Japońskie Siły Samoobrony, stworzone po II wojnie światowej wykorzystują wiele ciekawych i charakterystycznych pojazdów bojowych. Jednym z nich jest lekki niszczyciel czołgów Type 60, uzbrojony w dwa działa bezodrzutowe kalibru 105 mm.

Według założeń, głównym zadaniem Japońskich Sił Samoobrony jest obrona terytorium Japonii, a nie prowadzenie działań ofensywnych. W związku z tym w połowie lat 50. rozpoczęto prace nad lekkim niszczycielem czołgów, który miał być wykorzystywany do organizowania zasadzek. Pojazd miał być mały, a jego uzbrojenie miało stanowić działo bezodrzutowe.

Niszczyciel czołgów Type 60 (fot. Wikimedia Commons)

Niszczyciel czołgów Type 60 (fot. Wikimedia Commons)

W latach 1955-1960 powstały cztery prototypy takiego pojazdu, noszące oznaczenie SS1, SS2, SS3 i SS4, różniące się konstrukcją kadłuba oraz siłą ognia. Testowano wersje uzbrojone w 2 działa bezodrzutowe oraz 4 działa (tak jak w M50 Ontos). Ostatecznie we wrześniu 1960 roku podjęto decyzję o wprowadzeniu do produkcji wariantu SS4, uzbrojonego w dwa, amerykańskie działa bezodrzutowe M40 106 mm.

W latach 1960-1977 zbudowano łącznie 252 pojazdy oznaczone jako Type 60. Mają one 4,3 m długości, 2,2 m szerokości i 1,4 m wysokości, oraz masę 8 ton. Napęd stanowi sześciocylindrowy silnik Komatsu 6T 120-2 o mocy 150 KM, zapewniający prędkość maksymalną 55 km/h i zasięg 250 km. Opancerzenie ma grubość 12 mm, a uzbrojenie składa się z dwóch dział M40 106 mm, kalibru 105 mm (oznaczenie 106 mm wprowadzono, aby rozróżnić amunicję stosowaną w innym dziale bezodrzutowym M27), z zapasem 6 pocisków oraz jednego karabinu maszynowego kalibru 12,7 mm.

Niszczyciel czołgów Type 60 (fot. Wikimedia Commons)

Niszczyciel czołgów Type 60 (fot. Wikimedia Commons)

Dzięki niskiej sylwetce, Type 60 miały być wykorzystywane do organizowania zasadzek i działań obronnych. Chociaż wprowadzono je do uzbrojenia w latach 60., pojazdy te cały czas są wykorzystywane przez japońską armię (oficjalnie w służbie pozostaje około 140-150 pojazdów tego typu. Bez wątpienia zaletą Type 60 są jego niewielkie rozmiary, jednak istotną wadą jest kwestia ładowania dział i ilości przewożonej amunicji. Ładowniczy musi wyjść z pojazdu, aby ponownie załadować działa, a przewożony zapas amunicji jest wręcz mikroskopijny. Same działa mogą być używane w dwóch pozycjach – położonej-transportowej, oraz podniesionej-bojowej, która zapewnia możliwość obrotu luf o 20 stopni.

Type 60 nigdy nie wykorzystano w działaniach bojowych (w przeciwieństwie do amerykańskiego Ontosa), w związku z tym ciężko ocenić ich skuteczność oraz przydatność na froncie. Fakt, że pozostają cały czas w służbie oznacza jednak, że Japończycy widzą dla nich jakieś zastosowanie.

Niszczyciel czołgów Type 60 (fot. Wikimedia Commons)

Niszczyciel czołgów Type 60 (fot. Wikimedia Commons)

Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.