SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Kanonierka Koriejec – ze Szwecji do Rosji
    • Jak obecnie wygląda rynek kart graficznych? Ceny i dostępność
    • Słusznie zapomniany Northrop XFT
    • Jaki dron kupić? Wybierz model idealny dla siebie
    • Rumpler Tropfenwagen – SUV z początku lat 20.
    • Rumuńska fregata Marasesti
    • Brak OC – jak uniknąć kary
    • Ubezpieczenie paneli fotowoltaicznych – jak się za to zabrać?
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      1 sierpnia 20220

      Powstanie Warszawskie (1944)

      Najnowsze
      12 sierpnia 2022

      Kanonierka Koriejec – ze Szwecji do Rosji

      10 sierpnia 2022

      Słusznie zapomniany Northrop XFT

      8 sierpnia 2022

      Rumpler Tropfenwagen – SUV z początku lat 20.

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      1 sierpnia 20220

      Powstanie Warszawskie (1944)

      Najnowsze
      12 sierpnia 2022

      Kanonierka Koriejec – ze Szwecji do Rosji

      10 sierpnia 2022

      Słusznie zapomniany Northrop XFT

      8 sierpnia 2022

      Rumpler Tropfenwagen – SUV z początku lat 20.

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      11 sierpnia 2022

      Jak obecnie wygląda rynek kart graficznych? Ceny i dostępność

      9 sierpnia 2022

      Jaki dron kupić? Wybierz model idealny dla siebie

      5 sierpnia 2022

      Ubezpieczenie paneli fotowoltaicznych – jak się za to zabrać?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      4 sierpnia 2022

      5 najważniejszych atrakcji Egiptu

      31 lipca 2022

      6 najdroższych potraw na świecie

      30 lipca 2022

      Dania idealne na upały! Co jeść w te najgorętsze dni w roku?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      28 lipca 2022

      Agencja pracy tymczasowej – sprawdź, dlaczego warto z niej korzystać

      13 lipca 2022

      Jak działa kalkulator pożyczki?

      10 lipca 2022

      Szafa chłodnicza. Co warto wiedzieć przed jej zakupem?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda
    HMS Trincomalee i HMS Unicorn - ostatnie fregaty typu Leda
    HMS Trincomalee i HMS Unicorn - ostatnie fregaty typu Leda
    Artykuły

    HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

    Michał BanachBy Michał Banach28 czerwca 2022Updated:28 czerwca 2022Brak komentarzy3 Mins Read
    W latach 1805-1832 Royal Navy zamówiła 53 fregaty typu Leda. Zbudowano ostatecznie 47 jednostek, z których dwie przetrwały do naszych czasów. Jednostki tego typu zbudowano w oparciu o projekt francuskiej fregaty typu Hébé.

    W 1782 roku brytyjski okręt liniowy HMS Rainbow przejął francuską fregatę Hébé. Po naprawie, okręt wszedł do służby w Royal Navy pod nazwą HMS Hebe. Okręt zyskał bardzo dobre opinie wśród marynarzy i dowództwa floty, w związku z czym podjęto decyzję o zaprojektowaniu w oparciu o ten okręt całej serii fregat. Typ ten otrzymał nazwę Leda. Zamówiono 53 okręty podzielone na 5 grup, różniących się nieznacznie konstrukcją.

    Okręty brały udział w licznych misjach i potyczkach. Co ciekawe, z powodu problemów z dostępem do odpowiedniego drewna, w kolejnych seriach niektóre drewniane elementy zastępowano żelaznymi. Po kilku latach eksploatacji, najstarsze i najbardziej zużyte okręty rozbierano, równocześnie zamawiając nowe, nieznacznie zmodyfikowane jednostki. Ostatnia partia została zamówiona w 1817 roku, ale do 1831 roku zrezygnowano z ich budowy.

    HMS Trincomalee (fot. HDTurner/Wikimedia Commons)
    HMS Trincomalee (fot. HDTurner/Wikimedia Commons)

    Z 47 okrętów jakie powstały, do naszych czasów przetrwały dwa – HMS Trincomalee i HMS Unicorn.

    HMS Trincomalee

    Zamówienie na HMS Trincomalee złożono 30 października 1812 roku, a budowę rozpoczęto 25 kwietnia 1816 roku w Bombaju w Indiach. Wodowanie miało miejsce 12 października 1817 roku. Koszty budowy wyniosły 23 000 funtów (współcześnie około 2 mln funtów). Następnie okręt przepłynął do Wielkiej Brytanii gdzie zainstalowano uzbrojenie i resztę wyposażenia.

    Kolejne lata fregata spędziła… w rezerwie. W 1845 roku okręt przezbrojono, a w 1847 roku przywrócono do służby, która trwała do 1857 roku. Następnie HMS Trincomalee przekształcono w okręt szkolny, ale w 1895 roku podjęto decyzję o jego złomowaniu. Prac nie rozpoczęto, ponieważ jednostkę kupił George Wheatley Cobb, który zmienił jego nazwę na TS Foudroyant i przekształcił dawny okręt wojenny w jednostkę szkolną i turystyczną. W tej roli dawna fregata wykorzystywana była do 1986 roku, kiedy to poddano ją kolejnej przebudowie.

    HMS Trincomalee (fot. Tom Bastin)
    HMS Trincomalee (fot. Tom Bastin)

    Tym razem przywrócono oryginalny wygląd okrętu z czasów służby i w 1992 roku przeniesiono do National Historic Fleet jako okręt-muzeum w Hartlepool. Co ciekawe jest to najstarszy brytyjski okręt wojenny, będący cały czas na wodzie, gdyż HMS Victory znajduje się w doku.

    HMS Unicorn

    Zamówienie na HMS Unicorn złożono 23 lipca 1817 roku, stępkę położono w lutym 1822 roku, a wodowanie miało miejsce 30 marca 1824 roku. Okręt nigdy nie został wykończony. Zamiast tego, przekształcono go w pływające koszary, zabudowując pokład dachem. W tej roli jednostka wykorzystywana była do 1964 roku w Dundee w Szkocji. Obecnie po remoncie, okręt wykorzystywany jest jako muzeum.

    HMS Unicorn (fot. Mariusz Matuszewski)
    HMS Unicorn (fot. Mariusz Matuszewski)

    Fregaty typu Leda

    Jednostki typu Leda były 38-działowymi fregatami o długości 45 m. Załoga liczyła 284-300 marynarzy i oficerów. Uznawano je za bardzo udane, chociaż poza kilkoma jednostkami, większość szybko rozebrano. Ceniono je za prędkość około 10-13 węzłów. W porównaniu do  innych brytyjskich jednostek ich wnętrza były ciaśniejsze, ale na tyle dobrze rozplanowane, że załogi nie narzekały na ciasnotę.

    Mimo udanej konstrukcji, tylko pierwsze jednostki wzięły udział w typowych starciach morskich. Pozostałe okręty miały raczej spokojną służbę, którą spędzały w rezerwie.

    HMS Unicorn (fot. ydam/Wikimedia Commons)
    HMS Unicorn (fot. ydam/Wikimedia Commons)

    Related

    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułEksperymentalny bombowiec Douglas XB-19
    Następny artykuł Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    Rumuńska fregata Marasesti

    7 sierpnia 20225 Mins Read

    HMS Temeraire – pierwszy brytyjski pancernik z barbetami

    24 lipca 20223 Mins Read

    HMS Swift – pierwszy brytyjski lider niszczycieli

    16 lipca 20223 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    2 sierpnia 20220

    Pechowy lot numer 191

    Przesądy, zwłaszcza te dotyczące liczb na stałe wpisały się w naszą kulturę. Pechowa 13, szczęśliwa…

    Artykuły
    2 sierpnia 20171

    Katastrofa na pokazach lotniczych na lotnisku Skniłów (2002)

    Podczas pokazów lotniczych zorganizowanych 27 lipca 2002 roku na lotnisku Skniłów pod Lwowem doszło do…

    Artykuły
    18 lipca 20220

    Messerschmitt Me 262 – pierwszy seryjny myśliwiec odrzutowy

    Nie wszyscy zdawali sobie sprawę z tego, że gdy w 1939 roku w powietrze wzbił…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    12 sierpnia 2022

    Kanonierka Koriejec – ze Szwecji do Rosji

    11 sierpnia 2022

    Jak obecnie wygląda rynek kart graficznych? Ceny i dostępność

    10 sierpnia 2022

    Słusznie zapomniany Northrop XFT

    9 sierpnia 2022

    Jaki dron kupić? Wybierz model idealny dla siebie

    8 sierpnia 2022

    Rumpler Tropfenwagen – SUV z początku lat 20.

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 listopada 20190

    Zamawianie gadżetów przez Internet – jak to działa

    Spersonalizowane gadżety mogą być ciekawym pomysłem na prezent, który będzie dopasowany do obdarowywanej osoby. Taki…

    Artykuły
    4 lipca 20180

    Bibendum – krótka historia ludzika Michelin

    Charakterystyczny biały ludzik, wyglądający jak stos opon to jedna z najsłynniejszych i najstarszych maskotek firmowych…

    Motoryzacja
    7 września 20150

    Bostońskie wozy strażackie w lodzie – zdjęcia

    Pokryte grubą warstwą lodu bostońskie wozy strażackie sfotografowane prawdopodobnie w latach 20-tych podczas gaszenia pożaru…

    Artykuły
    2 maja 20210

    Clifton Suspension Bridge – symbol Bristolu

    Jednym z symboli Bristolu jest liczący 414 m długości most wiszący nad rzeką Avon -…

    Artykuły
    3 lutego 20180

    Śmigłowiec wielozadaniowy WSK SM-2

    W latach 50. w zakładach WSK-Świdnik rozpoczęto produkcję seryjną śmigłowców SM-1 (licencyjny Mi-1). Na jego…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.