SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » HMS Devastation – pancernik który wyprzedził swoje czasy
    HMS Devastation - pancernik który wyprzedził swoje czasy
    HMS Devastation - pancernik który wyprzedził swoje czasy
    Artykuły

    HMS Devastation – pancernik który wyprzedził swoje czasy

    Michał BanachBy Michał Banach19 kwietnia 2022Brak komentarzy5 Mins Read
    W momencie wejścia do służby w 1873 roku, HMS Devastation był najnowocześniejszym pancernikiem na świecie. Chociaż początkowo nie został doceniony przez Royal Navy, okręt ten stał się wzorem dla wszystkich późniejszych pancerników. Był to również pierwszy okręt liniowy pozbawiony żagli, w którym całe główne uzbrojenie umieszczono w wieżach działowych.

    Geneza

    Zapoczątkowana w latach 60. XIX wieku rewolucja w budownictwie okrętowym, której podstawą było połączenie napędu parowego z żelazem, które zastąpiło drewno podczas budowy okrętów doprowadziła w krótkim czasie do bardzo szybkiego rozwoju okrętów wojennych. Zaledwie osiem lat po zbudowaniu pierwszego okrętu liniowego z napędem parowym, jakim był francuski Napoleon, zbudowano  pierwszy okręt pancerny – francuski Gloire (który wszedł do służby w 1860 roku), a rok później do służby wszedł pierwszy okręt liniowy, którego kadłub wykonano w całości z żelaza – brytyjski HMS Warrior. Już w marcu 1862 roku doszło natomiast do pierwszej w historii bitwy okrętów pancernych. Na wodach amerykańskiej zatoki Hampton Roads pojedynek stoczyły okręty pancerne CSS Virginia i USS Monitor.

    HMS Warrior
    HMS Warrior

    Bitwa ta zapisała się w historii również dlatego, że wziął w niej udział pierwszy okręt pancerny wyposażony w wieżę działową – USS Monitor. Chociaż starcie nie przyniosło rozstrzygnięcia, uznaje się, że Monitor odniósł większy sukces, pokazując wyższość wieży artyleryjskiej nad uzbrojeniem umieszczonym w kadłubie. Nowy wynalazek zaczął powoli interesować konstruktorów okrętów, ale zanim przyjął się na dobre musiał zmierzyć się z olbrzymim oporem wielu wojskowych, zwłaszcza w Wielkiej Brytanii.

    W 1870 roku Brytyjczycy zbudowali okręt pancerny HMS Captain. Była to pokraczna jednostka posiadająca zarówno silnik parowy jak i całkiem spore ożaglowanie, a także dwie wieże działowe. Ze względu na konstrukcję, pancernik od początku prac wzbudzał kontrowersje i obawy, które potwierdziły się niespełna 5 miesięcy po jego wejściu do służby. 6 września 1870 roku HMS Captain zatonął, a prawie cała załoga poniosła śmierć.

    HMS Captain
    HMS Captain

    Początkowo za powód katastrofy uznawano wyposażenie okrętu w wieże działowe. W toku śledztwa okazało się jednak, że problemem była ogólna konstrukcja jednostki, a zwłaszcza wysokie maszty, które doprowadzały do silnych przechyłów. Przy niskiej wolnej burcie doprowadziło to do zatonięcia okrętu podczas rejsu po wzburzonym morzu.

    W cieniu prac i katastrofy HMS Captain, główny konstruktor Royal Navy, sir Edward Reed wpadł na szalony jak na tamte lata pomysł zbudowania okrętu wojennego pozbawionego napędu żaglowego. Karkołomny pomysł doprowadził do powstania kilku okrętów, które wyprzedzały swoje czasy. Pierwszym z nich był HMS Devastation.

    Pierwszy pełnomorski okręt liniowy pozbawiony żagli

    Stępkę pod HMS Devastation położono 12 listopada 1869 roku. Zanim jednak budowa okrętu ruszyła pełną parą, jego pomysłodawca, Edward Reed musiał stoczyć długą batalię z brytyjską Admiralicją, która nie była przekonana do koncepcji budowy okrętu pozbawionego żagli. Największe obawy budziła zawodność ówczesnych silników parowych oraz duże zużycie węgla, a co za tym idzie mały zasięg.

    HMVS Cerberus
    HMVS Cerberus

    Reed postanowił zaprojektować swój nowy okręt w oparciu o udany projekt monitorów typu Cerberus. Pancernik był w praktyce ich powiększoną wersją. Kadłub miał 87 m długości oraz wyporność 8464 ton. Dzięki wydłużeniu kadłuba, wygospodarowano miejsce na 1350 ton węgla, dzięki czemu przy prędkości 12 węzłów zasięg wynosił 6570 km, a przy 10 węzłach aż 10 320 km. Napęd stanowiły cztery dwucylindrowe silniki parowe Penn & Sons o mocy 6637 ihp. Prędkość maksymalna wynosiła natomiast 13,84 węzłów.

    Tym co wyróżniało okręt, była jego konstrukcja. Całe uzbrojenie umieszczono w dwóch wieżach działowych. Składało się ono z czterech, 35-tonowych armat kalibru 305 mm, ładowanych odprzodowo i strzelających pociskami o masie 320 kg. Ciekawie rozwiązano pancerz. Okręt chroniony był płytami pancernymi o grubości 216-305 mm w pasie burtowym, 250-356 mm na wieżach, 228 mm na nadbudówce i 250-305 mm na tzw. parapecie, chroniącym mechanizmy obrotowe wież.

    HMS Devastation
    HMS Devastation

    HMS Devastation zwodowano 12 lipca 1871 roku, a do służby okręt wszedł 19 kwietnia 1873 roku. Koszt budowy wyniósł 361 438 funtów. Mimo obaw Admiralicji, jednostka spisywała się znakomicie, osiągając bardzo dobre wyniki podczas manewrów. Pancernik nigdy jednak nie wziął udziału w walkach. Początkowo wykorzystywano go na wodach wokół Wysp Brytyjskich oraz na Morzu Śródziemnym. W 1879 roku przeprowadzono pierwszy remont, w ramach którego na pokładzie zamontowano kartaczownice Nordenfelta oraz wyrzutnie torped.

    Kolejną przebudowę okręt przeszedł w latach 1891-1892. W tym czasie przebudowano jego nadbudówkę oraz wymieniono całe uzbrojenie i napęd. Zainstalowano nowe silniki parowe potrójnego rozprężania, zużywające mniej węgla i zapewniające prędkość 14 węzłów. Nowe uzbrojenie składało się z czterech ładowanych odtylcowo armat BL 10-inch kalibru 254 mm, 6 działek kalibru 57 mm, 8 działek kalibru 47 mm i dwóch wyrzutni torped kalibru 356 mm (zamontowanych w 1879 roku).

    HMS Devastation
    HMS Devastation

    W 1901 roku pancernik był już jednostką przestarzałą, w związku z czym wykorzystywano go jako okręt obrony wybrzeża na Gibraltarze. W lutym 1902 roku HMS Devastation wrócił do Wielkiej Brytanii w celu wycofania z służby i przekształcenia w okręt-bazę w ramach szkoły morskiej HMS Vernon (tej samej w której wykorzystywano HMS Warrior). W 1908 roku podjęto jednak decyzję o zezłomowaniu starego pancernika.

    Okręt, który wyprzedzał swoje czasy

    HMS Devastation był pierwszym okrętem liniowym pozbawionym żagli, którego uzbrojenie w całości znajdowało się w obrotowych wieżach. Zastosowane rozwiązania jak i ogólny układ konstrukcyjny wyprzedzały swoje czasy i dopiero wiele lat później stały się standardem w budownictwie okrętowym.

    Wnętrze wieży działowej HMS Devastation
    Wnętrze wieży działowej HMS Devastation

    Pancernik nigdy nie wziął udziału w walkach, więc ciężko ocenić jego faktyczne możliwości, ale analizując starcia różnych okrętów pancernych w drugiej połowie XIX wieku można przyjąć, że brytyjska jednostka byłaby bardzo skuteczna, a dzięki obrotowym wieżom mogłaby spokojnie walczyć z nawet lepiej uzbrojonymi pancernikami – np. włoskimi Italia i Lepanto (oba okręty miały potężne armaty kalibru 432 mm).

    Siostrzanym okrętem HMS Devastation był HMS Thunderer, którego budowę rozpoczęto 26 czerwca 1869 roku, wodowanie miało miejsce 25 marca 1872 roku, a do służby okręt wszedł dopiero 26 maja 1877 roku. Okręt pozostawał w służbie do 13 września 1909 roku. Koszt jego budowy wyniósł 368 428 funtów.

    HMS Devastation
    HMS Devastation
    HMS Devastation
    HMS Devastation
    HMS Devastation
    HMS Devastation

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticlePL-01 Concept – czołg-makieta, który zawojował media
    Next Article Prototypowy ciągnik artyleryjski MTS-306/360
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    4 lutego 20236 Mins Read

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 września 20150

    5 najlepszych czołgów II wojny światowej

    Podczas II wojny światowej czołgi przeszły olbrzymią transformację. W trakcie tego najkrwawszego konfliktu w historii…

    Artykuły
    7 września 20150

    Twórca jako podmiot praw autorskich

    Nasz umysł pozwala tworzyć coraz to nowe rzeczy, które niekiedy są rewolucyjne i na zawsze…

    Artykuły
    8 lipca 20190

    HMS Victoria (1859) – pierwszy i ostatni

    Zbudowany w 1859 roku okręt liniowy HMS Victoria to wyjątkowa jednostka. Chociaż nie zasłynęła w…

    Artykuły
    26 grudnia 20160

    Okręty obrony wybrzeża typu Siegfried i Odyn

    W latach 1888-1896 w Niemczech powstały dwa typy pancerników obrony wybrzeża typu Siegfried (6 okrętów)…

    Artykuły
    21 czerwca 20170

    1948 Tarf Gilera – zapomniany projekt Piero Taruffi

    Włoski kierowca wyścigowy Piero Taruffi zasłynął ustanowieniem w 1937 roku rekordu prędkości dla motocykli, wynoszącego…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.