Zbudowany w 1953 roku trałowiec HMS Bronington był jedną z 119 jednostek typu Ton zbudowanych w Wielkiej Brytanii w latach 50. Były to jedne z ostatnich okrętów wojennych Royal Navy posiadających drewniany kadłub. HMS Bronington miał być zachowany jako muzeum, ale niestety jego los zakończył się w stoczni złomowej.

W wyniku doświadczeń wyciągniętych z działań minowych podczas II wojny światowej, w 1947 roku brytyjska Royal Navy zamówiła w stoczni John I. Thornycroft & Company w Southampton 119 trałowców typu Ton. Były to 46-metrowe okręty o wyporności 447 ton, których kadłuby wykonano z aluminium oraz drewna.

HMS Bronington

HMS Bronington

Okręty te miały być wykorzystywane do prowadzania działań przeciwminowych na dosyć płytkich wodach, bliżej brzegu. Podczas II wojny światowej większość działań minowych prowadzono na głębszych akwenach, jednak skuteczność takich pól minowych była wątpliwa.

Jednostki typu Ton wyposażono w dwa silniki diesla Mirrlees, Napier lub Paxman Deltic o mocy 3000 KM, zapewniające prędkość maksymalną 16 węzłów i zasięg do 4600 km przy prędkości 12 węzłów. Uzbrojenie składało się z działka Bofors kalibru 40 mm, natomiast załoga liczyła 33 marynarzy.

HMS Bronington

HMS Bronington

Okręty tego typu służyły głównie w Royal Navy, ale z czasem wiele jednostek przekazano flotom innych państw, do których należały Argentyna, Australia, Ghana, Indie, Irlandia, Malezja, Nowa Zelandia i RPA. Niektórzy z użytkowników wprowadzali później modyfikacje w swoich jednostkach, dodając min. działko Oerlikon kalibru 20 mm lub karabin maszynowy Browning M2 kalibru 12,7 mm.

W latach 90. większość jednostek typu Ton została wycofana z eksploatacji i zezłomowana. Kilka jednostek przekształcono w muzea lub do różnych kolekcji statków. Podobny los spotkał HMS Bronington. Trałowiec zwodowano 19 marca 1953 roku. Służba jednostki nie była zbyt emocjonująca, a jej najciekawszy epizod miał miejsce w 1976 roku, kiedy to przez 10 miesięcy jej dowódcą był Karol, książę Walii. Były to ostatnie miesiące jego służby w Royal Navy.

HMS Bronington

HMS Bronington

W 1989 roku HMS Bronington został wycofany z służby, a następnie przekazany organizacji charytatywnej Bronington Trust, która miała się opiekować jednostką. Do 2002 roku okręt znajdował się w Manchesterze a później stał się częścią Warship Preservation Trust, która przeholowała go do Gillbrook Basin w Birkenhead. Niestety w 2006 roku organizacja została zlikwidowana, a jej kolekcja początkowo pozostawiona własnemu losowi z czasem została zezłomowana.

Zacumowany w Birkenhead HMS Bronington przez kilka lat był utrzymywany w relatywnie dobrym stanie, ale z powodów finansowych, organizacje opiekujące się porzuconym okrętem nie były w stanie prowadzić potrzebnych prac konserwacyjnych. Z czasem do kadłuba jednostki zaczęła wdzierać się woda, ale próby jej wypompowania nie przynosiły rezultatów, ponieważ stan kadłuba był coraz gorszy. W obawie przed nagłym zatonięciem zrezygnowano z prób wejścia na pokład porośnięty… drzewami i krzakami.

HMS Bronington

HMS Bronington

17 marca 2016 roku trałowiec zaczął tonąć i po kilku dniach osiadł na dnie. Ze względu na zły stan techniczny uznano, że ostatni okręt na którym służył książę Karol musi trafić na złom. Decyzję o złomowaniu podjęto w kwietniu 2016 roku.

HMS Bronington

HMS Bronington

Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.