SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    • Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego
    • Star Jet – roller coaster zabrany przez morze
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      27 stycznia 2023

      Wschodnia Brama Belgradu

      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » K-Wagen – olbrzymi czołg z I wojny światowej
    K-Wagen - olbrzymi czołg z I wojny światowej
    K-Wagen - olbrzymi czołg z I wojny światowej
    Artykuły

    K-Wagen – olbrzymi czołg z I wojny światowej

    Michał BanachBy Michał Banach31 marca 2022Brak komentarzy4 Mins Read
    W trakcie I wojny światowej na froncie pojawiły się po raz pierwszy czołg. Chociaż podczas kolejnej wojny światowej to Niemcy przodowali w ich budowie, podczas Wielkiej Wojny pozostawali w tyle za Brytyjczykami i Francuzami. W 1917 roku rozpoczęto jednak w Niemczech budowę największe czołgu I wojny światowej – K-Wagen, o masie 150 ton! Projekt okazał się… totalną porażką.

    Historia czołgów K-Wagen jest jedną z bardziej tajemniczych. O ile inne czołgi, które powstały w trakcie I wojny światowej zostały dobrze opisane zarówno w dokumentach jak opracowaniach, oraz dosyć dobrze sfotografowane, tak K-Wagen został uwieczniony zaledwie na kilku zdjęciach, a jego historia jest pełna luk.

    K-Wagen w hali produkcyjnej
    K-Wagen w hali produkcyjnej

    Wielu historyków uważa, że historia pojazdu sięga 31 marca 1917 roku, kiedy to Niemieckie Naczelne Dowództwo złożyło zamówienie na potężny pojazd opancerzony uzbrojony w dwie armaty kalibru 50 mm, 4 karabiny maszynowe i dysponujący pancerzem o grubości od 10 do 30 mm. Zakładano, że masa takiego pojazdu będzie olbrzymia, dlatego w wymaganiach taktyczno-technicznych określono jedynie wymóg modułowej konstrukcji pojazdu, pozwalającej na jego rozebranie w celach transportowych. Każdy z modułów miał ważyć do 30 ton.

    Czołg miał służyć zapewne jako ruchoma forteca, zabezpieczająca najważniejsze punkty obrony na froncie. Niektórzy historycy sugerują jednak, że rozważano wykorzystanie czołgu w roli pojazdu ofensywnego. Wydaje się to jednak mało prawdopodobne, ponieważ tak ciężki i duży pojazd byłby za wolny do prowadzenia natarcia.

    K-Wagen w hali produkcyjnej
    K-Wagen w hali produkcyjnej

    28 czerwca 1917 roku, kiedy prace nad pojazdem powoli się rozkręcały, Ministerstwo Wojny złożyło zamówienie na 10 czołgów nazywanych K-Wagen. Budowa pierwszych dwóch prototypów ruszyła jednak dopiero w lipcu 1918 roku. Głównym konstruktorem był prawdopodobnie Joseph Vollmer, odpowiedzialny za zaprojektowanie innych niemieckich czołgów z czasów I wojny światowej. Niektóre źródła wspominają jednak o dwóch kapitanach niemieckiej armii, którzy mieli znacząco przyczynić się do zaprojektowania czołgu.

    Niestety pogarszająca się sytuacja na froncie, oraz ogólnie wolny przebieg prac sprawiły, że w październiku 1918 roku zamówienie i cały projekt skasowano. Do tego czasu ukończono w 80-95% oba prototypy. Pozostały one jednak w zakładach Riebe-Kugellager-Werken w Berlinie aż do zakończenia wojny. Po zakończeniu walk oba nieukończone pojazdy zostały zezłomowane. Tym samym ślad po czołgach zaginął. Do dnia dzisiejszego przetrwało jedynie kilka niewyraźnych zdjęć, na których widać olbrzymie czołgi w trakcie budowy.

    K-Wagen w hali produkcyjnej
    K-Wagen w hali produkcyjnej

    Analizując dostępne informacje i zdjęcia historycy zauważyli, że K-Wagen znacząco różnił się od pierwotnych planów. Czołg był większy, miał potężniejsze uzbrojenie składające się z aż 4 armat kalibru 77mm i 7 karabinów maszynowych. Aby obsłużyć takie uzbrojenie, potrzebna była załoga licząca 27 osób.

    Według dostępnych danych masa całego pojazdu wynosiła 150 ton. Czołg można było rozłożyć na 4 części – podwozie, kadłub oraz dwie gondole boczne.Napęd stanowiły prawdopodobnie dwa silniki lotnicze Daimlera o mocy 600 KM każdy. Przy dobrych wiatrach K-Wagen mógłby osiągnąć dzięki nim prędkość maksymalną około 7,5 km/h i marszową około 2-4 km/h. Według planów czołg miał 13 m długości, kadłub miał 3 m szerokości, a wraz z gondolami aż 6 m, natomiast wysokość pojazdu wynosiła aż 2,8 m.

    A7V - jedyny niemiecki czołg, który wszedł do produkcji i wziął udział w walce - jego efektywność była jednak bardzo mała
    A7V – jedyny niemiecki czołg, który wszedł do produkcji i wziął udział w walce – jego efektywność była jednak bardzo mała

    Niestety nie wiadomo jak K-Wagen spisywałby się na froncie. Czołgi nigdy nie wyjechały o własnych siłach z fabryki. Można jednak przyjąć, że gdyby jakimś cudem się to udało, ważące 150 ton pojazdy byłyby bardzo powolne i trudne w użyciu, zwłaszcza w trudnych warunkach panujących na froncie. Ich wartość bojowa byłaby więc znikoma. Wiadomo jedynie, że koszt zbudowania jednego egzemplarza K-Wagen wynosił około 600 000 marek.

    O tym jak bardzo nieprzydatne są tak ciężkie pojazdy przekonali się nieco później Francuzi, którzy zbudowali olbrzymi, ale lżejszy czołg FCM 2C. Pojazd ten okazał się totalną porażką. W trakcie II wojny światowej w Niemczech ponownie zbudowano „rekordowo ciężkie czołgi”, takiej jak np. Maus, ale również i one okazały się bezużyteczne. Nieco lepiej wypadł amerykański czołg superciężki T28, ale jego wartość bojowa nigdy nie została potwierdzona.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleAirspeed AS.39 Fleet Shadower – prototypowy samolot rozpoznawczy Royal Navy
    Next Article Miś Yogi wystrzelony z B-58 w kapsule ewakuacyjnej
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read

    Bojowy wóz piechoty Marder 1

    19 stycznia 20235 Mins Read

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    18 stycznia 20234 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    25 stycznia 2023

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    24 stycznia 2023

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 kwietnia 20180

    Hasselblad 500EL (EDC) – księżycowe aparaty

    Przygotowując się do lądowania na księżycu, NASA musiało wybrać odpowiednie aparaty fotograficzne dla astronautów, dzięki…

    Lifestyle
    29 kwietnia 20180

    Na co zwracać uwagę kupując olejki CBD?

    Olejki CBD to produkt, który wciąż zyskuje na popularności. Polacy kupują ten suplement diety z…

    Lifestyle
    1 września 20170

    Beskidy Zachodnie – tu warto przyjechać przez cały rok

    Szukasz idealnego miejsca na urlop? Znajdziesz je nie tylko tysiące kilometrów od Polski. Atrakcje dla…

    Kobieta
    1 lipca 20220

    Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?

    Doskonale dobrana stylizacja, nieskazitelny makijaż i fryzura – dobry wygląd może zepsuć nie tylko niesprzyjająca…

    Artykuły
    8 stycznia 20230

    Scala Contarini del Bovolo – ukryta wenecka atrakcja

    Krążąc weneckimi uliczkami można czasami natrafić na wyjątkowe miejsca, ukryte przed tłumami turystów. Jednym z…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.