SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Junkers F.13 – pierwszy całkowicie metalowy samolot pasażerski
    Junkers F.13 - pierwszy całkowicie metalowy samolot pasażerski
    Junkers F.13 - pierwszy całkowicie metalowy samolot pasażerski
    Artykuły

    Junkers F.13 – pierwszy całkowicie metalowy samolot pasażerski

    Michał BanachBy Michał Banach25 czerwca 20224 komentarze4 Mins Read
    Krótko po zakończeniu I wojny światowej, niemieckie zakłady lotnicze Junkers opracowały niewielki, rewolucyjny samolot pasażerski – Junkers F.13. Był to pierwszy, całkowicie metalowy samolot przystosowany do przewożenia pasażerów. Powstały 322 maszyny tego typu.

    Już podczas Wielkiej Wojny niewielkie zakłady Junkersa pracowały nad śmiałymi i nietypowymi projektami samolotów wojskowych, które wręcz wyprzedzały swoje czasy – przykładem może być jednopłatowy Junkers D.I z 1918 roku. Po wojnie sytuacja w Niemczech była bardzo trudna. Wyniszczony wojną i reparacjami kraj musiał zmierzyć się z potężnymi ograniczeniami zarówno gospodarczymi jak i technologicznymi, narzuconymi przez postanowienia Traktatu Wersalskiego.

    Junkers F.13 (fot. junkers.de)
    Junkers F.13 (fot. junkers.de)

    Mimo tych trudności, zakłady Junkersa postanowiły wprowadzić do produkcji nowy typ samolotu pasażerskiego. Prace nad maszyną szły szybko, ponieważ w projekcie wykorzystano doświadczenie z wcześniejszych prac. Oblot prototypu nowego samolotu miał miejsce 25 czerwca 1919 roku.

    Samolot otrzymał oznaczenie Junkers J.13, ale komercyjnie określano go jako Junkers F.13. Maszyna była jednosilnikowym dolnopłatem z stałym podwoziem i całkowicie metalową konstrukcją (pokrycie blachą duraluminiową). Po raz pierwszy w lotnictwie pasażerskim opracowano maszynę o takiej konstrukcji.

    Junkers F.13 (fot. junkers.de)
    Junkers F.13 (fot. junkers.de)

    Junkers F.13 miał 17,7 m rozpiętości skrzydeł i 9,6 m długości. Masa startowa w zależności od wersji wynosiła 1850-2400 kg. Prototyp wyposażono w silnik Mercedes D o mocy 170 KM, pierwsze seryjne maszyny otrzymały silniki BMW IIIA o mocy 185 KM, później wprowadzono silniki Junkers L2 o mocy 200 KM, Junkers L5 o mocy 310 KM, BMW IV o mocy 250 KM i BMW Va o mocy 310 KM. Prędkość maksymalna wynosiła od 173 do 198 km/h a przelotowa od 160 do 170 km/h, przy zasięgu około 1400 km.

    Chociaż niewielki samolot mogący transportować zaledwie 4 pasażerów zapowiadał się jako wręcz idealny produkt, początkowo zakłady Junkersa miały problemy z znalezieniem klientów. Głównym powodem były ograniczenia w eksploatacji samolotów w Niemczech, przez co jedynym rozwiązaniem było poszukiwanie klientów poza krajem.

    Junkers F.13 w wersji wodnosamolotu (fot. polmax3133.com)
    Junkers F.13 w wersji wodnosamolotu (fot. polmax3133.com)

    Pierwszą seryjną maszynę sprzedano 29 października 1919 roku do USA, a jej nabywcą był John M. Larsen. Zorganizował on nawet montażownię Junkersów F.13 w Stanach. W kolejnych latach sprzedaż systematycznie wzrastała, a grono użytkowników rozrastało się. Łącznie zbudowano 322 maszyny tego typu różniące między sobą wykończeniem i napędem, dostosowanym do wymogów konkretnych odbiorców.

    Jednym z użytkowników F.13 były pierwsze polskie linie lotnicze – Aero-Targ, które wypożyczyły 6 maszyn tego typu do obsługi tras Gdańsk-Poznań-Warszawa w trakcie Targów Poznańskich w 1921 roku. Rok później linie Aerolloyd zakupiły F.13, a w latach 1923-1925 kolejnych 6. Później, po zmianie nazwy na Aerolot, linie zakupiły kolejne 4 samoloty. Łącznie w polskich barwach latało 16 maszyn. Wraz z utworzeniem Polskich Linii Lotniczych „Lot”, przejęły one 15 F.13 (jeden samolot uległ w 1925 roku katastrofie).

    Junkers F.13
    Junkers F.13

    Polskie Junkersy pozostawały w eksploatacji do lat 30., po czym zaczęto je systematycznie wycofywać. Podobnie wyglądała sytuacja F.13 w innych liniach lotniczych. O ile maszyna ta była rewolucyjna w momencie wejścia do służby, tak wraz z rozwojem nowych konstrukcji, F.13 szybko stał się przestarzały. Ostatni komercyjny F.13 został wycofany z służby… w 1951 roku w Brazylii.

    Wśród wielu użytkowników Junkersów F.13, najważniejszymi były Austria, Wolne Miasto Gdańsk, Finlandia, Niemcy (110 maszyn) Węgry, Polska, ZSRR, Hiszpania, Turcja, Wielka Brytania i Stany Zjednoczone. Jako bardziej egzotycznych użytkowników warto wymienić Afganistan, Boliwię, Islandię, Litwę, Iran oraz RPA.

    Junkers F.13 (fot. junkers.de)
    Junkers F.13 (fot. junkers.de)

    Do naszych czasów przetrwały 4 maszyny, a piąta znajduje się obecnie w trakcie remontu. We wrześniu 2016 roku w powietrze wzbiła się natomiast replika F.13. Samolot odtworzono bardzo wiernie, ale wyposażono go w współczesną awionikę i radio, oraz zupełnie inny silnik, aby dostosować go do wymogów przepisów lotniczych.

    Junkers F.13 (fot. junkers.de)
    Junkers F.13 (fot. junkers.de)
    Junkers F.13 (fot. junkers.de)
    Junkers F.13 (fot. junkers.de)
    Kokpit Junkersa F.13 (fot. junkers.de)
    Kokpit Junkersa F.13 (fot. junkers.de)
    Kabina Junkersa F.13 (fot. junkers.de)
    Kabina Junkersa F.13 (fot. junkers.de)
    Junkers F.13
    Junkers F.13
    Junkers F.13
    Junkers F.13
    Polskie Junkersy F.13 (fot. NAC)
    Polskie Junkersy F.13 (fot. NAC)
    Współczesna replika Junkersa F.13 (fot. Thomas Lüth)
    Współczesna replika Junkersa F.13 (fot. Thomas Lüth)
    Współczesna replika Junkersa F.13 (fot. John Morris)
    Współczesna replika Junkersa F.13 (fot. John Morris)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticlePływający, kołowo-gąsienicowy bojowy wóz piechoty Obiekt 911
    Next Article Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.