SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read82 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

      26 marca 2023

      Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read82 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

      26 marca 2023

      Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read74 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

      26 lutego 2023

      Wybór audofilskiego audio dla początkujących – na co zwrócić uwagę?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read26 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      21 marca 2023

      Jak dbać o tulipany?

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read169 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read9 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

      8.3
      3 marca 2023

      Sagrada – recenzja

      6.2
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda
    Artykuły

    HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

    Michał BanachBy Michał Banach28 czerwca 2022Updated:28 czerwca 2022Brak komentarzy3 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    HMS Trincomalee i HMS Unicorn - ostatnie fregaty typu Leda
    HMS Trincomalee i HMS Unicorn - ostatnie fregaty typu Leda
    W latach 1805-1832 Royal Navy zamówiła 53 fregaty typu Leda. Zbudowano ostatecznie 47 jednostek, z których dwie przetrwały do naszych czasów. Jednostki tego typu zbudowano w oparciu o projekt francuskiej fregaty typu Hébé.

    W 1782 roku brytyjski okręt liniowy HMS Rainbow przejął francuską fregatę Hébé. Po naprawie, okręt wszedł do służby w Royal Navy pod nazwą HMS Hebe. Okręt zyskał bardzo dobre opinie wśród marynarzy i dowództwa floty, w związku z czym podjęto decyzję o zaprojektowaniu w oparciu o ten okręt całej serii fregat. Typ ten otrzymał nazwę Leda. Zamówiono 53 okręty podzielone na 5 grup, różniących się nieznacznie konstrukcją.

    Okręty brały udział w licznych misjach i potyczkach. Co ciekawe, z powodu problemów z dostępem do odpowiedniego drewna, w kolejnych seriach niektóre drewniane elementy zastępowano żelaznymi. Po kilku latach eksploatacji, najstarsze i najbardziej zużyte okręty rozbierano, równocześnie zamawiając nowe, nieznacznie zmodyfikowane jednostki. Ostatnia partia została zamówiona w 1817 roku, ale do 1831 roku zrezygnowano z ich budowy.

    HMS Trincomalee (fot. HDTurner/Wikimedia Commons)
    HMS Trincomalee (fot. HDTurner/Wikimedia Commons)

    Z 47 okrętów jakie powstały, do naszych czasów przetrwały dwa – HMS Trincomalee i HMS Unicorn.

    HMS Trincomalee

    Zamówienie na HMS Trincomalee złożono 30 października 1812 roku, a budowę rozpoczęto 25 kwietnia 1816 roku w Bombaju w Indiach. Wodowanie miało miejsce 12 października 1817 roku. Koszty budowy wyniosły 23 000 funtów (współcześnie około 2 mln funtów). Następnie okręt przepłynął do Wielkiej Brytanii gdzie zainstalowano uzbrojenie i resztę wyposażenia.

    Kolejne lata fregata spędziła… w rezerwie. W 1845 roku okręt przezbrojono, a w 1847 roku przywrócono do służby, która trwała do 1857 roku. Następnie HMS Trincomalee przekształcono w okręt szkolny, ale w 1895 roku podjęto decyzję o jego złomowaniu. Prac nie rozpoczęto, ponieważ jednostkę kupił George Wheatley Cobb, który zmienił jego nazwę na TS Foudroyant i przekształcił dawny okręt wojenny w jednostkę szkolną i turystyczną. W tej roli dawna fregata wykorzystywana była do 1986 roku, kiedy to poddano ją kolejnej przebudowie.

    HMS Trincomalee (fot. Tom Bastin)
    HMS Trincomalee (fot. Tom Bastin)

    Tym razem przywrócono oryginalny wygląd okrętu z czasów służby i w 1992 roku przeniesiono do National Historic Fleet jako okręt-muzeum w Hartlepool. Co ciekawe jest to najstarszy brytyjski okręt wojenny, będący cały czas na wodzie, gdyż HMS Victory znajduje się w doku.

    HMS Unicorn

    Zamówienie na HMS Unicorn złożono 23 lipca 1817 roku, stępkę położono w lutym 1822 roku, a wodowanie miało miejsce 30 marca 1824 roku. Okręt nigdy nie został wykończony. Zamiast tego, przekształcono go w pływające koszary, zabudowując pokład dachem. W tej roli jednostka wykorzystywana była do 1964 roku w Dundee w Szkocji. Obecnie po remoncie, okręt wykorzystywany jest jako muzeum.

    HMS Unicorn (fot. Mariusz Matuszewski)
    HMS Unicorn (fot. Mariusz Matuszewski)

    Fregaty typu Leda

    Jednostki typu Leda były 38-działowymi fregatami o długości 45 m. Załoga liczyła 284-300 marynarzy i oficerów. Uznawano je za bardzo udane, chociaż poza kilkoma jednostkami, większość szybko rozebrano. Ceniono je za prędkość około 10-13 węzłów. W porównaniu do  innych brytyjskich jednostek ich wnętrza były ciaśniejsze, ale na tyle dobrze rozplanowane, że załogi nie narzekały na ciasnotę.

    Mimo udanej konstrukcji, tylko pierwsze jednostki wzięły udział w typowych starciach morskich. Pozostałe okręty miały raczej spokojną służbę, którą spędzały w rezerwie.

    HMS Unicorn (fot. ydam/Wikimedia Commons)
    HMS Unicorn (fot. ydam/Wikimedia Commons)
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleEksperymentalny bombowiec Douglas XB-19
    Next Article Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    14 marca 20233 Mins Read3K Views

    HMS Alliance – ostatni z okrętów typu Amphion

    By Michał Banach0
    5 marca 202311 Mins Read1K Views

    Gloster Meteor – pierwszy aliancki odrzutowiec

    By Michał Banach0
    18 lutego 20232 Mins Read3K Views

    Jedyny w swoim rodzaju Vickers Type 161

    By Michał Banach0
    14 lutego 20235 Mins Read2K Views

    Brytyjski czołg piechoty Valentine Mk III

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read19K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    18 marca 20233 Mins Read6K Views

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    Budowane w latach 1923-1934 parowozu Ty23 były najliczniej produkowanymi polskimi parowozami. Zbudowano łącznie 612 lokomotyw…

    Artykuły
    20 marca 20237 Mins Read5K Views

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    W latach 30. transport lotniczy, zwłaszcza pasażerski przeszedł rewolucyjną przemianę. Małe samoloty krótkodystansowe zaczęły być…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    28 marca 2023

    Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

    27 marca 2023

    Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    26 marca 2023

    Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

    25 marca 2023

    M3 Lee – pierwszy nowoczesny amerykański czołg

    24 marca 2023

    Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    13 grudnia 20175 Mins Read12 Views

    Brazylijskie pancerniki Riachuelo i Aquidabã

    Pod koniec XIX wieku Brazylia zamówiła w Wielkiej Brytanii dwa pancerniki – Riachuelo i Aquidabã.…

    Artykuły
    19 października 20172 Mins Read13 Views

    Brutalistyczny wieżowiec Torre Velasca w Mediolanie

    W centrum Mediolanu znajduje się nietypowy, ponad 100-metrowy brutalistyczny wieżowiec Torre Velasca, zbudowany pod koniec…

    Artykuły
    7 września 20173 Mins Read29 Views

    Pożar lasu koło Kuźni Raciborskiej (1992)

    Pożar lasu koło Kuźni Raciborskiej, który wybuchł 26 sierpnia 1992 roku uznawany jest za największy…

    Artykuły
    5 lipca 20213 Mins Read11 Views

    Okrąglak – jedna z ikon Poznania

    W Poznaniu znajduje się kilka bardzo charakterystycznych budynków, które są wręcz ikonami miasta. Jedną z…

    Artykuły
    26 stycznia 20223 Mins Read48 Views

    Vernon C. Bain Correctional Center – największe na świecie pływające więzienie

    Czasami w filmach pojawiają się nietypowe, olbrzymie, często futurystyczne statki więzienne. Mało kto wie, że…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.