SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read678 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      31 marca 2023

      Samolot szkolno-akrobacyjny LWD Zuch

      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read678 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      31 marca 2023

      Samolot szkolno-akrobacyjny LWD Zuch

      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read84 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      31 marca 2023

      Dobry nóż żeglarski – jaki wybrać?

      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read30 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      31 marca 2023

      Dobry nóż żeglarski – jaki wybrać?

      29 marca 2023

      Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read177 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read11 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      30 marca 2023

      LEGO Orchidea (10311) – recenzja

      5.3
      29 marca 2023

      What Do You Meme? – recenzja

      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Iljuszyn Ił-18 – długowieczny rosyjski samolot pasażerski
    Artykuły

    Iljuszyn Ił-18 – długowieczny rosyjski samolot pasażerski

    Michał BanachBy Michał Banach7 grudnia 2017Updated:8 stycznia 2023Brak komentarzy5 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Iljuszyn Ił-18 - długowieczny rosyjski samolot pasażerski
    Iljuszyn Ił-18 - długowieczny rosyjski samolot pasażerski
    Pod koniec lat 50. w ZSRR rozpoczęto prace nad następcą samolotów pasażerskich Ił-12 i Ił-14. Nowy samolot miał dysponować większymi osiągami, oraz pojemnością. Efektem prac było powstanie turbośmigłowego Ił-a-18. Samoloty te dzięki swojej wytrzymałej konstrukcji pozostały w eksploatacji przez pół wieku.

    Geneza

    Historia Ił-18 sięga końcówki II wojny światowej. Rosyjskie władze zleciły wówczas zakładom Iljuszyna rozpoczęcie prac nad nowym samolotem pasażerskim, którego projekt w pewnym stopniu miał być oparty o konstrukcję przejętych amerykańskich bombowców B-29, oraz ich sowieckiej kopii Tu-4. Prace nad samolotem rozpoczęto zaraz po zakończeniu wojny, a oblot prototypu miał miejsce 17 sierpnia 1947 roku.

    Iljuszyn Ił-18
    Iljuszyn Ił-18

    Maszyna otrzymała oznaczenie Ił-18 i wzięła udział w wielu testach i pokazach. Ich rezultaty były bardzo zadowalające, jednak ostatecznie samolot nie wszedł do produkcji seryjnej. Projekt trafił do kosza, a jedyny zbudowany prototyp rozebrano. Głównym powodem rezygnacji z maszyny był brak zapotrzebowania na nowe samoloty pasażerskie, spowodowany nadmiarem wycofywanych z służby maszyn wojskowych.

    W połowie lat 50. temat budowy nowoczesnego samolotu pasażerskiego powrócił, głównie dzięki sukcesom jakie osiągnęły Ił-12 i Ił-14. Tym razem w wytycznych dla zakładów Iljuszyna pojawił się wymóg zainstalowania w samolocie silników turbośmigłowych. Nowy napęd zwiększał osiągi i pozwalał na zbudowanie samolotu mieszczącego większą liczbę pasażerów. Oficjalnie zlecenie na budowę samolotu spłynęło 30 grudnia 1955 roku, jednak prace nad nim rozpoczęto już rok wcześniej. Wykorzystywano przy tym doświadczenie z budowy pierwszego prototypu z 1947 roku. Ostatecznie zaprojektowany samolot był jednak całkowicie nową konstrukcją, zachowując nazwę Iljuszyn Ił-18.

    Iljuszyn Ił-18
    Iljuszyn Ił-18

    Długowieczny Ił-18

    Prototyp Ił-18 ukończono w połowie 1957 roku, a oblot maszyny miał miejsce 4 lipca 1957 roku. 10 lipca samolot zaprezentowano w Moskwie przedstawicielom władz. Po serii krótkich testów Ił-18 wszedł do produkcji, natychmiast zastępując na liniach montażowych Ił-a-14. Początkowo samoloty wyposażono w silniki turbośmigłowe Kuzniecow NK-4, jednak po wyprodukowaniu pierwszej serii maszyn podjęto decyzję o zastąpieniu ich lepszymi i bardziej dopracowanymi silnikami Iwaczenko AI-20M.

    Ił-18 miał 36 m długości i 37,4 m rozpiętości skrzydeł. Masa samolotu wynosiła 35 ton, a maksymalna masa startowa 64 tony. Cztery silniki Iwaczenoko AI-20M zapewniały prędkość maksymalną 675 km/h i przelotową 625 km/h, oraz zasięg 3700-6500 km w zależności od przewożonego ładunku. Początkowo kabina pasażerska mieściła 65 osób, jednak w kolejnych wersjach zmieniano jej układ, dzięki czemu ostatecznie Ił-18 mógł pomieścić około 120 osób.

    Iljuszyn Ił-18 (fot. Ken Fielding)
    Iljuszyn Ił-18 (fot. Ken Fielding)

    W krótkim czasie Ił-18 zdobył popularność zarówno wśród pilotów jak i linii lotniczych z całego świata. Samoloty były bardzo solidne i miały dobre osiągi. W związku z tym produkcję seryjną kontynuowano do 1985 roku. Powstało kilkanaście wersji samolotów tego typu, różniących się przede wszystkim wyposażeniem. Poszczególni użytkownicy dokonywali z czasem własnych modyfikacji.

    Najważniejszymi wersjami były:

    • Ił-18A – pierwsza wersja produkcyjna z silnikami Kuzniecow NK-4 – 20 egzemplarzy,
    • Ił-18B – zmodyfikowana wersja A mieszcząca 84 pasażerów,
    • Ił-18D – wersja z silnikami Iwaczenko AI-20M oraz większymi zbiornikami paliwa,
    • Ił-18E – wersja z silnikami Iwaczenko, ale z standardowymi zbiornikami paliwa,
    • Ił-18I – najbardziej pojemna wersja, mieszcząca 122 pasażerów,
    • Ił-18W – ostatnia duża wersja, mieszcząca 90-100 pasażerów, będąca podstawą do zbudowania wielu maszyn specjalnych.
    Iljuszyn Ił-18 nr. 101 wykorzystywany jako samolot do przewozu VIP
    Iljuszyn Ił-18 nr. 101 wykorzystywany jako samolot do przewozu VIP

    Wyprodukowano według różnych źródeł około 564 egzemplarzy tych maszyn. Ponadto na podstawie wersji pasażerskiej na początku lat 70. stworzono morski samolot patrolowy i zwalczania okrętów podwodnych Ił-38. Ił-y-18 trafiły do wielu linii lotniczych na całym świecie. Wśród użytkowników znalazły się takie kraje jak Afganistan, Chiny, Bułgaria, Kuba, Czechosłowacja, NRD, Egipt, Węgry, Kazachstan, Mali, Korea Północna, Polska, Rumunia, Ukraina, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Wietnam czy też Jemen.

    Co ciekawe, dzięki swojej solidnej konstrukcji samoloty pozostawały w eksploatacji przez długie lata, a kilka maszyn cały czas jest wykorzystywanych. Jednym z ważniejszych użytkowników tych samolotów była Korea Północna, która używała ich jeszcze w pierwszej połowie 2017 roku. Obecnie samoloty te są systematycznie wycofywane z eksploatacji.

    Ił-18 należący do PLL LOT w 1990 roku (fot. Charles Osta)
    Ił-18 należący do PLL LOT w 1990 roku (fot. Charles Osta)

    Ważnym użytkownikiem Ił-ów-18 była również Polska. W lutym 1961 roku do naszego kraju trafiły dwie maszyny w wersji transportowej (Ił-18W i Ił-18E), a Polskie Linie Lotnicze LOT kupiły 3 w wersji pasażerskiej. 24 maja 1961 roku po raz pierwszy Ił-18 w barwach PLL LOT wykonał lot rejsowy do Moskwy.

    Z czasem sprowadzono kolejne samoloty. Łącznie 10 maszyn wykorzystywano do 1991 roku, a następnie dwa egzemplarze (Ił-18D) trafiły do polsko-japońskich linii Polnippon Cargo. W 1997 roku obie maszyny kopiły linie Polonia Airways, które wykorzystywały je przez pewien czas.

    Iljuszyn Ił-18 (fot. Ken Fielding)
    Iljuszyn Ił-18 (fot. Ken Fielding)

    Radziecka technika

    Cechą charakterystyczną Ił-ów-18 była solidna konstrukcja i duża niezawodność. Dzięki temu samoloty pozostawały w służbie przez wiele lat. W latach 90. były jednak całkowicie przestarzałe, w związku z czym wycofano je z dalszej eksploatacji w większości linii lotniczych na świecie.

    Następcą Ił-ów-18 był napędzany silnikami odrzutowymi Ił-62. Chociaż samoloty te dysponowały dobrymi osiągami, zapisały się w historii licznymi katastrofami, w tym dwiema największymi katastrofami lotniczymi w polskiej historii.

    Iljuszyn Ił-18 (fot. Mark Fahey)
    Iljuszyn Ił-18 (fot. Mark Fahey)
    Iljuszyn Ił-18 (fot. panavia.ru)
    Iljuszyn Ił-18 (fot. panavia.ru)
    Iljuszyn Ił-18 (fot. shakhty.su)
    Iljuszyn Ił-18 (fot. shakhty.su)
    Iljuszyn Ił-18 (fot. Dmitry Terekhov)
    Iljuszyn Ił-18 (fot. Dmitry Terekhov)
    Iljuszyn Ił-18 (fot. aeroprints.com)
    Iljuszyn Ił-18 (fot. aeroprints.com)
    Iljuszyn Ił-18 (fot. aeroprints.com)
    Iljuszyn Ił-18 (fot. aeroprints.com)
    Iljuszyn Ił-18 (fot. aeroprints.com)
    Iljuszyn Ił-18 (fot. aeroprints.com)
    Iljuszyn Ił-18 (fot. Igor Fedenko)
    Iljuszyn Ił-18 (fot. Igor Fedenko)
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleZamek Hohenzollern – jeden z najpiękniejszych zamków w Niemczech
    Next Article T-35 – radziecki pięciowieżowy czołg ciężki
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    31 marca 20232 Mins Read31 Views

    Samolot szkolno-akrobacyjny LWD Zuch

    By Michał Banach0
    23 marca 20232 Mins Read389 Views

    Claude Grahame-White i jego lot przez Waszyngton

    By Michał Banach0
    20 marca 20237 Mins Read5K Views

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    By Michał Banach0
    25 lutego 20233 Mins Read7K Views

    Strzała i Reduta – radzieckie mobilne bunkry

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read20K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    18 marca 20233 Mins Read6K Views

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    Budowane w latach 1923-1934 parowozu Ty23 były najliczniej produkowanymi polskimi parowozami. Zbudowano łącznie 612 lokomotyw…

    Artykuły
    20 marca 20237 Mins Read5K Views

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    W latach 30. transport lotniczy, zwłaszcza pasażerski przeszedł rewolucyjną przemianę. Małe samoloty krótkodystansowe zaczęły być…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    31 marca 2023

    Samolot szkolno-akrobacyjny LWD Zuch

    31 marca 2023

    Dobry nóż żeglarski – jaki wybrać?

    30 marca 2023

    LEGO Orchidea (10311) – recenzja

    5.3
    29 marca 2023

    What Do You Meme? – recenzja

    29 marca 2023

    Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    14 listopada 20198 Mins Read50 Views

    Ostatni amerykański transatlantyk – SS United States

    Odwiedzając Filadelfię, zwłaszcza przejeżdżając autostradą nr 95, lub odwiedzając Ikeę, w oddali można zauważyć olbrzymi,…

    Artykuły
    10 lipca 20193 Mins Read9 Views

    Jedyny w swoim rodzaju Lincoln Indianapolis Concept (1955)

    Lata 50. przyniosły w Stanach Zjednoczonych wiele zmian w branży motoryzacyjnej. Poszukując nowych możliwości, spora…

    Artykuły
    16 października 20224 Mins Read17 Views

    Ostrawa NATO DAY’s 2022 – relacja

    Kolejne wielkie święto NATO na lotnisku im. Leoše Janáčka w Mosnowie pod Ostrawą w Republice…

    Artykuły
    19 sierpnia 20173 Mins Read

    Jakie ubezpieczenie pojazdu na wakacje?

    Jeszcze przed wyjazdem na urlop warto odpowiednio zadbać o ubezpieczenie komunikacyjne pojazdu, którym wybieramy się…

    Artykuły
    15 lipca 20223 Mins Read22 Views

    Sport to zdrowie, czyli 4 powody, dla których warto uprawiać sport

    Sport to zdrowie, głosi jedno z przysłów. Jednak dlaczego tak rzadko mamy ochotę uprawiać jakiś…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.