SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1
    • Jak zachować świeżość żywności na dłużej?
    • Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?
    • TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk
    • Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51
    • Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship
    • Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę
    • HMS Vanguard – ostatni pancernik
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      17 maja 2022

      Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

      13 maja 2022

      Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      6 maja 2022

      Dlaczego VPN-y są dziś tak popularne?

      5 maja 2022

      Najlepsze powerbanki do smartfonów

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      17 maja 2022

      Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

      17 maja 2022

      Jak zachować świeżość żywności na dłużej?

      16 maja 2022

      Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

      12 kwietnia 2022

      Pierwszy satelita Spark -1TM już w kosmosie

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

      17 listopada 2020

      CEWE FOTOKSIĄŻKA – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Katastrofa na Gare Montparnasse
    Katastrofa kolejowa na Gare Montparnasse
    Katastrofa kolejowa na Gare Montparnasse
    Artykuły

    Katastrofa na Gare Montparnasse

    Michał BanachBy Michał Banach22 października 2014Updated:22 października 2017Brak komentarzy4 Mins Read
    O katastrofie kolejowej na dworcu Gare Montparnasse w Paryżu w 1895 roku mało kto dzisiaj pamięta. Nie była to wielka katastrofa, nie było zbyt wielu ofiar, a zniszczenia nie były spektakularne. Z drugiej strony, chyba ciężko byłoby znaleźć kogoś, kto chociaż raz nie widział słynnego zdjęcia wykonanego po tej katastrofie.

    22 października 1895 roku był zwyczajnym dniem. Jak zwykle, o godzinie 8:45 z dziesięciominutowym opóźnieniem z Granville w północnej Francji wyruszył do Paryża pociąg ekspresowy o numerze 56. Prowadzący go maszynista z 19-letnim doświadczeniem, Guillaume Pellerin postanowił nadrobić stracony na poprzedniej stacji czas, wjeżdżając na dworzec Montparnasse znacznie szybciej niż powinien.

    Gare Montparnasse krótko po katastrofie (fot. Roger Viollet)
    Gare Montparnasse krótko po katastrofie (fot. Roger Viollet)

    Niestety okazało się, że prędkość z jaką wjechał (zależnie od źródeł było to około 40-60 km/h) była tak wysoka, że nie udało się wyhamować lokomotywy. Zawiodły wszystkie hamulce – zarówno zespolone (czyli we wszystkich wagonach pociągu) uruchomione przez konduktora Alberta Mariette jak hamulce samej lokomotywy użyte przez maszynistę.

    Skład liczył oprócz lokomotywy 2-4-0 typu 120 o numerze bocznym 721 z tendrem, jeszcze 11 wagonów (1 pocztowy, 2 bagażowe i 8 pasażerskich). Łącznie w pociągu znajdowało się ponad 130 pasażerów.

    Najsłynniejsze zdjęcie z katastrofy
    Najsłynniejsze zdjęcie z katastrofy

    Pociągu nie zatrzymał również kozioł oporowy na końcu torów. Lokomotywa z olbrzymią siłą przebiła się przez niego, a następnie pokonała jeszcze około trzydziestometrowy peron i przebiła się przez ścianę dworca mającą 60 centymetrów grubości. Ze względu na konstrukcję samego dworca, perony znajdowały się 10 metrów nad ulicą przed dworcem.

    Lokomotywa przebijając się przez ścianę dworca spadła na ulicę przed nim. Fragmenty rozbitej ściany spadły na znajdujący się poniżej kiosk z prasą i wyrobami tytoniowymi. Pracowała w nim akurat Marie-Augustine Aguuilard, która tego dnia zastępowała męża w pracy. Spadające fragmenty dworca spadły prosto na nią, zabijając ją na miejscu. Na szczęście była to jedyna ofiara śmiertelna wypadku. Kilka osób zostało poważniej rannych – dwóch pasażerów pociągu, dwóch pracowników kolei, oraz strażacy i prawdopodobnie jeden przechodzień (tu dane są rozbieżne).

    Gare Montparnasse krótko po katastrofie
    Gare Montparnasse krótko po katastrofie

    Zwisająca z peronu lokomotywa była tak niecodziennym widokiem, że przyciągnęła tłumy gapiów, oraz fotografów. Powstało bardzo wiele zdjęć tej niecodziennej katastrofy, jednakże ciężko dzisiaj jednoznacznie stwierdzić kto jest autorem tego najsłynniejszego. Przyjmuje się, że autorem zdjęć jest fotograf, który robił tego dnia zdjęcia do pocztówek. Wykonał on prawdopodobnie dwa zdjęcia, w tym jedno w momencie, kiedy pociąg przebijał się przez ścianę (nie udało mi się go znaleźć). Drugie zdjęcie, to które przeszło do historii powstało już po katastrofie. Po raz pierwszy opublikowano je 9 listopada 1895 roku w magazynie La Nature.

    Widok od drugiej strony
    Widok od drugiej strony

    Zyskało ono olbrzymią popularność na całym świecie. Widok zwisającej z peronu lokomotywy trafił do gazet, książek a współcześnie również na plakaty czy też nawet kubki, stając się tym samym jedną z ikon pop-kultury. Co ciekawe, chociaż samo zdjęcie zyskało sławę, historia przebiegu katastrofy stała się jednym z wielu zapomnianych wydarzeń.

    Po katastrofie przeprowadzono śledztwo i proces, w wyniku którego maszynista pociągu został skazany na dwa miesiące więzienia i musiał zapłacić 50 franków grzywny. Konduktor musiał natomiast zapłacić 25 franków. Kara spotkała również linie kolejowe, które musiały pokryć koszty pogrzebu Marie-Augustine oraz wypłacić rentę jej mężowi, który musiał opiekować się dwójką ich dzieci.

    Gare Montparnasse krótko po katastrofie (fot. Henri Roger)
    Gare Montparnasse krótko po katastrofie (fot. Henri Roger)

    Mimo rozwiązania kwestii personalnych, pojawił się problem z samą lokomotywą, a dokładnie z jej usunięciem. O ile jeszcze wagony, które pozostały na peronie, były łatwe do zabrania, o tyle sama lokomotywa już nie. Początkowo próbowano ją wciągnąć ponownie na dworzec, ale okazało się, że jest za ciężka. Wówczas podjęto decyzję o jej zepchnięciu na ulicę, po czym miała zostać podniesiona dźwigiem i dopiero wówczas wciągnięta do środka dworca, aby ją odholować. Operację przeprowadzono kilka dni po katastrofie. Co ciekawe okazało się, że sama lokomotywa była tylko nieznacznie uszkodzona.

    Motyw katastrofy na Gare Montparnasse powielono wielokrotnie w licznych filmach. Najsłynniejszym współczesnym przedstawieniem katastrofy jest scena z filmu Martina Scorsese – Hugo i jego wynalazek z 2011 roku.

    Inne ujęcie lokomotywy już kilka dni po katastrofie
    Inne ujęcie lokomotywy już kilka dni po katastrofie
    Gare Montparnasse krótko po katastrofie
    Gare Montparnasse krótko po katastrofie
    Gare Montparnasse krótko po katastrofie (fot. Roger Viollet)
    Gare Montparnasse krótko po katastrofie (fot. Roger Viollet)
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułKontrrewolucja – konkurs – WYNIKI
    Następny artykuł Life is Feudal – od paroba do możnowładcy
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    France – ostatni francuski luksusowy transatlantyk

    11 maja 20226 Mins Read

    Tr21 – pierwszy polski parowóz

    21 kwietnia 20222 Mins Read

    Ostatni francuski krążownik – Colbert

    24 marca 20225 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 kwietnia 20220

    PL-01 Concept – czołg-makieta, który zawojował mediami

    Zaprezentowany w 2013 roku na targach MSPO w Kielcach projekt czołgu PL-01 Concept dosłownie zawojował…

    Artykuły
    4 kwietnia 20175

    Jagdtiger – najpotężniejszy niemiecki niszczyciel czołgów

    Wprowadzony pod koniec II wojny światowej niemiecki niszczyciel czołgów Sd.Kfz. 186 Jagdtiger, był największym, najcięższym,…

    Artykuły
    15 maja 20160

    Bojowa stacja kosmiczna Polus

    W latach 80. Amerykanie i Rosjanie prowadzili prace nad budową bojowych satelitów i stacji kosmicznych.…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    17 maja 2022

    Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

    17 maja 2022

    Jak zachować świeżość żywności na dłużej?

    16 maja 2022

    Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

    15 maja 2022

    TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

    14 maja 2022

    Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 stycznia 20200

    Praca zdalna w IT: czy grozi ci izolacja?

    Nie ulega wątpliwości, że zdecydowana większość z nas ceni sobie posiadanie możliwości pracy spoza biura.…

    Smart
    20 czerwca 20200

    Paski zębate. Do czego służą i jakie są ich rodzaje?

    Paski zębate służą do przenoszenia napędu w przekładni pasowej. Są to elementy, które powszechnie stosuje…

    Artykuły
    8 września 20142

    Mikasa – ostatni istniejący pre-dreadnought

    Gdy w 1862 roku na wodach Hampton Roads starły się amerykańskie okręty pancerne USS Monitor…

    Artykuły
    29 sierpnia 20180

    Controlled Impact Demonstration (1984)

    W 1984 roku NASA wspólnie z FAA (Federal Aviation Administration) przeprowadziła eksperyment podczas którego w…

    Artykuły
    22 sierpnia 20164

    Operation Cottage – walka z niewidzialnym wrogiem

    Walki na Pacyfiku należały do jednych z najkrwawszych w trakcie II wojny światowej. Wycofujący się…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.