SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    • Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego
    • Star Jet – roller coaster zabrany przez morze
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      27 stycznia 2023

      Wschodnia Brama Belgradu

      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Ikarus S-49 – jugosłowiański składak
    Ikarus S-49 - jugosłowiański składak
    Artykuły

    Ikarus S-49 – jugosłowiański składak

    Michał BanachBy Michał Banach1 maja 2017Updated:16 sierpnia 2019Brak komentarzy3 Mins Read
    Jugosłowiański myśliwiec Ikarus S-49 na pierwszy rzut oka przypomina radzieckie myśliwce Jak-9. W praktyce samolot ten był dosłownie składakiem konstrukcji zarówno radzieckich, jak i amerykańskich i hiszpańskich. Maszyny te wykorzystywano w latach 1950-1961.

    W pierwszy latach po zakończeniu II wojny światowej Jugosławia znalazła się pod silnymi wpływami Związku Radzieckiego. Chociaż formalnie kraj był całkowicie niepodległy (w przeciwieństwie do innych państw bloku wschodniego), rosyjskie wpływy były widoczne na każdym kroku. Przywódca kraju, Josip Broz Tito w 1948 roku postanowił jednak zerwać współpracę z ZSRR, obierając bardziej neutralny kurs.

    Ikarus S-49A
    Ikarus S-49A

    Jednym z sposobów na uniezależnienie się Jugosławii od wpływów radzieckich było rozwinięcie sił zbrojnych w oparciu o uzbrojenie własnej produkcji, bądź importowane, ale pochodzące z wielu źródeł. W ramach rozbudowy sił powietrznych władze zleciły więc zakładom Ikarus (które nie miały nic wspólnego z węgierską firmą Ikarus produkującą autobusy), opracowanie nowego myśliwca dla rozwijających się sił powietrznych.

    Zespół konstruktorów w skład którego wchodzili Kosta Sivčev, Svetozar Popović i Slobodan Zrnić rozpoczął prace nad maszyną, która otrzymała oznaczenie Ikarus S-49. Samolot był połączeniem kilku konstrukcji, ponieważ w trakcie prac wykorzystano rozwiązania z przedwojennego myśliwca Rogožarski IK-3 i wykorzystywanych przez Jugosławię myśliwców Jak-3 i Jak-9.

    Ikarus S-49A
    Ikarus S-49A

    Samolot miał mieszaną, metalowo-drewnianą konstrukcję z płóciennym poszyciem ogona. Uzbrojenie składało się z dwóch karabinów maszynowych kalibru 12,7 mm i działka kalibru 20 mm produkcji radzieckiej. Jako napęd wykorzystano początkowo radziecki silnik WK-105.

    Oblot prototypu miał miejsce w czerwcu 1949 roku, po czym samolot skierowano do produkcji seryjnej, zakończonej zbudowaniem 45 maszyn oznaczonych jako S-49A. Samoloty te od samego początku były przestarzałe, w związku z czym zespół konstruktorów rozpoczął prace nad kolejną, znacznie ulepszoną wersją myśliwca, oznaczoną jako S-49C.

    Ikarus S-49C
    Ikarus S-49C

    Samolot tym razem miał całkowicie metalową konstrukcję, przy czym wzorowany był na radzieckim Jak-9. Aby uniezależnić się od ZSRR, jako napęd wybrano jednak dwunastocylindrowy silniki Hispano-Suiza 12Z-17 o mocy 1500 KM (taki sam jak wykorzystywany w hiszpańskich myśliwcach Hispano Aviación HA-1112, będących licencyjną kopią niemieckich Messerschmittów Bf-109G).

    Zmianie uległo również uzbrojenie – radzieckie karabiny maszynowe zamieniono na amerykańskie Browning M2 kalibru 12,7 mm, a działko na niemieckie MG-151/20. Ponadto pod skrzydłami umieszczono zaczepy pod dwie bomby o wadzie 50 kg lub 4 rakiety HVAR (amerykańskie). Samolot miał 9 m długości, 10 m rozpiętości skrzydeł, a maksymalna masa startowa wynosiła 3568 kg. Prędkość maksymalna wynosiła 628 km/h, a zasięg około 690 km.

    Ikarus S-49C
    Ikarus S-49C

    Model S-49C wprowadzono do służby w 1952 roku. Mimo znaczącej poprawy możliwości bojowych nowego myśliwca, jego kariera była bardzo krótka, ponieważ już latem 1953 roku do służby w jugosłowiańskich siłach powietrznych zaczęły wchodzić pierwsze samoloty o napędzie odrzutowym. Tym samym S-49 stał się przestarzały i w 1961 roku samoloty zarówno w wersji A, jak i C wycofano z eksploatacji. Pod koniec lat 50. próbowano jeszcze nieco ożywić S-49, tworząc plany zamontowania w nich silników Rolls Royce Merlin – S-49D i S-49E, ale nigdy ich nie zrealizowano.

    Do naszych czasów przetrwał jeden S-49C, który znajduje się obecnie w Muzeum Lotnictwa Jugosłowiańskiego w Belgradzie, oraz jeden S-49A, oczekujący na renowację.

    Ikarus S-49 był całkiem udaną maszyną, ale nie wyróżniał się na tle innych samolotów z końcówki lat 40. W Jugosławii był bardziej eksperymentem i poligonem doświadczalnym dla konstruktorów, którzy podczas prac nad nim zdobywali doświadczenie.

    Ikarus S-49C (fot. Belgade Aviation Museum Photo Archive)
    Ikarus S-49C (fot. Belgade Aviation Museum Photo Archive)
    Ikarus S-49C (fot. Massimo Foti)
    Ikarus S-49C (fot. Massimo Foti)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleRoboty odkurzające – więcej niż gadżet
    Next Article Na co zwrócić uwagę planując zakup wykrywacza metali?
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    28 stycznia 20232 Mins Read

    Wschodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 20232 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    25 stycznia 2023

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    24 stycznia 2023

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 kwietnia 20180

    Hasselblad 500EL (EDC) – księżycowe aparaty

    Przygotowując się do lądowania na księżycu, NASA musiało wybrać odpowiednie aparaty fotograficzne dla astronautów, dzięki…

    Lifestyle
    29 kwietnia 20180

    Na co zwracać uwagę kupując olejki CBD?

    Olejki CBD to produkt, który wciąż zyskuje na popularności. Polacy kupują ten suplement diety z…

    Lifestyle
    1 września 20170

    Beskidy Zachodnie – tu warto przyjechać przez cały rok

    Szukasz idealnego miejsca na urlop? Znajdziesz je nie tylko tysiące kilometrów od Polski. Atrakcje dla…

    Kobieta
    1 lipca 20220

    Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?

    Doskonale dobrana stylizacja, nieskazitelny makijaż i fryzura – dobry wygląd może zepsuć nie tylko niesprzyjająca…

    Artykuły
    8 stycznia 20230

    Scala Contarini del Bovolo – ukryta wenecka atrakcja

    Krążąc weneckimi uliczkami można czasami natrafić na wyjątkowe miejsca, ukryte przed tłumami turystów. Jednym z…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.