SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tajniacy – recenzja
    • Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.3
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Katastrofa lotu Saudi Arabian Airlines 163 (1980)
    Katastrofa lotu Saudi Arabian Airlines 163 (1980)
    Katastrofa lotu Saudi Arabian Airlines 163 (1980)
    Artykuły

    Katastrofa lotu Saudi Arabian Airlines 163 (1980)

    Michał BanachBy Michał Banach30 lipca 2021Brak komentarzy4 Mins Read
    Znaczna część katastrof lotniczych kończy się rozbiciem samolotu. Jeśli jednak samolot bezpiecznie wyląduje, zwykle udaje się uratować przynajmniej część pasażerów. W przypadku lotu Saudi Arabian Airlines 163 tak się nie stało. Chociaż samolot wylądował i zatrzymał się bezpiecznie, zginęli wszyscy na pokładzie – 301 osób.

    Katastrofa

    19 sierpnia 1980 roku o godzinie 18:32 z lotniska Qu’aid-e-Azam International Airport wystartował Lockheed L-1011 TriStar o numerze rejestracyjnym HZ-AHK, należący do linii Saudi Arabian Airlines, wykonujący lot o numerze 163. Była to nowa maszyna, oblatana 13 lipca 1979 roku i dostarczona 21 sierpnia 1979 roku. Za sterami samolotu zasiadł 38-letni pilot Mohammed Ali Khowyter, mający na swoim koncie 7674 godzin w powietrzu, w tym 388 na TriStarze. Drugim pilotem był 26-letni Sami Abdullah M. Hasanain z nalotem 1615 godzin, w tym 125 na TriStarze. Mechanikiem pokładowym był 42-letni Amerykanin, Bradley Curts, który wylatał 650 godzin, w tym 157 na TriStarze.

    Lockheed L-1011-385-1-15 TriStar 200, podobny do maszyny, która uległa katastrofie (fot. Michel Gilliand)
    Lockheed L-1011-385-1-15 TriStar 200, podobny do maszyny, która uległa katastrofie (fot. Michel Gilliand)

    Rutynowy lot początkowo przebiegał bez problemów. O godzinie 19:06 samolot wylądował w Riyadh International Airport, gdzie część pasażerów wysiadła, a nowi wsiedli. Samolot dodatkowo zatankowano. O godzinie 21:08 maszyna ponownie wystartowała, kierując się do Jeddah International Airport. Na pokładzie znajdowało się 287 pasażerów i 14 członków załogi, większość pasażerów pochodziła z Arabii Saudyjskiej, Pakistanu i Iranu.

    Po siedmiu minutach od startu w kokpicie włączył się alarm wskazujący na obecność dymu w ładowni na ogonie. Przez 4 minuty załoga próbowała zweryfikować czy alarm jest autentyczny. Dopiero gdy mechanik pokładowy przeszedł na tył kabiny, potwierdził, że jest tam dym. O 21:20 dowódca poinformował wieżę w Rijad, że wracają na lotnisko i że mają dym oraz prawdopodobnie pożar w ładowni.

    Wrak Saudi Arabian Airlines 163
    Wrak Saudi Arabian Airlines 163

    O 21:25 przestała działać przepustnica silnika nr 2 (środkowego), a o 21:29 silnik został wyłączony. Samolot wylądował o 21:35 i przetoczył się przez całą długość pasa, zatrzymując się o 21:39. Postawiona w stan gotowości lotniskowa straż pożarna musiała gonić toczący się samolot, ponieważ zatrzymał się on na końcu pasa na drodze kołowania, a nie w okolicach połowy długości pasa (służby zakładały, że samolot zatrzyma się tak szybko jak to tylko możliwe).

    Załoga poinformowała o wyłączeniu silników, ale to nastąpiło dopiero o 21:42. W tym czasie nie było już kontaktu z załogą. Służby bezskutecznie próbowały otworzyć drzwi do samolotu, widząc w oknach pożar w tylnej części kadłuba (żadne płomienie nie wydostawały się jednak na zewnątrz). Udało się to dopiero o 22:05. Ratownicy po wejściu na pokład znaleźli wszystkich pasażerów i członków załogi martwych w przedniej części kadłuba. Po trzech minutach od otwarcia drzwi, płomienie ogarnęły cały samolot, wypalając kadłub.

    Przyczyny i skutki katastrofy

    Po katastrofie przeprowadzono śledztwo, które wykazało, że wszyscy pasażerowie i członkowie załogi zginęli od zatrucia dymem, a nie od ognia. Prawdopodobnie większość pasażerów była nieprzytomna w momencie lądowania, a możliwe, że wielu z nich już wtedy mogło nie żyć. Nagrania z czarnych skrzynek wykazały, że załoga przez cały czas postępowała wyjątkowo chaotycznie i nie mogła zdecydować się na konkretne działania. W wypalonej kabinie znaleziono zużytą gaśnicę, co oznacza, że załoga próbowała nią ugasić pożar w tylnej części kadłuba.

    Wrak Saudi Arabian Airlines 163
    Wrak Saudi Arabian Airlines 163

    Chaotyczne działania załogi sprawiły, że samolot hamował powoli, przez co przetoczył się przez cały, mający 4000 m pas startowy i zatrzymał się dopiero na drodze kołowania. Służby ratunkowe nie mogły przez to rozpocząć akcji zaraz po lądowaniu, bo musiały dojechać do kołującego samolotu. Dodatkowo dowódca nie wyłączył silników, co uniemożliwiało przez długi czas podejście do samolotu. Z nieznanych przyczyn zawiódł system dekompresji, który powinien wyrównać ciśnienie w kabinie podczas lądowania. Przez to problemem było otwarcie drzwi do kabiny.

    Śledczy nie znaleźli przyczyny wybuchu pożaru. Wiadomo jedynie, że nastąpił on w ładowni z tyłu samolotu. Pożar objął bagaże, a następnie łatwopalne materiały pokrywające ściany ładowni. Analiza materiałów dotyczących załogi wykazała jednak, że piloci mimo wylatanych godzin byli bardzo słabo wyszkoleni i oporni na naukę, a mechanik pokładowy był najbardziej niedoświadczony z całej załogi – kilkukrotnie oblewał egzaminy na szkoleniach na inne maszyny.

    W wyniku katastrofy podjęto decyzję o modernizacji TriStarów i usunięciu z ładowni materiałów łatwopalnych. Dodatkowo zwiększono nacisk na szkolenie załóg w zakresie bezpieczeństwa lotu i działania w sytuacjach kryzysowych.

    Wrak Saudi Arabian Airlines 163
    Wrak Saudi Arabian Airlines 163

    Podsumowanie

    Katastrofa lotu 163 była w swoim czasie jedną z największych katastrof lotniczych w historii. Do dzisiaj jest to również największa katastrofa z udziałem samolotu typu Lockheed L-1011 TriStar, oraz największa katastrofa lotnicza w Arabii Saudyjskiej.

    Chociaż powodem katastrofy był pożar, to złe działania załogi sprawiły, że wszyscy na pokładzie zginęli. Gdyby kapitan Mohammed Ali Khowyter zatrzymał samolot na pasie przy użyciu wszystkich hamulców, oraz szybko wyłączyłby silniki i otworzył drzwi, prawdopodobnie uratowano by chociaż część pasażerów.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleJak wybrać smartwatch dla dziecka?
    Next Article Czym można pływać bez uprawnień?
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    7 lutego 20235 Mins Read

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    28 stycznia 20232 Mins Read

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6.3
    8 lutego 2023

    Tajniacy – recenzja

    7 lutego 2023

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 maja 20190

    „Zatopiona dzwonnica” w Kalazinie

    Obok miasta Kalazin, w obwodzie twerskim w Rosji znajduje się utworzone w 1939 roku jezioro…

    Biznes
    10 czerwca 20210

    Jak inwestować w Bitcoin w 2021 roku?

    Specjaliści twierdzą, że Bitcoin wciąż ma przed sobą obiecujące perspektywy. Nie ma jednak jednoznacznej odpowiedzi,…

    Militaria
    12 września 20140

    Wojsko Polskie – zdjęcia cz.1

    W ostatnim czasie wiele się mówi o Wojsku Polskim i jego możliwościach w kontekście wydarzeń…

    Artykuły
    9 kwietnia 20221

    Obiekt 279 – UFO-tank

    Radziecki czołg ciężki Obiekt 279 jest jednym z najbardziej niecodziennych pojazdów pancernych jakie kiedykolwiek zbudowano.…

    Fotografia
    10 listopada 20165

    Leica Rifle Camera na sprzedaż

    Na aukcji sprzętu fotograficznego 30th WestLicht, która odbędzie się 19 listopada wystawione zostaną dwa bardzo…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.