SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Wrocławski Trzonolinowiec
    • Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1
    • Jak zachować świeżość żywności na dłużej?
    • Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?
    • TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk
    • Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51
    • Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship
    • Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      17 maja 2022

      Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      18 maja 2022

      Wrocławski Trzonolinowiec

      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      6 maja 2022

      Dlaczego VPN-y są dziś tak popularne?

      5 maja 2022

      Najlepsze powerbanki do smartfonów

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      17 maja 2022

      Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

      17 maja 2022

      Jak zachować świeżość żywności na dłużej?

      16 maja 2022

      Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

      12 kwietnia 2022

      Pierwszy satelita Spark -1TM już w kosmosie

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

      17 listopada 2020

      CEWE FOTOKSIĄŻKA – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » HMS Tiger – najpiękniejszy z brytyjskich krążowników liniowych
    HMS Tiger - najpiękniejszy z brytyjskich krążowników liniowych
    HMS Tiger - najpiękniejszy z brytyjskich krążowników liniowych
    Artykuły

    HMS Tiger – najpiękniejszy z brytyjskich krążowników liniowych

    Michał BanachBy Michał Banach28 czerwca 2021Brak komentarzy5 Mins Read
    Zbudowany w 1914 roku krążownik liniowy HMS Tiger był dziesiątym okrętem tej klasy, który wszedł do służby w Royal Navy. Okręt wykorzystywano podczas I wojny światowej, a po jej zakończeniu jednostkę przeniesiono do służby szkolnej i rezerwowej. Niektórzy historycy uznają ten okręt za najpiękniejszy brytyjski krążownik liniowy.

    Geneza

    Na początku XX wieku, Royal Navy zaczęła wprowadzać do służby nowy typ okrętów liniowych – tzw. krążowniki liniowe (ang. battlecruisers). Okręty te miały łączyć cechy krążowników (szybkość) i pancerników (uzbrojenie i częściowo opancerzenie). W praktyce jednostki te dysponowały dobrymi osiągami i stosunkowo dużą siłą ognią, ale często kosztem opancerzenia, które nie zawsze zapewniało odpowiedni poziom ochrony najważniejszych części okrętu.

    HMS Tiger podczas budowy
    HMS Tiger podczas budowy

    Do 1912 roku w Wielkiej Brytanii zbudowano 3 typy krążowników liniowych, każdy liczący po 3 jednostki. W planie na rok budżetowy 1911/1912 wpisany został jeszcze jeden krążownik liniowy, który miał być 10 jednostką tej klasy w Royal Navy. Okręt miał wykorzystywać doświadczenia z prac nad pancernikami typu Iron Duke oraz krążownikami liniowymi typu Lion.

    Pracami projektowymi zajmował się E. L. Atwood, a wspierał go Philip Watts. Stworzyli oni trzy projekty koncepcyjne nowego okrętu, które przedstawiono Admiralicji. Ta wybrała jeden z nich pod koniec 1911 roku, jednak za sprawą interwencji nowego Pierwszego Lorda Admiralicji, Winstona Churchilla, projekt poddano modyfikacjom, mającym na celu zwiększenie mocy siłowni. Ostatecznie projekt zaakceptowano 19 grudnia 1911 roku, a 21 grudnia oficjalnie ogłoszono przetarg na budowę okrętu, mającego otrzymać nazwę HMS Tiger.

    HMS Tiger podczas budowy
    HMS Tiger podczas budowy

    Jedyny w swoim rodzaju

    2 marca 1912 roku na wykonawcę okrętu wybrano stocznię John Brown and Co. w Clydebank. Oficjalne zamówienie wpłynęło 4 kwietnia, a stępkę pod okręt położono 20 czerwca 1912 roku. Wodowanie okrętu miało miejsce 15 grudnia 1913 roku a prace wykończeniowe miały trwać do końca 1914 roku.

    HMS Tiger miał 214 m długości i wyporność całkowitą 33 790 ton. Napęd stanowiły dwa zespoły turbin parowych o mocy 85 000 KM, zapewniające prędkość maksymalną 28 węzłów oraz zasięg 3300 mil morskich, czyli 6100 km przy prędkości 24 węzłów. Uzbrojenie okrętu składało się z 8 dział kalibru 343 mm (był to ostatni brytyjski okręt liniowy zaprojektowany z myślą o działach tego kalibru) w 4 dwudziałowych wieżach, 12 dział kalibru 152 mm, 2 działa przeciwlotnicze kalibru 76 mm (HMS Tiger był pierwszym, dużym brytyjskim okrętem liniowym uzbrojonym w działa przeciwlotnicze) oraz 4 podwodne wyrzutnie torped kalibru 533 mm. Pancerz okrętu miał grubość 229 mm w pasie burtowym a pokład chronił pancerz o grubości 51 do 76 mm. Wieże i barbety chronione był pancerzem o grubości 229 mm a mostek chronił pancerz o grubości 254 mm. Załoga okrętu liczyła w momencie wejścia do służby 1121 oficerów i marynarzy, a pod koniec wojny załogę zwiększono do 1459 oficerów i marynarzy.

    HMS Tiger podczas budowy
    HMS Tiger podczas budowy

    Duży nacisk podczas prac projektowych położono na zapewnienie okrętowi jak najlepszych systemów celowniczych. Krążownik otrzymał kalkulator artyleryjski Dreyer Table Mk IV i dalmierz centralny Barr & Stroud FQ2. Zainstalowano również dalocelownik, pozwalający na celowanie wszystkimi wieżami. W razie uszkodzenia powyższych systemów, każda wieża dysponowała własnymi systemami celowniczymi. W 1917 roku w trakcie modernizacji zainstalowano również centralę kierowania ogniem dział kalibru 152 mm.

    Wyposażenie dodatkowe okrętu składało się z platformy startowej dla myśliwca Sopwith Camel na wieży Q, oraz brezentowego hangaru, które zainstalowano w 1917 roku. Po I wojnie światowej w trakcie modernizacji kotły okrętu przystosowano do opalania paliwem płynnym, a uzbrojenie przeciwlotnicze nieznacznie wzmocniono o kilka dodatkowych dział.

    HMS Tiger
    HMS Tiger

    Wybuch I wojny światowej sprawił, że przyśpieszono prace wykończeniowe i próby okrętu. Oficjalnie HMS Tiger wszedł do służby 3 października 1914 roku, a przez kolejnych kilka tygodni równocześnie prowadzono prace wykończeniowe i poprawki, treningi załogi oraz pierwsze patrole bojowe. Już 16 grudnia 1914 roku okręt wziął udział w swojej pierwszej misji bojowej, ale nie zakończonej walką.

    24 stycznia 1915 roku HMS Tiger wraz 4 innymi krążownikami liniowymi, 7 krążownikami lekkimi i 35 niszczycielami wziął udział w bitwie na Dogger Bank, gdzie zatopiono niemiecki krążownik pancerny Blücher. Chociaż bitwa zakończyła się pozytywnie dla Royal Navy, Admiralicja była bardzo niezadowolona z skuteczności Tigera, który dysponując nowoczesnymi systemami kierowania ogniem nie uzyskał zbyt wielu trafień w cel.

    HMS Tiger
    HMS Tiger

    Po bitwie załoga okrętu przystąpiła do intensywnych ćwiczeń. Na przełomie maja i czerwca 1916 roku HMS Tiger wziął udział w kolejnej, największej bitwie Royal Navy – bitwie jutlandzkiej. Z powodu błędów w dowodzeniu, również i tym razem załoga Tigera nie odniosła większych sukcesów, a sam okręt doznał lekkich uszkodzeń.

    Dalsza służba okrętu była już zdecydowanie spokojniejsza. Mimo kilku okazji, HMS Tiger nie wziął udziału w żadnej bitwie. Po wojnie okręt pełnił rolę jednostki flagowej Eskadry Krążowników Liniowych Floty Atlantyckiej aż do wejścia do służby HMS Hood. Przez pewien czas okręt pozostawał w rezerwie, ale na mocy postanowień traktatu waszyngtońskiego okręt przekształcono w jednostkę szkolną.

    HMS Tiger
    HMS Tiger

    W 1929 roku Tiger wrócił do służby liniowej gdy HMS Hood poddawany był modernizacji. Na mocy traktatu londyńskiego podjęto jednak decyzję o jego wycofaniu z służby, co nastąpiło 28 kwietnia 1931 roku. 15 maja przeniesiono go do rezerwy a 26 lipca skreślono z listy floty. W 1932 roku okręt zezłomowano, kończąc jego historię.

    Podsumowanie

    HMS Tiger był jedynym okrętem swojego typu, chociaż według niektórych źródeł Royal Navy rozważała zamówienie siostrzanej jednostki. Krążownik był w swoim czasie jednym z najlepiej uzbrojonych i wyposażonych krążowników liniowych Royal Navy. Mimo to, nie odegrał znaczącej roli podczas I wojny światowej. Mimo swoich możliwości bojowych okręt po wojnie stał się przestarzały i nawet wprowadzane modyfikacje nie zwiększały jego możliwości bojowych, zwłaszcza w porównaniu do nowszych okrętów.

    HMS Tiger
    HMS Tiger
    HMS Tiger
    HMS Tiger
    HMS Tiger
    HMS Tiger
    HMS Tiger
    HMS Tiger
    Uszkodzenie w jednej z wież HMS Tiger po bitwie jutlandzkiej
    Uszkodzenie w jednej z wież HMS Tiger po bitwie jutlandzkiej
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułZamek Gutenberg w Liechtensteinie
    Następny artykuł Linke-Hofmann R.I – (prawie) niewidzialny bombowiec z I wojny światowej
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    HMS Vanguard – ostatni pancernik

    12 maja 20226 Mins Read

    HMS Devastation – pancernik który wyprzedził swoje czasy

    19 kwietnia 20225 Mins Read

    Curtiss Wanamaker Triplane – pierwszy amerykański czterosilnikowy samolot

    14 kwietnia 20222 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 kwietnia 20220

    PL-01 Concept – czołg-makieta, który zawojował mediami

    Zaprezentowany w 2013 roku na targach MSPO w Kielcach projekt czołgu PL-01 Concept dosłownie zawojował…

    Artykuły
    4 kwietnia 20175

    Jagdtiger – najpotężniejszy niemiecki niszczyciel czołgów

    Wprowadzony pod koniec II wojny światowej niemiecki niszczyciel czołgów Sd.Kfz. 186 Jagdtiger, był największym, najcięższym,…

    Artykuły
    15 maja 20160

    Bojowa stacja kosmiczna Polus

    W latach 80. Amerykanie i Rosjanie prowadzili prace nad budową bojowych satelitów i stacji kosmicznych.…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    18 maja 2022

    Wrocławski Trzonolinowiec

    17 maja 2022

    Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

    17 maja 2022

    Jak zachować świeżość żywności na dłużej?

    16 maja 2022

    Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

    15 maja 2022

    TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    2 marca 20200

    Zapora Grande Dixence w Szwajcarii

    Zbudowana w 1961 roku zapora Grande Dixence w Szwajcarii jest najwyższą zaporą grawitacyjną w Europie.…

    Lifestyle
    22 stycznia 20200

    Cera problematyczna a codzienna pielęgnacja

    Codzienna pielęgnacja cery problematycznej to podstawa, gdy zależy nam na utrzymaniu jej w dobrej kondycji.…

    Artykuły
    15 kwietnia 20180

    Citycar – słusznie zapomniany samochód elektryczny

    Samochody elektryczne wcale nie są tak nowym wynalazkiem. Już w XIX wieku pojawiały się one…

    Artykuły
    31 października 20162

    Luxtorpeda – legendarny polski pociąg

    W okresie międzywojennym w Polsce kolej rozwijała się bardzo szybko. Wśród wielu inwestycji i projektów…

    Artykuły
    19 grudnia 20180

    Zapomniana Cape Spear Battery

    Półwysep Avalon, znajdujący się w Nowej Fundlandii nie jest zbyt duży, ale znajdujący się na…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.