SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Różnice między futbolem amerykańskim a rugby
    • Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku
    • HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda
    • Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19
    • Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową
    • Junkers F.13 – pierwszy całkowicie metalowy samolot pasażerski
    • Pływający, kołowo-gąsienicowy bojowy wóz piechoty Obiekt 911
    • Pittsburgh toilet – czyli sedes na środku piwnicy
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

      26 czerwca 2022

      Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

      26 czerwca 2022

      Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      19 czerwca 2022

      Przeglądarka Internet Explorer – krótka historia

      18 czerwca 2022

      Pamięć RAM – krótka historia

      9 czerwca 2022

      Wideorejestratory w samochodzie – przydatny (nie)gadżet

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      29 czerwca 2022

      Różnice między futbolem amerykańskim a rugby

      29 czerwca 2022

      Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku

      23 czerwca 2022

      Pittsburgh toilet – czyli sedes na środku piwnicy

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      1 czerwca 2022

      Ciężki żuraw pływający Herman the German – z Niemiec, przez USA do Panamy

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Jedyny w swoim rodzaju Fokker F.XXXVI Arend
    Jedyny w swoim rodzaju Fokker F.XXXVI Arend
    Jedyny w swoim rodzaju Fokker F.XXXVI Arend
    Artykuły

    Jedyny w swoim rodzaju Fokker F.XXXVI Arend

    Michał BanachBy Michał Banach22 czerwca 2022Brak komentarzy3 Mins Read
    Zbudowany w 1934 roku Fokker F.XXXVI Arend miał stać się wiodącym samolotem pasażerskim w ofercie zakładów Fokkera oraz głównym samolotem linii KLM. Po zbudowaniu jednego prototypu projekt skasowano ponieważ maszyna nie mogła równać się z samolotami o całkowicie metalowej konstrukcji.

    Po zbudowaniu Fokkera F.XX holenderskie zakłady przystąpiły do prac nad kolejną maszyną, która dzięki nieco prostszej konstrukcji miała wejść do eksploatacji w liniach KLM jako podstawowy samolot pasażerski na trasach międzynarodowych. Nowa maszyna otrzymała oznaczenie Fokker F.XXXVI (numer oznaczał prawdopodobnie maksymalną ilość osób na pokładzie – 32 pasażerów oraz 4 członków załogi).

    Fokker F.XXXVI
    Fokker F.XXXVI

    W przeciwieństwie do F.XX, nowa maszyna otrzymała cztery silniki na skrzydłach oraz stałe podwozie. Zachowano jednak układ górnopłata, drewniane skrzydła oraz kadłub kratownicowy z stalowych rurek pokryty płótnem. F.XXXVI miał 24 m długości i 33 m rozpiętości skrzydeł, oraz masę 16 500 kg. Napęd stanowiły cztery silniki Wright Cyclone SGR-1820-F2 o mocy 750 KM każdy, zapewniające prędkość przelotową 280 km/h i zasięg 1536 km.

    Kabina dla 32 pasażerów podzielona była na cztery przedziały po ośmiu pasażerów, a w razie potrzeby podczas lotów nocnych mogły zostać przerobiona na cztery przedziały z czterema łóżkami, pozwalające na zabranie 16 pasażerów. W tylnej części kabiny znajdowały się dwie toalety oraz szatnia. Bagaż podręczny mieścił się na półkach nad fotelami, natomiast główny luk bagażowy został umieszczony w skrzydłach. Cała kabina była wyciszona, dzięki czemu znacząco zmniejszono poziom hałasu podczas lotu.

    Fokker F.XXXVI
    Fokker F.XXXVI

    Zbudowano jeden prototyp dla linii KLM, który wzbił się w powietrze 22 czerwca 1934 roku. Oblot przebiegł z drobnymi problemami, ale mimo to, 27 sierpnia maszyna otrzymała certyfikat dopuszczający do eksploatacji. W tym czasie linie KLM zrezygnowały z kolejnych maszyn tego typu, ponieważ osiągi F.XXXVI znacząco ustępowały oblatanemu 11 maja 1934 roku Douglasowi DC-2. Największym problemem był zasięg holenderskiej maszyny.

    Mimo to F.XXXVI wszedł do eksploatacji na linii Londyn-Amsterdam-Berlin, którą obsługiwał do 1939 roku. Następnie samolot sprzedano do… Wielkiej Brytanii, gdzie trafił do jednostki szkolnej RAF. Nowy nabywca nie cieszył się nim jednak zbyt długo, ponieważ już 21 maja 1940 roku maszyna rozbiła się podczas startu. Chociaż obyło się bez ofiar, stan samolotu nie pozwalał na remont, głównie z powodu braku odpowiednich części zamiennych. W związku z tym wrak zezłomowano, kończąc tym samym historię Fokkera F.XXXVI.

    Fokker F.XXXVI
    Fokker F.XXXVI

    Warto dodać, że Fokker pokładał olbrzymie nadzieje w F.XXXVI, planując nawet jego produkcję licencyjną w Wielkiej Brytanii pod oznaczeniem Airspeed AS.20, jednak ostatecznie nie wpłynęło żadne zamówienie. Samolot ten przegrał głównie z DC-2, który został oblatany miesiąc wcześniej i dysponował pod każdym względem lepszymi parametrami.

    Mimo niepowodzenia projektu F.XXXVI, Fokker opracował nieco pomniejszony wariant samolotu oznaczony jako Fokker F.XXII, który mógł zabrać na pokład 22 pasażerów. Pod względem konstrukcji maszyna była bardzo podobna do swojego większego odpowiednika. Powstały cztery egzemplarze, ale ich los był taki sam jedynego F.XXXVI.

    Fokker F.XXXVI
    Fokker F.XXXVI
    Fokker F.XXII
    Fokker F.XXII
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułHMAS Australia – jedyny okręt liniowy Australii
    Następny artykuł Pittsburgh toilet – czyli sedes na środku piwnicy
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

    28 czerwca 20223 Mins Read

    Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    26 czerwca 20225 Mins Read

    Junkers F.13 – pierwszy całkowicie metalowy samolot pasażerski

    25 czerwca 20224 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    4 czerwca 20220

    Ostatnie działo nadbrzeżne 16 inch M1919

    Obecnie obronę wybrzeża oprócz okrętów wojennych zapewniają wyrzutnie rakiet oraz samoloty. Zanim jednak te dwa…

    Artykuły
    13 maja 20212

    Stracona szansa – EM-10 Bielik

    Historia polskich konstrukcji lotniczych to kilka ciekawych konstrukcji, które weszły do eksploatacji oraz bardzo dużo…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    29 czerwca 2022

    Różnice między futbolem amerykańskim a rugby

    29 czerwca 2022

    Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku

    28 czerwca 2022

    HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

    27 czerwca 2022

    Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

    26 czerwca 2022

    Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    10 lutego 20150

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    XIX wiek przyniósł olbrzymią rewolucję w konstrukcji okrętów. W ciągu zaledwie kilkudziesięciu lat drewniane żaglowce,…

    Artykuły
    21 lutego 20200

    Jak działają antywirusy?

    Antywirus to najpopularniejsze oprogramowanie ochronne, które każdy z nas powinien zainstalować w swoim komputerze. Większość…

    Artykuły
    10 sierpnia 20200

    Zamek Hohenwerfen w Austrii

    Zbudowany w latach 1075-1078 Zamek Hohenwerfen pełnił wiele różnych ról i zmieniał właścicieli. Zbudowano go…

    Artykuły
    27 maja 20222

    Operacja Dynamo – dramatyczna ewakuacja Dunkierki – 1940

    Ewakuacja Alianckich żołnierzy uwięzionych na plażach Dunkierki we Francji na przełomie maja i czerwca 1940…

    Artykuły
    28 czerwca 20200

    HMS Victoria – „pływający kapeć” i jego tragiczny los

    Okręty pancerne budowane pod koniec XIX wieku cechowały się często bardzo oryginalną konstrukcją. Wiele z…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.