SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    • Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego
    • Star Jet – roller coaster zabrany przez morze
    • Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      27 stycznia 2023

      Wschodnia Brama Belgradu

      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » HMS X1 – zapomniany brytyjski podwodny rajder
    HMS X1 - zapomniany brytyjski podwodny rajder
    Artykuły

    HMS X1 – zapomniany brytyjski podwodny rajder

    Michał BanachBy Michał Banach24 października 2018Brak komentarzy4 Mins Read
    Skuteczność niemieckich okrętów podwodnych podczas I wojny światowej sprawiła, że w okresie międzywojennym w Wielkiej Brytanii i Francji podjęto prace nad nowym typem okrętów podwodnych, określanych często jako podwodne krążowniki. Jedną z takich jednostek był brytyjski HMS X1.

    Geneza

    Podczas I wojny światowej wykorzystywane przez okręty podwodne torpedy odznaczały się dosyć dużą awaryjnością. W związku z tym podczas atakowania pojedynczych i mniejszych jednostek, kapitanowie okrętów podwodnych często korzystali z artylerii pokładowej.

    Wykorzystanie dział do zatapiania statków handlowych było również bardziej ekonomiczne, niż marnowanie kilku torped. Z drugiej strony większość ówczesnych okrętów podwodnych dysponowała lekkimi działami kalibru nie przekraczającego 100 mm. Oznaczało to, że do zatopienia większego statku handlowego potrzebnych było kilka, do kilkunastu trafień.

    Brytyjski krążownik podwodny typu M
    Brytyjski krążownik podwodny typu M

    Po I wojnie światowej rozwój techniki budowania okrętów podwodnych praktycznie zatrzymał się, przez co skuteczność uzbrojenia torpedowego pozostała na stosunkowo niskim poziomie. W związku z tym, brytyjska admiralicja podjęła decyzję o wprowadzeniu do uzbrojenia Royal Navy nowego typu okrętów podwodnych uzbrojonych w kilka dział, kosztem uzbrojenia torpedowego. Zadaniem tych okrętów miało być atakowanie statków handlowych i ewentualnie lżejszych jednostek eskortowych. Okręty te określano mianem podwodnych krążowników, lub rajderów.

    HMS X1

    Korzystając z doświadczeń zdobytych podczas I wojny światowej, oraz mając wgląd w niezrealizowane projekty niemieckich okrętów podwodnych, Brytyjczycy przystąpili na początku lat 20. do prac nad potężnym podwodnym krążownikiem oznaczonym jako X1. Okręt w przeciwieństwie do budowanych pod koniec I wojny światowej okrętów podwodnych typu M, przeznaczony był do zwalczania jednostek cywilnych, w związku z czym nie musiał posiadać tak ciężkiego uzbrojenia.

    HMS X1
    HMS X1

    Stępkę pod jednostkę położono 2 listopada 1921 roku w stoczni HM Dockyard Chatham. W związku z ustaleniami Traktatu Waszyngtońskiego z 1922 roku, prace nad X1 objęto całkowitą tajemnicą, ponieważ okręt ten miał służyć do łamania postanowień traktatu, zakazujących atakowania statków cywilnych przez okręty podwodne. Z tego powodu po zwodowaniu okrętu Royal Navy zarekwirowała cały nakład jednej z gazet, która opublikowała zdjęcie jednostki. Wodowanie X1 miało miejsce 16 listopada 1923 roku, a do służby okręt wszedł dopiero w grudniu 1925 roku.

    HMS X1 miał 110,8 m długości i był w swoim czasie największym okrętem podwodnym na świecie. Wyporność nawodna wynosiła 2780 ton, a podwodna 3600 ton. Napęd stanowiły dwa ośmiocylindrowe silniki diesla o mocy 3000 KM i dwa pomocnicze silniki diesla o mocy 1200 KM (pochodzące z niemieckiego okrętu podwodnego U-126), oraz dwa silniki elektryczne o mocy 1000 KM, zapewniające prędkość 19,5 węzła na powierzchni i 9 węzłów pod wodą. Zasięg wynosił 23 000 km przy prędkości 12 węzłów, bądź 34 600 km przy prędkości 8 węzłów, natomiast pod wodą okręt mógł pokonać 93 km z prędkością 4 węzłów. Głębokość zanurzenia wynosiła 110 m, a załoga liczyła 11 oficerów i 100 marynarzy.

    HMS X1
    HMS X1

    Najciekawszym elementem okrętu było jego uzbrojenie, składające się z sześciu dziobowych wyrzutni torped kalibru 533 mm oraz dwóch dwudziałowych wież z działami kalibru 132 mm, oraz dwa karabiny maszynowe kalibru 7,7 mm. Działa miały donośność 15 km, a zapas amunicji wynosił 100 pocisków. Za samą obsługę dział odpowiedzialnych było aż 58 członków załogi.

    Chociaż X1 wszedł do służby w grudniu 1925 roku, dopiero w kwietniu 1926 roku wysłano go w pierwszy rejs do Gibraltaru. W jego trakcie na pokładzie doszło do wielu awarii, które wymagały umieszczenia okrętu w suchym doku. Przez kolejne lata eksploatacji okręt regularnie trapiony był problemami głównie z napędem.

    HMS X1
    HMS X1

    Ponadto, załoga regularnie skarżyła się na fatalne warunki panujące wewnątrz jednostki, dużą wilgoć oraz ciasnotę spowodowaną zbyt dużą ilością wyposażenia. HMS X1 nigdy nie wszedł do służby liniowej i wykorzystywany był jedynie do różnego rodzaju prób. Ostatecznie, w 1933 roku przeniesiono go do rezerwy, w której pozostała do 1936 roku, gdy podjęto decyzję o jego złomowaniu. Operację rozpoczęto 12 grudnia 1936 roku.

    Podsumowanie

    HMS X1 był całkowicie nieudaną jednostką. Już na etapie prac projektowych popełniono błędy w aranżacji wnętrza okrętu. Ponadto wybrane uzbrojenie znacząco ograniczało możliwości bojowe, ponieważ uzbrojenie artyleryjskie nie nadawało się do zwalczania okrętów wojennych, głównie z powodu małej szybkostrzelności oraz kalibru.

    HMS X1
    HMS X1

    Do zbudowania w 1930 roku francuskiego okrętu podwodnego Surcof, X1 był największym okrętem podwodnym na świecie. Co ciekawe, aż do zbudowania w 1963 roku pierwszego brytyjskiego okrętu podwodnego o napędzie atomowym – HMS Dreadnought, był największym okrętem podwodnym Royal Navy.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleZapomniana Lancia Stratos Zero z 1970 roku
    Next Article Zapomniany autobus turystyczny Odra 042
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read

    D-1 Cykacz – pierwszy projekt Jerzego Dąbrowskiego

    16 stycznia 20232 Mins Read

    HMS Hood – duma Royal Navy zatopiona jednym pociskiem

    10 stycznia 202311 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    25 stycznia 2023

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    24 stycznia 2023

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    23 stycznia 2023

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    8 sierpnia 20152

    Największy bombowiec świata – B-36 Peacemaker

    Bombowiec strategiczny B-36 Peacemaker był największym i pierwszym w historii międzykontynentalnym bombowcem świata. Był to…

    Artykuły
    9 września 20200

    Tangalooma Wrecks – cmentarzysko statków na wyspie Moreton

    Wyspa Moreton znajduje się 58 kilometrów od północno-wschodniego wybrzeża Australii i ma powierzchnię 186 km².…

    Artykuły
    9 czerwca 20170

    Airsoft – co, gdzie i jak?

    Wojna. Wojna nigdy się nie zmienia. Ale nie każda wojna jest toczona na poważnie. Jako…

    Artykuły
    4 maja 20220

    Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

    Świat online przez zaledwie nieco ponad 20 lat istnienia zdążył wytworzyć coś w rodzaju alternatywnej…

    Artykuły
    6 września 20160

    Operation Sandy – wystrzelenie rakiety V2 z pokładu lotniskowca

    Po zakończeniu II wojny światowej naukowcy z państw zwycięskich szturmem rzucili się do badania zdobytych…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.