SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    • Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego
    • Star Jet – roller coaster zabrany przez morze
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      27 stycznia 2023

      Wschodnia Brama Belgradu

      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Japoński lekki niszczyciel czołgów Type 60
    Japoński lekki niszczyciel czołgów Type 60
    Japoński lekki niszczyciel czołgów Type 60
    Artykuły

    Japoński lekki niszczyciel czołgów Type 60

    Michał BanachBy Michał Banach31 marca 2019Brak komentarzy2 Mins Read
    Japońskie Siły Samoobrony, stworzone po II wojnie światowej wykorzystują wiele ciekawych i charakterystycznych pojazdów bojowych. Jednym z nich jest lekki niszczyciel czołgów Type 60, uzbrojony w dwa działa bezodrzutowe kalibru 105 mm.

    Według założeń, głównym zadaniem Japońskich Sił Samoobrony jest obrona terytorium Japonii, a nie prowadzenie działań ofensywnych. W związku z tym w połowie lat 50. rozpoczęto prace nad lekkim niszczycielem czołgów, który miał być wykorzystywany do organizowania zasadzek. Pojazd miał być mały, a jego uzbrojenie miało stanowić działo bezodrzutowe.

    Niszczyciel czołgów Type 60 (fot. Wikimedia Commons)
    Niszczyciel czołgów Type 60 (fot. Wikimedia Commons)

    W latach 1955-1960 powstały cztery prototypy takiego pojazdu, noszące oznaczenie SS1, SS2, SS3 i SS4, różniące się konstrukcją kadłuba oraz siłą ognia. Testowano wersje uzbrojone w 2 działa bezodrzutowe oraz 4 działa (tak jak w M50 Ontos). Ostatecznie we wrześniu 1960 roku podjęto decyzję o wprowadzeniu do produkcji wariantu SS4, uzbrojonego w dwa, amerykańskie działa bezodrzutowe M40 106 mm.

    W latach 1960-1977 zbudowano łącznie 252 pojazdy oznaczone jako Type 60. Mają one 4,3 m długości, 2,2 m szerokości i 1,4 m wysokości, oraz masę 8 ton. Napęd stanowi sześciocylindrowy silnik Komatsu 6T 120-2 o mocy 150 KM, zapewniający prędkość maksymalną 55 km/h i zasięg 250 km. Opancerzenie ma grubość 12 mm, a uzbrojenie składa się z dwóch dział M40 106 mm, kalibru 105 mm (oznaczenie 106 mm wprowadzono, aby rozróżnić amunicję stosowaną w innym dziale bezodrzutowym M27), z zapasem 6 pocisków oraz jednego karabinu maszynowego kalibru 12,7 mm.

    Niszczyciel czołgów Type 60 (fot. Wikimedia Commons)
    Niszczyciel czołgów Type 60 (fot. Wikimedia Commons)

    Dzięki niskiej sylwetce, Type 60 miały być wykorzystywane do organizowania zasadzek i działań obronnych. Chociaż wprowadzono je do uzbrojenia w latach 60., pojazdy te cały czas są wykorzystywane przez japońską armię (oficjalnie w służbie pozostaje około 140-150 pojazdów tego typu. Bez wątpienia zaletą Type 60 są jego niewielkie rozmiary, jednak istotną wadą jest kwestia ładowania dział i ilości przewożonej amunicji. Ładowniczy musi wyjść z pojazdu, aby ponownie załadować działa, a przewożony zapas amunicji jest wręcz mikroskopijny. Same działa mogą być używane w dwóch pozycjach – położonej-transportowej, oraz podniesionej-bojowej, która zapewnia możliwość obrotu luf o 20 stopni.

    Type 60 nigdy nie wykorzystano w działaniach bojowych (w przeciwieństwie do amerykańskiego Ontosa), w związku z tym ciężko ocenić ich skuteczność oraz przydatność na froncie. Fakt, że pozostają cały czas w służbie oznacza jednak, że Japończycy widzą dla nich jakieś zastosowanie.

    Niszczyciel czołgów Type 60 (fot. Wikimedia Commons)
    Niszczyciel czołgów Type 60 (fot. Wikimedia Commons)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleFrancuskie i brytyjskie baterie pancerne z czasów Wojny Krymskiej
    Next Article Jedyne w swoim rodzaju samochody AnyCar
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    18 stycznia 20234 Mins Read

    USS Arizona – największa ofiara ataku na Pearl Harbor

    17 stycznia 20236 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    25 stycznia 2023

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    24 stycznia 2023

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 kwietnia 20180

    Hasselblad 500EL (EDC) – księżycowe aparaty

    Przygotowując się do lądowania na księżycu, NASA musiało wybrać odpowiednie aparaty fotograficzne dla astronautów, dzięki…

    Lifestyle
    29 kwietnia 20180

    Na co zwracać uwagę kupując olejki CBD?

    Olejki CBD to produkt, który wciąż zyskuje na popularności. Polacy kupują ten suplement diety z…

    Lifestyle
    1 września 20170

    Beskidy Zachodnie – tu warto przyjechać przez cały rok

    Szukasz idealnego miejsca na urlop? Znajdziesz je nie tylko tysiące kilometrów od Polski. Atrakcje dla…

    Kobieta
    1 lipca 20220

    Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?

    Doskonale dobrana stylizacja, nieskazitelny makijaż i fryzura – dobry wygląd może zepsuć nie tylko niesprzyjająca…

    Artykuły
    8 stycznia 20230

    Scala Contarini del Bovolo – ukryta wenecka atrakcja

    Krążąc weneckimi uliczkami można czasami natrafić na wyjątkowe miejsca, ukryte przed tłumami turystów. Jednym z…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.