SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Kanonierka Koriejec – ze Szwecji do Rosji
    Kanonierka Koriejec - ze Szwecji do Rosji
    Kanonierka Koriejec - ze Szwecji do Rosji
    Artykuły

    Kanonierka Koriejec – ze Szwecji do Rosji

    Michał BanachBy Michał Banach12 sierpnia 2022Updated:20 sierpnia 2022Brak komentarzy3 Mins Read
    W 1886 roku w Szwecji zbudowano kanonierkę Koriejec dla rosyjskiej floty. Okręt wszedł w skład Floty Pacyfiku. Jednostka zakończyła swój żywot w 1904 roku podczas wojny rosyjsko-japońskiej, oddając jedne z pierwszych strzałów w tym konflikcie.

    W latach 80. XIX wieku Rosja dopiero rozbudowywała swój przemysł stoczniowy. W związku z tym większość okrętów wojennych zamawiano w stoczniach zagranicznych, tak aby pozyskać jak najlepszej jakości jednostki i poprzez analizę ich konstrukcji zdobyć wiedzę potrzebną do budowy własnych okrętów. Jedną z takich jednostek była kanonierka Koriejec.

    Koriejec
    Koriejec

    Stępkę pod nią położono w grudniu 1885 roku w stoczni Bergsund Mekaniska W Sztokholmie. Był to pierwszy okręt z serii 8 kanonierek. Wodowanie okrętu miało miejsce 7 sierpnia 1886 roku, a do służby okręt wszedł w 1888 roku.

    Kanonierka miała 66 m długości i wyporność 1355 ton. Napęd zapewniały żagle (później usunięte) i silnik parowy. Prędkość maksymalna wynosiła 13,5 węzła, a zasięg 2850 mil morskich (5280 km) przy prędkości 8 węzłów. Uzbrojenie krętu składało się z 2 dział kalibru 203 mm, jednego kalibru 152 mm, 4 dział 9-funtowych, 4 działek kalibru 37 mm, jednego kalibru 64 mm oraz wyrzutni torped kalibru 381 mm. Załoga liczyła 12 oficerów i 162 marynarzy.

    Koriejec
    Koriejec

    Poza kończeniu szkolenia załogi, okręt oddelegowano do Floty Pacyfiku. Brał udział w tłumieniu Powstania Boxerów a w 1900 roku w ataku na Fort Taku. W trakcie bitwy okręt otrzymał 6 trafień, co doprowadziło do śmierci 9 marynarzy, a 20 zostało rannych. Na początku 1904 roku Koriejec wraz z krążownikiem Wariag został oddelegowany portu Czemulpo (współcześnie Incheon) w Korei, gdzie miał „reprezentować rosyjskie interesy”.

    8 lutego załoga kanonierki zauważyła japoński okręt Chiyoda, mylnie rozpoznając go jako rosyjski okręt. Rosjanie postanowili powitać okręt salutem artyleryjskim, ale gdy zauważyli, że jest to japońska jednostka, wystrzelono wcześniej załadowane działa. W odpowiedzi japoński okręt wystrzelił torpedę. Nikomu nie udało się trafić, ale był to prawdopodobnie pierwszy wystrzał w wojnie rosyjsko-japońskiej.

    Koriejec
    Koriejec

    Następnego dnia oba rosyjskie okręty podjęły próbę przebicia się na otwarte morze. Koriejec  był jednak wolniejszy od Wariaga, przez co spowalniał rejs. Japońskie okręty skupiły swój ostrzał na krążowniku, przez co kanonierka została tylko nieznacznie uszkodzona. Wobec braku możliwości ucieczki, dowódcy obu okrętów podjęli decyzję o ich zatopieniu w porcie.

    Około godziny 16:00 Koriejec został wysadzony w powietrze – ładunki podłożono w magazynach amunicyjnych. Załoga przeszła na francuski krążownik Pascal, którym dotarła do Sajgonu, a następnie z powrotem do Rosji. Po wojnie wrak okrętu został podniesiony i zezłomowany przez Japończyków.

    Moment eksplozji kanonierki Koriejec
    Moment eksplozji kanonierki Koriejec

    Koriejec nie odegrał żadnej znaczącej roli w wojnie rosyjsko-japońskiej, głównie dlatego, że był całkowicie przestarzały. Podczas próby przebicia się przez japońską blokadę, pociski z jego dział nie były w stanie nawet dolecieć do wrogich jednostek, podczas gdy kanonierka była cały czas ostrzeliwana.

    Wrak kanonierki Koriejec
    Wrak kanonierki Koriejec

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleJak obecnie wygląda rynek kart graficznych? Ceny i dostępność
    Next Article Kentucky – pierwszy statek oceaniczny w Gdyni
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pierwieniec – pierwszy rosyjski okręt pancerny

    9 stycznia 20233 Mins Read

    Ćwiczenia Śnieżok – niedopowiedziana historia zbrodni

    23 grudnia 20228 Mins Read

    Destructor – (prawie)pierwszy niszczyciel

    18 grudnia 20223 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 września 20150

    5 najlepszych czołgów II wojny światowej

    Podczas II wojny światowej czołgi przeszły olbrzymią transformację. W trakcie tego najkrwawszego konfliktu w historii…

    Artykuły
    7 września 20150

    Twórca jako podmiot praw autorskich

    Nasz umysł pozwala tworzyć coraz to nowe rzeczy, które niekiedy są rewolucyjne i na zawsze…

    Artykuły
    8 lipca 20190

    HMS Victoria (1859) – pierwszy i ostatni

    Zbudowany w 1859 roku okręt liniowy HMS Victoria to wyjątkowa jednostka. Chociaż nie zasłynęła w…

    Artykuły
    26 grudnia 20160

    Okręty obrony wybrzeża typu Siegfried i Odyn

    W latach 1888-1896 w Niemczech powstały dwa typy pancerników obrony wybrzeża typu Siegfried (6 okrętów)…

    Artykuły
    21 czerwca 20170

    1948 Tarf Gilera – zapomniany projekt Piero Taruffi

    Włoski kierowca wyścigowy Piero Taruffi zasłynął ustanowieniem w 1937 roku rekordu prędkości dla motocykli, wynoszącego…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.