SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Jedyny w swoim rodzaju Fokker F.XXXVI Arend
    Jedyny w swoim rodzaju Fokker F.XXXVI Arend
    Jedyny w swoim rodzaju Fokker F.XXXVI Arend
    Artykuły

    Jedyny w swoim rodzaju Fokker F.XXXVI Arend

    Michał BanachBy Michał Banach22 czerwca 2022Brak komentarzy3 Mins Read
    Zbudowany w 1934 roku Fokker F.XXXVI Arend miał stać się wiodącym samolotem pasażerskim w ofercie zakładów Fokkera oraz głównym samolotem linii KLM. Po zbudowaniu jednego prototypu projekt skasowano ponieważ maszyna nie mogła równać się z samolotami o całkowicie metalowej konstrukcji.

    Po zbudowaniu Fokkera F.XX holenderskie zakłady przystąpiły do prac nad kolejną maszyną, która dzięki nieco prostszej konstrukcji miała wejść do eksploatacji w liniach KLM jako podstawowy samolot pasażerski na trasach międzynarodowych. Nowa maszyna otrzymała oznaczenie Fokker F.XXXVI (numer oznaczał prawdopodobnie maksymalną ilość osób na pokładzie – 32 pasażerów oraz 4 członków załogi).

    Fokker F.XXXVI
    Fokker F.XXXVI

    W przeciwieństwie do F.XX, nowa maszyna otrzymała cztery silniki na skrzydłach oraz stałe podwozie. Zachowano jednak układ górnopłata, drewniane skrzydła oraz kadłub kratownicowy z stalowych rurek pokryty płótnem. F.XXXVI miał 24 m długości i 33 m rozpiętości skrzydeł, oraz masę 16 500 kg. Napęd stanowiły cztery silniki Wright Cyclone SGR-1820-F2 o mocy 750 KM każdy, zapewniające prędkość przelotową 280 km/h i zasięg 1536 km.

    Kabina dla 32 pasażerów podzielona była na cztery przedziały po ośmiu pasażerów, a w razie potrzeby podczas lotów nocnych mogły zostać przerobiona na cztery przedziały z czterema łóżkami, pozwalające na zabranie 16 pasażerów. W tylnej części kabiny znajdowały się dwie toalety oraz szatnia. Bagaż podręczny mieścił się na półkach nad fotelami, natomiast główny luk bagażowy został umieszczony w skrzydłach. Cała kabina była wyciszona, dzięki czemu znacząco zmniejszono poziom hałasu podczas lotu.

    Fokker F.XXXVI
    Fokker F.XXXVI

    Zbudowano jeden prototyp dla linii KLM, który wzbił się w powietrze 22 czerwca 1934 roku. Oblot przebiegł z drobnymi problemami, ale mimo to, 27 sierpnia maszyna otrzymała certyfikat dopuszczający do eksploatacji. W tym czasie linie KLM zrezygnowały z kolejnych maszyn tego typu, ponieważ osiągi F.XXXVI znacząco ustępowały oblatanemu 11 maja 1934 roku Douglasowi DC-2. Największym problemem był zasięg holenderskiej maszyny.

    Mimo to F.XXXVI wszedł do eksploatacji na linii Londyn-Amsterdam-Berlin, którą obsługiwał do 1939 roku. Następnie samolot sprzedano do… Wielkiej Brytanii, gdzie trafił do jednostki szkolnej RAF. Nowy nabywca nie cieszył się nim jednak zbyt długo, ponieważ już 21 maja 1940 roku maszyna rozbiła się podczas startu. Chociaż obyło się bez ofiar, stan samolotu nie pozwalał na remont, głównie z powodu braku odpowiednich części zamiennych. W związku z tym wrak zezłomowano, kończąc tym samym historię Fokkera F.XXXVI.

    Fokker F.XXXVI
    Fokker F.XXXVI

    Warto dodać, że Fokker pokładał olbrzymie nadzieje w F.XXXVI, planując nawet jego produkcję licencyjną w Wielkiej Brytanii pod oznaczeniem Airspeed AS.20, jednak ostatecznie nie wpłynęło żadne zamówienie. Samolot ten przegrał głównie z DC-2, który został oblatany miesiąc wcześniej i dysponował pod każdym względem lepszymi parametrami.

    Mimo niepowodzenia projektu F.XXXVI, Fokker opracował nieco pomniejszony wariant samolotu oznaczony jako Fokker F.XXII, który mógł zabrać na pokład 22 pasażerów. Pod względem konstrukcji maszyna była bardzo podobna do swojego większego odpowiednika. Powstały cztery egzemplarze, ale ich los był taki sam jedynego F.XXXVI.

    Fokker F.XXXVI
    Fokker F.XXXVI
    Fokker F.XXII
    Fokker F.XXII

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleHMAS Australia – jedyny okręt liniowy Australii
    Next Article Pittsburgh toilet – czyli sedes na środku piwnicy
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.