SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Katastrofa lotu Japan Airlines 123 (1985)
    Katastrofa lotu Japan Airlines 123 (1985)
    Artykuły

    Katastrofa lotu Japan Airlines 123 (1985)

    Michał BanachBy Michał Banach12 sierpnia 2017Brak komentarzy4 Mins Read
    W historii lotnictwa, nie licząc ataków terrorystycznych doszło do dwóch katastrof lotniczych, które zapisały się największą liczbą ofiar. Pierwszą było zderzenie samolotów Pan Am lot 1736 i KLM lot 4805 na Teneryfie w 1977 roku, a drugą katastrofa Japan Airlines lot 123 w 1985 roku. Ta ostatnia jest największą katastrofą pod względem liczby zabitych w wypadku jednego samolotu.

    Katastrofa lotu Japan Airlines 123

    12 sierpnia 1985 roku o godzinie 18.12, Boeing 747-SR46 linii Japan Airlines, lot 123 jak zwykłe wystartował z portu lotniczego Haneda w Tokio, kierując się do oddalonej o 450 km Osaki. Krótki, zaledwie 54-minutowy lot był dla tej maszyny rutyną. Boeing 747-SR46 był jednym z 29 specjalnie zmodyfikowanych Jumbo Jetów, przystosowanych do krótkich lotów i częstych startów i lądowań. Samolot mógł pomieścić 563 osoby i wyposażony był w cztery silniki Pratt & Whitney JT9D-7A. Do tego dnia maszyna spędziła w powietrzu 25 030 godzin i wykonała 18 835 starty i lądowania.

    Boeing 747-SR46 numer JA8119 który uległa katastrofie w 1985 roku
    Boeing 747-SR46 numer JA8119 który uległa katastrofie w 1985 roku

    Tego dnia na pokładzie znajdowały się 524 osoby , w tym 15 członków załogi. O godzinie 18.24, gdy maszyna wzbiła się na wysokość około 7300 m, doszło do nagłej eksplozji i dekompresji kadłuba. Załoga zaczęła tracić kontrolę nad maszyną, ale przyrządy pokładowe nie pokazywały żadnego źródła awarii. Natychmiast nadany został kod 7700, oznaczający sytuację krytyczną.

    Próbując opanować lot, piloci zauważyli, że samolot na przemian opada i wznosi się, wytracając przy tym prędkość, oraz doszło do całkowitego rozhermetyzowania kabiny. Po kilku minutach udało im się nieco opanować lot, ale nie powstrzymali opadania. Wśród pasażerów zaczęła natomiast narastać panika. Piloci próbowali dotrzeć na jakiekolwiek lotnisko, a pomoc zaoferowała załoga amerykańskiej bazy Yokota, jednak załoga lotu 123 nie nawiązała z nimi kontaktu.

    Zdjęcie wykonane na pokładzie samolotu przed katastrofą
    Zdjęcie wykonane na pokładzie samolotu przed katastrofą

    O godzinie 18.40 samolot znalazł się w pobliżu góry Fudżi, a załoga cały czas próbowała opanować lot, jednak maszyna zachowywała się bardzo nieprzewidywalnie, tracąc wysokość i zrównując się z szczytami okolicznych gór. Załodze udało się ominąć kilka z nich, ale o godzinie 18.56 samolot uderzył o zbocze góry Osutaka na wysokości 1460 m nad poziomem morza.

    Opóźniona akcja ratunkowa

    Ze względu na miejsce katastrofy, informacja o dokładnym miejscu rozbicia samolotu dotarła do japońskich służb dopiero o 19.15 (lub 18.59 według oficjalnych danych). Przekazali ją kontrolerzy z bazy Yokota, z którą skontaktowała się załoga amerykańskiego C-130, która zauważyła pożar w lesie. Natychmiast rozpoczęto zbieranie ekip ratunkowych, a swoją pomoc ponownie zaoferowali Amerykanie, jednak japońskie służby nie skorzystały z niej.

    Miejsce katastrofy Japan Airlines lot 123
    Miejsce katastrofy Japan Airlines lot 123

    O godzinie 20.42 nad miejscem katastrofy pojawił się śmigłowiec Japońskich Sił Samoobrony. Załoga przekazała, że wrak jest znacznie rozczłonkowany, a w okolicy widoczne są liczne małe pożary. Uznano, że nikt nie mógł przeżyć katastrofy, w związku z czym służby zbierały się w wiosce Uenomura. Dopiero rano następnego dnia, około godziny 9.00 ratownicy dotarli na miejsce katastrofy.

    Obraz jaki zastali był przerażający, ponieważ maszyna rozpadła się na wiele części, uderzając wcześniej w drzewa. Mimo to o godzinie 10.45 w pobliżu oderwanej części ogonowej odnaleziono 4 żywe osoby. Były to Yumi Ochiai, stewardessa lecąca jako pasażer, Hiroko Yoshizaki i jej ośmioletnia córka Mikiko Yoshizaki, oraz dwunastoletnia Keiko Kawakami, którą odnaleziono na drzewie. W momencie katastrofy, wszystkie znajdowały się w tylnej części kadłuba.

    Miejsce katastrofy Japan Airlines lot 123
    Miejsce katastrofy Japan Airlines lot 123

    Katastrofa, której można było uniknąć

    Podczas badania ciał ofiar, lekarze stwierdzili, że katastrofę przeżyło więcej osób, ale zmarły one z powodu ran i hipotermii w nocy. Gdyby akcja ratunkowa rozpoczęła się natychmiast oraz gdyby skorzystano z pomocy amerykańskiej armii, prawdopodobnie ocalono by znacznie więcej osób.

    Rozpoczęte natychmiast śledztwo wykazało, że do katastrofy doszło w wyniku pęknięcia grodzi ciśnieniowej w ogonie, a tym samym oderwanie się statecznika pionowego. Gródź została jednak uszkodzona znacznie wcześniej, 2 czerwca 1978 roku, kiedy maszyna w trakcie lądowania zahaczyła ogonem o drogę startową. Uszkodzenia zostały niestarannie naprawione przez zakłady Boeinga, które źle przymocowały wymienione elementy grodzi.

    Miejsce katastrofy Japan Airlines lot 123
    Miejsce katastrofy Japan Airlines lot 123

    Wraz z każdym kolejnym lotem konstrukcja coraz bardziej się naprężała i pękała. Nikt tego jednak nie zauważył. Według badań, wadliwie naprawiona część powinna wytrzymać około 9000 startów i lądowań, jednak w praktyce wytrzymała 12 500. Katastrofa była więc kwestią czasu. Uszkodzenia do jakich doszło w momencie rozerwania się grodzi były na tyle duże, że załoga nie miała szans na uratowanie samolotu.

    Winę za wypadek w większości przyjęły na siebie zakłady Boeinga i to one wypłaciły rodzinom ofiar zadośćuczynienie. Katastrofa Japan Airlines lot 123 jest największą katastrofą w historii pod względem liczby ofiar w wypadku jednego samolotu.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleRadziecki prototypowy czołg superciężki IS-7
    Next Article Lokomotywa Southern Pacific class GS-4 4449
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read

    Star Jet – roller coaster zabrany przez morze

    21 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    2 lutego 2023

    Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 listopada 20190

    Zamawianie gadżetów przez Internet – jak to działa

    Spersonalizowane gadżety mogą być ciekawym pomysłem na prezent, który będzie dopasowany do obdarowywanej osoby. Taki…

    Biznes
    10 kwietnia 20180

    Kredyt konsolidacyjny – koło ratunkowe dla zadłużonych!

    Na rynku usług i produktów bankowych dostępny jest kredyt konsolidacyjny, który jest bardzo dobrą alternatywą…

    Artykuły
    25 lipca 20210

    Krążowniki typu Ning Hai – japońskie chińskie krążowniki

    Na początku lat 30. chińska flota prezentowała się fatalnie. Największymi okrętami były całkowicie przestarzałe i…

    Artykuły
    13 września 20150

    Historia Super Mario Bros.

    Dzisiaj mija dokładnie 30 lat od wydania gry Super Mario Bros. na platformę Nintendo. Tytuł…

    Artykuły
    1 października 20180

    Opuszczony szpital Chowrinski w Moskwie

    W dzielnicy Chowrino w Moskwie znajduje się olbrzymi i przerażający opuszczony szpital. Jego budowę rozpoczęto…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.