SmartAge.pl
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      26 września 202318 Mins Read

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      Recent
      28 września 2023

      Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

      26 września 2023

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      25 września 2023

      Athens Flying Week 2023 – relacja

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      26 września 202318 Mins Read

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      Recent
      28 września 2023

      Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

      26 września 2023

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      24 września 2023

      Bomba nietoperzowa – czyli jak nietoperze miały spalić Japonię

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

      30 sierpnia 2023

      Studium Przypadku: Testowanie przewodów gumowych pod kątem szczelności przy wykorzystaniu podciśnienia

      29 sierpnia 2023

      Kreatywne propozycje upominków – Dzień Chłopaka

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      27 września 2023

      Kolejkowo – świat w miniaturze

      14 września 2023

      Hotel Forum – krakowski przykład brutalizmu

      10 września 2023

      Radithor – „lek”, który zabijał

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      20 września 2023

      Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

      3 września 2023

      Neft Daşları – pierwsza morska platforma wiertnicza

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      8.9
      29 lipca 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – recenzja

      18 lipca 2023

      LEGO Zgredek (76421) – recenzja

      7.4
      30 czerwca 2023

      Bestia – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Jedyny w swoim rodzaju Caproni Ca.60 Transaereo
    Artykuły

    Jedyny w swoim rodzaju Caproni Ca.60 Transaereo

    Michał BanachBy Michał Banach12 lutego 2022Brak komentarzy5 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Jedyny w swoim rodzaju Caproni Ca.60 Transaereo
    Jedyny w swoim rodzaju Caproni Ca.60 Transaereo
    Niektóre samoloty nigdy nie powinny powstać. Inne, chociaż powstały, nie powinny nigdy wzbić się w powietrze. Są też takie, które zapisały się w historii jako najdziwniejsze statki powietrzne jakie zbudowano, ale ich kariera zakończyła się podczas pierwszego lotu. Tak było z „dziewięciopłatowym” Caproni Ca.60 Transaereo.

    Geneza

    Historia Caproni Ca.60 Transaereo sięga 1913 roku i związana jest z postacią Gianni Caproniego. Mając zaledwie 27 lat, przedstawił on pogląd, że w niedługim czasie samoloty przewożące ponad 100 pasażerów staną się codziennością (w praktyce zajęło to więcej czasu niż zakładał). Podczas I wojny światowej, dzięki doświadczeniu, jakie zdobył przy pracach nad licznymi bombowcami, Caproni uznał, że sam stworzy tak olbrzymi samolot.

    Caproni Ca.60 Transaereo
    Caproni Ca.60 Transaereo

    Prace nad maszyną ruszyły w 1918 roku. Początkowo Caproni chciał przebudować wycofane z służby bombowce, ale ostatecznie uznał, że samoloty te będą dysponowały o wiele gorszymi osiągami niż zbudowane od podstaw. W związku z tym 6 lutego 1919 roku opatentował projekt olbrzymiej łodzi latającej, przystosowanej do przewożenia 100 pasażerów. Maszyna wyróżniała się nie tylko rozmiarem, ale również konstrukcję. Zamiast tradycyjnego w tym czasie układu dwupłatowego wyposażono ją w trzy trójpłatowe skrzydła, tworząc dosłownie dziewięciopłatowiec.

    Według założeń samolot miał być zdolny do lotu nawet w razie awarii połowy silników, a dzięki swojej wielkości miał obsługiwać trasy transatlantyckie oraz wewnątrz dużych krajów nie posiadających infrastruktury lotniczej, jak np. Chiny. Od początku projekt Caproniego spotykał się jednak z niechętnymi opiniami innych konstruktorów lotniczych i specjalistów, ale mimo to prace były kontynuowane. Krytykowano głównie skomplikowaną konstrukcję samolotu jak i bezsensowny według wielu rozmiar maszyny.

    Caproni Ca.60 Transaereo
    Caproni Ca.60 Transaereo

    Narodziny Caproni Ca.60 Transaereo

    Prace nad prototypem rozpoczęto w połowie 1919 roku w zakładach w Vizzola Ticino – międzynarodowa prasa dowiedziała się o nich w sierpniu. Finalny montaż samolotu, którego części powstawały w różnych zakładach odbył się w specjalnie zbudowanym hangarze  w Sesto Calende na brzegu jeziora Lago Maggiore. Samolot otrzymał oznaczenie Caproni Ca.60 oraz nazwę własną Transaereo. W trakcie prac, Caproni prowadził liczne próby i testy na przebudowanych samolotach w tym Caproni Ca.4, dopracowując projekt Ca.60.

    Ostatecznie prace konstrukcyjne dobiegły końca na początku 1921 roku. 10 stycznia rozpoczęto próby silników, a 15 stycznia Caproni oficjalnie wystąpił do władz o zgodę na oblot prototypu. 20 stycznia oficjalnie wytoczono go z hangaru i obfotografowano. Gdy 24 stycznia Caproni otrzymał zgodę na oblot, okazało się, że stan wody w jeziorze jest tak niski, że trzeba było przedłużyć pochylnię. Prace zakończono dopiero 6 lutego, ale wówczas okazało się, że doszło do uszkodzenia samego samolotu. Aż 30 żeber w skrzydłach wymagało wymiany.

    Caproni Ca.60 Transaereo
    Caproni Ca.60 Transaereo

    Caproni sfrustrowany całą sytuacją wymusił na swoich pracownikach pracę przez 24 godziny, aby jak najszybciej rozpocząć próby. Ostatecznie 9 lutego samolot zwodowano, co pozwoliło na rozpoczęcie prób na wodzie. Przebiegły one sprawnie, udowadniając, że projekt jest użyteczny (wielu wątpiło w to ze względu na niecodzienny kształt skrzydeł). Za sterami maszyny zasiadał pilot testowy Federico Semprini (z przyczyn bezpieczeństwa był on jedynym członkiem załogi). Na podstawie wniosków z prób podjęto decyzję o dociążeniu nosa samolotu 300 kg ołowiu.

    Przez kolejne dni kontynuowano próby, aż wreszcie 12 lutego (niektóre źródła podają datę 2 marca) przeprowadzono oblot Caproni Ca.60. Samolot rozpędził się do prędkości 80 km/h i oderwał od powierzchni wody – chociaż w praktyce był to bardziej skok, niż lot. Kolejny lot zaplanowano na 4 marca. Tym razem samolot rozpędził się do ponad 100 km/h i rozpoczął wznoszenie. Niestety chwilę później nos maszyny uniósł się wyjątkowo mocno, a pilot stracił kontrolę nad samolotem, który runął do wody i uległ zniszczeniu. Na szczęście Semprini i znajdujący się na pokładzie inżynier pokładowy przeżyli.

    Caproni Ca.60 Transaereo
    Caproni Ca.60 Transaereo

    Tuż po katastrofie na miejsce dotarł sam Caproni (który spóźnił się na oblot) oraz fotograf (przez co nie ma żadnych zdjęć katastrofy). Wrak odholowano do brzegu, ale jego stan nie pozwalał na odbudowę – koszty prac byłyby nie do udźwignięcia dla Caproniego. Przeprowadzone śledztwo nie pozwoliło na wyraźne wskazanie przyczyn katastrofy. Przyjmuje się, że doszło do przemieszczenia worków z piaskiem, które symulowały pasażerów, ale nie były przymocowane do foteli, przez co po starcie spadły i przesunęły się w kierunku ogona. Niektórzy uważają również, że Semprini po prostu doprowadził do przeciągnięcia.

    Zdruzgotany Caproni próbował jeszcze wskrzesić projekt, ale ostatecznie nie udało mu się zdobyć finansowania. Kontynuował więc próby na mniejszych modelach i innych samolotach, ale ich rezultaty nie były tak spektakularne. Do naszych czasów przetrwały jedynie fragmenty Ca.60, które znajdują się w muzeach we Włoszech.

    Caproni Ca.60 Transaereo
    Caproni Ca.60 Transaereo

    Konstrukcja

    Caproni Ca.60 Transaereo miał bardzo oryginalną konstrukcję. Samolot zbudowany był z drewna i miał 23,45 m długości. Nad kadłubem wznosiły się trzy trójpłatowe skrzydła, z których środkowe było nieco niższe. Miały one rozpiętość 30 m, co dawało łączną powierzchnię skrzydeł 750 m², natomiast wysokość całego samolotu wynosiła 9 m. Sam samolot ważył 14 ton, a maksymalna masa startowa wynosiła 26 ton.

    Napęd zapewniało 8 dwunastocylindrowych silników Liberty L-12 o mocy 394 KM każdy, ustawionych w układzie pchającym i ciągnącym. W teorii miały one zapewniać prędkość maksymalną 130 km/h i zasięg 610 km.

    Caproni Ca.60 Transaereo
    Caproni Ca.60 Transaereo

    Załoga liczyła 8 osób, a łączna liczba pasażerów aż 100. Dysponowali oni przeszkloną kabiną z dużymi oknami oraz toaletą. Kokpit był otwarty, a w gondolach silników znajdowały się stanowiska dla mechaników odpowiedzialnych za ich pracę.

    Wrak Caproni Ca.60 Transaereo
    Wrak Caproni Ca.60 Transaereo
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleCzetwierikow MDR-6 – zapomniany przodek Be-6
    Next Article Kluczowe strategie sprzedawców, aby przetrwać cyberataki
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    28 września 202313 Mins Read1 Views

    Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

    By Michał Banach0
    19 września 20233 Mins Read4 Views

    Short Seamew – wielbłąd wśród koni wyścigowych

    By Michał Banach0
    16 września 20234 Mins Read27 Views

    Krążownik Cristóbal Colón – z ziemi włoskiej do Hiszpanii

    By Michał Banach0
    9 września 20232 Mins Read30 Views

    Specjalistyczny samolot transportowy Boeing Dreamlifter

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    21 września 20232 Mins Read

    Lech – pierwszy polski motocykl

    Zaprojektowany w 1929 roku przez Władysława Zalewskiego motocykl Lech uznawany jest za pierwszy polski motocykl.…

    Artykuły
    20 września 20232 Mins Read

    Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

    Ciągniki rolnicze marki Ursus przez lata były wizytówką polskiego przemysłu. W 1922 roku z taśm…

    Artykuły
    25 sierpnia 20234 Mins Read

    GM Aerotrain – pociąg, który miał odmienić kolej

    W latach 50. kolej w USA zaczęła przeżywać kryzys związany z rozwojem transportu samochodowego. W…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    28 września 2023

    Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

    27 września 2023

    Kolejkowo – świat w miniaturze

    26 września 2023

    Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

    25 września 2023

    Athens Flying Week 2023 – relacja

    24 września 2023

    Bomba nietoperzowa – czyli jak nietoperze miały spalić Japonię

    Reklama




    Losowe
    Fotografia
    21 czerwca 20163 Mins Read

    Leszno Air Picnic 2016 – fotorelacja

    W sobotę 18 czerwca rozpoczął się Piknik Szybowcowy w Lesznie. Dziesiąta, jubileuszowa edycja imprezy od…

    Artykuły
    2 kwietnia 20192 Mins Read

    Co można okazać w polskim prawie karnym?

    Polskie prawo, zwłaszcza postępowanie karne zakłada występowanie okazania. Ma ono na celu wskazanie, czy dany…

    Artykuły
    18 października 20194 Mins Read

    Radzieckie samoloty-amfibie Berijew Be-6 i Be-12

    Pod koniec lat 40. w ZSRR opracowano samolot-amfibię Berijew Be-6. Po blisko 20 latach eksploatacji…

    Biznes
    18 sierpnia 20151 Min Read

    Ciężarówka Coca Coli z 1931 roku – zdjęcie

    Coca Cola od początków swojego istnienia do rozwożenia swoich produktów wykorzystywała odpowiednio przygotowane ciężarówki. Wyróżniał…

    Artykuły
    5 września 20213 Mins Read

    Japoński eksperymentalny samobieżny moździerz Type 4 Ha-To

    Zaprojektowany pod koniec II wojny światowej samobieżny moździerz Type 4 Ha-To powstał jako odpowiedź na…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.