SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » HMS Neptune – mała rewolucja
    HMS Neptune - mała rewolucja
    HMS Neptune - mała rewolucja
    Artykuły

    HMS Neptune – mała rewolucja

    Michał BanachBy Michał Banach6 grudnia 2020Updated:6 grudnia 2020Brak komentarzy5 Mins Read
    Zbudowany w 1911 roku pancernik HMS Neptune był jedynym okrętem swojego typu, oraz pierwszym brytyjskim pancernikiem, w którym część artylerii głównej umieszczono w tzw. superpozycji, co z czasem stało się standardem we większości pancerników na całym świecie.

    Geneza

    Wraz z wprowadzeniem do eksploatacji pancernika HMS Dreadnought i rozpoczęciem nowego, morskiego wyścigu zbrojeń, Brytyjczycy zaczęli stopniowo rozbudowywać swoją flotę, aby zwiększyć przewagę nad innymi krajami, głównie Niemcami. W 1908 roku część polityków w brytyjskim parlamencie oczekiwała jednak zmniejszenia wydatków na flotę i zwłaszcza budowę nowych okrętów liniowych, ponieważ według dostępnych informacji niemiecka Kaiserliche Marine nie była w stanie budować zbyt wielu nowoczesnych okrętów aby dorównać Royal Navy.

    Mimo to po długich negocjacjach i dyskusjach wśród polityków, podjęto decyzję o zamówieniu kolejnego pancernika oraz krążownika liniowego w ramach budżetu na lata 1908-1909. Nowy okręt miał być rozwinięciem pancerników typu St Vincent, oraz częściowo jednostką eksperymentalną, w której zamierzano zastosować nowe (przynajmniej dla Royal Navy) rozwiązania konstrukcyjne.

    HMS Neptune
    HMS Neptune

    Oficjalnie zamówienie na okręt złożono 14 grudnia 1908 roku w stoczni HM Dockyard w Portsmouth. Stępkę położono 19 stycznia 1909 roku, wodowanie miało miejsce 30 września 1909 roku, a gotowy okręt nazwany HMS Neptune wszedł do służby 11 stycznia 1911 roku. Koszt budowy wyniósł 1 668 916 funtów (współcześnie około 171,2 mln funtów)

    Mała rewolucja

    HMS Neptune różnił się pod wieloma względami od wcześniejszych brytyjskich pancerników. Okręt miał 166 m długości i 20 000 ton wyporności. Okręt napędzały dwie turbiny parowe Parsonsa o mocy 25 000 KM, zapewniające prędkość maksymalną 21 węzłów oraz zasięg 6330 mil morskich (11 720 km) przy prędkości 10 węzłów.

    HMS Neptune
    HMS Neptune

    Uzbrojenie okrętu składało się z 10 dział kalibru 305 mm w 5 dwudziałowych wieżach – jednej na dziobie, dwóch na śródokręciu po przekątnej, oraz dwóch na rufie w superpozycji. Umieszczenie rufowych wież w superpozycji (jedna wieża powyżej drugiej) było nowością w Royal Navy, ponieważ dotychczas wszystkie wieże umieszczano na jednej płaszczyźnie. Również umieszczenie po przekątnej wież w środkowej części kadłuba było nowym rozwiązaniem, które w teorii miało pozwalać na oddanie pełnej salwy z 10 dział na każdą burtę. W praktyce fala uderzeniowa generowana przez działa strzelające przez pokład uszkadzała nadbudówki, w związku z czym rezygnowano z wykorzystania wszystkich dział.

    Uzbrojenie pomocnicze składało się z 16 dział kalibru 102 mm, umieszczonych również inaczej niż w poprzednich okrętach. Tym razem działa rozmieszczono przy nadbudówkach, a nie tak jak m.in. w Dreadnoughcie, na wieżach artylerii głównej, co znacząco ograniczało ich użycie podczas walki i narażało obsługę na obrażenia. Dodatkowo okręt posiadał 3 wyrzutnie torped kalibru 450 mm. Pancerz okrętu miał grubość 203-254 mm w pasie burtowym, 127-203 mm na grodziach, 32-76 mm na pokładzie, 280 mm na mostku oraz wieżach i 127-254 mm na barbetach. Załoga liczyła od 756 do 813 oficerów i marynarzy.

    HMS Neptune
    HMS Neptune

    Kolejną nowością w projekcie okrętu było zastosowanie systemu kierowania ogniem z mechanicznym komputerem Dumaresq, który przeliczał dane pozyskane z dalmierzy na konkretne kąty podniesienia luf i ustawienie wież artylerii głównej. Chociaż urządzenie było bardzo prymitywne i całkowicie mechaniczne, pozwalało znacząco polepszyć celność artylerii głównej. Dodatkowo okręt posiadał system sterowania wieżami i zdalnego ich odpalania, dzięki czemu wszystkie działa mogły być odpalane centralnie w jednym momencie. Rozwiązanie to pozwalało na koordynację ognia, co ułatwiało korygowanie ognia.

    Te pojedyncze zmiany w stosunku do wcześniejszych okrętów stały się z czasem podstawą do opracowywania bardziej zaawansowanych systemów kierowania ogniem, które stały się standardem w późniejszych pancernikach. Tym samym HMS Neptune był dużym krokiem do przodu dla Royal Navy, chociaż warto dodać, że umieszczenie wież artylerii głównej w superpozycji było już wcześniej praktykowane w US Navy.

    HMS Neptune
    HMS Neptune

    Eksploatacja

    Początkowo HMS Neptune służył jako okręt flagowy Home Fleet i brał udział w licznych manewrach i pokazach floty. Po wybuchu I wojny światowej pancernik wszedł w skład grup bojowych operujących na Morzu Północnym. Na przełomie 1914 i 1915 roku okręt przeszedł modernizację a po jej zakończeniu wszedł ponownie do służby w ramach Grand Fleet.

    Pancernik stał się celem nieudanego ataku okrętu podwodnego SM U-29, który następnie został staranowany i zatopiony przez HMS Dreadnought. Przez kolejne miesiące pancernik brał udział w licznych patrolach i ćwiczeniach artyleryjskich. Neptune wziął udział w bitwie jutlandzkiej, podczas której wystrzelił 48 pocisków artylerii głównej oraz 48 pocisków artylerii dodatkowej. Nieoficjalnie uzyskano dwa trafienia na krążowniku liniowym SMS Derfflinger, jednak nie zostały one potwierdzone. Był to ostatni raz, kiedy załoga okrętu wykorzystała jego uzbrojenie w walce.

    HMS Neptune
    HMS Neptune

    Aż do końca wojny okręt brał udział w patrolach na Morzu Północnym, jednak bez ciekawszych epizodów. Wraz z zakończeniem wojny pancernik został 1 lutego 1919 roku przeniesiony do rezerwy. Powodem tak szybkiego przeniesienia okrętu do rezerwy było uznanie go za przestarzały w stosunku do nowszych pancerników. W marcu 1921 roku podjęto decyzję o jego wycofaniu z służby, a we wrześniu 1922 roku sprzedano go na złom.

    Podsumowanie

    HMS Neptune był jedynym okrętem swojego typu. W momencie wejścia do służby był znaczącym krokiem w rozwoju Royal Navy, jednak nie był aż tak rewolucyjny jak HMS Dreadnought. również kariera okrętu nie była bardzo owocna. Mimo to, okręt ten pozostanie w historii jako pierwszy pancernik Royal Navy z wieżami artylerii głównej ustawionymi w superpozycji.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticlePrestiżowe drewniane modele łodzi motorowych
    Next Article Szybkie pancerniki typu North Carolina
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    2 lutego 2023

    Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    11 czerwca 20170

    Wielolufowe działka Hotchkiss M1873 i M1879

    W drugiej połowie XIX wieku wraz z rozwojem małych okrętów wojennych, tzw. torpedowców, w największych…

    Militaria
    15 kwietnia 20222

    BMP-64 – ciężki ukraiński BWP

    Konflikt ukraińsko-rosyjski, który wybuchł w 2014 roku wymusił modernizację ukraińskiej armii. Po wieloletniej przerwie powróciła…

    Artykuły
    19 września 20172

    Samoloty rolnicze w muzeum w Szreniawie

    W Muzeum Narodowym Rolnictwa i Przemysłu rolno-spożywczego w Szreniawie znajduje się ciekawa kolekcja samolotów rolniczych…

    Artykuły
    30 marca 20160

    Podwodny krążownik Surcouf

    Pod koniec I wojny światowej oraz na początku lat 20. w Niemczech i Wielkiej Brytanii…

    Artykuły
    9 listopada 20190

    5 najczęstszych pytań dotyczących rollupów

    Prawidłowo zaplanowana i przeprowadzona kampania reklamowa, ma duży wpływ na wyniki sprzedażowe firmy. Oprócz działań…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.