SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    • Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego
    • Star Jet – roller coaster zabrany przez morze
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      27 stycznia 2023

      Wschodnia Brama Belgradu

      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » HMS Royal Oak – weteran zatopiony w porcie
    HMS Royal Oak - weteran zatopiony w porcie
    HMS Royal Oak - weteran zatopiony w porcie
    Artykuły

    HMS Royal Oak – weteran zatopiony w porcie

    Michał BanachBy Michał Banach23 lutego 2018Brak komentarzy6 Mins Read
    Brytyjski pancernik HMS Royal Oak był jednym z weteranów w brytyjskiej flocie. Zbudowany podczas I wojny światowej, wiernie służył aż do początku kolejnej wojny światowej. Niestety 14 października 1939 roku okręt został zatopiony w Scapa Flow przez niemieckiego u-boota. Chociaż okręt był wówczas przestarzały, jego utrata miała olbrzymie znacznie propagandowe.

    Geneza

    HMS Royal Oak był jednym z pięciu pancerników typu Revenge, zbudowanych podczas I wojny światowej. Okręty były rozwinięciem typu Queen Elizabeth, od których różniły się mniejszymi wymiarami i niższymi kosztami budowy, a także nieco mniejszą prędkością. Pancerniki te miały 189 m długości i wyporność od 29 150 ton do 32 500 ton (w toku eksploatacji okręty poddawano nieznacznym modyfikacjom, które wpływały na wzrost wyporności).

    HMS Royal Oak
    HMS Royal Oak

    Napęd pancerników stanowiły cztery turbiny parowe o mocy 40 000 KM, zapewniające prędkość maksymalną 21,5 węzła. Uzbrojenie okrętów składało się z ośmiu dział kalibru 381 mm umieszczonych w czterech podwójnych wieżach, 12 dział kalibru 152 mm umieszczonych w kazamatach, ośmiu dział kalibry 102 mm, 16 działek kalibru 40 mm oraz 4 wyrzutni torped kalibru 533 mm.

    Pod względem opancerzenia, okręty te dysponowały praktycznie takim samym pancerzem jak większe i szybsze jednostki typu Queen Elizabeth – pancerz burtowy miał grubość od 102 do 330 mm, wież 330 mm, pokładu 127 mm, barbet do 254 mm, a cytadeli 279 mm. Załoga okrętu liczyła od 1009 do 1146 oficerów i marynarzy.

    Okręty te były tańszymi odpowiednikami jednostek typu Queen Elizabeth, po których odziedziczyły ogólny układ konstrukcji, uzbrojenie i opancerzenie, ale dysponowały nieco gorszymi osiągami z powodu zastosowania kotłów opalanych wysokokalorycznym węglem, a nie ropą, jak w przypadku typu wspomnianego typu Queen Elizabeth. Decyzja o zastosowaniu takiego napędu podyktowana była obawą przed odcięciem Wielkiej Brytanii od dostaw paliwa w razie wojny. Węgiel był natomiast dostępny w Wielkiej Brytanii ze względu na dużą liczbę kopalni.

    HMS Royal Oak
    HMS Royal Oak

    Planowano od 6-8 okrętów tego typu, jednak ostatecznie zbudowano 5 jednostek – HMS Revenge, HMS Royal Sovereign, HMS Royal Oak, HMS Resolution i HMS Ramillies. Prace nad nimi rozpoczęto w 1913 roku, a do służby pancerniki weszły w 1916 roku (jedynie HMS Ramillies wszedł do służby w 1917 roku). Za wyjątkiem HMS Royal Oak wszystkie okręty przetrwały do 1948 roku, po czym wycofano je ze służby i zezłomowano.

    HMS Royal Oak

    Stępkę pod HMS Royal Oak położono 15 stycznia 1914 roku, wodowanie miało miejsce już 17 listopada 1914 roku a do służby okręt wszedł 1 maja 1916 roku. Budowa okrętu kosztowała 2 468 269 funtów (można przyjąć, że współcześnie okręt kosztowałby w przeliczeniu około 153,6 mln funtów). Był to ósmy okręt noszący w Royal Navy tę nazwę.

    HMS Royal Oak
    HMS Royal Oak

    Po wejściu do służby, okręt został włączony do Trzeciej Eskadry Czwartego Dywizjonu Liniowego, będącego częścią Grand Fleet. Krótko po wejściu do służby, pancernik wziął udział w Bitwie Jutlandzkiej. W trakcie bitwy Royal Oak wystrzelił 38 pocisków kalibru 381 mm i 84 pociski kalibru 152 mm, trafiając trzykrotnie niemiecki krążownik liniowy SMS Derffinger oraz raz krążownik SMS Wiesbaden. Brytyjski okręt został tylko raz ostrzelany przez przeciwnika, ale nie został trafiony.

    Przez kolejne lata, aż do zakończenia wojny służba pancernika nie obfitowała w istotne wydarzenia. Po wojnie pancernik został w latach 1922-1924 zmodernizowany – głównie wymieniono artylerię przeciwlotniczą, jednak większych prac modernizacyjnych nie przeprowadzono. Wraz z wybuchem hiszpańskiej wojny domowej, Royal Oak został oddelegowany do służby patrolowej wzdłuż Półwyspu Iberyjskiego – w trakcie jednego z rejsów, 2 lutego 1937 roku pancernik został nieskutecznie zaatakowany przez hiszpańskie lotnictwo. W 1938 roku HMS Royal Oak przydzielono ponownie do Home Fleet, a jego portem macierzystym (jako okrętu flagowego Drugiego Dywizjonu Pancerników) został Portsmouth.

    HMS Royal Oak
    HMS Royal Oak

    W tym czasie pancernik był już całkowicie przestarzały, głównie z powodu braku modernizacji w okresie międzywojennym. Utrzymywano go jednak w służbie głównie ze względu na brak odpowiedniej liczby nowszych jednostek. Na początku września 1939 roku, Royal Oak został przebazowany do Scapa Flow, a w kolejnym miesiącu wziął udział w poszukiwaniach niemieckiego pancernika Gneisenau. Po bezowocnych poszukiwaniach, okręt wrócił do Scapa Flow, gdzie miał zapewnić wsparcie dla jednostek obrony powietrznej na wypadek nalotu.

    Zatonięcie

    W nocy 14 października 1939 roku do Scapa Flow wpłynął niemiecki u-boot U-47 (typ VIIB), dowodzony przez Günthera Priena. Zadaniem (wręcz samobójczym) okrętu było zaatakowanie portu i zatopienie znajdujących się w nim pancerników. Niemcy nie wiedzieli jednak, że większość okrętów liniowych opuściła port i została przebazowana do innych, bardziej bezpiecznych baz – na początku wojny Scapa Flow było bardzo słabo bronione, o czym wiedzieli zarówno Brytyjczycy jak i Niemcy.

    HMS Royal Oak
    HMS Royal Oak

    Załoga u-boota zauważyła dwa okręty – HMS Royal Oak i HMS Pegasus (transportowiec wodnosamolotów, błędnie rozpoznany jako krążownik liniowy HMS Repulse). O godzinie 00.58 U-47 wystrzelił salwę czterech torped, z których jedna zacięła się i nie opuściła wyrzutni. Dwie z wystrzelonych torped minęły cele, a jedna uderzyła w dziób HMS Royal Oak. Załoga pancernika uznała jednak, że na okręcie doszło do eksplozji w dziobowym magazynie amunicyjnym, gdzie przechowywano kerozynę. Nie ogłoszono jednak alarmu, ograniczając się jedynie do oględzin ładowni i sprawdzenia panujących w nich temperatur.

    W międzyczasie U-47 wystrzelił jeszcze jedną torpedę, tym razem z rufowej wyrzutni, która jednak nie trafiła w cel. U-boot cały czas pozostawał niezauważony, w związku z czym jego dowódca podjął decyzję o przeładowaniu dziobowych wyrzutni i ponowieniu ataku o godzinie 01:16. Tym razem trzy torpedy trafiły w HMS Royal Oak, wywołując serię potężnych eksplozji.

    HMS Royal Oak
    HMS Royal Oak

    Po 13 minutach od ataku pancernik przewrócił się na burtę i zatonął. Zginęło 833 będących na pokładzie oficerów i marynarzy, w tym kontradmirał Henry Blagrove. U-47 w tym czasie wycofał się i opuścił zatokę. Mimo przeprowadzenia akcji ratunkowej, uratowano jedynie 368 osób. Początkowo Brytyjczycy nie wiedzieli co spowodowało zatonięcie pancernika – rozważano zarówno wypadek i eksplozję magazynów amunicyjnych jak i sabotaż. Nikt nie zakładał, że do Scapa Flow wpłynął wrogi okręt podwodny. Szybko jednak ta wersja została uznana za faktyczną.

    Skutki

    Utrata HMS Royal Oak nie miała dużego znaczenia dla potencjału Royal Navy, ponieważ okręt był przestarzały i nie stanowił istotnej siły bojowej. Wydarzenie to miało jednak olbrzymie znaczenie propagandowe, zarówno w Wielkiej Brytanii, jak i w Niemczech. Brytyjska flota podjęła decyzję o czasowym zamknięciu bazy w Scapa Flow, aż do wzmocnienia jej obrony. W Niemczech, Günther Prien został bohaterem narodowym, a za swój czyn został odznaczony Krzyżem Rycerskim Krzyża Żelaznego.

    Günther Prien, dowódca U-47
    Günther Prien, dowódca U-47

    Atak na Scapa Flow przedstawiano natomiast jako istotne zwycięstwo niemieckiej floty (chociaż w praktyce nie miało ono większego znaczenia militarnego). Günther Prien kontynuował służbę jako dowódca U-47, jednak w 1941 roku zginął podczas jednego z rejsów. Los U-47 nie jest jednak w pełni znany.

    Początkowo rozważano wydobycie wraku Royal Oak, jednak ze względu na sprzeciw opinii publicznej, prac nie przeprowadzono, a wrak pancernika został uznany za grób wojenny. W latach 90. podczas oględzin kadłuba zauważono liczne wycieki oleju i innych substancji z zbiorników okrętu. Podjęto wówczas decyzję o jej wypompowaniu, aby nie doszło do zanieczyszczenia środowiska. Operację zakończono dopiero w 2006 roku.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticlePyramiden – prawie opuszczona rosyjska osada górnicza w Norwegii
    Next Article Galopującą Gertie – katastrofa mostu Tacoma Narrows Bridge
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    25 stycznia 20232 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    25 stycznia 2023

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    24 stycznia 2023

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 kwietnia 20180

    Hasselblad 500EL (EDC) – księżycowe aparaty

    Przygotowując się do lądowania na księżycu, NASA musiało wybrać odpowiednie aparaty fotograficzne dla astronautów, dzięki…

    Lifestyle
    29 kwietnia 20180

    Na co zwracać uwagę kupując olejki CBD?

    Olejki CBD to produkt, który wciąż zyskuje na popularności. Polacy kupują ten suplement diety z…

    Lifestyle
    1 września 20170

    Beskidy Zachodnie – tu warto przyjechać przez cały rok

    Szukasz idealnego miejsca na urlop? Znajdziesz je nie tylko tysiące kilometrów od Polski. Atrakcje dla…

    Kobieta
    1 lipca 20220

    Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?

    Doskonale dobrana stylizacja, nieskazitelny makijaż i fryzura – dobry wygląd może zepsuć nie tylko niesprzyjająca…

    Artykuły
    8 stycznia 20230

    Scala Contarini del Bovolo – ukryta wenecka atrakcja

    Krążąc weneckimi uliczkami można czasami natrafić na wyjątkowe miejsca, ukryte przed tłumami turystów. Jednym z…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.