SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Japońskie lotniskowce typu Unryū
    Japońskie lotniskowce typu Unryū
    Japońskie lotniskowce typu Unryū
    Artykuły

    Japońskie lotniskowce typu Unryū

    Michał BanachBy Michał Banach25 września 2022Brak komentarzy5 Mins Read
    Po stratach poniesionych podczas Bitwy o Midway, w Japonii zainicjowano olbrzymi program rozbudowy floty, który miał doprowadzić do powstania aż 16 nowych lotniskowców typu Unryū. do końca wojny powstały jednak tylko 3 jednostki, które nie miały zbyt dużego wpływu na przebieg walk. Jednym z tych okrętów był Amagi.

    Geneza

    Już w 1941 roku japońska flota zamówiła nowe lotniskowce wzorowane na wprowadzonym do służby w 1939 roku Hiryū (w ramach programu Maru Kyū). W 1942 roku zamówienie (w ramach programu Kai-Maru 5) zwiększono do łącznie 16 okrętów tupu Unryū, które pod względem konstrukcyjnym miały być nieco lepsze od Hiryū.

    Hiryū
    Hiryū

    Według założeń lotniskowce miały mieć około 17 000 ton wyporności i 227 m długości. Napęd miał być wzorowany na lotniskowcu Sōryū, jednak z powodu problemów z zapewnieniem odpowiedniej ilości podzespołów, okręty wyposażano w jednostki napędowe, jakie były aktualnie dostępne i dysponujące w miarę podobnymi osiągami. W związku z tym moc zainstalowanych turbin różniła się i wahała od 104 000 KM do 152 000 KM, co przekładało się na prędkość maksymalną 32 lub 34 węzłów, oraz zasięg 15 000 km przy prędkości 18 węzłów.

    Grupa lotnicza miała składać się z 63 maszyn typu Mitsubishi A6M, Aichi D3A i Nakajima B5N, zamienionych później na Mitsubishi A7M, Aichi B7A i Nakajima C6N. Uzbrojenie obronne składało się z dwunastu podwójnych dział przeciwlotniczych kalibru 127 mm i 93 działek kalibru 25 mm (21×3 i 30×1). Pancerz okrętów nie był zbyt wytrzymały i miał około 50 mm grubości w pasie burtowym i 25 mm na pokładzie lotniczym. Załoga liczyła około 1500 osób.

    Hiryū
    Hiryū

    Ze względu na trudności w budowie tak wielu okrętów, braki wyposażenia i koszty, w toku prac modyfikowano projekty, a każdy z lotniskowców nieznacznie różnił się od pozostałych. Z 16 zamówionych okrętów do końca wojny zbudowano trzy – Unryū, Amagi oraz Katsuragi. W budowie znajdowały się jeszcze Kasagi i Aso ukończone odpowiednio w 84 i 60%. Budowę pozostałych okrętów przerwano, lub nigdy nie rozpoczęto.

    Jedynie Unryū wziął udział w większej liczbie rejsów, natomiast Amagi i Katsuragi pozostawały na wodach przybrzeżnych, pływając między różnymi portami, aby utrudnić ich wytropienie przez amerykańskie lotnictwo.

    Nieukończony kadłub lotniskowca Kasagi
    Nieukończony kadłub lotniskowca Kasagi
    Nazwa Położenie stępki Wodowanie Wejście do służby Los
    Unryū 1 sierpnia 1942 roku 25 września 1943 roku 6 sierpnia 1944 roku Zatopiony przez okręt podwodny USS Redfish na Morzy Wschodniochińskim 19 grudnia 1944 roku
    Amagi 1 października 1942 roku 15 października 1943 roku 10 sierpnia 1944 roku Zatopiony przez lotnictwo w porcie Kure 28 lipca 1945 roku
    Katsuragi 8 grudnia 1942 roku 19 stycznia 1944 roku 15 października 1944 roku Przetrwał wojnę, wycofany z służby 5 października 1945 roku, zezłomowany między 22 grudnia 1946 roku a 30 listopada 1947 roku

    Unryū

    Jako pierwszy przedstawiciel typu, Unryū jako jedyny wziął udział w większej liczbie zadań bojowych. Po serii prób na wodach japońskich, przydzielono go najpierw do floty dowodzonej przez admirała Jisaburō Ozawa, a później do Dywizji Lotniskowców.

    Unryū
    Unryū

    13 grudnia 1944 roku okręt został wysłany do Manili wraz z ładunkiem trzydziestu samolotów kamikadze Yokosuka MXY7 Ohka. Eskortowany przez trzy niszczyciele lotniskowiec został jednak wykryty przez amerykański okręt podwodny USS Redfish, który 19 grudnia wystrzelił cztery torpedy w kierunku japońskiej grupy. Tylko jedna trafiła w lotniskowiec, uszkadzając napęd i unieruchamiając okręt. Po przeprowadzeniu napraw, 15 minut po pierwszej torpedzie, o 16:50 w lotniskowiec uderzyła kolejna. Tym razem uszkodzono przedziały w których znajdowały się głowice samolotów MXY7, co doprowadziło do ich zapłonu i eksplozji. Po zaledwie siedmiu minutach okręt zatonął. Zginęło 1238 członków załogi, a uratowano jedynie 145.

    Katsuragi

    Po wejściu do służby Katsuragi pozostał na wodach przybrzeżnych Japonii, pływając między portami, w celu uniknięcia wykrycia. Jednostka nie otrzymała grupy lotniczej, ponieważ przewidziane dla niej samoloty trafiły na Iwo Jimę. 15 lutego lotniskowiec wpłynął do portu Kure, gdzie został zaatakowany przez amerykańskie lotnictwo.

    Katsuragi
    Katsuragi

    Następnie lotniskowiec zacumowano przy wyspie Mitsukojima i zakamuflowano. W lipcu 1945 roku okręt został kilkukrotnie zaatakowany przez amerykańskie lotnictwo. Bomby trafiły głównie w pokład niszcząc hangary dla samolotów i windy, ale nie zagroziło to pływalności jednostki.

    Po wojnie okręt pobieżnie wyremontowano i oddelegowano do roli jednostki transportowej, przewożącej japońskich żołnierzy z powrotem do Japonii. Ostatecznie, 15 listopada 1946 roku Katsuragi wycofano z służby i podjęto decyzję o złomowaniu okrętu. Prace prowadzono od 22 grudnia 1946 roku do 30 listopada 1947 roku.

    Amagi

    Ostatnim (drugim w kolejności wodowania), aczkolwiek chyba najbardziej rozpoznawalnym (ze względu na zdjęcia i filmy przedstawiające wrak) z lotniskowców typu Unryū był Amagi. Podobnie jak Katsuragi, okręt pozostawał na wodach przybrzeżnych i trafił do Kure, gdzie zacumowano go i zakamuflowano.

    Amagi
    Amagi

    24 lipca 1945 roku okręt został zaatakowany przez amerykańskie lotnictwo. Jedna z bomb o masie 910 kg trafiła w hangar doprowadzając do znacznego uszkodzenia wnętrza okrętu. Kolejnych kilka bomb wybuchło w pobliżu okrętu, doprowadzając do licznych przecieków. Szczątkowa załoga okrętu nie była w stanie uratować jednostki, w związku z czym dowódca okrętu wydał rozkaz opuszczenia pokładu.

    Wrak lotniskowca Amagi
    Wrak lotniskowca Amagi
    Wrak lotniskowca Amagi
    Wrak lotniskowca Amagi

    Pozostawiony własnemu losowi Amagi powoli przechylał się na burtę, ale nie zatonął. Dopiero po kolejnym ataku przeprowadzonym 28 lipca przechył zaczął się zwiększać i następnego dnia, 29 lipca 1945 roku lotniskowiec zatonął. Wrak pozostawiono w porcie aż do końca 1945 roku. W grudniu rozpoczęto prace nad przywróceniem pływalności okrętu, w celu przeholowania go do stoczni złomowej. Prace rozbiórkowe trwały do 12 grudnia 1947 roku.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleBreda-Zappata BZ.308 – ofiara pokoju
    Next Article Filiżanki do kawy zdobione – dekoracja każdej kuchni
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.