SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Różnice między futbolem amerykańskim a rugby
    • Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku
    • HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda
    • Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19
    • Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową
    • Junkers F.13 – pierwszy całkowicie metalowy samolot pasażerski
    • Pływający, kołowo-gąsienicowy bojowy wóz piechoty Obiekt 911
    • Pittsburgh toilet – czyli sedes na środku piwnicy
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

      26 czerwca 2022

      Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

      26 czerwca 2022

      Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      19 czerwca 2022

      Przeglądarka Internet Explorer – krótka historia

      18 czerwca 2022

      Pamięć RAM – krótka historia

      9 czerwca 2022

      Wideorejestratory w samochodzie – przydatny (nie)gadżet

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      29 czerwca 2022

      Różnice między futbolem amerykańskim a rugby

      29 czerwca 2022

      Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku

      23 czerwca 2022

      Pittsburgh toilet – czyli sedes na środku piwnicy

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      1 czerwca 2022

      Ciężki żuraw pływający Herman the German – z Niemiec, przez USA do Panamy

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Jedyny w swoim rodzaju Caproni Ca.60 Transaereo
    Jedyny w swoim rodzaju Caproni Ca.60 Transaereo
    Jedyny w swoim rodzaju Caproni Ca.60 Transaereo
    Artykuły

    Jedyny w swoim rodzaju Caproni Ca.60 Transaereo

    Michał BanachBy Michał Banach12 lutego 2022Brak komentarzy5 Mins Read
    Niektóre samoloty nigdy nie powinny powstać. Inne, chociaż powstały, nie powinny nigdy wzbić się w powietrze. Są też takie, które zapisały się w historii jako najdziwniejsze statki powietrzne jakie zbudowano, ale ich kariera zakończyła się podczas pierwszego lotu. Tak było z „dziewięciopłatowym” Caproni Ca.60 Transaereo.

    Geneza

    Historia Caproni Ca.60 Transaereo sięga 1913 roku i związana jest z postacią Gianni Caproniego. Mając zaledwie 27 lat, przedstawił on pogląd, że w niedługim czasie samoloty przewożące ponad 100 pasażerów staną się codziennością (w praktyce zajęło to więcej czasu niż zakładał). Podczas I wojny światowej, dzięki doświadczeniu, jakie zdobył przy pracach nad licznymi bombowcami, Caproni uznał, że sam stworzy tak olbrzymi samolot.

    Caproni Ca.60 Transaereo
    Caproni Ca.60 Transaereo

    Prace nad maszyną ruszyły w 1918 roku. Początkowo Caproni chciał przebudować wycofane z służby bombowce, ale ostatecznie uznał, że samoloty te będą dysponowały o wiele gorszymi osiągami niż zbudowane od podstaw. W związku z tym 6 lutego 1919 roku opatentował projekt olbrzymiej łodzi latającej, przystosowanej do przewożenia 100 pasażerów. Maszyna wyróżniała się nie tylko rozmiarem, ale również konstrukcję. Zamiast tradycyjnego w tym czasie układu dwupłatowego wyposażono ją w trzy trójpłatowe skrzydła, tworząc dosłownie dziewięciopłatowiec.

    Według założeń samolot miał być zdolny do lotu nawet w razie awarii połowy silników, a dzięki swojej wielkości miał obsługiwać trasy transatlantyckie oraz wewnątrz dużych krajów nie posiadających infrastruktury lotniczej, jak np. Chiny. Od początku projekt Caproniego spotykał się jednak z niechętnymi opiniami innych konstruktorów lotniczych i specjalistów, ale mimo to prace były kontynuowane. Krytykowano głównie skomplikowaną konstrukcję samolotu jak i bezsensowny według wielu rozmiar maszyny.

    Caproni Ca.60 Transaereo
    Caproni Ca.60 Transaereo

    Narodziny Caproni Ca.60 Transaereo

    Prace nad prototypem rozpoczęto w połowie 1919 roku w zakładach w Vizzola Ticino – międzynarodowa prasa dowiedziała się o nich w sierpniu. Finalny montaż samolotu, którego części powstawały w różnych zakładach odbył się w specjalnie zbudowanym hangarze  w Sesto Calende na brzegu jeziora Lago Maggiore. Samolot otrzymał oznaczenie Caproni Ca.60 oraz nazwę własną Transaereo. W trakcie prac, Caproni prowadził liczne próby i testy na przebudowanych samolotach w tym Caproni Ca.4, dopracowując projekt Ca.60.

    Ostatecznie prace konstrukcyjne dobiegły końca na początku 1921 roku. 10 stycznia rozpoczęto próby silników, a 15 stycznia Caproni oficjalnie wystąpił do władz o zgodę na oblot prototypu. 20 stycznia oficjalnie wytoczono go z hangaru i obfotografowano. Gdy 24 stycznia Caproni otrzymał zgodę na oblot, okazało się, że stan wody w jeziorze jest tak niski, że trzeba było przedłużyć pochylnię. Prace zakończono dopiero 6 lutego, ale wówczas okazało się, że doszło do uszkodzenia samego samolotu. Aż 30 żeber w skrzydłach wymagało wymiany.

    Caproni Ca.60 Transaereo
    Caproni Ca.60 Transaereo

    Caproni sfrustrowany całą sytuacją wymusił na swoich pracownikach pracę przez 24 godziny, aby jak najszybciej rozpocząć próby. Ostatecznie 9 lutego samolot zwodowano, co pozwoliło na rozpoczęcie prób na wodzie. Przebiegły one sprawnie, udowadniając, że projekt jest użyteczny (wielu wątpiło w to ze względu na niecodzienny kształt skrzydeł). Za sterami maszyny zasiadał pilot testowy Federico Semprini (z przyczyn bezpieczeństwa był on jedynym członkiem załogi). Na podstawie wniosków z prób podjęto decyzję o dociążeniu nosa samolotu 300 kg ołowiu.

    Przez kolejne dni kontynuowano próby, aż wreszcie 12 lutego (niektóre źródła podają datę 2 marca) przeprowadzono oblot Caproni Ca.60. Samolot rozpędził się do prędkości 80 km/h i oderwał od powierzchni wody – chociaż w praktyce był to bardziej skok, niż lot. Kolejny lot zaplanowano na 4 marca. Tym razem samolot rozpędził się do ponad 100 km/h i rozpoczął wznoszenie. Niestety chwilę później nos maszyny uniósł się wyjątkowo mocno, a pilot stracił kontrolę nad samolotem, który runął do wody i uległ zniszczeniu. Na szczęście Semprini i znajdujący się na pokładzie inżynier pokładowy przeżyli.

    Caproni Ca.60 Transaereo
    Caproni Ca.60 Transaereo

    Tuż po katastrofie na miejsce dotarł sam Caproni (który spóźnił się na oblot) oraz fotograf (przez co nie ma żadnych zdjęć katastrofy). Wrak odholowano do brzegu, ale jego stan nie pozwalał na odbudowę – koszty prac byłyby nie do udźwignięcia dla Caproniego. Przeprowadzone śledztwo nie pozwoliło na wyraźne wskazanie przyczyn katastrofy. Przyjmuje się, że doszło do przemieszczenia worków z piaskiem, które symulowały pasażerów, ale nie były przymocowane do foteli, przez co po starcie spadły i przesunęły się w kierunku ogona. Niektórzy uważają również, że Semprini po prostu doprowadził do przeciągnięcia.

    Zdruzgotany Caproni próbował jeszcze wskrzesić projekt, ale ostatecznie nie udało mu się zdobyć finansowania. Kontynuował więc próby na mniejszych modelach i innych samolotach, ale ich rezultaty nie były tak spektakularne. Do naszych czasów przetrwały jedynie fragmenty Ca.60, które znajdują się w muzeach we Włoszech.

    Caproni Ca.60 Transaereo
    Caproni Ca.60 Transaereo

    Konstrukcja

    Caproni Ca.60 Transaereo miał bardzo oryginalną konstrukcję. Samolot zbudowany był z drewna i miał 23,45 m długości. Nad kadłubem wznosiły się trzy trójpłatowe skrzydła, z których środkowe było nieco niższe. Miały one rozpiętość 30 m, co dawało łączną powierzchnię skrzydeł 750 m², natomiast wysokość całego samolotu wynosiła 9 m. Sam samolot ważył 14 ton, a maksymalna masa startowa wynosiła 26 ton.

    Napęd zapewniało 8 dwunastocylindrowych silników Liberty L-12 o mocy 394 KM każdy, ustawionych w układzie pchającym i ciągnącym. W teorii miały one zapewniać prędkość maksymalną 130 km/h i zasięg 610 km.

    Caproni Ca.60 Transaereo
    Caproni Ca.60 Transaereo

    Załoga liczyła 8 osób, a łączna liczba pasażerów aż 100. Dysponowali oni przeszkloną kabiną z dużymi oknami oraz toaletą. Kokpit był otwarty, a w gondolach silników znajdowały się stanowiska dla mechaników odpowiedzialnych za ich pracę.

    Wrak Caproni Ca.60 Transaereo
    Wrak Caproni Ca.60 Transaereo
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułCzetwierikow MDR-6 – zapomniany przodek Be-6
    Następny artykuł Kluczowe strategie sprzedawców, aby przetrwać cyberataki
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    Junkers F.13 – pierwszy całkowicie metalowy samolot pasażerski

    25 czerwca 20224 Mins Read

    Jedyny w swoim rodzaju Fokker F.XXXVI Arend

    22 czerwca 20223 Mins Read

    Monteriggioni – malownicze miasteczko w twierdzy

    20 czerwca 20222 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    4 czerwca 20220

    Ostatnie działo nadbrzeżne 16 inch M1919

    Obecnie obronę wybrzeża oprócz okrętów wojennych zapewniają wyrzutnie rakiet oraz samoloty. Zanim jednak te dwa…

    Artykuły
    13 maja 20212

    Stracona szansa – EM-10 Bielik

    Historia polskich konstrukcji lotniczych to kilka ciekawych konstrukcji, które weszły do eksploatacji oraz bardzo dużo…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    29 czerwca 2022

    Różnice między futbolem amerykańskim a rugby

    29 czerwca 2022

    Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku

    28 czerwca 2022

    HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

    27 czerwca 2022

    Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

    26 czerwca 2022

    Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    4 maja 20200

    Pompy Varisco. Profesjonalne rozwiązania dla przemysłu!

    Automatyzacja procesów przemysłowych i stosowanie nowoczesnych rozwiązań do transportu cieczy wymaga użycia komponentów, które odznaczają…

    Artykuły
    22 czerwca 20220

    Jedyny w swoim rodzaju Fokker F.XXXVI Arend

    Zbudowany w 1934 roku Fokker F.XXXVI Arend miał stać się wiodącym samolotem pasażerskim w ofercie…

    Artykuły
    20 stycznia 20210

    HMS Delhi – od krążownika po krążownik przeciwlotniczy

    Zbudowany w 1919 roku HMS Delhi był jednym z okrętów typu Danae (należały do niego…

    Artykuły
    25 czerwca 20150

    Boeing B-50 Superfortress – cichy następca B-29

    Podczas II wojny światowej amerykańskie lotnictwo wprowadziło do eksploatacji bardzo udany i nowoczesny bombowiec strategiczny…

    Artykuły
    16 października 20200

    SS Californian – świadek katastrofy i tragedii Titanica

    Istnieje wiele teorii sugerujących, że gdyby w pobliżu Titanica znajdował się jakiś statek, możliwe byłoby…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.