SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » HMS Swift – pierwszy brytyjski lider niszczycieli
    HMS Swift - pierwszy brytyjski lider niszczycieli
    Artykuły

    HMS Swift – pierwszy brytyjski lider niszczycieli

    Michał BanachBy Michał Banach16 lipca 2022Brak komentarzy3 Mins Read
    Niszczyciele przeszły wiele zmian na początku XX wieku. Z niepozornych, małych i lekko uzbrojonych torpedowców zaczęły powstawać jednostki oceaniczne, zdolne do samodzielnego działania i pełnienia różnych ról. Najbardziej uniwersalnymi jednostkami były tzw. lidery niszczycieli a pierwszą jednostką tej klasy w Royal Navy był HMS Swift z 1907 roku.

    Idea zbudowania lidera niszczycieli dla Royal Navy zrodziła się w 1904 roku za sprawą Johna Fishera. Okręty tej klasy miały przejąć zadania lekkich krążowników w zakresie dowodzenia grupami niszczycieli oraz prowadzenia rozpoznania. Oznaczało to, że okręt musiał być większy od typowych ówczesnych niszczycieli, dobrze uzbrojony i szybki.

    HMS Swift
    HMS Swift

    W 1905 roku Admiralicja przygotowała kilka projektów takiej jednostki, które przeanalizowano i na ich podstawie zorganizowano konkurs dla prywatnych stoczni. Ostatecznie wybrano projekt stoczni Cammell Laird & Co. z Birkenhead. Okręt miał otrzymać nazwę Flying Scud. Po wprowadzeniu poprawek w projekcie, prace nad okrętem ruszyły w grudniu 1906 roku. Wodowanie jednostki pod nową nazwą HMS Swift miało miejsce 7 grudnia 1907 roku, a prace wykończeniowe i próby trwały aż do sierpnia 1910 roku.

    Okręt miał 107,8 m długości i wyporność pełną 2390 ton. Napęd stanowiły 4 turbiny parowe o mocy 30 000 KM. Miały one zapewniać prędkość maksymalną 36 węzłów, ale nigdy nie udało się jej osiągnąć, chociaż podejmowano liczne próby i wprowadzano modyfikacje śrub napędowych. Ostatecznie prędkość maksymalna wynosiła 35 węzłów. Uzbrojenie okrętu początkowo składało się z 4 dział kalibru 102 mm i dwóch wyrzutni torped kalibru 450 mm, więc było stosunkowo słabe. Załoga liczyła standardowo 126 marynarzy i 134 gdy okręt był wykorzystywany jako jednostka flagowa.

    HMS Swift
    HMS Swift

    Koszt budowy niszczyciela wyniósł  około 235 tys. funtów (współcześnie około 25,5 mln funtów), ale z racji niespełnienia wymogów dotyczących prędkości maksymalnej, naliczona została kara umowna w wysokości 5000 funtów. Co ciekawe, sam John Fisher często rozsiewał pogłoski, że HMS Swift osiąga prędkość nawet 38 węzłów, co było nieprawdą. Informacja ta trafiła jednak do prasy i części źródeł.

    Jako jedyny okręt typu, HMS Swift traktowany był jako jednostka eksperymentalna. W 1912 roku oddelegowano go do 4. Flotylli Niszczycieli (Torpedowców), tym samym wszedł w skład Grand Fleet. Od samego początku okręt sprawiał wiele problemów. Jego dzielność morska pozostawiała wiele do życzenia, a zużycie paliwa było bardzo wysokie.

    HMS Swift
    HMS Swift

    W toku działań wojennych okręt oddelegowano do służby u wybrzeży Wielkiej Brytanii na łatwiejszy w żegludze obszar. 20 kwietnia 1917 roku HMS Swift uczestniczył w bitwie w Cieśninie Kaletańskiej, zatapiając przy użyciu torpedy niemiecki niszczyciel G 85, oraz pomógł w zatopieniu niszczyciela G 42. W wyniku starcia brytyjska jednostka również odniosła uszkodzenia, które wymagały napraw trwających do lipca. Przed bitwą niszczyciel poddano modernizacji, w ramach której dwa dziobowe działa kalibru 102 mm zastąpiono jedną armatą kalibru 152 mm (HMS Swift był jedynym brytyjskim niszczycielem uzbrojonym w tak potężną armatę). Dodano również działko kalibru 40 mm, działo kalibru 57 mm oraz podobno (źródła nie są zgodne) zamieniono wyrzutnie torped, instalując wyrzutnie o kalibrze 533 mm. Po bitwie ponownie zainstalowano dwa działa kalibru 102 mm w miejsce działa 152 mm.

    Wraz z zakończeniem wojny HMS Swift trafił do rezerwy. Nie przywrócono go do służby. W grudniu 1921 roku okręt został zezłomowany. Warto dodać, że aż do połowy lat 30. HMS Swift był największym niszczycielem (liderem) zbudowanym w Wielkiej Brytanii. Ostatecznie okręt okazał się nieudaną konstrukcją sprawiającą dużo problemów. Jako jedyna jednostka swojego typu, okręt był trudny i kosztowny w eksploatacji. Royal Navy zrezygnowała wówczas z inwestowania w rozwój typowych liderów niszczycieli.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleSport to zdrowie, czyli 4 powody, dla których warto uprawiać sport
    Next Article MS Sea Diamond – katastrofa u wybrzeży Santorini (2007)
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read

    HMS Hood – duma Royal Navy zatopiona jednym pociskiem

    10 stycznia 202311 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    2 lutego 2023

    Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 listopada 20190

    Zamawianie gadżetów przez Internet – jak to działa

    Spersonalizowane gadżety mogą być ciekawym pomysłem na prezent, który będzie dopasowany do obdarowywanej osoby. Taki…

    Biznes
    10 kwietnia 20180

    Kredyt konsolidacyjny – koło ratunkowe dla zadłużonych!

    Na rynku usług i produktów bankowych dostępny jest kredyt konsolidacyjny, który jest bardzo dobrą alternatywą…

    Artykuły
    25 lipca 20210

    Krążowniki typu Ning Hai – japońskie chińskie krążowniki

    Na początku lat 30. chińska flota prezentowała się fatalnie. Największymi okrętami były całkowicie przestarzałe i…

    Artykuły
    13 września 20150

    Historia Super Mario Bros.

    Dzisiaj mija dokładnie 30 lat od wydania gry Super Mario Bros. na platformę Nintendo. Tytuł…

    Artykuły
    1 października 20180

    Opuszczony szpital Chowrinski w Moskwie

    W dzielnicy Chowrino w Moskwie znajduje się olbrzymi i przerażający opuszczony szpital. Jego budowę rozpoczęto…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.