SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tajniacy – recenzja
    • Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.3
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Ił-86 – pierwszy radziecki szerokokadłubowy samolot pasażerski
    Ił-86 - pierwszy radziecki szerokokadłubowy samolot pasażerski
    Ił-86 - pierwszy radziecki szerokokadłubowy samolot pasażerski
    Artykuły

    Ił-86 – pierwszy radziecki szerokokadłubowy samolot pasażerski

    Michał BanachBy Michał Banach22 grudnia 2021Brak komentarzy5 Mins Read
    Zaprojektowany w drugiej połowie lat 70. Iljuszyn Ił-86 był pierwszym radzieckim szerokokadłubowym samolotem pasażerskim. Samolot zaprojektowano w odpowiedzi na prace nad podobnymi maszynami na zachodzie, oraz z powodu rosnącej liczby pasażerów, obsługiwanych przez linie lotnicze Aeroflot.

    Geneza

    W latach 60. miał miejsce szybki rozwój lotnictwa pasażerskiego. Coraz mniejsze koszty podróży oraz rosnąca liczba połączeń sprawiały, że liczba pasażerów szybko wzrastała i przekroczyła możliwości ówczesnych samolotów. W związku z tym zarówno w USA jak i Europie zachodniej zaczęto prace nad nowymi samolotami pasażerskimi o pojemności ponad 300 pasażerów.

    Ił-86 (fot. Leonid Faerberg)
    Ił-86 (fot. Leonid Faerberg)

    Również w ZSRR zainteresowano się tego typu samolotami, chociaż związane to było głównie z chęcią dotrzymania kroku zachodnim liniom lotniczym. Prace nad nowym samolotem rozpoczęto w 1969 roku. Początkowo rozważano budowę powiększonego samolotu pasażerskiego typu Ił-62, jednak koncepcja ta upadła z powodu trudności technicznych. Wśród licznych koncepcji, jakie powstały, była nawet próba przystosowania samolotu transportowego Ił-76 do roli samolotu pasażerskiego dysponującego dwoma pokładami.

    Ostatecznie jednak nie zrealizowano żadnej z tych koncepcji, a w marcu 1970 roku podjęto decyzję o budowie od podstaw samolotu pasażerskiego nowego typu, oznaczonego jako Il-86. Maszyna miała być bardziej zautomatyzowana w porównaniu do starszych radzieckich konstrukcji, a dzięki większym rozmiarom miała być przystosowana do przewozu 350 pasażerów i 40 ton ładunku przy zasięgu 3600 km lub 5800 km bez ładunku cargo.

    Ił-86 (fot. Dmitry A. Mottl)
    Ił-86 (fot. Dmitry A. Mottl)

    Pierwszy radziecki szerokokadłubowy samolot pasażerski

    Zespół konstruktorów z zakładów Iljuszyna od początku prac nad Ił-em-86 napotykał liczne problemy, z których największymi był brak silników o odpowiedniej mocy oraz brak odpowiedniej awioniki, która pozwalałaby na zmniejszenie załogi w kokpicie z 4-5 osób do 3 osób. Wstępny projekt samolotu zaprezentowano 17 maja 1971 roku, jednak model ukończono dopiero w… 1973 roku.

    W toku prac projektowych rozważano wykorzystanie różnych silników, w tym pochodzących z importu. Rosjanie podjęli rozmowy z Amerykanami, jednak ostatecznie sprzedaż silników została zablokowana przez Waszyngton. W toku rozmów z przedstawicielami amerykańskich firm pojawiła się nawet koncepcja licencyjnej budowy samolotów Lockheed L-1011 w ZSRR, ale i to rozwiązanie zostało zablokowane.

    Ił-86
    Ił-86

    Ostatecznie mimo problemów i ciągłych zmian koncepcji, pod koniec 1976 roku ukończono pierwszy prototyp nowego samolotu, który wzbił się w powietrze 22 grudnia 1976 roku. Testy trwały do 20 października 1978 roku, a próby certyfikacyjne ukończono 6 czerwca 1977 roku. W ich trakcie wykryto liczne niedociągnięcia konstrukcyjne, które należało wyeliminować przed wprowadzeniem samolotu do seryjnej produkcji.

    Oficjalnie próby odbiorcze Ił-a-86 rozpoczęto 24 kwietnia 1979 roku, z zamiarem zakończenia ich przed Letnimi Igrzyskami Olimpijskimi w Moskwie, które otwarto 19 lipca 1980 roku. Tak się jednak nie stało, a próby samolotu zakończono dopiero 24 grudnia 1980 roku, po czym samolot przekazany Aeroflotowi został przygotowany do pierwszego lotu komercyjnego, który odbył się dwa dni później, 26 grudnia.

    Ił-86 (fot. Dmitry A. Mottl)
    Ił-86 (fot. Dmitry A. Mottl)

    Ił-86 od początku miał być eksploatowany przede wszystkim przez Aeroflot. Ze względu na swój zasięg, oddelegowano go do obsługi tras średniodystansowych, jednak z czasem przydzielono mu trasy dalekodystansowe, takie jak m.in. Moskwa-Hawana z międzylądowaniami w Shannon w Irlandii oraz Gander na Nowej Fundlandii. W kolejnych latach do listy połączeń dołączyły takie miasta jak Buenos Aires, Montevideo, Lima, Rio de Janeiro oraz Sao Paulo.

    W 1988 roku NRD-owskie linie lotnicze Interflug zgłosiły chęć zakupu dwóch Ił-ów-86, ale ostatecznie wybrano Airbusy A310. Również polski LOT zamierzał nabyć maszyny tego typu, ale z powodu przemian politycznych kontraktu nie podpisano. Po rozpadzie ZSRR, pojedyncze egzemplarze Ił-ów-86 zostały przejęte przez mniejsze linie lotnicze z Armenii, Gruzji, Kazachstanu, Uzbekistanu oraz Ukrainy. Dodatkowo trzy egzemplarze sprzedano w 1990 roku liniom China Xinjiang Airlines.

    Ił-86 (fot. Eric Johnston)
    Ił-86 (fot. Eric Johnston)

    Produkcję Ił-a-86 kontynuowano do 1997 roku. Zbudowano łącznie 106 maszyn. Co istotne, chociaż większość produkcji prowadzono w zakładach w Woroneżu, tylną część kadłuba, pylony silników oraz powierzchnie sterowe wytwarzano w zakładach PZL w Polsce – elementy te stanowiły około 16% konstrukcji samolotu, a docelowo zakładano produkcję nawet 50% konstrukcji w Polsce.

    W 2002 roku wprowadzono w USA i Unii Europejskiej nowe normy hałasu, które uniemożliwiły dalszą eksploatację Ił-ów-86. Dodatkowo w tym samym roku. 28 lipca doszło do katastrofy jednej z maszyn tego typu. Wydarzenia te sprawiły, że podjęto decyzję o wycofaniu wszystkich Ił-ów-86 z eksploatacji (za wyjątkiem maszyn wykorzystywanych przez wojsko). Ił-86 okazał się całkiem udaną i co istotne bezpieczną konstrukcją. W toku eksploatacji doszło do 10 wypadków, ale utracono jedynie 4 maszyny, na pokładach których zginęło 14 osób. Nie zginął żaden pasażer.

    Ił-86 (fot. Wikimedia Commons)
    Ił-86 (fot. Wikimedia Commons)

    W 1988 roku opracowano krótszą wersję modelu Ił-86, oznaczoną jako Ił-96, która weszła do produkcji seryjnej w 1993 roku i cały czas pozostaje w eksploatacji.

    Ił-86 – długość kadłuba wynosiła 59.54 m, rozpiętość skrzydeł 48 m a maksymalna masa startowa 215 ton. Napęd stanowiły 4 silniki Kuzniecow NK-86, zapewniające prędkość maksymalną 950 km/h i przelotową 900 km/h, oraz zasięg 3600-4600 km.

    Ił-86 (fot. Alan Wilson)
    Ił-86 (fot. Alan Wilson)
    Ił-86 (fot. Wikimedia Commons)
    Ił-86 (fot. Wikimedia Commons)
    Ił-86 (fot. Wikimedia Commons)
    Ił-86 (fot. Wikimedia Commons)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleAntonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie
    Next Article Szukasz telefonu w dobrej cenie? Odwiedź sklep Orange Flex
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    28 stycznia 20232 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6.3
    8 lutego 2023

    Tajniacy – recenzja

    7 lutego 2023

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 maja 20190

    „Zatopiona dzwonnica” w Kalazinie

    Obok miasta Kalazin, w obwodzie twerskim w Rosji znajduje się utworzone w 1939 roku jezioro…

    Biznes
    10 czerwca 20210

    Jak inwestować w Bitcoin w 2021 roku?

    Specjaliści twierdzą, że Bitcoin wciąż ma przed sobą obiecujące perspektywy. Nie ma jednak jednoznacznej odpowiedzi,…

    Militaria
    12 września 20140

    Wojsko Polskie – zdjęcia cz.1

    W ostatnim czasie wiele się mówi o Wojsku Polskim i jego możliwościach w kontekście wydarzeń…

    Artykuły
    9 kwietnia 20221

    Obiekt 279 – UFO-tank

    Radziecki czołg ciężki Obiekt 279 jest jednym z najbardziej niecodziennych pojazdów pancernych jakie kiedykolwiek zbudowano.…

    Fotografia
    10 listopada 20165

    Leica Rifle Camera na sprzedaż

    Na aukcji sprzętu fotograficznego 30th WestLicht, która odbędzie się 19 listopada wystawione zostaną dwa bardzo…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.