, które niekiedy są rewolucyjne i na zawsze…

    Artykuły
    8 lipca 20190

    HMS Victoria (1859) – pierwszy i ostatni

    Zbudowany w 1859 roku okręt liniowy HMS Victoria to wyjątkowa jednostka. Chociaż nie zasłynęła w…

    Artykuły
    26 grudnia 20160

    Okręty obrony wybrzeża typu Siegfried i Odyn

    W latach 1888-1896 w Niemczech powstały dwa typy pancerników obrony wybrzeża typu Siegfried (6 okrętów)…

    Artykuły
    21 czerwca 20170

    1948 Tarf Gilera – zapomniany projekt Piero Taruffi

    Włoski kierowca wyścigowy Piero Taruffi zasłynął ustanowieniem w 1937 roku rekordu prędkości dla motocykli, wynoszącego…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.