SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » HMS Delhi – od krążownika po krążownik przeciwlotniczy
    HMS Delhi - od krążownika po krążownik przeciwlotniczy
    HMS Delhi - od krążownika po krążownik przeciwlotniczy
    Artykuły

    HMS Delhi – od krążownika po krążownik przeciwlotniczy

    Michał BanachBy Michał Banach20 stycznia 2021Brak komentarzy4 Mins Read
    Zbudowany w 1919 roku HMS Delhi był jednym z okrętów typu Danae (należały do niego również HMS Dragon i HMS Danae, które pływały pod polską banderą jako ORP Dragon i ORP Conrad). W swojej długiej karierze okręt wziął udział w licznych rejsach międzynarodowych, a w 1941 roku został przebudowany na krążownik przeciwlotniczy.

    Okręty typu Danae, określane również jako krążowniki lekkie typu D, były serią 8 (planowano 12) brytyjskich okrętów, będących rozwinięciem krążowników typu C. W stosunku do poprzedników, nieznacznie je powiększono, co pozwoliło na zamontowanie silniejszego uzbrojenia. HMS Delhi należał do drugiej transzy okrętów tego typu, zamówionych w lipcu 1917 roku. Stępkę pod niego położono 29 października 1917 roku, a wodowanie miało miejsce 23 sierpnia 1918 roku. Do służby okręt wszedł w czerwcu 1919 roku i otrzymał numer D47.

    HMS Delhi
    HMS Delhi

    Delhi miał 136 m długości i wyporność standardową 4850 ton. Napęd stanowiły dwie turbiny parowe o mocy 40 000 KM, zapewniające prędkość maksymalną 29 węzłów oraz zasięg 6700 mil morskich (12 400 km). W momencie zbudowania okręt posiadał 6 dział kalibru 152 mm, oraz po dwa działa kalibru 76,2 mm i 40 mm. Dodatkowo okręt posiadał cztery trzyrurowe wyrzutnie torped kalibru 533 mm. Pancerz okrętu miał grubość 38-76 mm w pasie burtowym, 25 mm na pokładzie i 76 mm na mostku. Załoga liczyła około 450 oficerów i marynarzy.

    Krążownik wszedł do służby po zakończeniu I wojny światowej, ale ze względu na sytuację w Rosji, oddelegowano go do eskadry Bałtyckiej, wspierającej działania przeciwko bolszewikom. Następnie okręt został przeniesiony do floty atlantyckiej. W 1923 roku wraz z kilkoma innymi okrętami Delhi wszedł w skład eskadry Empire Cruise of the Special Service Squadron. Zadaniem grupy było eskortowanie krążowników liniowych HMS Hood i HMS Repulse podczas ich rejsów kurtuazyjnych.

    HMS Delhi
    HMS Delhi

    Następnie okręt wszedł w skład floty śródziemnomorskiej, a w 1925 roku trafił do Chin, gdzie wspierał brytyjskie operacje przeciwko piratom. Po powrocie, poddano go remontowi i modernizacji, a następnie wysłano w kolejny daleki rejs, tym razem na Pacyfik i do Australii oraz Nowej Zelandii.  Na początku lat 30. Delhi wysłano na Karaiby, gdzie wykorzystywano go w działaniach u wybrzeży Dominiki. W 1933 roku okręt powrócił na morze Śródziemne, gdzie pozostał przez kolejnych kilka lat, uczestnicząc m.in. w działaniach u wybrzeży Hiszpanii, w trakcie hiszpańskiej wojny domowej. W tym czasie okręt stoczył pojedynek z hiszpańskim krążownikiem Canarias, odnosząc uszkodzenia.

    Wraz z wybuchem II wojny światowej HMS Delhi został skierowany do Scapa Flow, Okręt wyszedł w morze dzień przed zatopieniem pancernika HMS Royal Oak. Początkowo krążownik brał udział w operacjach przechwytywania niemieckich statków handlowych na Morzu Północny. W listopadzie o mały włos nie wziąłby udział w pojedynku z pancernikami Scharnhorst i Gneisenau. W 1940 roku krążownik rozpoczął służbę na Morzu Śródziemnym, biorąc udział w starciach z włoskimi okrętami, oraz po upadku Francji również z jednostkami należącymi do Vichy.

    HMS Delhi
    HMS Delhi

    W maju 1941 roku okręt trafił do Brooklyn Navy Yard w USA, gdzie poddano go gruntownej modernizacji. W ramach prac wymieniono całe uzbrojenie okrętu, przekształcając go w krążownik przeciwlotniczy. W ramach prac zainstalowano 5 wież z działami kalibru 127 mm, 2 poczwórne działka kalibru 40 mm oraz 12 działek kalibru 20 mm. Wymieniono również system kierowania ogniem, tak, aby zwiększyć możliwości zwalczania samolotów.

    Po modernizacji zakończonej w grudniu 1941 roku HMS Delhi wrócił na Morze Śródziemne, gdzie pozostał do końca wojny. W tym czasie okręt wziął udział w bardzo wielu operacjach, zarówno zapewniając wsparcie przeciwko samolotom, jak i ostrzeliwując pozycje na lądzie. 12 lutego 1945 roku okręt został uszkodzony w zatoce koło miasta Split, po tym jak niemiecka motorówka wypełniona materiałami wybuchowymi uderzyła w okręt pomocniczy LCF-8.

    HMS Delhi
    HMS Delhi

    Ze względu na skalę uszkodzeń, okręt prowizorycznie załatano, ale ostatecznie zrezygnowano z pełnego remontu. Uznano, że mający swoje lata krążownik jest zbyt stary aby opłacało się go remontować. Ostatecznie 22 stycznia 1948 roku sprzedano go na złom, a rozbiórka rozpoczęła się w kwietniu 1948 roku.

    W swojej długiej karierze HMS Delhi odbył wiele podróży zagranicznych i rejsów kurtuazyjnych, a w trakcie działań wojennych był intensywnie wykorzystywany podczas wielu operacji. Chociaż pierwotnie zbudowano go jako tradycyjny lekki krążownik, najbardziej intensywnym etapem jego kariery był czas po przebudowie na krążownik przeciwlotniczy. W tej roli okręt był o wiele skuteczniejszy, jednak jego znaczenie było całkowicie lokalne i nie miało dużego wpływu na ogólny przebieg działań wojennych.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleTunel Salang i jego tragiczna historia
    Next Article Więzienie Kilmainham Gaol w Irlandii i historia brytyjskich opresji
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.