SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » HMS Tiger – najpiękniejszy z brytyjskich krążowników liniowych
    HMS Tiger - najpiękniejszy z brytyjskich krążowników liniowych
    HMS Tiger - najpiękniejszy z brytyjskich krążowników liniowych
    Artykuły

    HMS Tiger – najpiękniejszy z brytyjskich krążowników liniowych

    Michał BanachBy Michał Banach28 czerwca 2021Brak komentarzy5 Mins Read
    Zbudowany w 1914 roku krążownik liniowy HMS Tiger był dziesiątym okrętem tej klasy, który wszedł do służby w Royal Navy. Okręt wykorzystywano podczas I wojny światowej, a po jej zakończeniu jednostkę przeniesiono do służby szkolnej i rezerwowej. Niektórzy historycy uznają ten okręt za najpiękniejszy brytyjski krążownik liniowy.

    Geneza

    Na początku XX wieku, Royal Navy zaczęła wprowadzać do służby nowy typ okrętów liniowych – tzw. krążowniki liniowe (ang. battlecruisers). Okręty te miały łączyć cechy krążowników (szybkość) i pancerników (uzbrojenie i częściowo opancerzenie). W praktyce jednostki te dysponowały dobrymi osiągami i stosunkowo dużą siłą ognią, ale często kosztem opancerzenia, które nie zawsze zapewniało odpowiedni poziom ochrony najważniejszych części okrętu.

    HMS Tiger podczas budowy
    HMS Tiger podczas budowy

    Do 1912 roku w Wielkiej Brytanii zbudowano 3 typy krążowników liniowych, każdy liczący po 3 jednostki. W planie na rok budżetowy 1911/1912 wpisany został jeszcze jeden krążownik liniowy, który miał być 10 jednostką tej klasy w Royal Navy. Okręt miał wykorzystywać doświadczenia z prac nad pancernikami typu Iron Duke oraz krążownikami liniowymi typu Lion.

    Pracami projektowymi zajmował się E. L. Atwood, a wspierał go Philip Watts. Stworzyli oni trzy projekty koncepcyjne nowego okrętu, które przedstawiono Admiralicji. Ta wybrała jeden z nich pod koniec 1911 roku, jednak za sprawą interwencji nowego Pierwszego Lorda Admiralicji, Winstona Churchilla, projekt poddano modyfikacjom, mającym na celu zwiększenie mocy siłowni. Ostatecznie projekt zaakceptowano 19 grudnia 1911 roku, a 21 grudnia oficjalnie ogłoszono przetarg na budowę okrętu, mającego otrzymać nazwę HMS Tiger.

    HMS Tiger podczas budowy
    HMS Tiger podczas budowy

    Jedyny w swoim rodzaju

    2 marca 1912 roku na wykonawcę okrętu wybrano stocznię John Brown and Co. w Clydebank. Oficjalne zamówienie wpłynęło 4 kwietnia, a stępkę pod okręt położono 20 czerwca 1912 roku. Wodowanie okrętu miało miejsce 15 grudnia 1913 roku a prace wykończeniowe miały trwać do końca 1914 roku.

    HMS Tiger miał 214 m długości i wyporność całkowitą 33 790 ton. Napęd stanowiły dwa zespoły turbin parowych o mocy 85 000 KM, zapewniające prędkość maksymalną 28 węzłów oraz zasięg 3300 mil morskich, czyli 6100 km przy prędkości 24 węzłów. Uzbrojenie okrętu składało się z 8 dział kalibru 343 mm (był to ostatni brytyjski okręt liniowy zaprojektowany z myślą o działach tego kalibru) w 4 dwudziałowych wieżach, 12 dział kalibru 152 mm, 2 działa przeciwlotnicze kalibru 76 mm (HMS Tiger był pierwszym, dużym brytyjskim okrętem liniowym uzbrojonym w działa przeciwlotnicze) oraz 4 podwodne wyrzutnie torped kalibru 533 mm. Pancerz okrętu miał grubość 229 mm w pasie burtowym a pokład chronił pancerz o grubości 51 do 76 mm. Wieże i barbety chronione był pancerzem o grubości 229 mm a mostek chronił pancerz o grubości 254 mm. Załoga okrętu liczyła w momencie wejścia do służby 1121 oficerów i marynarzy, a pod koniec wojny załogę zwiększono do 1459 oficerów i marynarzy.

    HMS Tiger podczas budowy
    HMS Tiger podczas budowy

    Duży nacisk podczas prac projektowych położono na zapewnienie okrętowi jak najlepszych systemów celowniczych. Krążownik otrzymał kalkulator artyleryjski Dreyer Table Mk IV i dalmierz centralny Barr & Stroud FQ2. Zainstalowano również dalocelownik, pozwalający na celowanie wszystkimi wieżami. W razie uszkodzenia powyższych systemów, każda wieża dysponowała własnymi systemami celowniczymi. W 1917 roku w trakcie modernizacji zainstalowano również centralę kierowania ogniem dział kalibru 152 mm.

    Wyposażenie dodatkowe okrętu składało się z platformy startowej dla myśliwca Sopwith Camel na wieży Q, oraz brezentowego hangaru, które zainstalowano w 1917 roku. Po I wojnie światowej w trakcie modernizacji kotły okrętu przystosowano do opalania paliwem płynnym, a uzbrojenie przeciwlotnicze nieznacznie wzmocniono o kilka dodatkowych dział.

    HMS Tiger
    HMS Tiger

    Wybuch I wojny światowej sprawił, że przyśpieszono prace wykończeniowe i próby okrętu. Oficjalnie HMS Tiger wszedł do służby 3 października 1914 roku, a przez kolejnych kilka tygodni równocześnie prowadzono prace wykończeniowe i poprawki, treningi załogi oraz pierwsze patrole bojowe. Już 16 grudnia 1914 roku okręt wziął udział w swojej pierwszej misji bojowej, ale nie zakończonej walką.

    24 stycznia 1915 roku HMS Tiger wraz 4 innymi krążownikami liniowymi, 7 krążownikami lekkimi i 35 niszczycielami wziął udział w bitwie na Dogger Bank, gdzie zatopiono niemiecki krążownik pancerny Blücher. Chociaż bitwa zakończyła się pozytywnie dla Royal Navy, Admiralicja była bardzo niezadowolona z skuteczności Tigera, który dysponując nowoczesnymi systemami kierowania ogniem nie uzyskał zbyt wielu trafień w cel.

    HMS Tiger
    HMS Tiger

    Po bitwie załoga okrętu przystąpiła do intensywnych ćwiczeń. Na przełomie maja i czerwca 1916 roku HMS Tiger wziął udział w kolejnej, największej bitwie Royal Navy – bitwie jutlandzkiej. Z powodu błędów w dowodzeniu, również i tym razem załoga Tigera nie odniosła większych sukcesów, a sam okręt doznał lekkich uszkodzeń.

    Dalsza służba okrętu była już zdecydowanie spokojniejsza. Mimo kilku okazji, HMS Tiger nie wziął udziału w żadnej bitwie. Po wojnie okręt pełnił rolę jednostki flagowej Eskadry Krążowników Liniowych Floty Atlantyckiej aż do wejścia do służby HMS Hood. Przez pewien czas okręt pozostawał w rezerwie, ale na mocy postanowień traktatu waszyngtońskiego okręt przekształcono w jednostkę szkolną.

    HMS Tiger
    HMS Tiger

    W 1929 roku Tiger wrócił do służby liniowej gdy HMS Hood poddawany był modernizacji. Na mocy traktatu londyńskiego podjęto jednak decyzję o jego wycofaniu z służby, co nastąpiło 28 kwietnia 1931 roku. 15 maja przeniesiono go do rezerwy a 26 lipca skreślono z listy floty. W 1932 roku okręt zezłomowano, kończąc jego historię.

    Podsumowanie

    HMS Tiger był jedynym okrętem swojego typu, chociaż według niektórych źródeł Royal Navy rozważała zamówienie siostrzanej jednostki. Krążownik był w swoim czasie jednym z najlepiej uzbrojonych i wyposażonych krążowników liniowych Royal Navy. Mimo to, nie odegrał znaczącej roli podczas I wojny światowej. Mimo swoich możliwości bojowych okręt po wojnie stał się przestarzały i nawet wprowadzane modyfikacje nie zwiększały jego możliwości bojowych, zwłaszcza w porównaniu do nowszych okrętów.

    HMS Tiger
    HMS Tiger
    HMS Tiger
    HMS Tiger
    HMS Tiger
    HMS Tiger
    HMS Tiger
    HMS Tiger
    Uszkodzenie w jednej z wież HMS Tiger po bitwie jutlandzkiej
    Uszkodzenie w jednej z wież HMS Tiger po bitwie jutlandzkiej

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleZamek Gutenberg w Liechtensteinie
    Next Article Linke-Hofmann R.I – (prawie) niewidzialny bombowiec z I wojny światowej
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read

    HMS Hood – duma Royal Navy zatopiona jednym pociskiem

    10 stycznia 202311 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.