SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Różnice między futbolem amerykańskim a rugby
    • Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku
    • HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda
    • Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19
    • Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową
    • Junkers F.13 – pierwszy całkowicie metalowy samolot pasażerski
    • Pływający, kołowo-gąsienicowy bojowy wóz piechoty Obiekt 911
    • Pittsburgh toilet – czyli sedes na środku piwnicy
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

      26 czerwca 2022

      Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

      26 czerwca 2022

      Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      19 czerwca 2022

      Przeglądarka Internet Explorer – krótka historia

      18 czerwca 2022

      Pamięć RAM – krótka historia

      9 czerwca 2022

      Wideorejestratory w samochodzie – przydatny (nie)gadżet

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      29 czerwca 2022

      Różnice między futbolem amerykańskim a rugby

      29 czerwca 2022

      Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku

      23 czerwca 2022

      Pittsburgh toilet – czyli sedes na środku piwnicy

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      1 czerwca 2022

      Ciężki żuraw pływający Herman the German – z Niemiec, przez USA do Panamy

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Iljuszyn Ił-18 – długowieczny rosyjski samolot pasażerski
    Iljuszyn Ił-18 - długowieczny rosyjski samolot pasażerski
    Iljuszyn Ił-18 - długowieczny rosyjski samolot pasażerski
    Artykuły

    Iljuszyn Ił-18 – długowieczny rosyjski samolot pasażerski

    Michał BanachBy Michał Banach7 grudnia 2017Brak komentarzy5 Mins Read
    Pod koniec lat 50. w ZSRR rozpoczęto prace nad następcą samolotów pasażerskich Ił-12 i Ił-14. Nowy samolot miał dysponować większymi osiągami, oraz pojemnością. Efektem prac było powstanie turbośmigłowego Ił-a-18. Samoloty te dzięki swojej wytrzymałej konstrukcji pozostały w eksploatacji przez pół wieku.

    Geneza

    Historia Ił-18 sięga końcówki II wojny światowej. Rosyjskie władze zleciły wówczas zakładom Iljuszyna rozpoczęcie prac nad nowym samolotem pasażerskim, którego projekt w pewnym stopniu miał być oparty o konstrukcję przejętych amerykańskich bombowców B-29, oraz ich sowieckiej kopii Tu-4. Prace nad samolotem rozpoczęto zaraz po zakończeniu wojny, a oblot prototypu miał miejsce 17 sierpnia 1947 roku.

    Iljuszyn Ił-18
    Iljuszyn Ił-18

    Maszyna otrzymała oznaczenie Ił-18 i wzięła udział w wielu testach i pokazach. Ich rezultaty były bardzo zadowalające, jednak ostatecznie samolot nie wszedł do produkcji seryjnej. Projekt trafił do kosza, a jedyny zbudowany prototyp rozebrano. Głównym powodem rezygnacji z maszyny był brak zapotrzebowania na nowe samoloty pasażerskie, spowodowany nadmiarem wycofywanych z służby maszyn wojskowych.

    W połowie lat 50. temat budowy nowoczesnego samolotu pasażerskiego powrócił, głównie dzięki sukcesom jakie osiągnęły Ił-12 i Ił-14. Tym razem w wytycznych dla zakładów Iljuszyna pojawił się wymóg zainstalowania w samolocie silników turbośmigłowych. Nowy napęd zwiększał osiągi i pozwalał na zbudowanie samolotu mieszczącego większą liczbę pasażerów. Oficjalnie zlecenie na budowę samolotu spłynęło 30 grudnia 1955 roku, jednak prace nad nim rozpoczęto już rok wcześniej. Wykorzystywano przy tym doświadczenie z budowy pierwszego prototypu z 1947 roku. Ostatecznie zaprojektowany samolot był jednak całkowicie nową konstrukcją, zachowując nazwę Iljuszyn Ił-18.

    Iljuszyn Ił-18
    Iljuszyn Ił-18

    Długowieczny Ił-18

    Prototyp Ił-18 ukończono w połowie 1957 roku, a oblot maszyny miał miejsce 4 lipca 1957 roku. 10 lipca samolot zaprezentowano w Moskwie przedstawicielom władz. Po serii krótkich testów Ił-18 wszedł do produkcji, natychmiast zastępując na liniach montażowych Ił-a-14. Początkowo samoloty wyposażono w silniki turbośmigłowe Kuzniecow NK-4, jednak po wyprodukowaniu pierwszej serii maszyn podjęto decyzję o zastąpieniu ich lepszymi i bardziej dopracowanymi silnikami Iwaczenko AI-20M.

    Ił-18 miał 36 m długości i 37,4 m rozpiętości skrzydeł. Masa samolotu wynosiła 35 ton, a maksymalna masa startowa 64 tony. Cztery silniki Iwaczenoko AI-20M zapewniały prędkość maksymalną 675 km/h i przelotową 625 km/h, oraz zasięg 3700-6500 km w zależności od przewożonego ładunku. Początkowo kabina pasażerska mieściła 65 osób, jednak w kolejnych wersjach zmieniano jej układ, dzięki czemu ostatecznie Ił-18 mógł pomieścić około 120 osób.

    Iljuszyn Ił-18 (fot. Ken Fielding)
    Iljuszyn Ił-18 (fot. Ken Fielding)

    W krótkim czasie Ił-18 zdobył popularność zarówno wśród pilotów jak i linii lotniczych z całego świata. Samoloty były bardzo solidne i miały dobre osiągi. W związku z tym produkcję seryjną kontynuowano do 1985 roku. Powstało kilkanaście wersji samolotów tego typu, różniących się przede wszystkim wyposażeniem. Poszczególni użytkownicy dokonywali z czasem własnych modyfikacji.

    Najważniejszymi wersjami były:

    • Ił-18A – pierwsza wersja produkcyjna z silnikami Kuzniecow NK-4 – 20 egzemplarzy,
    • Ił-18B – zmodyfikowana wersja A mieszcząca 84 pasażerów,
    • Ił-18D – wersja z silnikami Iwaczenko AI-20M oraz większymi zbiornikami paliwa,
    • Ił-18E – wersja z silnikami Iwaczenko, ale z standardowymi zbiornikami paliwa,
    • Ił-18I – najbardziej pojemna wersja, mieszcząca 122 pasażerów,
    • Ił-18W – ostatnia duża wersja, mieszcząca 90-100 pasażerów, będąca podstawą do zbudowania wielu maszyn specjalnych.
    Iljuszyn Ił-18 nr. 101 wykorzystywany jako samolot do przewozu VIP
    Iljuszyn Ił-18 nr. 101 wykorzystywany jako samolot do przewozu VIP

    Wyprodukowano według różnych źródeł około 564 egzemplarzy tych maszyn. Ponadto na podstawie wersji pasażerskiej na początku lat 70. stworzono morski samolot patrolowy i zwalczania okrętów podwodnych Ił-38. Ił-y-18 trafiły do wielu linii lotniczych na całym świecie. Wśród użytkowników znalazły się takie kraje jak Afganistan, Chiny, Bułgaria, Kuba, Czechosłowacja, NRD, Egipt, Węgry, Kazachstan, Mali, Korea Północna, Polska, Rumunia, Ukraina, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Wietnam czy też Jemen.

    Co ciekawe, dzięki swojej solidnej konstrukcji samoloty pozostawały w eksploatacji przez długie lata, a kilka maszyn cały czas jest wykorzystywanych. Jednym z ważniejszych użytkowników tych samolotów była Korea Północna, która używała ich jeszcze w pierwszej połowie 2017 roku. Obecnie samoloty te są systematycznie wycofywane z eksploatacji.

    Ił-18 należący do PLL LOT w 1990 roku (fot. Charles Osta)
    Ił-18 należący do PLL LOT w 1990 roku (fot. Charles Osta)

    Ważnym użytkownikiem Ił-ów-18 była również Polska. W lutym 1961 roku do naszego kraju trafiły dwie maszyny w wersji transportowej (Ił-18W i Ił-18E), a Polskie Linie Lotnicze LOT kupiły 3 w wersji pasażerskiej. Z czasem sprowadzono kolejne samoloty. Łącznie 10 maszyn wykorzystywano do 1991 roku, a następnie dwa egzemplarze (Ił-18D) trafiły do polsko-japońskich linii Polnippon Cargo. W 1997 roku obie maszyny kopiły linie Polonia Airways, które wykorzystywały je przez pewien czas.

    Iljuszyn Ił-18 (fot. Ken Fielding)
    Iljuszyn Ił-18 (fot. Ken Fielding)

    Radziecka technika

    Cechą charakterystyczną Ił-ów-18 była solidna konstrukcja i duża niezawodność. Dzięki temu samoloty pozostawały w służbie przez wiele lat. W latach 90. były jednak całkowicie przestarzałe, w związku z czym wycofano je z dalszej eksploatacji w większości linii lotniczych na świecie.

    Następcą Ił-ów-18 był napędzany silnikami odrzutowymi Ił-62. Chociaż samoloty te dysponowały dobrymi osiągami, zapisały się w historii licznymi katastrofami, w tym dwiema największymi katastrofami lotniczymi w polskiej historii.

    Iljuszyn Ił-18 (fot. Mark Fahey)
    Iljuszyn Ił-18 (fot. Mark Fahey)
    Iljuszyn Ił-18 (fot. panavia.ru)
    Iljuszyn Ił-18 (fot. panavia.ru)
    Iljuszyn Ił-18 (fot. shakhty.su)
    Iljuszyn Ił-18 (fot. shakhty.su)
    Iljuszyn Ił-18 (fot. Dmitry Terekhov)
    Iljuszyn Ił-18 (fot. Dmitry Terekhov)
    Iljuszyn Ił-18 (fot. aeroprints.com)
    Iljuszyn Ił-18 (fot. aeroprints.com)
    Iljuszyn Ił-18 (fot. aeroprints.com)
    Iljuszyn Ił-18 (fot. aeroprints.com)
    Iljuszyn Ił-18 (fot. aeroprints.com)
    Iljuszyn Ił-18 (fot. aeroprints.com)
    Iljuszyn Ił-18 (fot. Igor Fedenko)
    Iljuszyn Ił-18 (fot. Igor Fedenko)
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułZamek Hohenzollern – jeden z najpiękniejszych zamków w Niemczech
    Następny artykuł T-35 – radziecki pięciowieżowy czołg ciężki
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    Junkers F.13 – pierwszy całkowicie metalowy samolot pasażerski

    25 czerwca 20224 Mins Read

    Pływający, kołowo-gąsienicowy bojowy wóz piechoty Obiekt 911

    24 czerwca 20223 Mins Read

    Jedyny w swoim rodzaju Fokker F.XXXVI Arend

    22 czerwca 20223 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    4 czerwca 20220

    Ostatnie działo nadbrzeżne 16 inch M1919

    Obecnie obronę wybrzeża oprócz okrętów wojennych zapewniają wyrzutnie rakiet oraz samoloty. Zanim jednak te dwa…

    Artykuły
    13 maja 20212

    Stracona szansa – EM-10 Bielik

    Historia polskich konstrukcji lotniczych to kilka ciekawych konstrukcji, które weszły do eksploatacji oraz bardzo dużo…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    29 czerwca 2022

    Różnice między futbolem amerykańskim a rugby

    29 czerwca 2022

    Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku

    28 czerwca 2022

    HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

    27 czerwca 2022

    Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

    26 czerwca 2022

    Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    4 maja 20200

    Pompy Varisco. Profesjonalne rozwiązania dla przemysłu!

    Automatyzacja procesów przemysłowych i stosowanie nowoczesnych rozwiązań do transportu cieczy wymaga użycia komponentów, które odznaczają…

    Artykuły
    22 czerwca 20220

    Jedyny w swoim rodzaju Fokker F.XXXVI Arend

    Zbudowany w 1934 roku Fokker F.XXXVI Arend miał stać się wiodącym samolotem pasażerskim w ofercie…

    Artykuły
    20 stycznia 20210

    HMS Delhi – od krążownika po krążownik przeciwlotniczy

    Zbudowany w 1919 roku HMS Delhi był jednym z okrętów typu Danae (należały do niego…

    Artykuły
    25 czerwca 20150

    Boeing B-50 Superfortress – cichy następca B-29

    Podczas II wojny światowej amerykańskie lotnictwo wprowadziło do eksploatacji bardzo udany i nowoczesny bombowiec strategiczny…

    Artykuły
    16 października 20200

    SS Californian – świadek katastrofy i tragedii Titanica

    Istnieje wiele teorii sugerujących, że gdyby w pobliżu Titanica znajdował się jakiś statek, możliwe byłoby…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.