Okręty wojenne po zakończeniu swojej służby mogą albo trafić na złom, albo zamienić się w muzeum. Czasami jednak zyskują nowe życie. Taki los spotkał ex-holenderską fregatę HNLMS Piet Hein, która po zakończeniu służby wojskowej została przebudowana na… luksusowy jacht.

HNLMS Piet Hein był jedną z 12 fregat typu Kortenaer budowanych w Holandii w latach 1975-1982. Jednostki te wchodziły do służby od 1978 roku. Początkowo 10 z nich trafiło do holenderskiej floty, a dwie do greckiej.

Okręty miały 130 m długości i wyporność maksymalną 3800 ton. Napęd stanowił system COGOG składający się z 4 turbin gazowych, zapewniający prędkość maksymalną 30 węzłów. Uzbrojenie składało się z 8 wyrzutni pocisków przeciwokrętowych typu Harpoon, 8 wyrzutni pocisków przeciwlotniczych RIM-7 Sea Sparrow, jednego działa kalibru 76 mm, zestawu obrony bezpośredniej Goalkeeper oraz czterech wyrzutni torped ZOP. Załoga liczyła 176 oficerów i marynarzy, a wyposażenie lotnicze mogło składać się z 2 śmigłowców.

HNLMS Piet Hein
HNLMS Piet Hein

Fregaty pozostawały w służbie holenderskiej floty do 2003 roku, po czym 9 z nich sprzedano Grecji a 2 Zjednoczonym Emiratom Arabskim. Nowi właściciele wykorzystywali swoje jednostki dalej jako okręty wojenne.

Stępkę pod HNLMS Piet Hein położono 28 kwietnia 1977 roku, wodowanie miało miejsce 3 czerwca 1978 roku a do służby okręt wszedł 14 kwietnia 1981 roku. Po latach służby pod holenderską banderą, 27 czerwca 1998 roku okręt już pod nazwą Al Emirat wszedł do służby pod banderą ZEA. W służbie fregata pozostała do 2008 roku. Po wycofaniu z eksploatacji okręt po roku oczekiwania trafił do stoczni ADMShipyards w Abu Zabi, gdzie jego przebudowę na jacht o nazwie Yaz. Właścicielem statku miał być Hamdan bin Zayed bin Sultan Al Nahyan.

Prace zakończono w 2015 roku. Projekt jachtu przygotowało biuro Pierrejean Design Studio. Co ciekawe, druga z przejętych przez Zjednoczone Emiraty Arabskie fregat typu Kortenaer – HNLMS Abraham Crijnssen, później Abu Dhabi, również zostanie przebudowana na jacht. Dokładne informacje o obu jednostkach nie są znane, ponieważ nowi właściciele bardzo dbają o swoją prywatność. Szacuje się, że Yaz ma 141 m długości i wyporność około 3500 ton. Napęd stanowią zapewne silniki diesla o mocy 10 500 KM, zapewniające prędkość maksymalną około 23-26 węzłów. Na pokładzie oprócz liczącej 56 osób załogi znajduje się miejsce dla 60 pasażerów. Patrząc jednak na dostępne zdjęcia, wyraźnie widać, że po dawnym przeznaczeniu tych jednostek nie pozostało śladu.

HNLMS Piet Hein już jako Yaz (fot. Harvey Barrison)
HNLMS Piet Hein już jako Yaz (fot. Harvey Barrison)
Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.