SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Kablowiec CS Mackay-Bennett – jedna misja, która przyćmiła jego historię
    Kablowiec CS Mackay-Bennett - jedna misja, która przyćmiła jego historię
    Artykuły

    Kablowiec CS Mackay-Bennett – jedna misja, która przyćmiła jego historię

    Michał BanachBy Michał Banach16 listopada 2021Brak komentarzy4 Mins Read
    Zbudowany w 1884 roku w Wielkiej Brytanii kablowiec CS Mackay-Bennett wykorzystywany był przez amerykańską firmę Commercial Cable Company. W swojej długiej i intensywnej karierze statek wziął udział w jednej misji, która przyćmiła całą jego wcześniejszą i późniejszą historię. W 1912 roku jego załoga otrzymała zadanie wyłowienia ciał ofiar zatonięcia Titanica.

    Budowę CS Mackay-Bennett rozpoczęto w stoczni John Elder & Co. z Glasgow, a wodowanie miało miejsce we wrześniu 1884 roku. Od początku kablowiec wykorzystywany był przez firmę Commercial Cable Company. Nazwa statku nawiązywała do nazwisk założycieli firmy, Johna Mackaya i Gordona Bennetta.

    CS Mackay-Bennett
    CS Mackay-Bennett

    W momencie zbudowania był to jeden z najnowocześniejszych statków tego typu na świecie. Jego kadłub wykonano ze stali, a nie z żelaza, duży nacisk położono na uzyskanie dobrej dzielności morskiej i stabilności podczas rejsu po wzburzonych wodach oceanu atlantyckiego. Dodatkowo zwiększono wysokość kadłuba tak aby uzyskać duże zanurzenie. Pozwoliło to na powiększenie ładowni w których znajdowały się kable. Mackay-Bennett miał 82 m długości i tonaż 2000 BRT. Napęd stanowiły dwa silniki parowe.

    Kariera jednostki była intensywna, chociaż nie obfitowała w mające historyczne znaczenie wydarzenia. Część operacji wykonywano z Halifaxu, część z Plymouth, w zależności od potrzeb. Oprócz kładzenia kabli i naprawy uszkodzonych linii, Mackay-Bennett regularnie brał udział w akcjach ratunkowych przy okazji wypełniania swoich zadań.

    W kwietniu 1912 roku kablowiec stacjonował w Halifaxie. Gdy RMS Titanic uderzył w górę lodową i zatonął, linie White Star Lines zwróciły się do właściciela statku z prośbą o wydzierżawienie jednostki w celu zebrania ciał ofiar katastrofy, które jeszcze unosiły się na wodzie w miejscu zatonięcia. Dowódcą jednostki był wówczas Frederick H. Larnder. Zebrał on mieszaną załogę składającą się z doświadczonych marynarzy-ochotników oraz specjalistów z zakładów pogrzebowych, którzy  mieli pomóc w zabezpieczeniu ciał. Na pokład załadowano 100 trumien, środki do zabalsamowania 70 ciał oraz worki na ciała, a także 100 ton lodu.

    CS Mackay-Bennett
    CS Mackay-Bennett

    Z racji trudnego i nieprzyjemnego zadania, załoga miała otrzymać podwójne wynagrodzenie, a dodatkowo za odnalezienie ciała J. J. Astora, miała być wypłacona nagroda w wysokości 100 000 dolarów. CS Mackay-Bennett wyruszył z Halifaxu 17 kwietnia 1912 roku i po 4 dniach dotarł na miejsce katastrofy.

    Szybko okazało się, że zabrane zaopatrzenie nie wystarczy, aby zabrać na pokład wszystkie znalezione ciała. W ciągu 7 dni, załoga odnalazła 328 ciał, z których wyłowiono 306. Z racji braku miejsca w ładowniach, podjęto decyzję o tym, aby do trumien chować ciała pasażerów I klasy, do worków pasażerów II klasy, a pasażerów III klasy chowano w morzu. Łącznie dokonano 116 pogrzebów, przy czym zidentyfikowano tylko 56 osób. Do Halifaxu statek wrócił z 190 ciałami na pokładzie, w tym z ciałem J. J. Astora, a także początkowo niezidentyfikowanym ciałem małego dziecka.

    Wypłaconą nagrodę załoga podzieliła równo, przy czym część kwoty przeznaczono na pogrzeb odnalezionego dziecka. Pogrzeb miał miejsce na cmentarzu Fairview Lawn Cemetary, a na nagrobku napisano jedynie „Our Babe”. Clifford Crease, jeden z członków załogi, który w swoim pamiętniku relacjonował całą misję statku, aż do swojej śmierci w 1955 roku dowiedział grób. Warto dodać, że dopiero w 2007 roku dokonano identyfikacji ciała dziecka. Okazało się, że to była to Sidney Leslie Goodwin, mająca w chwili śmierci 19 miesięcy.

    CS Mackay-Bennett
    CS Mackay-Bennett

    Po zakończeniu misji, CS Mackay-Bennett wrócił do regularnej służby. W maju 1922 roku wycofano go jednak z eksploatacji a następnie zacumowano w Plymouth Sound jako hulk. Został on uszkodzony w trakcie nalotów podczas II wojny światowej, a następnie podniesiony z dna. Wykorzystywano go do 1965 roku, kiedy to podjęto decyzję o jego złomowaniu.

    W całej swojej długiej karierze CS Mackay-Bennett wykonał wiele misji, ale to operacja wyławiania ciał ofiar zatonięcia Titanica była najbardziej znana. Z wszystkich statków, które podjęły się tego zadania, to właśnie na pokładzie Mackay-Bennetta znalazło się najwięcej ciał.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleBoeing 787 Dreamliner – luksus i ekonomia w jednym
    Next Article Opony zimowe – dlaczego tak ważne jest ich stosowanie w zimie i jakie mają właściwości?
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Kanonierka HMAS Protector

    15 października 20213 Mins Read

    Pelorus Jack – morski przewodnik z Nowej Zelandii

    21 września 20213 Mins Read

    Kamienna zapora łukowa Pilchowice

    21 lipca 20212 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    2 lutego 2023

    Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 listopada 20190

    Zamawianie gadżetów przez Internet – jak to działa

    Spersonalizowane gadżety mogą być ciekawym pomysłem na prezent, który będzie dopasowany do obdarowywanej osoby. Taki…

    Biznes
    10 kwietnia 20180

    Kredyt konsolidacyjny – koło ratunkowe dla zadłużonych!

    Na rynku usług i produktów bankowych dostępny jest kredyt konsolidacyjny, który jest bardzo dobrą alternatywą…

    Artykuły
    25 lipca 20210

    Krążowniki typu Ning Hai – japońskie chińskie krążowniki

    Na początku lat 30. chińska flota prezentowała się fatalnie. Największymi okrętami były całkowicie przestarzałe i…

    Artykuły
    13 września 20150

    Historia Super Mario Bros.

    Dzisiaj mija dokładnie 30 lat od wydania gry Super Mario Bros. na platformę Nintendo. Tytuł…

    Artykuły
    1 października 20180

    Opuszczony szpital Chowrinski w Moskwie

    W dzielnicy Chowrino w Moskwie znajduje się olbrzymi i przerażający opuszczony szpital. Jego budowę rozpoczęto…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.