SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tajniacy – recenzja
    • Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.3
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » HMS Implacable – XIX-wieczny żaglowiec zatopiony z honorami
    HMS Implacable - XVIII-wieczny żaglowiec zatopiony z honorami
    Artykuły

    HMS Implacable – XIX-wieczny żaglowiec zatopiony z honorami

    Michał BanachBy Michał Banach16 lutego 2016Updated:1 grudnia 2020Brak komentarzy3 Mins Read
    Niektórzy mówią, że żaglowce mają duszę, a marynarze często kochają swoje statki jak ludzi. HMS Implacable, dwurzędowy okręt liniowy zbudowany w 1800 roku po zakończeniu długiej, prawie 150-letniej służby zamiast trafić do stoczni gdzie rozebrano by go, został zatopiony na pełnym morzu, jak przystało na okręt wojenny.

    Historia żaglowca sięga 1797 roku i rozpoczęła się nie w Wielkiej Brytanii, a we Francji. W 1797 roku w stoczni Rochefort położono stępkę pod okręt liniowy Duguay-Trouin typu Temeraire. Była to jedna z 107 jednostek tego typu zbudowanych w latach 1782-1813 dla Francuskiej Marynarki Wojennej.

    Okręt miał wyporność 2900 ton, 55 m długości i uzbrojony był w 4 36-funtowe karonady, 28 dział 36-funtowych, 38 dział 18-funtowych i 16 dział 8-funtowych. Co ciekawe, był to drugi statek tego typu noszący tę nazwę. Pierwszy zwodowano jeszcze 1788 roku, ale został zniszczony w 1793 roku.

    Okręty liniowe HMS Lion i HMS Implacable
    Okręty liniowe HMS Lion i HMS Implacable

    Jednostka weszła do służby 24 marca 1800 roku. Francuzi wykorzystywali ją do listopada 1805 roku. Okręt przetrwał Bitwę pod Trafalgarem, ale został przejęty kilka dni później, 3 listopada przez okręty brytyjskie w trakcie Bitwy o przylądek Ortegal.

    Mimo poważnych uszkodzeń (okręt stracił maszty) Brytyjczycy odholowali go i przywrócili do służby pod nową nazwą – HMS Implacable. W czasie remontu zmianie uległo uzbrojenie żaglowca – 42 działa 32-funtowe, 30 dział 18-funtowych i 2 12-funtowe. Załoga liczyła 670 marynarzy.

    HMS Implacable w drodze na pełne morze gdzie został zatopiony
    HMS Implacable w drodze na pełne morze gdzie został zatopiony

    HMS Implacable wykorzystywano w wielu operacjach bojowych aż do 15 lutego 1842 roku, kiedy to uznano, że stan okrętu nie pozwala na dalszą eksploatację. W 1844 roku rozpoczęto przebudowę jednostki na okręt szkoleniowy. Zakończono ją dopiero w 1855 roku.

    Przez kolejne lata stary żaglowiec z powodzeniem wypełniał swoje zadania. Na początku XX wieku wycofano go jednak z aktywnej eksploatacji. Równocześnie obawiając się dalszego losu jednostki, Król Edward VII starał się o zachowanie okrętu jako muzeum.

    Przez całe lata 20. i 30. stary żaglowiec przechodził remonty, dzięki którym mógł pozostać w ograniczonej eksploatacji. Wykorzystywano go zarówno jako pływające koszary, hulk węgla czy też… okręt wakacyjny. Jednostka przetrwała całą II wojnę światową, ale po wojnie ze względu na nową politykę Royal Navy podjęto decyzję o pozbyciu się wiekowego okrętu.

    Mimo starań wielu fanów zabytkowego żaglowca, 2 grudnia 1949 roku statek pozbawiony wyposażenia wyruszył w swoją ostatnią podróż na głębiny Saint Catherine. Uznano, że ze względu na wiek statku oraz jego bogatą historię należy go zatopić z honorami. Zatopiono go przy użyciu materiałów wybuchowych. Idąc na dno, nad żaglowcem powiewały flagi Francji i Wielkiej Brytanii.

    HMS Implacable w połowie XIX wieku
    HMS Implacable w połowie XIX wieku

     

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleWärtsilä 14RT-flex96C – największy silnik diesla na świecie
    Next Article Zapomniany TS-16 Grot
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    25 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6.3
    8 lutego 2023

    Tajniacy – recenzja

    7 lutego 2023

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 maja 20190

    „Zatopiona dzwonnica” w Kalazinie

    Obok miasta Kalazin, w obwodzie twerskim w Rosji znajduje się utworzone w 1939 roku jezioro…

    Biznes
    10 czerwca 20210

    Jak inwestować w Bitcoin w 2021 roku?

    Specjaliści twierdzą, że Bitcoin wciąż ma przed sobą obiecujące perspektywy. Nie ma jednak jednoznacznej odpowiedzi,…

    Militaria
    12 września 20140

    Wojsko Polskie – zdjęcia cz.1

    W ostatnim czasie wiele się mówi o Wojsku Polskim i jego możliwościach w kontekście wydarzeń…

    Artykuły
    9 kwietnia 20221

    Obiekt 279 – UFO-tank

    Radziecki czołg ciężki Obiekt 279 jest jednym z najbardziej niecodziennych pojazdów pancernych jakie kiedykolwiek zbudowano.…

    Fotografia
    10 listopada 20165

    Leica Rifle Camera na sprzedaż

    Na aukcji sprzętu fotograficznego 30th WestLicht, która odbędzie się 19 listopada wystawione zostaną dwa bardzo…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.