SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • 5 domowych sposobów na walkę z komarami
    • Spędzanie czasu na świeżym powietrzu – letnie atrakcje w mieście
    • Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem
    • Na smoka! Czyli XVIII Turniej Rycerski na Zamku Królewskim w Będzinie
    • Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?
    • Antidotum Airshow Leszno 2022 – relacja
    • Kosmetyki dla nastolatków – ranking 2022
    • Różnice między futbolem amerykańskim a rugby
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      2 lipca 2022

      Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem

      30 czerwca 2022

      Antidotum Airshow Leszno 2022 – relacja

      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      2 lipca 2022

      Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem

      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      19 czerwca 2022

      Przeglądarka Internet Explorer – krótka historia

      18 czerwca 2022

      Pamięć RAM – krótka historia

      9 czerwca 2022

      Wideorejestratory w samochodzie – przydatny (nie)gadżet

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      4 lipca 2022

      5 domowych sposobów na walkę z komarami

      3 lipca 2022

      Spędzanie czasu na świeżym powietrzu – letnie atrakcje w mieście

      1 lipca 2022

      Na smoka! Czyli XVIII Turniej Rycerski na Zamku Królewskim w Będzinie

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      1 czerwca 2022

      Ciężki żuraw pływający Herman the German – z Niemiec, przez USA do Panamy

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Katastrofa masowca New Carissa (1999)
    Katastrofa masowca New Carissa (1999)
    Katastrofa masowca New Carissa (1999)
    Artykuły

    Katastrofa masowca New Carissa (1999)

    Michał BanachBy Michał Banach8 czerwca 2019Updated:27 czerwca 2019Brak komentarzy6 Mins Read
    Historia większości frachtowców, masowców, kontenerowców, tankowców i innych statków handlowych zwykle nie należy do zbyt ciekawych. Wykonują swoją pracę, a po wielu latach kończą żywot w stoczniach złomowych. Gdy jednak dochodzi do katastrofy takiej jednostki, sytuacja wygląda zupełnie inaczej. Tak właśnie było z katastrofą New Carissa, która miała miejsce w 1999 roku.

    Katastrofa

    New Carissa był zwyczajnym masowcem, którego budowę rozpoczęto 30 sierpnia 1989 roku w japońskiej stoczni Imabari Shipbuilding Co. Jednostka miała 195 m długości i tonaż 36 360 GT. Napęd stanowił silnik diesla Mitsubishi Sulzer 6RTA52 o mocy 8200 KM, a załoga liczyła maksymalnie 26 osób. Był to jeden z wielu masowców, jakie wykorzystuje się do transportu różnych towarów i ładunków na całym świecie, w związku z czym jego kariera nie była zbyt ciekawa.

    New Carissa
    New Carissa

    Wszystko zmieniło się 4 lutego 1999 roku. New Carissa płynął do Port of Coos Bay, w stanie Oregon w USA, w celu zabrania ładunku trocin i drewna. Niestety pogoda w zatoce była bardzo zła i uniemożliwiała wejście do portu pozbawionego ładunku i obciążenia statku (masowiec miałby trudności z utrzymaniem kursu). Kapitan podjął w związku z tym decyzję o zakotwiczeniu na morzu, niedaleko brzegu i przeczekaniu sztormu.

    Załoga zrzuciła jedną kotwicę i czekała na zmianę pogody. Jak się później okazało, kotwica miała za krótki łańcuch i nie zaczepiła się odpowiednio o dno, a pełniący wachtę marynarze początkowo nie zauważyli, że statek zaczyna dryfować w kierunku brzegu. Załoga zauważyła, że New Carissa zbliża się do brzegu, ale zanim podniesiono kotwicę i uruchomiono silniki, jednostka uderzyła o skały około 4,5 km od wejścia do zatoki Coos Bay. Uderzenie było na tyle duże, że doszło do uszkodzenia dwóch zbiorników paliwa.

    New Carissa
    New Carissa

    Akcja ratunkowa

    Załoga natychmiast wezwała pomoc i podjęła próbę uwolnienia jednostki, ale sztorm był zbyt silny. Służby ratunkowe również znalazły się w trudnej sytuacji, ponieważ posiadały tylko jeden holownik portowy, niezdolny do odholowania tak dużej jednostki, a najbliższy holownik ratowniczy, Salvage Chief, znajdował się około 320 km od miejsca wypadku. Kolejnym problemem był fakt, że jednostka ta od roku nie przebywała w morzu, przez co jej stan techniczny nie był najlepszy i dodatkowo wymagała uzupełnienia paliwa i skompletowania załogi. Udało się to zrobić dopiero po trzech dniach, a na miejsce wypadku holownik dotarł 8 lutego.

    New Carissa po przełamaniu
    New Carissa po przełamaniu

    W tym czasie targany falami masowiec zaczął powoli pękać, a z uszkodzonych zbiorników wyciekało paliwo. Zanim Salvage Chief dotarł na miejsce, podczas oględzin kadłuba New Carissa ekipa ratunkowa uznała, że uszkodzenia są zbyt poważne, by odholować statek. Dodatkowo wyciekające paliwo stanowiło duże zagrożenie ekologiczne. Podjęto wówczas decyzję o jego wypaleniu w zbiornikach przy użyciu napalmu i ładunków wybuchowych.

    Pierwszą próbę spalenia paliwa przeprowadzono 10 lutego, ale udała się ona tylko w części. 11 lutego podjęto kolejną próbę, która tym razem doprowadziła do spalenia większości paliwa. Statek płonął przez 33 godziny. Niestety pożar doprowadził do tak dużego uszkodzenia konstrukcji kadłuba New Carissa, że jednostka przełamała się na dwie części w nocy z 11 na 12 lutego. W tej sytuacji nie było już czego ratować.

    Holownik ratunkowy Salvage Chief
    Holownik ratunkowy Salvage Chief

    Wrak

    Znajdujący się w pobliżu plaży wrak masowca był sporym problemem. Targany falami cały czas zmieniał położenie i mógł w każdej chwili zostać porwany i przeniesiony bliżej wejścia do zatoki, gdzie stanowiłby zagrożenie dla żeglugi. Obawiano się również wycieku resztek paliwa. Z drugiej strony, niektórzy przedstawiciele lokalnych władz widzieli we wraku… szansę na stworzenie atrakcji turystycznej, ponieważ znajdował się on bardzo blisko brzegu, ale dalej na tyle daleko, że nie było łatwo wejść na jego pokład.

    Po długich dyskusjach uznano jednak, że należy się go pozbyć. Gdy tylko pogoda uległa poprawie, 26 lutego rozpoczęto operację odholowania dziobowej części kadłuba na pełne morze, gdzie miała zostać zatopiona. Podczas rejsu, 1 marca silny sztorm uderzył w rejon, w którym znajdował się holowany wrak, co doprowadziło de zerwania lin. Uszkodzony dziób dalej dryfował i ostatecznie wpadł na skały niedaleko Waldport, 3 marca, jakieś 129 km od miejsca katastrofy.

    New Carissa po przełamaniu
    New Carissa po przełamaniu

    Dopiero 8 marca udało się go ponownie uwolnić, a 11 marca odholowano go na pełne morze, gdzie miał zostać zatopiony na głębokości 3048 m. Operację zatopienia dziobu New Carissa przeprowadziły załogi niszczyciela USS David R. Ray i okrętu podwodnego USS Bremerton. Początkowo zamierzano wykorzystać jedynie ładunki wybuchowe, ale nie były one wystarczające. Załoga niszczyciela ostrzelała wrak, zużywając 69 pocisków kalibru 127 mm, ale i to nie pomogło. Dopiero torpeda Mark 48 posłała dziób New Carissa na dno.

    Po pozbyciu się części dziobowej, pozostało jeszcze usunięcie rufy. Zadanie było o tyle trudniejsze, że trzeba ją było zezłomować, ponieważ w zbiornikach cały czas znajdowały się resztki paliwa. Do końca 1999 roku udało się usunąć większą część wraku, ale nie oznaczało to końca prac. Z powodu trudnej pogody, problemów prawnych i organizacyjnych, oraz kosztów, operację przerwano wiosną 2000 roku.

    New Carissa po przełamaniu
    New Carissa po przełamaniu

    Prowadząca prace firma została oskarżona o utrudnianie prac w celu zaoszczędzenia funduszy. Po batalii sądowej, dopiero w czerwcu 2008 roku wznowiono złomowanie resztek wraku. Tym razem operację przeprowadzono przy użyciu samopodnośnej barki Titan Maritime. Podczas prac zainstalowano kolejkę kablową, dzięki której załoga mogła dostać się na barkę z lądu, co znacząco ułatwiało komunikację. Wszystkie prace rozbiórkowe zakończono w listopadzie 2008 roku.

    Podsumowanie

    Wypadek New Carissa był największą katastrofą ekologiczną, jaka nawiedziła stan Oregon od 1984 roku. Chociaż skala skażenia nie była bardzo duża, w porównaniu do innych podobnych wypadków, dla władz stanu był to duży problem. Z wraku wyciekło około 760 m³ paliwa, a śmierć poniosło około 3000 ptaków i stworzeń morskich.

    New Carissa po przełamaniu
    New Carissa po przełamaniu

    Co ciekawe, chociaż śledztwo wykazało wiele błędów po stronie załogi, która nie dopełniła obowiązków, nikomu nie postawiono zarzutów. Green Atlas Shipping, właściciel New Carissa… pozwał amerykańskie władze, żądając 96 mln dolarów i stawiając zarzut przygotowania złych map nawigacyjnych i niedopełnienia obowiązków przez władze portu. W odpowiedzi amerykańskie władze pozwały firmę, oczekując zapłaty 7 mln dolarów za koszty operacji ratunkowej. Ostatecznie obie strony dogadały się, a Green Atlas Shipping zapłaciło 10,5 mln dolarów za koszty oczyszczania wybrzeża, a amerykańskie władze zapłaciły 4 mln dolarów zadość uczynienia za błędne mapy nawigacyjne.

    Nie oznaczało to końca batalii sądowej. Władze stanu Oregon pozwały Green Atlas Shipping, oczekując od firmy poniesienia kosztów akcji oczyszczania wybrzeża, lub zapłaty 25 mln dolarów. Po serii procesów i apelacji, strony uzgodniły ugodę, w ramach której władze stanu otrzymały 20 mln dolarów plus odsetki w wysokości 2,1 mln dolarów, a 5 mln dolarów zablokowane wcześniej zwrócono armatorowi.Kilka lokalnych firm również pozwało Green Atlas Shipping, w większości wygrywając procesy.

    New Carissa po przełamaniu
    New Carissa po przełamaniu
    New Carissa po przełamaniu
    New Carissa po przełamaniu
    Dopalający się wrak New Carissa
    Dopalający się wrak New Carissa
    Dopalający się wrak New Carissa
    Dopalający się wrak New Carissa
    Titan Maritime podczas operacji usuwania resztek rufy New Carissa
    Titan Maritime podczas operacji usuwania resztek rufy New Carissa
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułTrening obwodowy w domu dla początkujących – jaki sprzęt kupić?
    Następny artykuł Opuszczony Fort Carroll w Baltimore
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

    27 czerwca 20224 Mins Read

    North American X-15 – najszybszy samolot na świecie

    8 czerwca 20225 Mins Read

    Ostatnie działo nadbrzeżne 16 inch M1919

    4 czerwca 20223 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    4 czerwca 20220

    Ostatnie działo nadbrzeżne 16 inch M1919

    Obecnie obronę wybrzeża oprócz okrętów wojennych zapewniają wyrzutnie rakiet oraz samoloty. Zanim jednak te dwa…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Artykuły
    15 stycznia 20220

    ORP Orzeł (1939) – najsłynniejszy polski okręt podwodny

    O ile miano najsłynniejszego polskiego nawodnego okrętu wojennego przypisuje się najczęściej niszczycielowi ORP Błyskawica, najsłynniejszym…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    4 lipca 2022

    5 domowych sposobów na walkę z komarami

    3 lipca 2022

    Spędzanie czasu na świeżym powietrzu – letnie atrakcje w mieście

    2 lipca 2022

    Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem

    1 lipca 2022

    Na smoka! Czyli XVIII Turniej Rycerski na Zamku Królewskim w Będzinie

    1 lipca 2022

    Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?

    Reklama




    Losowe
    Smart
    18 kwietnia 20210

    Jak dbać o wątrobę?

    Wątroba jest największym narządem w organizmie człowieka. Pełni wiele funkcji, oczyszcza układ pokarmowy z nagromadzonych…

    Artykuły
    12 października 20173

    Radzieckie okręty podwodne projektu 940 (NATO – India)

    Pod koniec lat 70. w ZSRR zbudowano dwa nietypowe okręty podwodne projektu 940 Lenok (NATO:…

    Artykuły
    2 stycznia 20152

    Tu-128 – największy myśliwiec ZSRR

    W czasach Zimnej Wojny rozwój lotnictwa bardzo intensywny. USA i ZSRR rozwijały coraz lepsze samoloty…

    Artykuły
    14 grudnia 201919

    Zapora Trzech Przełomów – największa hydroelektrownia na świecie

    Zapora Trzech Przełomów na rzece Jangcy w Chinach jest największą tamą i hydroelektrownią na świecie.…

    Artykuły
    8 października 20180

    Cierva C.30 – najpopularniejszy przedwojenny wiatrakowiec

    Zanim śmigłowce zaczęły zyskiwać swoją popularność, hiszpański konstruktor, Juan de la Cierva opracował w 1933…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.