SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1
    • Jak zachować świeżość żywności na dłużej?
    • Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?
    • TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk
    • Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51
    • Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship
    • Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę
    • HMS Vanguard – ostatni pancernik
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      17 maja 2022

      Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

      13 maja 2022

      Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      6 maja 2022

      Dlaczego VPN-y są dziś tak popularne?

      5 maja 2022

      Najlepsze powerbanki do smartfonów

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      17 maja 2022

      Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

      17 maja 2022

      Jak zachować świeżość żywności na dłużej?

      16 maja 2022

      Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

      12 kwietnia 2022

      Pierwszy satelita Spark -1TM już w kosmosie

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

      17 listopada 2020

      CEWE FOTOKSIĄŻKA – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » K-Wagen – olbrzymi czołg z I wojny światowej
    K-Wagen - olbrzymi czołg z I wojny światowej
    K-Wagen - olbrzymi czołg z I wojny światowej
    Artykuły

    K-Wagen – olbrzymi czołg z I wojny światowej

    Michał BanachBy Michał Banach31 marca 2022Brak komentarzy4 Mins Read
    W trakcie I wojny światowej na froncie pojawiły się po raz pierwszy czołg. Chociaż podczas kolejnej wojny światowej to Niemcy przodowali w ich budowie, podczas Wielkiej Wojny pozostawali w tyle za Brytyjczykami i Francuzami. W 1917 roku rozpoczęto jednak w Niemczech budowę największe czołgu I wojny światowej – K-Wagen, o masie 150 ton! Projekt okazał się… totalną porażką.

    Historia czołgów K-Wagen jest jedną z bardziej tajemniczych. O ile inne czołgi, które powstały w trakcie I wojny światowej zostały dobrze opisane zarówno w dokumentach jak opracowaniach, oraz dosyć dobrze sfotografowane, tak K-Wagen został uwieczniony zaledwie na kilku zdjęciach, a jego historia jest pełna luk.

    K-Wagen w hali produkcyjnej
    K-Wagen w hali produkcyjnej

    Wielu historyków uważa, że historia pojazdu sięga 31 marca 1917 roku, kiedy to Niemieckie Naczelne Dowództwo złożyło zamówienie na potężny pojazd opancerzony uzbrojony w dwie armaty kalibru 50 mm, 4 karabiny maszynowe i dysponujący pancerzem o grubości od 10 do 30 mm. Zakładano, że masa takiego pojazdu będzie olbrzymia, dlatego w wymaganiach taktyczno-technicznych określono jedynie wymóg modułowej konstrukcji pojazdu, pozwalającej na jego rozebranie w celach transportowych. Każdy z modułów miał ważyć do 30 ton.

    Czołg miał służyć zapewne jako ruchoma forteca, zabezpieczająca najważniejsze punkty obrony na froncie. Niektórzy historycy sugerują jednak, że rozważano wykorzystanie czołgu w roli pojazdu ofensywnego. Wydaje się to jednak mało prawdopodobne, ponieważ tak ciężki i duży pojazd byłby za wolny do prowadzenia natarcia.

    K-Wagen w hali produkcyjnej
    K-Wagen w hali produkcyjnej

    28 czerwca 1917 roku, kiedy prace nad pojazdem powoli się rozkręcały, Ministerstwo Wojny złożyło zamówienie na 10 czołgów nazywanych K-Wagen. Budowa pierwszych dwóch prototypów ruszyła jednak dopiero w lipcu 1918 roku. Głównym konstruktorem był prawdopodobnie Joseph Vollmer, odpowiedzialny za zaprojektowanie innych niemieckich czołgów z czasów I wojny światowej. Niektóre źródła wspominają jednak o dwóch kapitanach niemieckiej armii, którzy mieli znacząco przyczynić się do zaprojektowania czołgu.

    Niestety pogarszająca się sytuacja na froncie, oraz ogólnie wolny przebieg prac sprawiły, że w październiku 1918 roku zamówienie i cały projekt skasowano. Do tego czasu ukończono w 80-95% oba prototypy. Pozostały one jednak w zakładach Riebe-Kugellager-Werken w Berlinie aż do zakończenia wojny. Po zakończeniu walk oba nieukończone pojazdy zostały zezłomowane. Tym samym ślad po czołgach zaginął. Do dnia dzisiejszego przetrwało jedynie kilka niewyraźnych zdjęć, na których widać olbrzymie czołgi w trakcie budowy.

    K-Wagen w hali produkcyjnej
    K-Wagen w hali produkcyjnej

    Analizując dostępne informacje i zdjęcia historycy zauważyli, że K-Wagen znacząco różnił się od pierwotnych planów. Czołg był większy, miał potężniejsze uzbrojenie składające się z aż 4 armat kalibru 77mm i 7 karabinów maszynowych. Aby obsłużyć takie uzbrojenie, potrzebna była załoga licząca 27 osób.

    Według dostępnych danych masa całego pojazdu wynosiła 150 ton. Czołg można było rozłożyć na 4 części – podwozie, kadłub oraz dwie gondole boczne.Napęd stanowiły prawdopodobnie dwa silniki lotnicze Daimlera o mocy 600 KM każdy. Przy dobrych wiatrach K-Wagen mógłby osiągnąć dzięki nim prędkość maksymalną około 7,5 km/h i marszową około 2-4 km/h. Według planów czołg miał 13 m długości, kadłub miał 3 m szerokości, a wraz z gondolami aż 6 m, natomiast wysokość pojazdu wynosiła aż 2,8 m.

    A7V - jedyny niemiecki czołg, który wszedł do produkcji i wziął udział w walce - jego efektywność była jednak bardzo mała
    A7V – jedyny niemiecki czołg, który wszedł do produkcji i wziął udział w walce – jego efektywność była jednak bardzo mała

    Niestety nie wiadomo jak K-Wagen spisywałby się na froncie. Czołgi nigdy nie wyjechały o własnych siłach z fabryki. Można jednak przyjąć, że gdyby jakimś cudem się to udało, ważące 150 ton pojazdy byłyby bardzo powolne i trudne w użyciu, zwłaszcza w trudnych warunkach panujących na froncie. Ich wartość bojowa byłaby więc znikoma. Wiadomo jedynie, że koszt zbudowania jednego egzemplarza K-Wagen wynosił około 600 000 marek.

    O tym jak bardzo nieprzydatne są tak ciężkie pojazdy przekonali się nieco później Francuzi, którzy zbudowali olbrzymi, ale lżejszy czołg FCM 2C. Pojazd ten okazał się totalną porażką. W trakcie II wojny światowej w Niemczech ponownie zbudowano „rekordowo ciężkie czołgi”, takiej jak np. Maus, ale również i one okazały się bezużyteczne. Nieco lepiej wypadł amerykański czołg superciężki T28, ale jego wartość bojowa nigdy nie została potwierdzona.

    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułAirspeed AS.39 Fleet Shadower – prototypowy samolot rozpoznawczy Royal Navy
    Następny artykuł Miś Yogi wystrzelony z B-58 w kapsule ewakuacyjnej
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    Cmentarzysko czołgów w Charkowie – galeria

    8 maja 20222 Mins Read

    Nowozelandzki kołowo-gąsienicowy czołg lekki Schofield

    2 maja 20223 Mins Read

    Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

    28 kwietnia 20226 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 kwietnia 20220

    PL-01 Concept – czołg-makieta, który zawojował mediami

    Zaprezentowany w 2013 roku na targach MSPO w Kielcach projekt czołgu PL-01 Concept dosłownie zawojował…

    Artykuły
    4 kwietnia 20175

    Jagdtiger – najpotężniejszy niemiecki niszczyciel czołgów

    Wprowadzony pod koniec II wojny światowej niemiecki niszczyciel czołgów Sd.Kfz. 186 Jagdtiger, był największym, najcięższym,…

    Artykuły
    15 maja 20160

    Bojowa stacja kosmiczna Polus

    W latach 80. Amerykanie i Rosjanie prowadzili prace nad budową bojowych satelitów i stacji kosmicznych.…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    17 maja 2022

    Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

    17 maja 2022

    Jak zachować świeżość żywności na dłużej?

    16 maja 2022

    Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

    15 maja 2022

    TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

    14 maja 2022

    Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 stycznia 20200

    Praca zdalna w IT: czy grozi ci izolacja?

    Nie ulega wątpliwości, że zdecydowana większość z nas ceni sobie posiadanie możliwości pracy spoza biura.…

    Smart
    20 czerwca 20200

    Paski zębate. Do czego służą i jakie są ich rodzaje?

    Paski zębate służą do przenoszenia napędu w przekładni pasowej. Są to elementy, które powszechnie stosuje…

    Artykuły
    8 września 20142

    Mikasa – ostatni istniejący pre-dreadnought

    Gdy w 1862 roku na wodach Hampton Roads starły się amerykańskie okręty pancerne USS Monitor…

    Artykuły
    29 sierpnia 20180

    Controlled Impact Demonstration (1984)

    W 1984 roku NASA wspólnie z FAA (Federal Aviation Administration) przeprowadziła eksperyment podczas którego w…

    Artykuły
    22 sierpnia 20164

    Operation Cottage – walka z niewidzialnym wrogiem

    Walki na Pacyfiku należały do jednych z najkrwawszych w trakcie II wojny światowej. Wycofujący się…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.