Pociąg (albo raczej EZT, czyli elektryczny zespół trakcyjny) Impuls podczas próbnego przejazdu na torze testowym Centralnej Magistrali Kolejowej w nocy z 28 na 29 sierpnia ustanowił rekord prędkości na torach dla skonstruowanego w Polsce pociągu, wynoszący 226 km/h. Tym samym jest to najszybszy polski pociąg.

Rekord ustanowiono na trasie Psary – Góra Włodawska. Ten konkretny pojazd pows,tał na zamówienie Kolei Mazowieckiej i nosi oznaczenie Impuls 45WE. Warto dodać, że poprzedni rekord wynoszący 211,6 km/h również należał do pociągów typu Impuls.

EZK Impuls podczas rekordowego przejazdu (fot. Newag)

EZK Impuls podczas rekordowego przejazdu (fot. Newag)

Producentem Impulsów są zakłady Newag, których historia sięga końcówki XIX wieku. Prace nad pociągami tego typu rozpoczęły się w 2012 roku, w ramach prac rozwojowych nad następcami wcześniejszych konstrukcji zbudowanych przez Newag. Nowy skład miał spełniać rygorystyczne normy wprowadzone w 2014 roku przez Unię Europejską.

EZK Impuls podczas rekordowego przejazdu (fot. Newag)

EZK Impuls podczas rekordowego przejazdu (fot. Newag)

Impuls występuje w kilku konfiguracjach, różniących się długością i pojemnością:

  • 35WE – 6 członów, pojemność 922 osoby w tym 218 na siedząco, napęd – 8 silników trakcyjnych o mocy łącznej 3200 kW,
  • 45We – 5 członów, pojemność 500 osób, w tym 219 na siedząco, napęd – 4 silniki trakcyjne o mocy łącznej 2000 kW,
  • 31WE – 4 człony, pojemność 436 osób, w tym 208 na siedząco, napęd – 4 silniki trakcyjne o mocy łącznej 2000 kW,
  • 36WE – 3 człony, pojemność 330 osób, w tym 170 na siedząco, napęd – 4 silniki trakcyjne o mocy łącznej 1600 kW,
  • 37WE – 2 człony, pojemność 265 osób, napęd – silniki o mocy łącznej 1600 kW.

Prędkość użytkowa pociągów wynosi 160 km/h. Konfiguracja wnętrza zależy od zamówienia, ponieważ jest w pełni modułowa. Pociągi Impuls są pojazdami niskopodłogowymi, oraz mają liczne udogodnienia dla niepełnosprawnych. Wyposażono je w Wi-Fi, oświetlenie LED, klimatyzację i ogrzewanie.

EZK Impuls podczas rekordowego przejazdu (fot. Newag)

EZK Impuls podczas rekordowego przejazdu (fot. Newag)

Obecnie produkcja Impulsów przekroczyła 70 egzemplarzy. 9 wykorzystują SKM Warszawa, 11 (plus 5 zamówionych) Koleje Dolnośląskie, 4 Koleje Śląskie, 34 Przewozy Regionalne, 8 (plus 4 zamówione) Koleje Mazowieckie i 2 kolejne zamówiło PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście.

Kolejne sukcesy polskiego Impulsa na pewno pociągną kolejne zamówienia.

Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.