SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tajniacy – recenzja
    • Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.3
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Historia roweru, skąd się wzięły jednoślady?
    Historia roweru, skąd się wzięły jednoślady?
    Historia roweru, skąd się wzięły jednoślady?
    Historia

    Historia roweru, skąd się wzięły jednoślady?

    Artykuł SponsorowanyBy Artykuł Sponsorowany27 lutego 2019Updated:27 lutego 2019Brak komentarzy3 Mins Read
    Rowery są jednymi z najpopularniejszych środków transportu na świecie. Ciągle zyskują popularność, obecnie w dużej mierze ze względu na stawianie wielu państw na rozwój ekologicznych sposobów przemieszczania się. Jednak jakie były ich początki i jak przebiegał ich rozwój, aż do czasów współczesnych?

    Maszyna biegowa Karla von Draisa

    Pierwsze potwierdzone informacje na temat pojazdów przypominających współczesne rowery pochodzą z 1817 roku z terenu dzisiejszych Niemiec. Wtedy Karl von Drais zaprojektował dwukołowy drewniany pojazd wyposażony w siedzenie i kierownicę. Jego wygląd jest dobrze znany, ponieważ rok później opatentował on swój wynalazek. Opisywała go również ówczesna prasa. Do jazdy na nim konieczne było utrzymywanie równowagi, a napędzany był za pomocą odpychania się nogami, podobnie jak współczesne rowery biegowe. Od jego nazwiska popularnie nazywany był on drezyną. Wynalazek Draisa ważył około 22 kg, wykonany był prawie w całości z drewna i został sprzedany w kilku tysiącach sztuk głównie w Europie Zachodniej i Stanach Zjednoczonych.

    Welocypedy

    Tak nazywano pierwsze konstrukcje wyposażone w pedały, które zaczęły powstawać po 1860 roku we Francji. Nie posiadały one łańcucha, pedały przymocowywano bezpośrednio do przedniego koła. Nie wiadomo na pewno, kto pierwszy zastosował to rozwiązanie, ale najczęściej uznaje się, że był to Pierre Lallement lub Pierre Michaux. Obaj byli Francuzami, którzy postanowili udoskonalić dzieło Karla von Draisa. Początkowo również produkowano je z drewna, ale później zastąpiono drewniane ramy metalowymi, metalu zaczęto używać również do produkcji szprych i kół. Dzięki temu zmniejszono wagę oraz rozmiary. Były to pierwsze seryjnie produkowane pojazdy tego typu. Zastosowanie pedałów pozwalało im na osiąganie większych prędkości niż w pierwotnych modelach biegowych. Jednocześnie umieszczenie ich na przednim kole, które jednocześnie służyło do skręcania, nie było najwygodniejszym rozwiązaniem. Dodatkowo wygodę korzystania z nich pogarszał fakt, że nie korzystano wtedy z opon a metalowe koła i rama tłumiły drgania jeszcze gorzej niż elementy wykonane z drewna.

    Maszyna biegowa
    Maszyna biegowa

    Bicykle

    Welocypedy cieszyły się krótkim okresem popularności, ale skończył się on w 1870 roku wraz z wybuchem wojny prusko-francuskiej. Zniszczyła ona rynek tych pojazdów w obu tych państwach, które do tej pory przodowały w ich rozwoju. Słabo przyjęły się one również w Stanach Zjednoczonych, a za jeden z powodów tego stanu rzeczy podaje się dużo gorszą jakość tamtejszych dróg. Miejscem rozwoju pojazdów rowerowych stała się Wielka Brytania, w której popularność w tamtym okresie zdobyły bicykle. Były to bardzo charakterystyczne pojazdy z ogromnym przednim kołem i małym tylnym. Ich najsłynniejszym brytyjskim producentem był James Starley. Jest on również uznawany za ojca przemysłu rowerowego w tym kraju.

    Bicykl
    Bicykl

    Początek współczesnych rowerów

    Wyglądające współcześnie jednoślady zaczęły powstawać pod koniec XIX wieku. Był to kluczowy moment w historii rowerów, ponieważ właśnie wtedy przestały one być nowinką techniczną, a stały się środkiem transportu, który mógł być używany przez wszystkich. Kluczowe było zastosowanie umieszczonych na środku pedałów z łańcuchem przenoszącym napęd na tylne koło. Było to zdecydowanie bardziej efektywne i bezpieczne rozwiązanie. Przednie koło służyło w nich tylko do skręcania. Druga bardzo ważna zmiana to zastosowanie opon, które tłumiły drgania, a przez to znacznie poprawiały komfort jazdy, a także przyczepność do podłoża. Rury tworzące metalową ramę również miały bardzo podobne kształty co w jednośladach, które znamy ze współczesnych sklepów rowerowych. W XX i XXI wieku do jednośladów dodawano kolejne usprawnienia, z czego najważniejsze było zastosowanie przerzutek. Jednak główne założenia pozostały niezmienione do dzisiaj.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleKonkurs urodzinowy portalu SmartAge.pl nr. 3 – wyniki
    Next Article Wybieramy ubezpieczenie na wakacje
    blank
    Artykuł Sponsorowany

    Related Posts

    5 argumentów dlaczego warto przesiąść się na rower

    11 września 20224 Mins Read

    Sport to zdrowie, czyli 4 powody, dla których warto uprawiać sport

    15 lipca 20223 Mins Read

    Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku

    29 czerwca 20223 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6.3
    8 lutego 2023

    Tajniacy – recenzja

    7 lutego 2023

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 maja 20190

    „Zatopiona dzwonnica” w Kalazinie

    Obok miasta Kalazin, w obwodzie twerskim w Rosji znajduje się utworzone w 1939 roku jezioro…

    Biznes
    10 czerwca 20210

    Jak inwestować w Bitcoin w 2021 roku?

    Specjaliści twierdzą, że Bitcoin wciąż ma przed sobą obiecujące perspektywy. Nie ma jednak jednoznacznej odpowiedzi,…

    Militaria
    12 września 20140

    Wojsko Polskie – zdjęcia cz.1

    W ostatnim czasie wiele się mówi o Wojsku Polskim i jego możliwościach w kontekście wydarzeń…

    Artykuły
    9 kwietnia 20221

    Obiekt 279 – UFO-tank

    Radziecki czołg ciężki Obiekt 279 jest jednym z najbardziej niecodziennych pojazdów pancernych jakie kiedykolwiek zbudowano.…

    Fotografia
    10 listopada 20165

    Leica Rifle Camera na sprzedaż

    Na aukcji sprzętu fotograficznego 30th WestLicht, która odbędzie się 19 listopada wystawione zostaną dwa bardzo…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.