SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » HMCS Onondaga – długa droga z służby do muzeum
    HMCS Onondaga - długa droga z służby do muzeum
    HMCS Onondaga - długa droga z służby do muzeum
    Artykuły

    HMCS Onondaga – długa droga z służby do muzeum

    Michał BanachBy Michał Banach21 kwietnia 2021Brak komentarzy4 Mins Read
    W latach 60. Kanada kupiła w Wielkiej Brytanii 3 okręty podwodne typu Oberon. Jednym z nich był HMCS Onondaga. Podobnie jak pozostałe jednostki typu, początkowo służył do szkolenia, a dopiero po modernizacji wszedł do regularnej służby. Wycofano go z eksploatacji w 2000 roku, a w 2009 przekształcono w muzeum (po licznych problemach technicznych).

    Historia kanadyjskich Oberonów rozpoczęła się w marcu 1962 roku, kiedy kanadyjski rząd podjął decyzję o zakupie trzech takich jednostek i 8 fregat w Wielkiej Brytanii w celu wzmocnienia floty i zastąpienia starszych jednostek. Projekt napotkał sporo problemów na etapie negocjacji, ponieważ Kanadyjczycy oczekiwali, że w ramach offestu, Wielka Brytania zainwestuje podobną kwotę w zakupy sprzętu wojskowego w Kanadzie.

    HMCS Onondaga (fot. Ymblanter/Wikimedia Commons)
    HMCS Onondaga (fot. Ymblanter/Wikimedia Commons)

    Ostatecznie w 1963 roku kontrakt został podpisany, a stępkę po przyszłego HMCS Onondaga położono 18 czerwca 1964 roku w stoczni Chatham. Wodowanie miało miejsce 25 września 1965 roku, a do służby okręt wszedł 22 czerwca 1967 roku. Koszt budowy wyniósł 16 mln dolarów kanadyjskich.

    Jednostka podobnie jak pozostałe Oberony w Royal Canadian Navy początkowo wykorzystywany był do zadań pomocniczych, w ramach których brał udział w szkoleniach w zwalczaniu okrętów podwodnych przez flotę Royal Navy na Atlantyku. W 1982 roku poddano go modernizacji w ramach programu SOUP (Submarine Operational Update Program), którego celem było zwiększenie możliwości bojowych okrętu i umożliwienie prowadzenia działań przeciwko radzieckim okrętom podwodnym.

    Prace na HMCS Onondaga przeprowadzono między 25 czerwca 1983 roku a 27 kwietnia 1984 roku. Wymieniono znaczną część wyposażenia elektronicznego, oraz dostosowano okręt do wykorzystywania torped Mark 48, będących standardowymi torpedami NATO. Kolejne lata okręt spędził na rutynowych rejsach patrolowych, bez żadnych interesujących wydarzeń.

    HMCS Onondaga (fot. BiGpHiL60/Wikimedia Commons)
    HMCS Onondaga (fot. BiGpHiL60/Wikimedia Commons)

    28 lipca 2000 roku okręt został wycofany z eksploatacji. Początkowo rozważano jego zachowanie jako okrętu-muzeum w Canadian War Museum, ale operacja dostarczenia jednostki do muzeum wymagała jego pocięcia na mniejsze części, co uznano za zbyt drogie. Kolejne lata okręt spędził w Halifaxie, czekając na dalszy los. W 2005 roku z racji stosunkowo złego stanu technicznego, dowództwo kanadyjskiej floty zaczęło rozważać złomowanie jednostki.

    W 2006 roku zarząd Site historique maritime de la Pointe-au-Père w Rimouski przedstawił propozycję odkupienia okrętu za symboliczną kwotę w celu włączenia go do kolekcji parku. Pomysł spotkał się z pozytywną reakcja floty i stosowna transakcja została przeprowadzona jeszcze w tym samym roku. Operacja przetransportowania Onondaga  do muzeum nie była jednak prosta. Po przygotowaniu jednostki, zdecydowano, że zostanie ona przeholowana do Rimouski tak, aby wykorzystac przypływ 2 sierpnia 2008 roku, który ułatwiłby podniesienie okrętu z wody.

    HMCS Onondaga (fot. Dennis Jarvis)
    HMCS Onondaga (fot. Dennis Jarvis)

    Operacja holowania okrętu rozpoczęła się z opóźnieniem z powodu problemów technicznych z holownikami. Chociaż jednostka dotarła do Rimouski  na czas, sztorm uniemożliwił przeprowadzenie operacji podniesienia okrętu i umieszczenia go na specjalnych szynach w celu wciągnięcia na ląd. Dopiero we wrześniu podjęto drugą próbę, która zakończyła się… przewróceniem okrętu, który osiadł częściowo na skałach.

    Dwa tygodnie później podjęto kolejną próbę, która również zakończyła się tylko częściowym sukcesem, ponieważ jeden z holowników przypadkowo ściągnął okręt z powrotem do wody. Ostatecznie 28 listopada po raz ostatni podjęto próbę wciągnięcia okrętu na ląd, ale tym razem operacja zakończyła się sukcesem. Po przeprowadzeniu stosownych prac remontowych na uszkodzonym okręcie, oraz zbudowaniu infrastruktury potrzebnej do zwiedzania, HMCS Onondaga udostępniono zwiedzającym 29 maja 2009 roku.

    HMCS Onondaga ma 90 m długości i wyporność podwodną 2410 ton i nawodną 1610 ton. Okręt wyposażono w 2 silniki diesla zapewniające prędkość 12 węzłów na powierzchni i silniki elektryczne zapewniające prędkość 17,5 węzła pod wodą. Autonomiczność okrętu wynosiła 56 dni. Głębokość testowa zanurzenia oficjalnie wynosiła 120-180 m, ale podobno możliwe było zejście nawet na 300 m. Uzbrojenie okrętu składało się z 8 wyrzutni torped kalibru 533 mm – 6 na dziobie i 2 na rufie. Załoga liczyła 69 oficerów i marynarzy

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleCzy zegarek z pulsoksymetrem sprawdza się w praktyce?
    Next Article Wołczańsk – miasto jednego tramwaju
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read

    HMS Hood – duma Royal Navy zatopiona jednym pociskiem

    10 stycznia 202311 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.