SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » HMAS Australia – jedyny okręt liniowy Australii
    HMAS Australia - jedyny okręt liniowy Australii
    HMAS Australia - jedyny okręt liniowy Australii
    Artykuły

    HMAS Australia – jedyny okręt liniowy Australii

    Michał BanachBy Michał Banach21 czerwca 2022Brak komentarzy5 Mins Read
    Krążownik liniowy HMAS Australia był jedynym okrętem liniowym pływającym pod banderą Australii. Okręt ten był jednym z trzech krążowników typu Indefatigable. Mimo swojego znaczenia prestiżowego, po I wojnie światowej jednostka została wycofana z służby i zatopiona w 1924 roku.

    Geneza

    Australijska marynarka wojenna (Royal Australian Navy) powstała w 1911 roku, jednak już od 1901 roku funkcjonowała Commonwealth Naval Forces, której zadaniem była obrona wybrzeża Australii (wówczas Związku Australijskiego). Głównym uzbrojeniem australijskiej floty były w tym okresie niewielkie jednostki, dysponujące raczej małą siłą ognia i niezdolne do prowadzenia działań przeciwko np. niemieckiej flocie działającej na Pacyfiku.

    HMAS Australia
    HMAS Australia

    W 1908 roku Pierwszy Lord Morski Admiralicji, admirał John Fisher zasugerował, aby brytyjskie dominia posiadały przynajmniej po jednym zespole uderzeniowym floty, składającym się z dużego krążownika (np. krążownika liniowego), trzech krążowników lekkich i kilku mniejszych jednostek. Mimo początkowo pozytywnego przyjęcia, plan ten został odrzucony przez władze dominiów. Jedynie Australia postanowiła zamówić stosowne jednostki.

    Oficjalnie 9 grudnia 1909 roku zamówiono jeden krążownik liniowy typu Indefatigable oraz trzy krążowniki lekkie typu Town, które miały stanowić trzon zespołu. Stępkę pod największy z okrętów położono 23 czerwca 1910 roku, a wodowanie jednostki miało miejsce 25 października 1911 roku. Okręt otrzymał nazwę HMAS Australia i miał być największym australijskim okrętem wojennym.

    HMAS Australia
    HMAS Australia

    HMAS Australia

    Okręt ten był jednym z trzech krążowników liniowych typu Indefatigable. Jednostka miała 179 m długości i wyporność 22 110 ton. Napęd stanowiły dwa zespoły turbin parowych o mocy łącznej około 44 000 KM, zapewniających prędkość 25 węzłów oraz zasięg 12 390 km przy prędkości 10 węzłów. Uzbrojenie okrętu składało się z 8 dział kalibru 305 mm umieszczonych w czterech wieżach oraz 16 dział kalibru 102 mm w kazamatach. Dodatkowo okręt posiadał dwie podwodne wyrzutnie torped kalibru 450 mm, a po wejściu do służby dodano jedno działo przeciwlotnicze kalibru 76 mm. Zapas amunicji wynosił 880 pocisków do dział artylerii głównej, 1600 do dział artylerii dodatkowej oraz 12 torped. Jak przystało na krążownik liniowy, opancerzenie okrętu było skromne i miało grubość od 102 do 152 mm w pasie burtowym, 178 mm na wieżach oraz barbetach i 254 mm na stanowisku dowodzenia.

    Oficjalnie do służby okręt wszedł 21 czerwca 1913 roku i po serii rejsów kurtuazyjnych w Europie, udał się do Australii. Aż do wybuchu I wojny światowej krążownik brał udział w licznych treningach. Po rozpoczęciu wojny, HMAS Australia wraz z swoim zespołem otrzymał zadanie wspierania brytyjskich oddziałów, których celem było zajęcie niemieckich kolonii na Pacyfiku. W trakcie tej misji krążownik miał również wytropić niemieckie okręty SMS Scharnhorst i SMS Gneisenau.

    HMAS Australia
    HMAS Australia

    Ostatecznie, załoga HMAS Australia tylko raz w tym okresie miała sposobność wykorzystania swojego uzbrojenia przeciwko wrogiej jednostce, jaką był… niemiecki statek handlowy, co miało miejsce w styczniu 1915 roku. Po opanowaniu sytuacji na Pacyfiku, australijski okręt (będący wówczas zgodnie z ustaleniami pod dowództwem brytyjskim) został skierowany do Wielkiej Brytanii, gdzie miał wesprzeć Royal Navy.

    Służba na Atlantyku również nie obfitowała w okazje do pojedynków z wrogimi okrętami. HMAS Australia uniknął udziału w Bitwie jutlandzkiej, ponieważ tuż przed starciem doznał uszkodzeń po zderzeniu z brytyjskim (notabene siostrzanym) okrętem HMS New Zealand. Remont trwał do 9 czerwca 1916 roku (warto dodać, że podczas tej bitwy zatonął HMS Indefatigable). Przez kolejne miesiące krążownik brał udział głównie w zadaniach patrolowych. Na początku 1918 roku na pokładzie australijskiej jednostki przeprowadzono próby z wykorzystaniem samolotów startujących z platform umieszczonych na wieżach.

    HMAS Australia
    HMAS Australia

    Po zakończeniu wojny, HMAS Australia został ponownie oddany australijskiej flocie dopiero w kwietniu 1919 roku. 28 maja 1919 roku okręt wrócił do Australii, jednak nie miało to oznaczać końca długiej, ponad czteroletniej służby poza krajem. Zanim jednak załoga otrzymała przepustki, okręt miał wziąć udział w przygotowaniach do parady zwycięstwa w Melbourne. Spotkało się to z bardzo negatywną postawą załogi, która wszczęła bunt.

    Po kilku godzinach aresztowano 12 marynarzy, których następnie skazano na rok do dwóch lat ciężkich robót. Wyrok ostatecznie skrócono, ponieważ uznano, że marynarze po tak długim pobycie poza krajem powinni mieć możliwość spotkania się rodzinami.

    HMAS Australia
    HMAS Australia

    Koniec kariery

    Powojenna służba HMAS Australia była bardzo krótka, ponieważ już 12 grudnia 1921 roku okręt przeniesiono do rezerwy. Głównym powodem był stan jednostki oraz problem z pozyskaniem amunicji do dział kalibru 305 mm, ponieważ w Wielkiej Brytanii zaprzestano produkcji odpowiedniej amunicji. Znajdujący się w rezerwie okręt stał się następnie jedną z ofiar traktatu waszyngtońskiego (chociaż formalnie była to australijska jednostka, podczas konferencji wliczono ją w skład Royal Navy).

    Zgodnie z postanowieniami traktatu, okręt miał zostać zezłomowany lub wyzbyty się w inny sposób. Ze względu na brak odpowiednich stoczni złomowych w Australii, władze kraju uznały, że najlepszym rozwiązaniem będzie zatopienie jednostki z honorami. Uroczystość miała miejsce 12 kwietnia 1924 roku w pobliżu Sydney.

    HMAS Australia
    HMAS Australia

    Po usunięciu wyposażenia, pusty okręt z szczątkową załogą przeholowano na pełne morze i zatopiono po otwarciu zaworów dennych oraz przy użyciu ładunków wybuchowych. Będący kiedyś dumą Royal Australian Navy krążownik zatonął po 20 minutach. Tak zakończyła się historia jedynego okrętu liniowego pływającego pod banderą Australii. Chociaż miejsce zatonięcia było znane, wrak zbadano dopiero w 2007 roku.

    HMAS Australia podczas usuwania wyposażenia
    HMAS Australia podczas usuwania wyposażenia
    Ostatnia, szczątkowa załoga opuszcza pokład HMAS Australia
    Ostatnia, szczątkowa załoga opuszcza pokład HMAS Australia

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleMonteriggioni – malownicze miasteczko w twierdzy
    Next Article Jedyny w swoim rodzaju Fokker F.XXXVI Arend
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    HMS Hood – duma Royal Navy zatopiona jednym pociskiem

    10 stycznia 202311 Mins Read

    HMS Defiance – ostatni brytyjski drewniany okręt liniowy

    16 grudnia 20222 Mins Read

    Mirosław Hermaszewski – pierwszy i jedyny Polak w kosmosie

    14 grudnia 20223 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.