SmartAge.pl
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      26 września 202318 Mins Read

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      Recent
      29 września 2023

      Polskie parowozy pośpieszne Pt47

      28 września 2023

      Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

      26 września 2023

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      26 września 202318 Mins Read

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      Recent
      29 września 2023

      Polskie parowozy pośpieszne Pt47

      28 września 2023

      Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

      26 września 2023

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      29 września 2023

      Programista Java – w jakich branżach potrzebują go najbardziej?

      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

      30 sierpnia 2023

      Studium Przypadku: Testowanie przewodów gumowych pod kątem szczelności przy wykorzystaniu podciśnienia

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      27 września 2023

      Kolejkowo – świat w miniaturze

      14 września 2023

      Hotel Forum – krakowski przykład brutalizmu

      10 września 2023

      Radithor – „lek”, który zabijał

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 września 2023

      Programista Java – w jakich branżach potrzebują go najbardziej?

      20 września 2023

      Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      8.9
      29 lipca 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – recenzja

      18 lipca 2023

      LEGO Zgredek (76421) – recenzja

      7.4
      30 czerwca 2023

      Bestia – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » John Glenn – pierwszy Amerykanin na orbicie (1921-2016)
    Artykuły

    John Glenn – pierwszy Amerykanin na orbicie (1921-2016)

    Michał BanachBy Michał Banach9 grudnia 2016Brak komentarzy3 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    John Glenn - pierwszy Amerykanin na orbicie (1921-2016)
    John Glenn - pierwszy Amerykanin na orbicie (1921-2016)
    John Glenn był jednym z najsłynniejszych amerykańskich astronautów programu Mercury. 20 lutego 1962 roku został pierwszym Amerykaninem, który wykonał lot orbitalny wokół Ziemi. Chociaż w swojej karierze wykonał tylko dwa loty w kosmos, na stałe zapisał się w historii jego podboju. Zmarł 8 grudnia 2016 roku w wieku 95 lat.

    Od pilota do astronauty

    Jeden z najsłynniejszych obok Neila Armstronga amerykańskich astronautów urodził się 18 lipca 1921 roku w Cambridge w stanie Ohio. W 1939 roku rozpoczął studia inżynieryjne a w 1941 roku uzyskał licencję pilota. Po japońskim ataku na bazę w Pearl Harbor, rzucił studia i zaciągnął się do Marynarki Wojennej, gdzie rozpoczął szkolenie lotnicze.

    John Glenn
    John Glenn

    Po jego zakończeniu w 1943 roku rozpoczął służbę najpierw jako pilot samolotów transportowych a później jako pilot myśliwca i do końca wojny wziął udział w 59 lotach bojowych. Po wojnie Glenn został instruktorem lotniczym na wyspie Guam. Ponownie wrócił do aktywnej służby wojskowej podczas Wojny w Korei, gdzie wykonał 63 loty bojowe w pierwszej turze i kolejnych 27 w drugiej. Podczas drugiej tury zestrzelił trzy północnokoreańskie MiG-i-15.

    Po powrocie do kraju kontynuował karierę jako pilot wojskowy. 16 lipca 1957 roku w trakcie lotu transkontynentalnego za sterami myśliwca Vought F8U-3P Crusader wykonał swój pierwszy lot naddźwiękowy i ustanowił rekord prędkości lotu z Los Alamitos w Kalifornii do Floyd Bennett Field w Nowym Jorku, wynoszący 3 godziny, 23 minuty i 8,3 sekundy.

    John Glenn
    John Glenn

    Od astronauty do senatora

    W 1958 roku zgłosił się do programu rekrutacyjnego NASA, którego celem było wybranie kandydatów na przyszłych astronautów. Mimo braku wykształcenia technicznego (Glenn przerwał studia przed uzyskaniem dyplomu) i wieku (miał 37 lat, a limit wiekowy wynosił 40 lat) znalazł się w finalnej siódemce astronautów programu Mercury.

    Po długim szkoleniu, 20 lutego 1962 roku został pierwszym amerykańskim astronautą, który wykonał lot orbitalny wokół Ziemi. Lot na pokładzie statku Friendship 7 trwał 4 godziny, 55 minut i 23 sekundy. John Glenn był piątym człowiekiem w kosmosie i trzecim Amerykaninem.

    The Mercury Seven - tylny rząd od lewej - Alan Shepard, Gus Grissom, Gordon Cooper, przedni rząd od lewej Wally Schirra, Deke Slayton, John Glenn iScott Carpenter
    The Mercury Seven – tylny rząd od lewej – Alan Shepard, Gus Grissom, Gordon Cooper, przedni rząd od lewej Wally Schirra, Deke Slayton, John Glenn iScott Carpenter

    Po powrocie na Ziemię (po bądź co bądź nie do końca udanej misji, ponieważ przerwano ją z przyczyn technicznych) Glenn został bohaterem narodowym. Kontynuował swoją pracę w NASA do 16 stycznia 1964 roku, kiedy to złożył rezygnację. Oficjalnym powodem była jego chęć rozpoczęcia kariery politycznej, ale prawdopodobnie wycofał się z powodu nie najlepszego stanu zdrowia.

    Już następnego dnia po odejściu z NASA Glenn ogłosił start w wyborach do Senatu z ramienia demokratów. Niestety musiał wycofać się z kampanii z powodu wypadku. Przez kolejnych kilka lat zajmował się biznesem, ale nie zapomniał o karierze politycznej. Ponownie startował w wyborach w 1970 roku, ale i tym razem przegrał. Dopiero w 1974 roku udało mu się uzyskać mandat. Glenn zasiadał w Senacie od 24 grudnia 1974 roku do 3 stycznia 1999 roku.

    John Glenn
    John Glenn

    Jeszcze przed zakończeniem kadencji w Senacie, Glenn po raz drugi znalazł się w kosmosie. 29 października 1998 roku wziął udział w misji STS-95 wahadłowca Discovery jako konsultant techniczny. Miał wówczas 77 lat i był najstarszym człowiekiem w kosmosie. Misja trwała 9 dni, 2 godziny i 39 minut.

    Na początku grudnia 2016 roku Glenn trafił do szpitala James Cancer Hospital w stanie Ohio. Jego stan był poważnym a według informacji podanych przez rodzinę w ostatnich miesiącach znacznie się pogorszył. John Glenn zmarł 8 grudnia 2016 roku w wieku 95 lat.

    John Glenn
    John Glenn
    John Glenn
    John Glenn
    John Glenn
    John Glenn
    John Glenn
    John Glenn
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleKalkulator mechaniczny Curta
    Next Article Safety Roller – bezpieczne bariery na drogach
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    24 września 20234 Mins Read1 Views

    Bomba nietoperzowa – czyli jak nietoperze miały spalić Japonię

    By Michał Banach0
    21 września 20232 Mins Read

    Lech – pierwszy polski motocykl

    By Michał Banach0
    20 września 20232 Mins Read1 Views

    Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

    By Michał Banach0
    17 września 20233 Mins Read77 Views

    Junkers D.I – pierwszy niemiecki myśliwiec o metalowej konstrukcji

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    28 września 202313 Mins Read

    Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

    W historii ZSRR powstało wiele samolotów, które swoimi rozmiarami przewyższały konstrukcje z innych krajów. Na…

    Artykuły
    21 września 20232 Mins Read

    Lech – pierwszy polski motocykl

    Zaprojektowany w 1929 roku przez Władysława Zalewskiego motocykl Lech uznawany jest za pierwszy polski motocykl.…

    Artykuły
    20 września 20232 Mins Read

    Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

    Ciągniki rolnicze marki Ursus przez lata były wizytówką polskiego przemysłu. W 1922 roku z taśm…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    29 września 2023

    Polskie parowozy pośpieszne Pt47

    29 września 2023

    Programista Java – w jakich branżach potrzebują go najbardziej?

    28 września 2023

    Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

    27 września 2023

    Kolejkowo – świat w miniaturze

    26 września 2023

    Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    13 grudnia 20175 Mins Read

    Fotografia mobilna na Androidzie i nie tylko. Jak robić lepsze zdjęcia?

    Czy za pomocą urządzeń mobilnych z systemem Android można robić lepsze zdjęcia niż normalnym aparatem?…

    Artykuły
    6 lipca 20235 Mins Read

    Port lotniczy Kai Tak w Hongkongu

    Lista najniebezpieczniejszych lotnisk na świecie jest dosyć długa. Królują na nich zwykle położone wysoko w…

    Artykuły
    25 stycznia 20202 Mins Read

    Wosk na mokro, czyli jak woskować samochód szybciej i wygodniej

    Najbardziej skrupulatni uważają, że samochód powinno woskować się raz na trzy mycia. Nie wszyscy robimy…

    Artykuły
    29 lipca 20222 Mins Read

    Szkuner Wyoming – najdłuższy całkowicie drewniany statek

    Zbudowany w 1909 roku szkuner Wyoming był najdłuższym całkowicie drewnianym statkiem jaki zbudowano. Wykorzystywano go…

    Biznes
    5 września 20192 Mins Read

    W jaki sposób możemy oszczędzać gaz w naszej firmie?

    Rachunki za zużywaną na co dzień energię są jednym z naszych podstawowych wydatków. Wielokrotnie zdarza…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.