SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      5 marca 202311 Mins Read1K Views

      Gloster Meteor – pierwszy aliancki odrzutowiec

      Recent
      20 marca 2023

      PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

      19 marca 2023

      Rola samochodów retro z dużymi silnikami we współczesnej kulturze motoryzacyjnej

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      5 marca 202311 Mins Read1K Views

      Gloster Meteor – pierwszy aliancki odrzutowiec

      Recent
      20 marca 2023

      PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

      19 marca 2023

      Rola samochodów retro z dużymi silnikami we współczesnej kulturze motoryzacyjnej

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read61 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

      26 lutego 2023

      Wybór audofilskiego audio dla początkujących – na co zwrócić uwagę?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read22 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      21 marca 2023

      Jak dbać o tulipany?

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

      12 marca 2023

      Malowniczy Hotel Belvédère

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read152 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

      11 marca 2023

      Eksplozja w Oppau (1921)

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read7 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

      8.3
      3 marca 2023

      Sagrada – recenzja

      6.2
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Irlandzki samochód pancerny Leyland Armoured Car
    Artykuły

    Irlandzki samochód pancerny Leyland Armoured Car

    Michał BanachBy Michał Banach25 czerwca 2017Brak komentarzy4 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Irlandzki samochód pancerny Leyland Armoured Car
    Irlandzki samochód pancerny Leyland Armoured Car
    Wraz z rozpoczęciem w latach 30. procesu uniezależniania się od Wielkiej Brytanii, Irlandzka armia zaczęła rozwijać swój potencjał bojowych w oparciu budowane lokalnie i importowane lekkie pojazdy pancerne. W latach 1934-1940 zbudowano m.in. 4 wozy pancerne Leyland Armoured Car, które eksploatowano aż do lat 80.

    Geneza

    W wyniku irlandzkiej wojny o niepodległość zakończonej ostatecznie w 1923 roku, państwo to zaczęło uzyskiwać niezależność od swojego silnego sąsiada, czyli Wielkiej Brytanii. Młode państwo musiało jednak stanąć przed wyzwaniem zbudowania własnych sił zbrojnych, które dysponowałyby potencjałem wystarczającym do ewentualnej obrony kraju oraz do utrzymywania porządku, ponieważ Irlandią cały czas targały wewnętrzne niepokoje.

    Jeden z wozów pancernych Peerles wykorzystywanych w trakcie wojny domowej w Irlandii
    Jeden z wozów pancernych Peerles wykorzystywanych w trakcie wojny domowej w Irlandii

    Głównym priorytetem przy tworzeniu armii było utrzymanie jej w formie sił policyjno-wojskowych, dysponujących lekkim wyposażeniem. W związku z tym podstawowym „ciężkim” sprzętem sił zbrojnych były stare samochody pancerne Peerless (7 egzemplarzy) i Lancia (111 pojazdów, które w praktyce były ciężarówkami obłożonymi płytami pancernymi) oraz dostarczony w 1929 roku jeden czołg Vickers Mk. D, będący rozwinięciem brytyjskiego czołgu Vickers Medium Mark II.

    Lancia Armoured Car
    Lancia Armoured Car

    Leyland Armoured Car

    W pierwszej połowie lat 30. irlandzcy wojskowi zdali sobie sprawę z potrzeby zastąpienia przestarzałych samochodów pancernych typu Peerless i Lancia nową konstrukcją. W związku z tym w 1934 roku kupiono jedną ciężarówkę 6×4 Leyland Terrier, którą przebudowano na samochód pancerny.

    Nadwozie wykonano z płyt pancernych pochodzących z rozebranego samochodu pancernego Peerless. Zachowano również jego dwie wieże. Testy przeprowadzone w 1935 roku wykazały, że taki układ uzbrojenia nie jest korzystny, w związku z czym zaczęto szukać lepszego rozwiązania. W 1936 roku podjęto decyzję o przebudowaniu pojazdu i zastąpieniu dwóch wież jedną, taką samą jak w szwedzkich czołgach lekkich Landsverk L60 (dwa takie czołgi Irlandczycy zakupili w 1935 roku).

    Landsverk L180
    Landsverk L180

    Wóz otrzymał nazwę Leyland Armoured Car, a prace zakończono w 1939 roku. Pojazd miał 6,13 m długości i ważył 8 ton. Napęd stanowił sześciocylindrowy silnik benzynowy z ciężarówki Leyland Terrier o mocy 33 KM, a uzbrojenie składało się z działka Madsen kalibru 20 mm oraz karabinu maszynowego Madsen kalibru 7,7 mm.

    W trakcie przebudowy pierwszego pojazdu, podjęto decyzję o zakupie 3 kolejnych podwozi, które również przebudowano na samochody pancerne. Równocześnie w celu zwiększenia potencjały sił zbrojnych w Szwecji zamówiono 8 samochodów pancernych Landsverk L180.

    Leyland Armoured Car
    Leyland Armoured Car

    Irlandia zachowała podczas II wojny światowej niepodległość, w związku z tym siły zbrojne nie wzięły oficjalnie udziału w walkach (jednak kilka tysięcy żołnierzy zdezerterowało i zaciągnęło się do brytyjskiej armii). W związku z tym służba Leylandów była bardzo spokojna. W 1958 roku podjęto decyzję o ich częściowym przezbrojeniu, zastępując karabin maszynowy Madsena amerykańskim Browningiem kalibru 7,62 mm i dodając drugi karabin obok kierowcy. W ramach modernizacji zmieniono również silnik, montując ośmiocylindrowy silnik Forda o mocy 80 KM, który pozwolił na zwiększenie prędkości do 72 km/h.

    W 1972 roku rozpoczęto proces wycofywania starych samochodów pancernych, które zastąpiono pojazdami typu Panhard AML. Zarówno Leylandy jak i L180 przeniesiono do jednostek rezerwowych, w których pozostały do lat 80.. W międzyczasie jeden Leyland został zezłomowany, a w późniejszym okresie jeden przekazano do muzeum w Bovington.

    Leyland Armoured Car
    Leyland Armoured Car

    Podsumowanie

    Samochody pancerne Leyland AC pod względem technicznym były raczej mało dopracowanymi konstrukcjami. Podwozie pochodzące z ciężarówki nie nadawało się do jazdy w terenie, przez co pojazdy te mogły operować w oparciu o infrastrukturę drogową. Uzbrojenie było wystarczające do zadań policyjnych i wsparcia piechoty, ale w przypadku konfliktu zbrojnego byłoby niewystarczające do prowadzenia działań, np. przeciwko lekkim czołgom.

    Można śmiało powiedzieć, że pojazdy te były jednak dokładnie tym czego Irlandczycy potrzebowali – lekkie, tanie w produkcji i odpowiednio uzbrojone pojazdy pancerne do zadań policyjnych, które nigdy nie miały być wykorzystane bojowo.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleJak dobrze przygotować się do pokazów lotniczych?
    Next Article Piaggio P.108 – zapomniany włoski czterosilnikowy bombowiec
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    19 marca 20233 Mins Read380 Views

    Rola samochodów retro z dużymi silnikami we współczesnej kulturze motoryzacyjnej

    By Artykuł Sponsorowany0
    9 stycznia 20233 Mins Read32 Views

    Pierwieniec – pierwszy rosyjski okręt pancerny

    By Michał Banach0
    2 stycznia 20233 Mins Read93 Views

    Zaginiony koncepcyjny Oldsmobile Golden Rocket

    By Michał Banach0
    24 listopada 20225 Mins Read18 Views

    Gloire – pierwszy pełnomorski okręt pancerny

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read19K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    23 lutego 20239 Mins Read12K Views

    PZL I-22 Iryda – szansa, nadzieje i kontrowersje

    Historia samolotu szkolno-bojowego PZL I-22 Iryda chyba zawsze będzie budzić emocje i burzliwe dyskusje. Samolot…

    Artykuły
    25 lutego 20233 Mins Read6K Views

    Strzała i Reduta – radzieckie mobilne bunkry

    Jednym z problemów na współczesny polu walki jest ochrona punktów dowodzenia, które zawsze są priorytetowymi…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    22 marca 2023

    Bracia Lumiere i kinematograf

    21 marca 2023

    Jak dbać o tulipany?

    20 marca 2023

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    19 marca 2023

    Rola samochodów retro z dużymi silnikami we współczesnej kulturze motoryzacyjnej

    18 marca 2023

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    19 lutego 20238 Mins Read1K Views

    Deutschland – transportowy okręt podwodny

    I wojna światowa była pierwszym dużym konfliktem zbrojnym w którym okręty podwodne miały swój istotny…

    Artykuły
    12 czerwca 20204 Mins Read23 Views

    USS Galena – jeden z pierwszych amerykańskich okrętów pancernych

    Podczas wojny secesyjnej zarówno flota Unii jak i Konfederacji wykorzystywały liczne okręty pancerne. Konflikt ten…

    Artykuły
    3 lutego 20172 Mins Read35 Views

    Wartburg 313 Sport – sportowy roadster z NRD

    W 1956 roku w NRD do produkcji wszedł Wartburg 311. Był to typowy samochód osobowy…

    Lotnictwo
    24 kwietnia 20151 Min Read1 Views

    Pierwsze samodzielne tankowanie X-47B

    Bezzałogowe statki powietrzne są dzisiaj obecne praktycznie w większości dużych armii na świecie. Mniejsze bądź…

    Artykuły
    31 stycznia 20193 Mins Read8 Views

    CWL WZ-X – pierwszy polski samolot bojowy

    W początkowym okresie swojego istnienia, Polskie Siły Powietrzne dysponowały głównie zdobycznym sprzętem lotniczym, który z…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.