Podczas wojny domowej w Hiszpanii powstało sporo improwizowanych pojazdów pancernych, z których wiele było bardzo oryginalnych. Jedną z takich konstrukcji był Hispano Suiza MC-36, jednak sam pojazd powstał przed wojną. Informacje na jego temat są niestety bardzo skromne.

Przed wybuchem hiszpańskiej wojny domowej, w połowie lat 30. władze Republiki Hiszpańskiej zainicjowały program pozyskania samochodów pancernych dla oddziałów policji. Pojazdy te miały być wykorzystywane do tłumienia coraz częstszych demonstracji, dostarczania w miejsce działania oddziałów policji oraz ewentualnie wspierania działań policji nawet przy użyciu broni maszynowej.

Hispano Suiza MC-36
Hispano Suiza MC-36

W odpowiedni kilka firm opracowało stosowne pojazdy (a do dalszego rozwoju wybrano mały samochód pancerny Bilbao Modelo 1932), ale szczególnie ciekawy był ciężki samochód pancerny Hispano Suiza MC-36 zbudowany na podwoziu dużej ciężarówki Hispano Suiza T-69. Ciężarówka ta wykorzystywana była do budowy wielu specjalistycznych pojazdów wojskowych oraz autobusów. Dzięki swojej nośności, nadawała się również do zabudowania opancerzoną karoserią.

Pojazd miał około 7,4 m długości i opływową opancerzoną karoserię. Grubość pancerza nie jest jednak znana. Obudowa silnika wskazuje, że zachowano oryginalny układ konstrukcji i silnik. Do wnętrza pojazdu dostać się można było przez boczne drzwi. Na dachu umieszczono wieżyczkę z karabinem maszynowym, a w ścianach kadłuba i wieży dodano otwory strzelnicze, które mogły być wykorzystywane przez załogę. Przy takim rozmiarze pojazdu, mógł on zabrać aż 10 pasażerów wraz z wyposażeniem, co oznacza, że MC-36 mógł służyć jako transporter piechoty. Nie są znane żadne szczegóły na temat jego osiągów. Aby zabezpieczyć pojazd przed unieruchomieniem, do tradycyjnych opon domontowano nieco mniejsze koła bez opon pneumatycznych. W razie przebicia normalnych opon, dodatkowe koła zapewniały możliwość poruszania się.

Hispano Suiza MC-36 (fot. La Historia, a color)

Jaka jest dokładna historia produkcji MC-36, nie wiadomo. Zapewne zbudowano 5-15 pojazdów tego typu jeszcze przed wybuchem wojny domowej. Po rozpoczęciu działań zbrojnych większość z nich lub nawet wszystkie, znalazła się w rękach wojsk republikańskich, które wysłały je na front z racji braków w uzbrojeniu oddziałów pancernych. Część pojazdów trafiła następnie w ręce nacjonalistów, o czym świadczą nieliczne dostępne zdjęcia pojazdów tego typu. Nowi właściciele na pewno poddali jeden lub kilka pojazdów tego typu znaczącej modyfikacji, montując zamiast oryginalnej wieży, wieżę z czołgu lekkiego T-26, z działem kalibru 45 mm.

Dalszy los pojazdów tego typu nie jest znany. Do naszych czasów przetrwały pojedyncze zdjęcia i skrawki informacji, które pozwalają na jedynie ogólne opisanie historii tych wozów.


Discover more from SmartAge.pl

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.
SmartAge.pl
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.