SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Katastrofa lotu Ethiopian Airlines 961 (1996)
    Katastrofa lotu Ethiopian Airlines 961 (1996)
    Katastrofa lotu Ethiopian Airlines 961 (1996)
    Artykuły

    Katastrofa lotu Ethiopian Airlines 961 (1996)

    Michał BanachBy Michał Banach8 marca 2019Brak komentarzy4 Mins Read
    W historii lotnictwa doszło do wielu porwań samolotów, z których tylko część kończyła się tragicznie. Również w przypadku lotu Ethiopian Airlines 961, porywacze zakładali, że nikt nie ucierpi. Tak się jednak nie stało. Maszyna z braku paliwa wodowała u wybrzeży Komorów, a 125 z 175 znajdujących się na pokładzie zginęło.

    23 listopada 1996 roku Boeing 767-260ER (ET-AIZ) lot Ethiopian Airlines 961wylądował na lotnisku Addis Abeba w Etiopii, po locie z Bombaju. Następnie maszyna miała polecieć do Nairobi, a później według planu do Brazzaville, Lagos i Abidżan.  Kapitanem samolotu był Leul Abate, który spędził w powietrzu już 11 500 godzin, a drugim oficerem był Yonas Mekuria, mający na swoim koncie 6500 godzin lotu. W Addis Abeba na pokład samolotu weszło 163 pasażerów, natomiast cała załoga liczyła 12 osób.

    Boeing 767-260ER (ET-AIZ) w barwach Air Tanzania (1991 rok) (fot. Torsten Maiwald)
    Boeing 767-260ER (ET-AIZ) w barwach Air Tanzania (1991 rok) (fot. Torsten Maiwald)

    Samolot wystartował z opóźnieniem o godzinie 8:09 UTC. Około 20 minut później, trzech pasażerów wstało z miejsc i skierowało się do kokpitu. Po wtargnięciu do środka zażądali zmiany kursu i skierowania maszyny do Australii, grożąc, że wysadzą samolot w powietrze, jeśli nie zostano spełnione ich żądania. Kapitan Abate próbował powiedzieć porywaczom, że taki lot nie jest możliwy, ponieważ samolot nie ma tyle paliwa. Porywacze zignorowali jego słowa, ponieważ opierali się na informacjach znalezionych w ulotce linii lotniczych, gdzie podano, że samolot tego typu może wykonać nawet 11-godzinny lot.

    Wiedząc, że porywacze są niedoświadczeni (kapitan Abate wcześniej już dwukrotnie brał udział w podobnych porwaniach), kapitan skierował maszynę wzdłuż wybrzeża, starając się jak najdłużej pozostać w rejonie, gdzie znajdowały się jakieś lotniska. Gdy porywacze zauważyli, że samolot cały czas znajduje się blisko lądu, wymusili zmianę kursu.

    Boeing 767-260ER (ET-AIZ)  (1993 rok)
    Boeing 767-260ER (ET-AIZ) (1993 rok)

    Kapitan Abate mimo to zachował zimną krew i skierował samolot w rejon Komorów, gdzie zamierzał wylądować, gdy zabraknie paliwa. Na krótko przed dotarciem do wysp ponownie poinformował porywaczy, że kończy się paliwo, ale i tym razem został zignorowany. Po dotarciu do wyspy Abate zaczął przygotowywać się do lądowania, wiedząc, że za chwilę skończy się paliwo.

    W tym momencie doszło do szarpaniny z porywaczami, przez co kapitan przeoczył lotnisko, a w maszynie skończyło się paliwo. W zaistniałej sytuacji jedyną możliwością było wodowanie. Aby maksymalnie zwiększyć szanse przeżycia znajdujących się na pokładzie pasażerów, Abate postanowił wodować niedaleko plaży, w pobliżu hotelu Le Galawa Beach Hotel, ustawiając maszynę równolegle do fal, aby złagodzić uderzenie.

    Klatka z filmu, nagranego podczas wodowania
    Klatka z filmu, nagranego podczas wodowania

    Niestety lądowanie nie przebiegło tak, jak planowano, ponieważ końcówka lewego skrzydła zahaczyła o wodę wcześniej, a następnie lewy silnik uderzył o wodę, co doprowadziło do obrócenia się samolotu i przełamania na trzy części. Obserwujący całą sytuację turyści i pracownicy hotelu natychmiast ruszyli na pomoc, ponieważ maszyna znajdowała się zaledwie 460 m od brzegu. Moment uderzenia maszyny o wodę został nagrany przez jedną z turystek, która początkowo sądziła, że samolot wykonuje niski przelot dla turystów.

    Z 163 pasażerów (w tym trzech porywaczy, którymi byli Alemayehu Bekeli Belayneh, Mathias Solomon Belay i Sultan Ali Hussein) i 12 członków załogi, na miejscu zginęło 124 osoby (w tym wszyscy porywacze). Jedna osoba zmarła w szpitalu. Z 50 osób, które przeżyły katastrofę, 4 nie odniosły żadnych obrażeń. Według śledztwa, katastrofę przeżyłoby więcej osób, gdyby nie fakt, że napełniły kamizelki ratunkowe jeszcze będąc na pokładzie samolotu. W momencie zatonięcia, kamizelki wyniosły ich pod sufit, przez co nie mogli sie wydostać z wraku.

    Śledczy ustalili ponadto, że porywacze nie mieli bomby – jej rolę odegrała butelka alkoholu. Motywy porywaczy nie były do końca znane, ale ustalono, że chcieli otrzymać azyl w Australii, co oznaczało, że nie chcieli, aby ktokolwiek zginął. Warto w tym miejscu dodać, że zarówno kapitan Abate jak i drugi oficer, przeżyli katastrofę.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleFrancuski okręt podwodny Mariotte – pływająca szczoteczka do zębów
    Next Article HMS Hermes – pierwszy brytyjski lotniskowiec zbudowany od podstaw
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Star Jet – roller coaster zabrany przez morze

    21 stycznia 20232 Mins Read

    Zatonięcie promu MV Doña Paz – największa katastrofa morska w czasie pokoju

    20 grudnia 20224 Mins Read

    Controlled Impact Demonstration (1984)

    1 grudnia 20224 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.