SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Różnice między futbolem amerykańskim a rugby
    • Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku
    • HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda
    • Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19
    • Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową
    • Junkers F.13 – pierwszy całkowicie metalowy samolot pasażerski
    • Pływający, kołowo-gąsienicowy bojowy wóz piechoty Obiekt 911
    • Pittsburgh toilet – czyli sedes na środku piwnicy
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

      26 czerwca 2022

      Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

      26 czerwca 2022

      Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      19 czerwca 2022

      Przeglądarka Internet Explorer – krótka historia

      18 czerwca 2022

      Pamięć RAM – krótka historia

      9 czerwca 2022

      Wideorejestratory w samochodzie – przydatny (nie)gadżet

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      29 czerwca 2022

      Różnice między futbolem amerykańskim a rugby

      29 czerwca 2022

      Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku

      23 czerwca 2022

      Pittsburgh toilet – czyli sedes na środku piwnicy

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      1 czerwca 2022

      Ciężki żuraw pływający Herman the German – z Niemiec, przez USA do Panamy

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » HMAS Australia – jedyny okręt liniowy Australii
    HMAS Australia - jedyny okręt liniowy Australii
    HMAS Australia - jedyny okręt liniowy Australii
    Artykuły

    HMAS Australia – jedyny okręt liniowy Australii

    Michał BanachBy Michał Banach21 czerwca 2022Brak komentarzy5 Mins Read
    Krążownik liniowy HMAS Australia był jedynym okrętem liniowym pływającym pod banderą Australii. Okręt ten był jednym z trzech krążowników typu Indefatigable. Mimo swojego znaczenia prestiżowego, po I wojnie światowej jednostka została wycofana z służby i zatopiona w 1924 roku.

    Geneza

    Australijska marynarka wojenna (Royal Australian Navy) powstała w 1911 roku, jednak już od 1901 roku funkcjonowała Commonwealth Naval Forces, której zadaniem była obrona wybrzeża Australii (wówczas Związku Australijskiego). Głównym uzbrojeniem australijskiej floty były w tym okresie niewielkie jednostki, dysponujące raczej małą siłą ognia i niezdolne do prowadzenia działań przeciwko np. niemieckiej flocie działającej na Pacyfiku.

    HMAS Australia
    HMAS Australia

    W 1908 roku Pierwszy Lord Morski Admiralicji, admirał John Fisher zasugerował, aby brytyjskie dominia posiadały przynajmniej po jednym zespole uderzeniowym floty, składającym się z dużego krążownika (np. krążownika liniowego), trzech krążowników lekkich i kilku mniejszych jednostek. Mimo początkowo pozytywnego przyjęcia, plan ten został odrzucony przez władze dominiów. Jedynie Australia postanowiła zamówić stosowne jednostki.

    Oficjalnie 9 grudnia 1909 roku zamówiono jeden krążownik liniowy typu Indefatigable oraz trzy krążowniki lekkie typu Town, które miały stanowić trzon zespołu. Stępkę pod największy z okrętów położono 23 czerwca 1910 roku, a wodowanie jednostki miało miejsce 25 października 1911 roku. Okręt otrzymał nazwę HMAS Australia i miał być największym australijskim okrętem wojennym.

    HMAS Australia
    HMAS Australia

    HMAS Australia

    Okręt ten był jednym z trzech krążowników liniowych typu Indefatigable. Jednostka miała 179 m długości i wyporność 22 110 ton. Napęd stanowiły dwa zespoły turbin parowych o mocy łącznej około 44 000 KM, zapewniających prędkość 25 węzłów oraz zasięg 12 390 km przy prędkości 10 węzłów. Uzbrojenie okrętu składało się z 8 dział kalibru 305 mm umieszczonych w czterech wieżach oraz 16 dział kalibru 102 mm w kazamatach. Dodatkowo okręt posiadał dwie podwodne wyrzutnie torped kalibru 450 mm, a po wejściu do służby dodano jedno działo przeciwlotnicze kalibru 76 mm. Zapas amunicji wynosił 880 pocisków do dział artylerii głównej, 1600 do dział artylerii dodatkowej oraz 12 torped. Jak przystało na krążownik liniowy, opancerzenie okrętu było skromne i miało grubość od 102 do 152 mm w pasie burtowym, 178 mm na wieżach oraz barbetach i 254 mm na stanowisku dowodzenia.

    Oficjalnie do służby okręt wszedł 21 czerwca 1913 roku i po serii rejsów kurtuazyjnych w Europie, udał się do Australii. Aż do wybuchu I wojny światowej krążownik brał udział w licznych treningach. Po rozpoczęciu wojny, HMAS Australia wraz z swoim zespołem otrzymał zadanie wspierania brytyjskich oddziałów, których celem było zajęcie niemieckich kolonii na Pacyfiku. W trakcie tej misji krążownik miał również wytropić niemieckie okręty SMS Scharnhorst i SMS Gneisenau.

    HMAS Australia
    HMAS Australia

    Ostatecznie, załoga HMAS Australia tylko raz w tym okresie miała sposobność wykorzystania swojego uzbrojenia przeciwko wrogiej jednostce, jaką był… niemiecki statek handlowy, co miało miejsce w styczniu 1915 roku. Po opanowaniu sytuacji na Pacyfiku, australijski okręt (będący wówczas zgodnie z ustaleniami pod dowództwem brytyjskim) został skierowany do Wielkiej Brytanii, gdzie miał wesprzeć Royal Navy.

    Służba na Atlantyku również nie obfitowała w okazje do pojedynków z wrogimi okrętami. HMAS Australia uniknął udziału w Bitwie jutlandzkiej, ponieważ tuż przed starciem doznał uszkodzeń po zderzeniu z brytyjskim (notabene siostrzanym) okrętem HMS New Zealand. Remont trwał do 9 czerwca 1916 roku (warto dodać, że podczas tej bitwy zatonął HMS Indefatigable). Przez kolejne miesiące krążownik brał udział głównie w zadaniach patrolowych. Na początku 1918 roku na pokładzie australijskiej jednostki przeprowadzono próby z wykorzystaniem samolotów startujących z platform umieszczonych na wieżach.

    HMAS Australia
    HMAS Australia

    Po zakończeniu wojny, HMAS Australia został ponownie oddany australijskiej flocie dopiero w kwietniu 1919 roku. 28 maja 1919 roku okręt wrócił do Australii, jednak nie miało to oznaczać końca długiej, ponad czteroletniej służby poza krajem. Zanim jednak załoga otrzymała przepustki, okręt miał wziąć udział w przygotowaniach do parady zwycięstwa w Melbourne. Spotkało się to z bardzo negatywną postawą załogi, która wszczęła bunt.

    Po kilku godzinach aresztowano 12 marynarzy, których następnie skazano na rok do dwóch lat ciężkich robót. Wyrok ostatecznie skrócono, ponieważ uznano, że marynarze po tak długim pobycie poza krajem powinni mieć możliwość spotkania się rodzinami.

    HMAS Australia
    HMAS Australia

    Koniec kariery

    Powojenna służba HMAS Australia była bardzo krótka, ponieważ już 12 grudnia 1921 roku okręt przeniesiono do rezerwy. Głównym powodem był stan jednostki oraz problem z pozyskaniem amunicji do dział kalibru 305 mm, ponieważ w Wielkiej Brytanii zaprzestano produkcji odpowiedniej amunicji. Znajdujący się w rezerwie okręt stał się następnie jedną z ofiar traktatu waszyngtońskiego (chociaż formalnie była to australijska jednostka, podczas konferencji wliczono ją w skład Royal Navy).

    Zgodnie z postanowieniami traktatu, okręt miał zostać zezłomowany lub wyzbyty się w inny sposób. Ze względu na brak odpowiednich stoczni złomowych w Australii, władze kraju uznały, że najlepszym rozwiązaniem będzie zatopienie jednostki z honorami. Uroczystość miała miejsce 12 kwietnia 1924 roku w pobliżu Sydney.

    HMAS Australia
    HMAS Australia

    Po usunięciu wyposażenia, pusty okręt z szczątkową załogą przeholowano na pełne morze i zatopiono po otwarciu zaworów dennych oraz przy użyciu ładunków wybuchowych. Będący kiedyś dumą Royal Australian Navy krążownik zatonął po 20 minutach. Tak zakończyła się historia jedynego okrętu liniowego pływającego pod banderą Australii. Chociaż miejsce zatonięcia było znane, wrak zbadano dopiero w 2007 roku.

    HMAS Australia podczas usuwania wyposażenia
    HMAS Australia podczas usuwania wyposażenia
    Ostatnia, szczątkowa załoga opuszcza pokład HMAS Australia
    Ostatnia, szczątkowa załoga opuszcza pokład HMAS Australia
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułMonteriggioni – malownicze miasteczko w twierdzy
    Następny artykuł Jedyny w swoim rodzaju Fokker F.XXXVI Arend
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    Caudron G.III – samolot szkolny i do zadań specjalnych

    16 czerwca 20223 Mins Read

    Dazzle camouflage – nietypowy kamuflaż okrętów wojennych

    5 czerwca 20223 Mins Read

    Bitwa jutlandzka – największa bitwa morska I wojny światowej

    31 maja 202212 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    4 czerwca 20220

    Ostatnie działo nadbrzeżne 16 inch M1919

    Obecnie obronę wybrzeża oprócz okrętów wojennych zapewniają wyrzutnie rakiet oraz samoloty. Zanim jednak te dwa…

    Artykuły
    13 maja 20212

    Stracona szansa – EM-10 Bielik

    Historia polskich konstrukcji lotniczych to kilka ciekawych konstrukcji, które weszły do eksploatacji oraz bardzo dużo…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    29 czerwca 2022

    Różnice między futbolem amerykańskim a rugby

    29 czerwca 2022

    Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku

    28 czerwca 2022

    HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

    27 czerwca 2022

    Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

    26 czerwca 2022

    Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    4 maja 20200

    Pompy Varisco. Profesjonalne rozwiązania dla przemysłu!

    Automatyzacja procesów przemysłowych i stosowanie nowoczesnych rozwiązań do transportu cieczy wymaga użycia komponentów, które odznaczają…

    Artykuły
    22 czerwca 20220

    Jedyny w swoim rodzaju Fokker F.XXXVI Arend

    Zbudowany w 1934 roku Fokker F.XXXVI Arend miał stać się wiodącym samolotem pasażerskim w ofercie…

    Artykuły
    20 stycznia 20210

    HMS Delhi – od krążownika po krążownik przeciwlotniczy

    Zbudowany w 1919 roku HMS Delhi był jednym z okrętów typu Danae (należały do niego…

    Artykuły
    25 czerwca 20150

    Boeing B-50 Superfortress – cichy następca B-29

    Podczas II wojny światowej amerykańskie lotnictwo wprowadziło do eksploatacji bardzo udany i nowoczesny bombowiec strategiczny…

    Artykuły
    16 października 20200

    SS Californian – świadek katastrofy i tragedii Titanica

    Istnieje wiele teorii sugerujących, że gdyby w pobliżu Titanica znajdował się jakiś statek, możliwe byłoby…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.